Eigenbouw EGLI TR1

Loek heb je hier ruimte voor ? een kabel bediende decompresseur . schroefdraad is M10 X 1

is gemonteerd op een Ducati 450 RT Desmo en is nieuw te koop in Italie

Eldert
 

Bijlagen

  • decompresseur M10 x 1.jpg
    decompresseur M10 x 1.jpg
    48,3 KB · Weergaven: 39
Loek heb je hier ruimte voor ? een kabel bediende decompresseur . schroefdraad is M10 X 1

is gemonteerd op een Ducati 450 RT Desmo en is nieuw te koop in Italie

Eldert
Wow. Die ziet er handig uit. Misschien een beetje lang. Maar zoiets moet ook zelf te fixen zijn.

Dank voor de tip :t
 
Dan wat korter maar ook M10x1,50. Deze worden veel gebruikt op oude brommers met o.a. Sachs-motorblokken. Misschien is er in de cilinderkoppen naast de bougie nog plek?

Decompressor Sachs / Sparta / Batavus Compleet

decompressor-sachs-sparta-batavus-compleet.jpg
Nee dat is het hem juist, naast de bougie is geen plek voor dit soort fratsen. Een twinspark wordt er ook nooit van gemaakt. Joekels van cilinderkoppen, en maar weinig plek om wat te knutselen.
 
Wow. Die ziet er handig uit. Misschien een beetje lang. Maar zoiets moet ook zelf te fixen zijn.

Dank voor de tip :t
Kun je zoiets niet kwijt naast de bougie?
Een "gang" boren / fraisen door een koelrib waar je deze decompresseur doorheen laat steken.

( ik kan op de laatste kopplaatjes niet goed zien of dit kan)
 
Of denken die niet "anders" maar ook normaal?;) en als je het zo bekijkt..... denkt dan niet iedereen "anders"?? Of juist "normaal"??

Gewoon accepteren dat dat gebeurt, en weer door met je eigengebreide krukassen en oliepompjes:t Je moet gewoon nog een keer een blokje in elkaar zetten met alles erin dat je bedacht hebt, dat zou fijn zijn voor ons. En dat zou best een HD blokje mogen zijn wat mij betreft *O*
 
Ik heb niks tegen verouderde techniek. En we kunnen ook niet zonder, dus dat verouderde is relatief.

Voorbeeldje:
Ik was pas in het textielmuseum in Tilburg voor het werk (heel vet museum trouwens) en daar rollen ze draden voor een hypermodern CNC weefgetouw op hele grote rollen. Er gaan honderden draden naast elkaar op een grote rol, en dan kilometers lang. Dat oprollen moeten ze uitbesteden aan een bedrijf in Duitsland.... of ze doen het op een machine van 130 jaar oud, vond ik wel erg grappig. Zij zijn de enige in Nederland die het kunnen met dat 130 jaar oude ding. Of anders moeten ze het laten doen bij die Duitsers.
Einde voorbeeldje:

Ik heb juist heel veel bewondering voor je meetopstellingen en zoektocht naar oorzaken en gevolgen.
Ik heb alleen HELEMAAL niks met het merk en de producten van HD🤷‍♂️ Vraag me niet waarom maar heb het nooit wat gevonden terwijl in principe het ook gewoon een luchtgekoelde V-motor met 2 kleppen per cilinder is..... Net als de mijne. Maarja Soms heb je dat nou eenmaal. Zal een gevoelskwestie zijn ofzo.
Dus de opmerking over eigengebreide krukassen en oliepompjes was niet respectloos bedoeld, als het zo overkwam bij deze mijn oprechte excuses ;)
 
is er ruimte op het kleppendeksel voor een heveltje om de uitlaat tuimelaar open te duwen .

dit zit op sommige ducati eencilinders . heb er nog wel een paar van liggen

Eldert
 

Bijlagen

  • kleplichter.jpg
    kleplichter.jpg
    151,9 KB · Weergaven: 20
is er ruimte op het kleppendeksel voor een heveltje om de uitlaat tuimelaar open te duwen .

dit zit op sommige ducati eencilinders . heb er nog wel een paar van liggen

Eldert
Op de voorste cilinder is die ruimte er zeker. Achter is het wat krapper. Ik ga eerst eens kijken in welke richting er dan gedrukt moet worden en dan zijn die heuveltjes wel interessant denk ik :t
 
Hoi.

Ik ben zomaar bang dat dit niet echt is wat je zoekt.

Op zo’n 1-pitter trek je die hevel en met de kickstarter zoek je bdp, of net als bij een XT500 dat stipje in het kijkglaasje in de kop.
Dan heveltje los, kickstarter omhoog laten komen en trappen maar.

Hier wil je echt die compressie kwijt tijdens het draaien op de startmotor en daarna een kklep dicht.
Rotax doet dat met een excenter op de uitlaatnok, als de motor dan voldoende toeren maakt sluit die klep als normaal.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Ik ben zomaar bang dat dit niet echt is wat je zoekt.

Op zo’n 1-pitter trek je die hevel en met de kickstarter zoek je bdp, of net als bij een XT500 dat stipje in het kijkglaasje in de kop.
Dan heveltje los, kickstarter omhoog laten komen en trappen maar.

Hier wil je echt die compressie kwijt tijdens het draaien op de startmotor en daarna een kklep dicht.
Rotax doet dat met een excenter op de uitlaatnok, als de motor dan voldoende toeren maakt sluit die klep als normaal.

Groeten, Paul.
Met een handmatig heveltje kan ook, je hoeft hem maar een heel klein beetje open te drukken.
Zodra de startmotor hem rond krijgt kun je hem loslaten en zal oa door het vliegwiel de motor hem waarschijnlijk verder wel rond krijgen.
 
Ik denk dat @PaulRS wel een terecht puntje maakt... Hoe fijn gaat zo'n handbediend heveltje werken? De klepjes die @Janbros voorstelde en die ik ook al heb liggen werken "automatisch" maar die vragen wel een definitieve aanpassing aan de cilinderkoppen....

Ik heb gister toevallig nog even gekeken naar de motor met de eigenaar van dat suzuki blok.... en de eerste stap is de externe starter die ik in het blok kan steken op de plek van de huidige startmotor. Dan zijn er geen definitieve aanpassingen nodig en het is eenvoudig te realiseren.

Er even van uitgaande dat het werkt is het een oplossing die op circuitdagen prima werkt. externe startmotor met een dikke accu blijft gewoon op de aanhanger achter de auto liggen. Voor een wedstrijd is het net iets minder praktisch misschien, maar ook dat zal wel meevallen. Gaan we achter komen.
 
nadeel is dat als je een kleine schuiver maakt en de motor is perfect rijdbaar maar stil gevallen ...
heb je dat voor bv op Franco ergens achteraan het circuit tijdens een endurance is je race helemaal omzeep.
 
nadeel is dat als je een kleine schuiver maakt en de motor is perfect rijdbaar maar stil gevallen ...
heb je dat voor bv op Franco ergens achteraan het circuit tijdens een endurance is je race helemaal omzeep.
Jij snapt het spelletje :t Dat zijn de overwegingen inderdaad. Eerst die starter, dan wellicht de klepjes, ik denk wel dat het de klepjes moeten worden met de aanpassing aan de koppen. Zoals jij het voorstelde is het nog heel eenvoudig te realiseren en er is voldoende plek voor, die kabelbediening is best weer complex als er 2 klepjes bediend moeten worden... Eerst maar eens zorgen dat het ding zijn eerste circuitdag kan meepakken, kijken of het lukt om een sessie mee te kunnen pikken tijdens de bikersclassic, ben er dan toch :9
 
Hoi.

Die had ik ook wel door. :)

Zaak is, dat dat ding of op z'n eigen startmotor start, of met een mannetje erbij, een duwtje en weg.
Een zwaardere startmotor, is dat haalbaar, of sloop je dan een koppeling in de motor?
Anders ontkom je toch niet aan een de-compresseur.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Die had ik ook wel door. :)

Zaak is, dat dat ding of op z'n eigen startmotor start, of met een mannetje erbij, een duwtje en weg.
Een zwaardere startmotor, is dat haalbaar, of sloop je dan een koppeling in de motor?
Anders ontkom je toch niet aan een de-compresseur.

Groeten, Paul.
ik zou graag een zwaardere startmotor monteren, maar die is er niet.... Of in ieder geval niet standaard.... de koppeling die mogelijk te slopen zou zijn in het blok is al vastgelast ;) Dus dat gaat wel goed in principe. de tandwielen in de rest van het startsysteem zijn wel echt stevig. Steviger dan nodig voor een startmotortje van maar 0,6kW. De externe starter zal ook wel iets meer power dan die 0,6kW nodig hebben. Kijken wat ik daar voor ga gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan