eigenbouw luchtfilter

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.004
8.190
Assen
Hoi allemaal.
Bij zelfbouwprojecten en anderzijds oude motoren die origineel geen geweldig filter hebben, zetten mensne vaak een luchtfilter er in/aan dat past.
Nu heb ik gelezen dat gaas voor afzuigkappen van de bouwmarkt ook hiervoor gebruikt kan worden.
Heeft iemand een idee over de weerstand en filtereigenschappen t.o.v een papierfilter of danwel tegenover een gioedkope imi- k&n?

Bij het dieseltje schijnt tegenstand door het luchtfilter funest te zijn.
Tot nu toe heb ik een foamfilter maar die gaan niet zo erg lang mee(maar kun je natuurlijk gewoon vervangen..
 
dat gaas is volgens mij niet geschikt.
kan het tegen olie en dieseldampen?
als je zelf iets wil bouwen, probeer dan eens een crossfilter (foam).
gaat lang mee en is weer schoon te maken en heeft ook nog eens weinig weerstand.
en het is ook erg gemakkelijk pas te maken.
en bij iedere dealer te krijgen.
 
een diesel moet zoveel mogelijk lucht krijgen.

Je moet dus een filter hebben met een groot oppervlak, om zo de weerstand laag te houden.
Een foamfilter is toch uit te wassen? Zorgen dat je er 2 hebt liggen dan heb je altijd een zuivere achter de hand.
 
Je kan ook voor een foamfilter gaan en die in de originele box wegwerken. Ligt er aan of je genoeg plek hebt hiervoor.

zoiets dus
TA150900.jpg
 
Omdat het originele luchtfilter in de weg zit heb ik inderdaad een foamfilter in een kastje gebouwd. Na 2 keer wassen gaan ze toch wel desintegreren..
gelukkig zijn ze niet zo duur.
fijn om te weten dat ze niet veel weerstand hebben.
Ik heb maar 10 pk en wil geen hele pk inleveren door een filter..

gaas voor de afzuigkap is dus niet geschikt bevonden.. tjek!
 
Ik vervang jaarlijks mijn luchtfilter. Ik betaal voor een TwinAir foam filter 15 euro.
Stel nou dat jou type duurder is.
Wat is nou 25 euro p/jaar voor een filter, OEM of imi. Je hebt iig een goede filter waar hij fatsoenlijk op loopt. :)
 
Trouwens, in mijn motorcross periode heb ik nogal wat filters versleten. De ideale manieren om een filter te 'cleanen' vond ik toen.

1. In de vaatwasser thuis
2. laten weken in warm water en Biotex.
3. Een nieuwe kopen die al ingeölied waren verpakt.

Bij 1 niet aan je ma, vriendin, vrouw vertellen want dat vinden ze niet geweldig, vraag me nog steeds af waarom aangezien mijn ma er ook smerige vette pannen inzet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan