Eigenbouw zadel CB400F

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.086
18
Den Haag
Zo, het is me gelukt.
Ik heb een ander zadeltje voor m'n brik gefabriekt.

Het originele zadel was zeer slecht, dat wil ik gaan restoureren.
Dat kost effe tijd en om toch lekker te kunnen :] heb ik een 2e-hands zadel gekocht. Het is een sportbuddy, met zo'n verhoogd kontje, waaronder een opbergkastje verborgen zit.
De bodemplaat was prima en het was opnieuw bekleed; echter het model vind ik niet echt mooi.

Dus zelf aan de slag.
Van platstaal 20x5 een frame'pje gemaakt en daar een bol gewelfd dek op.
Dat heb ik gemaakt van een afgedankt skateboardeck van mijn zoon.
Een foampakket gemaakt van op elkaar gelijmde vellen onderlaag (Ikea) voor laminaatvloeren. Dat is een soort schuimplastic en het veert redelijk.
Door het op te bouwen uit laagjes laat het zich vormen naar de gekromde ondergrond.
Het pakketje is makkelijk met een power file in model te schuren.
Tenslotte een zadeldekje gemaakt van skai.
Ik kreeg de tip op de overgang van horizontaal naar verticaal een koord te lijmen, waardoor het materiaal alvast in de vorm gedwongen wordt en er zo minder plooien ontstaan.
Voor zekerheid na het lijmen het skai erom heen genaaid; dat gaf een beter resultaat werd gezegd.
Inderdaad, de truc werkt aardig!
Omdat ook het originele zadel er weer op moet kunnen heb ik de sluiting en het scharnier hetzelfde gehouden.
verder niets aan het frame gewijzigd.
Het zadeltje steunt met pootjes op het frame, zoals het origineel. De pootjes heb ik van rubberplaatjes voorzien (kraanrubbers).

full


Het zit best aardig, al zeg ik het zelf.

Zijn er nog meer mensen die dit gedaan hebben?
 
Ik was van plan er ooit aan te beginnen. Maar ik wilde hem wel in originele staat terug maken. Nu heb ik voor 45 Euro een race zitje gekocht. Als ik het polyester, schuimrubber en skai meereken kom ik bijna op hetzelfde bedrag uit.

full
 
Backfire, waar heb je dit zadel gekocht?
En weet je soms adressen op internet of adressen in België waar je zo zadels kan kopen?
 
Helaas Ridsel heb hem hier in 's-Hertogenbosch gekocht bij van der Heyden Motoren. Deze lag nog bij hun op de zolder onder een laagje stof. Misschien dat ze er nog iets hebben liggen, maar je moet wel geluk hebben wie je te spreken krijgt. De vorige gast was bijna een half uur aan het zoeken voor een passend zadel en clip-on's. Maar dat komt omdat hij dit soort motoren leuk vind. :9
 
Volgens mij had hij nog een soort ducatie zadel met een wat langer rond kontje, maar zeker weten doe ik dat niet meer, was al te veel gefocused op mijn zadel :) .
 
(Afbeelding)

Thuisgemaakt zadel, stukje leer, wat opvulling, ijzeren plaat en 2 fietsenzadelveren

Da's weer eens wat anders, een zelfbouw zweefzadel. Mooi gedaan! :9

Ik heb het mijne nu enkele honderden km's in gebruik en het zit redelijk.
Het materiaal voor de vulling (foam onderlaag voor laminaat vloeren van Ikea) blijkt een minder goede keuze.
Op plaatsen waar het hoog belast wordt komt de vorm en dus het verend vermogen niet geheel terug. volgende keer wat anders gebruiken.
Wie heeft wat toegepast?
 
Die maat van me heeft schuimrubber op rubberbasis gebruikt. Klinkt dubbel maar is het niet. Stinkt wel maar gegarandeerd veerkrachtig. Zelfs zonder afdekking waterdicht. Is wel prijzig 25 Euro's voor een lapje van 1 bij 1meter. :9
 
Overigens het zadeltje van mij is gemaakt met samengeperst kappok. Das rete goedkoop en bij elke schuimrubber boer te verkrijgen. Met een broodmes op maat snijden (zagen) :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan