Eigenbouw EGLI TR1

Uitlaatkleppen zijn altijd wel een stukje lichter als de inlaatkleppen omdat daar de loeihete uitlaatgassen langs stromen terwijl de inlaatkleppen een lekker koel inlaatmengsel doorlaten maar te licht kan wel veel hitte aangeven ja.
 
Ik lees dit topic ook al een tijdje mee, vooral de technische invalshoek vind ik ontzettend interessant.
Wat mij opviel aan de kleuren van de uitlaatkleppen; volgens mij heet dat 'browning' en komt vaak voor bij extreme hitte / detonatie.

Wellicht is mijn info niet relevant, maar ik zag dit nog niet beantwoord.
volgens mij is dat geen wijdverbreide term, dat 'browning'...maar ik kan het ook mis hebben natuurlijk
 
volgens mij is dat geen wijdverbreide term, dat 'browning'...maar ik kan het ook mis hebben natuurlijk
Klopt, het is geen algemene term, maar ik ken het als 'tanning' of 'browning'. Ik heb het gezien bij hoge compressie-motorblokken in auto's waarbij er verschillende factoren meewogen, voornamelijk te arm mengsel (hitte) en/of verkeerd tijdstip ontsteking (detonatie/pingelen).
 
Zo,

De zondagavond toch weer zinnig omgekregen.
Na de check van de staat van het blok de vorige keer had ik snel een lijstje klaar met wat er moest gebeuren aan het blok voor het kan worden ingebouwd. Pakkingen, oliefilter en olie besteld en vandaag een begin gemaakt aan de linkerkant van het blok.
Het deksel dat erop zat was niet echt netjes en het startmechaniek was ook niet meer zo heel fraai. Dus maar gekozen om de deksel van het kapotte blok te gaan gebruiken. Aan deze kant zitten er geen oliekanaaltjes in of door het deksel, dus dat durf ik wel aan om die zo van het kapotte blok om te schroeven.

Kapot en "nieuw"naast elkaar:

Ik wilde ook de oliepomp van het kapotte blok gebruiken, maar die moet echt helemaal uit elkaar, zit helemaal vol prut:X dus dat is voor de volgende keer:

En onderin het blok ligt ook een dikke zwarte prut:

Dan snel het kettingwiel omzetten, is nu veel makkelijke dar als het blok er straks onder hangt:

Het befaamde startmechaniek van de yamaha XV blokken is er in een aantal uitvoeringen en eigenlijk zit er in de Tr1 de minst slechte uitvoering. Dat is fijn en ik kan kiezen uit een "bergje" onderdelen. Ze zijn zeker niet nieuw, maar echt versleten zijn ze ook niet. Dus kiezen, beetje poetsen en weer monteren. Blijft een beetje een priegelklus waarbij pas echt alles op zijn plek blijft zitten als het zijdeksel erop zit.

Ik heb nog een nieuwe startmotro en een nieuwe magneet die het startmechaniek aantrekt, daar zit vaak een deel van de ellende bij slecht startende XV's en dit is geen standaard Yamaha onderdeel maar een startmagneet van een of andere startmotor. Heeft ooit eens iemand uitgezocht dat dat ook past. Lag al jaren op de plank. Moet een gaatje bijgemaakt worden voor een M6 draadstangetje an dan is het weer Helemaal top.




Morgen komen de pakkingen en het oliefilter, dan kan ik komende week deze kant van het blok dichtmaken en de andere kant beginnen. Zol lijkt het toch nog een beetje mee te gaan vallen wat betreft op tijd klaar voor het nieuwe seizoen:)

Later,

Loek
 
Een Supervet Starter klinkt wel goed nou je het zegt, ik zal eens nadenken :t Als ze in produktie gaan ben jij de eerste die het te horen krijgt






Met speciale vrienden korting voor het verzinnen van de naam :}
 
Goedenavond!

Toch alweer meer dan een week niet geknutseld.... nouja soms is het een beetje druk met andere dingen. Vanavond weer tijd :t En die is nuttig besteed aan het verder afbouwen van het blok dat het moet gaan doen komende 2 circuitdagen _O-

Ik was gebleven bij de oliepomp. De "verbeterde" oliepomp die in het stukgelopen blok zat zat nogal vol met allerlei vage troep die ik niet kon thuisbrengen, dus ik heb niet teveel tijd gestoken in de schoonmaak daarvan. En gewoon de originele pomp die in het blok hoorde gemonteerd.
Misschien ga ik ooit nog wel eens een opstellinkje maken om de pompjes daadwerkelijk te kunnen testen wat betreft debiet en druk die ze kunnen leveren.... Op dit blok komt in ieder geval een olielampje ;)

Na de oliepomp kon deze kant van het blok zowaar DICHT *O*

Dan de andere kant. Smerige deksel:

Dus aan de kant en verder met de koppeling. Op zich niet veel mis met de gemonteerde, beetje vliegroest op de platen. Maar ik had nog een complete, netjes ingepakte, op de plank liggen. Met betere gevoerde platen en sterkere veertjes. Dus dan is het makkelijk kiezen.

Oude eruit:


Nieuwe erin:



En eigenlijk kan deze kant dan ook dicht met een mooie deksel:

eigenlijk een klusje van niks als het allemaal zo op de werkbank ligt... Dan verder nog de olieniveau sensor eruit en een olietemperatuursensor erin.



Hop ook weer gedaan, maar nou het blok op zijn zijkant ligt valt er iets op wat in potentie een beetje minder is. Er zit een soort lijmprut tussen de blokhelften gekliedert :? Dat is een beetje jammer, kan haast niet anders dat het blok daar dus olie zal lekken om de een of andere reden en dat een handige harry dat heeft geprobeerd dicht te kitten van buitenaf :r
Wat moet ik daar nou weer mee.... Ik heb al die zooi eruit gepeuterd en kon niet echt iets zien dat zou duiden op een lekkage. Blok heeft wel wat krassen aan de onderkant.
Dus wellicht 2 opties:
- zo laten en kijken of het lekt en hoeveel?
- zelf de beunhaas uithangen en het proberen fatsoendelijk te lijmen?
Het blok gaat in ieder geval niet weer helemaal uit elkaar nu, eerst maar eens kijken of het lopen wil. Met of zonder afdichting van buitenaf.

Plaatje met prut:

Plaatje zonder prut:

Maar eens even over nadenken hoe ik dat ga oplossen... En dat kan mooi, want tijd zit wel weer vol. Komende week vast wel weer ergens een update:) Blok mag nog wat opgepoetst worden, kleppen nog stellen, olie erin, dat soort dingen en dan kan het langzaam eens richting frame.

Later,

Loek
 
Hopsa,

Volgende update komt sneller dan ik had verwacht:9 Dus gewoon verder geknutseld aan het blok. Nog wat kleine klusjes voordat het "af" is.

Kleppen stellen en nette dekseltjes erop:

Alle 4 de kleppen staan gewoon goed, weer een positief puntje over de staat van het blok lijkt me *O*

Dan de bloksteunen op de koppen monteren, daar zit een dik laagje coating op en ik denk dat bij het kapotte blok dit niet echt bevorderlijk is geweest. Die coating fikt een beetje weg waardoor de kop feitelijk wat minder strak op het blok zit. Dus die coating heb ik er nu vanaf geschuurd voordat ik alles op moment vast heb getrokken.

Dan de originele beugeltjes eraf krijgen lijkt nog niet mee te gaan vallen, met een gewone sleutel durf ik even niet harder te draaien....
Dus dan moet de grote accu-vriend even aan de bak. Al had ik eigenlijk natuurlijk al dagen geleden de zaak moeten behandelen met de bus imal.
maarja.... De accu-vriend stelt nooit teleur:}

1 seconde rammelen en hopsa, de moeren vliegen eraf. Mooie babyblauwe beugeltjes erop met de speciaal geprepareerde ringen en moeren, anders past het niet. Aantrekken op 55Nm bij de achterste cylinderkop en gewoon vast bij de voorste, daar zitten nog moeren onder de beugels, en die zijn op moment vastgezet.


Dan nog een banjobout met oliedrukschakelaar erop:

En als laatste moet er nog wat alu worden weggefreesd om het blok in het frame te laten passen en de ketting niet te laten aanlopen. Dus even de luchtslijper moeten aanzwengelen.


En eigenlijk is het blok dan KLAAR *O* *O* dekentje erover!


Vrijdag heb ik overdag tijd, dus dan kan het terug in het frame, toch altijd wel een klus. Ik moet alleen nog even bedenken welke uitlaat eronder gaat, de dikke of de dunne🤔 Met een beetje mazzel vrijdag ook even proberen of hij wil lopen, kijken hoeveel tijd ik nodig ga hebben.

Als laatste nog even wat foto's van het @MAX-JVA busje uit het kapotte blok. Die had ik al gemaakt maar nog niet gepost. De rest van de schade aan krukas en big-ends komt nog wel een keer, dat zit nog in elkaar, heeft niet zo'n prioriteit nu.
Dit was voor mij zonder twijfel een van de meer experimentele onderdeeltjes. Deze komt uit de achterste cilinder die verreweg de meeste schade heeft opgelopen. Als ik ze droog in elkaar stop voel ik een heel klein beetje speling. Maar met een drupje olie is dat gelijk weer weg. Ik vindt het echt ongelofelijk dat dit alle ellende heeft doorstaan.... Ik zou het dus zo weer durven toepassen in een andere situatie of in een ander blok. Het kan niet anders of dit heeft ook droog nog enkele secondes gelopen onder belasting..... en toch is het nog heel🤷‍♂️ Taai spul dat aluminiumbrons....


Als iemand iets verdachts ziet aan deze plaatjes hoor ik het graag, maar hier is het stuk lopen van het blok zeker weten niet begonnen.

Later,

Loek
PS. vrijdag meer🤞
 
En de zuiger zelf rond degaten vd pen ? Ook nog goed ?
Ja, ook nog goed, in die zin dat ik de pen er gewoon met zachtjes tikken met de kunsstof hamer uitgekregen heb. Eigenlijk hetzelfde als hij erin gegaan is. De zuiger is voor de rest wel afgeschreven....
 
Hoi.

Mooi is dat.
Ben je eens even niet aanwezig, loopt dat blok in puin................🙄

Over het hoe en waarom?
Geen idee, klemmende zuiger(s) en big-end schade als gevolg?
Droog gelopen big-end en klemmende zuigers agv gebrek aan spatsmering?
Aandrijving van de oliepomp?

Een autopsie geeft misschien antwoord.

Maar waarom die small-endjes dan geen schade?
Lagerbrons, of sinterbrons, of hoe je dat spul noemen wil, is van eigen al zelfsmerend.
Ook is dat spul poreus en blijft er olie inzitten.
Oftewel, het kan wat langer tegen drooglopen dan een big-end.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Mooi is dat.
Ben je eens even niet aanwezig, loopt dat blok in puin................🙄

Over het hoe en waarom?
Geen idee, klemmende zuiger(s) en big-end schade als gevolg?
Droog gelopen big-end en klemmende zuigers agv gebrek aan spatsmering?
Aandrijving van de oliepomp?

Een autopsie geeft misschien antwoord.

Maar waarom die small-endjes dan geen schade?
Lagerbrons, of sinterbrons, of hoe je dat spul noemen wil, is van eigen al zelfsmerend.
Ook is dat spul poreus en blijft er olie inzitten.
Oftewel, het kan wat langer tegen drooglopen dan een big-end.

Groeten, Paul.
Autopsie is pas gedeeltelijk gedaan zoals je wellicht in de gaten had, ik heb mijn theorie (met input van veel meer ervaren bouwers dan ikzelf) hier al ergens staan. Wie weet geeft het onderblok nog wat meer inzicht tzt...
 
Hij doet het weer*O**O**O*

Vandaag lekker op m'n gemak gesleuteld. Blok eronder, alle elektra nog een keer nalopen en proberen maar. Heb de dikke uitlaat er maar onder gehangen. Carburateurs moeten weer even netjes gesynchroniseerd, maar blok draait prima voor zover dat nu te beoordelen is. In ieder geval geen foute geluitjes of lekkages. Er komt met dit blok toch weer een ander geluid uit de uitlaat dan met het dikke blok. Zal ook wel weer anders worden als de afstelling weer klopt. Nouja, succesvol dagje sleuetelen.

Ik ben weer helemaal blij:9

Later,

Loek
 
Tunen is leuk, maar rondjes maken met een betrouwbaar standaardblok ook ;)
Daar sla je de spijker op zijn kop. Het knutselen/sleutelen is voor mij heel belangrijk en leuk om te doen. Maar het zou luxe zijn als dat kan naast het hebben van een betrouwbare fiets die altijd inzetbaar is.....

Misschien maar eens iets naast de egli bouwen :)
 
Daar sla je de spijker op zijn kop. Het knutselen/sleutelen is voor mij heel belangrijk en leuk om te doen. Maar het zou luxe zijn als dat kan naast het hebben van een betrouwbare fiets die altijd inzetbaar is.....

Misschien maar eens iets naast de egli bouwen :)
Lijkt me een strak plan, wat voor motor zou je dan kiezen? :9
 
Ik loop al een tijdje met de gedachte om iets naast de egli te hebben, had verschillende ideeën, maar nu lijkt er één idee boven te komen drijven. Moet daar altijd een tijdje over nadenken en het uitwerken in m'n kop.... ik ga in ieder geval volgend weekend een aprilia rsv 1000 blok ophalen. Als ik dat zie zitten komt daar tzt wel een apart topic van.
 
 
Maar als je dan toch meer power wilt hebben, kun je dan dat RSV1000 blok niet in de Egli bouwen ? Laat je die gewoon standaard maar dan heb je toch flink wat meer vermogen dan met het TR1 blok.
 
Terug
Bovenaan Onderaan