Eigenbouwers: Tips gevraagd

Aernout

Die hard MF'er
24 mrt 2004
314
0
Nijmegen
Hallo,
Toen ik met mijn VF 750 C bij een vriend aankwam, was het eerste wat er aan woorden uit zijn mond kwam: IK WIL OOK! Hartstikke mooi natuurlijk, maaaaaar...
Geld is er niet, en hij zal dan ook eerst zijn rijbewijs bij elkaar moeten sparen, en dan nog is een motor nooit vreselijk goedkoop. Tenzij je een opknapper of iets dergelijks rijdbaar maakt.

Nu weten jullie ondertussen wel dat ik niet de meest handige persoon ter wereld ben, maar ik ben rap bij aan het leren. Die kameraad van me is op zich wel redelijk handig. Is het naar jullie inschatting haalbaar/verstandig om zelf een motor te proberen te bouwen? Hoe pak je het aan: een brik kopen en daar onderdelen af slopen of een frame kopen en daar onderdelen bij proberen te zoeken? Wat gaat zoiets ongeveer kosten (geld, tijd hebben we genoeg)?

BVD

Aernout
 
Hangt er helemaal vanaf wat je wilt. Heb hier een XV920 staan. Originele onderdelen verkocht. Voor dat geld nieuwe gekocht en dingen zelf gemaakt. Tot nu toe heeft het me nog steeds maar 420 Euro gekost. En dat is dan inclusief aanshcaf van de motor. Hebben ook nog een verbouwde LTD staan. Koste ook weinig. Valt dus allemaal wel mee.

:]

Greetz,
Gerco
 
nahja ik heb een cb400n van 175 euro die nu uit elkaar ligt, ook hebk een werkplaatshandboek, ben nu zelf een beetje wat dingen naar mijn eigen smaak aan het aanpassen en alle onderdelen netjes aan het maken met middeltjes als verf, commandant, wax, cockpitspray, wd40, dat soort zooi.

Komt vaneiges goed ik heb 2 jaar de tijd om het goed te maken..
 
Bedankt!

Welke sites raden jullie ons aan?
Waar haal je een frame?
Ik zat eraan te denken om een redelijk leuk blok in een mooi frame (eentje met Dr Bral goedkeuring) te plaatsen. Waar moeten we op letten?
 
Welke sites raden jullie ons aan?
Waar haal je een frame?

Als het je eerste project wordt, kun je denk ik beter een bestaande motor kopen en die verbouwen. Zelf een motor 'from scratch' bouwen en op kenteken zetten zal niet mee vallen.
Als je dat toch wilt, dan zou ik beginnen op de site van de RDW: http://www.rdw.nl/
 
Als je zoveel vragen hebt, kun je mischien beter eerst wat eenvoudiger beginnen. Fietsie kopen en veel aan sleutelen. Je wilt vanaf 0 beginnen met 0,0 kennis.
 
probeer een bestaande fiets met kenteken te verbouwen. Is het makkelijkst denk ik. Er zijn massa's aftermarketspullen te koop, en veel is ook zelf te maken.

Echte zelfbouw; RDW gaat problemen opleveren. Regel is dat een onafgewerkt frame met technische tekening ter keuring aangeboden moet kunnen worden, voordat je echt aan de slag kan. Als je een 2ehands frame zonder kenteken hebt gaat dit dus niet lukken, is nl. al afgewerkt en afgespoten (ruwe lasnaden moeten zichtbaar kunnen zijn)Ook mogen er geen delen van bestaande frames gebruikt worden. (Dit vind ik zelf onzin, wat is nou beter dan een goed balhoofd van een bestaand frame te recyclen? zelf maken is erg moeilijk, krijg je speling en afwijkingen e.d.)

Optie is om een frame bij een framebouwer te kopen (L&L of VG frames) Deze zullen je vast helpen met de keuring.

Ook kan je proberen een chopperframe met kenteken te regelen, dan hoef je in feite alleen een passend blok te vinden, en de rest naar eigen smaak opbouwen.
 
Bedankt!

Welke sites raden jullie ons aan?
Waar haal je een frame?
Ik zat eraan te denken om een redelijk leuk blok in een mooi frame (eentje met Dr Bral goedkeuring) te plaatsen. Waar moeten we op letten?
wauw, ik wist niet dat mijn mening zo hoog gewaardeerd werd ;)

koop mijn chopper dan gewoon jonge :)
 
Als het je eerste project wordt, kun je denk ik beter een bestaande motor kopen en die verbouwen. Zelf een motor 'from scratch' bouwen en op kenteken zetten zal niet mee vallen.
Als je dat toch wilt, dan zou ik beginnen op de site van de RDW: http://www.rdw.nl/
Kan en mag dat zomaar met iedere motor? Ik bedoel, stel ik koop een V65 blok, een intruder frame, wat leuke pijpen eronder, lichies van weer elders, een leuke tank (>15 liter), etc etc, mag ik daar dan zo de weg mee op?
 
Kan en mag dat zomaar met iedere motor? Ik bedoel, stel ik koop een V65 blok, een intruder frame, wat leuke pijpen eronder, lichies van weer elders, een leuke tank (>15 liter), etc etc, mag ik daar dan zo de weg mee op?

Een beetje verbouwen (tank, vork, sidemount etc) is geen probleem, zolang je maar aan de algemene regels blijft voldoen. Als je ingrijpend aan de slag gaat (bv balhoofd verzagen -> frame geometrie veranderen) dan is het niet meer dezelfde motor als waar ooit het kenteken voor is afgegeven. Dan kon de verzekering wel eens heel lastig gaan doen als het mis gaat... niet doen dus!
 
ik weet waarschijnlijk nog wel een cb frame met kenteken te koop, wat geloof ik al iets is aan gepast voor een chopper. zal niet veel hoeven kosten!

wielen (waaronder eentje met spiksplinternieuwe achterband) en div andere onderdelen kun je er bij krijgen.
 
zal t morgen ff navragen!



geduld!

een collega van me heeft laatst een cb750 gekocht
of dus eigenlijk twee.
van de een was t blok kapot, van de andere de bak
hij heeft dus het blok van de complete gerepareerd door de bak van de andere over te zetten.
Nu heeft hij die sloper dus over, is dus niet compleet, en weet niet precies wat er met het frame is gebeurd!

zal morgen dus wel ff informeren of ie niet al verkocht is
 
handig handig, dankdank.
Nu nog een site zien te vinden waar de techniek doorzichtig wordt gemaakt.
 
handig handig, dankdank.
Nu nog een site zien te vinden waar de techniek doorzichtig wordt gemaakt.
begin nou es simpel, koop mijn motor( ;) ), verbouw hem naar je smaak en rij er een jaartje op..........

dan heb je de techniek wel door en kun je daarna wel een keertje "from scratch" gaan beginnen..........
 
Eerst leren lopen, voor je gaat rennen.
Koop eerst een oud brik dat je kunt opknappen en aanpasen naar je smaak. Heb je hiermee de handigheid in de vingers, DAN wordt het pas tijd om zwaardere projecten aan te gaan.
Dit zal je uiteindelijk ook veel geld schelen, al lijkt dat nu nog niet.
Je bent lange niet de eerste die vol enthousiasme aan een project begint om van scratch een motor te bouwen om er na een tijd en handenvol geld de moed te laten zakken en alles voor een schijntje verkoopt.
 
Eerst leren lopen, voor je gaat rennen.
Koop eerst een oud brik dat je kunt opknappen en aanpasen naar je smaak. Heb je hiermee de handigheid in de vingers, DAN wordt het pas tijd om zwaardere projecten aan te gaan.
Dit zal je uiteindelijk ook veel geld schelen, al lijkt dat nu nog niet.
Je bent lange niet de eerste die vol enthousiasme aan een project begint om van scratch een motor te bouwen om er na een tijd en handenvol geld de moed te laten zakken en alles voor een schijntje verkoopt.
dat bedoel ik.......
 
Eerst leren lopen, voor je gaat rennen.
Koop eerst een oud brik dat je kunt opknappen en aanpasen naar je smaak. Heb je hiermee de handigheid in de vingers, DAN wordt het pas tijd om zwaardere projecten aan te gaan.
Dit zal je uiteindelijk ook veel geld schelen, al lijkt dat nu nog niet.
Je bent lange niet de eerste die vol enthousiasme aan een project begint om van scratch een motor te bouwen om er na een tijd en handenvol geld de moed te laten zakken en alles voor een schijntje verkoopt.
Had ik idd ook al zo'n beetje besloten.
Nu zit ik er nog mee wat je bewegingsvrijheid is bij het opknappen hebt. Mag je alles naar wens veranderen? Waar ligt de grens?
etc.

bedankt maar weer.

Oh, en Magnamaniac: is een Magna makkelijk om het op te leren?
 
Had ik idd ook al zo'n beetje besloten.
Nu zit ik er nog mee wat je bewegingsvrijheid is bij het opknappen hebt. Mag je alles naar wens veranderen? Waar ligt de grens?
etc.

bedankt maar weer.

Oh, en Magnamaniac: is een Magna makkelijk om het op te leren?
bij mijn motor kan je zagen tot je omvalt want die is al eigenbouw op kenteken, het moet uiteraard wel een beetje legaal en veilig zijn..........dus niet 12 koplampen enzo ;)
 
begin nou es simpel, koop mijn motor( ;) ), verbouw hem naar je smaak en rij er een jaartje op..........

dan heb je de techniek wel door en kun je daarna wel een keertje "from scratch" gaan beginnen..........
waar woont u, eerwaarde? Dat er eventueel over een proefrit danwel koop te spreken valt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan