eigenhandig spuiten

dikken

Rookie
31 okt 2004
1
0
B
heyhey! ben nieuw op dit forum, en heb direct al een vraagje.

Ik ben bezig de looks van een ouwe circuitmotor terug in orde te krijgen. Het geheel moet een nieuw kleurtje krijgen (tank, frame, wielen en plastics). Liefst wil ik het allemaal zelf doen, zo leer ik er nog iets van. Kwaliteit moet niet 100% zijn, maar liefst wel 95 :) .

'k Heb in de plaatselijke doe-het-zelf een hobby kit zien staan, compressor 8bar, 50l, 2.5pk. Kan ik daarmee volgens jullie iets degelijk bereiken?

En als bijkomend vraagje: heeft er toevallig iemand weet van een of ander boek waarin de belangrijkste carrosserie-technieken zowat beschreven staan?


Alvast bedankt!
 
full
 
Nu ff zonder dollen,
Met die compressor moet het heus wel lukken hoor, zorg nu nog alleen voor een olie en vochtafscheider, en een reduceerventiel natuurlijk niet vergeten.
Oh ja, een goede verfspuit en stofvrije omgeving wil hierbij ook nog wel een stuk helpen.........
 
'k Heb in de plaatselijke doe-het-zelf een hobby kit zien staan, compressor 8bar, 50l, 2.5pk. Kan ik daarmee volgens jullie iets degelijk bereiken?
Een beetje verfspuit gebruikt al een 150 liter lucht per minuut,dus als de aanzuigcapaciteit van die compressor boven de 150l/m ligt is het goed,zo niet lekker laten staan geeft anders echt alleen maar ergernis.
 
Een beetje verfspuit gebruikt al een 150 liter lucht per minuut,dus als de aanzuigcapaciteit van die compressor boven de 150l/m ligt is het goed,zo niet lekker laten staan geeft anders echt alleen maar ergernis.

Koop een bovenbekerspuit met een sproeiermaat van 1,4 mm en je hebt geen enkel probleem met het spuiten.
Ik gebruik een dergelijke spuit in combinatie met een vrij kleine draagbare compressor en dat gaat perfect.
 
Ik ben wel benieuwd naar wat meer zaken als:

- met wat voor verf spuit je eigenlijk (gewone huistuinenkeukenverf van Sigma) of moet je speciale lak hebben?
- waar meng je de lak mee - Thinner , wasbenzine, ander raar goedje?
- met hoeveel bar spuit je ?
- hoe lang laat je het tussen de lagen drogen?

Ik kan wel airbrushen, maar dat is heel wat anders...

Elke tip van spuitguru Bikevouwer is natuurlijk welkom :-)
 
Spuit bij kamertemperatuur.

Neem een strakke ondergrond zoals een primer/filler die je dik aanbrengt waarna je oneffenheden eruit schuurt. De ondergrond is (mede) bepalend voor het resultaat!
 
Hier 2 voorbeeldjes, gewoon in de garage gespoten met 2 gekoppelde Gamma compressoren en een kwalitatief goed spuitpistool:

paint06.jpg

paint05.jpg


Niet zo mooi als een 3* zo duurdere spuiterij uiteraard :z , maar gewoon zelf met een goede voorbereiding en een hoop geduld voor elkaar gekregen......
 
ik heb ook doe-het-zelf spuitervaring en voorbereiding is alles met spuitwerk.
het te lakken oppervlak moet volkomen glad zijn en met een egale laag grond gespoten zijn over je plamuur en filler. dan is het lakken zelf een fluitje van een cent ... gewoon beginnen met een voorspatbord ofzo, en dan goed oefenen . . en verdunning etc. vertellen ze bij je verfboer.
oh, na je eerste kleurlaag goed laten drogen, en dan schuren met korrel 1000 oid en water, voor een superresultaat ook je blanke laklaag schuren met een nog fijnere korrel en dan nogmaals blank lakken, je zult versteld staan van de glans en diepte . . . 8-)
 
@Bikevouwer, na het spuiten van de metaliek laag, hoeveel tijd moet er tussen zitten voor je aan de blanke lak begint ?
is afhankelijk van de temperatuur en de snelheid van de verdunning die je gebruikt.
Ikzelf gebruik een medium snelheid verdunner(verdampingssnelheid) zodat de verf nog even kan navloeien en niet meteen knalhard vastslaat op je object,spuiten doe ik met 18 graden celsius,dan laat ik de mettalic een half uurtje drogen voor ik aan de blanke lak begin,in principe mag de mettallic niet meer glimmen als ie dat nog wel doet nog even wachten met de blanke laklaag anders krijg je pinholes(hele kleine gaatjes in je bl. laklaag van de mettallic verdunning die zich een weg verdampt door je blanke laklaag)
dan de dag erna de bl.laklaag met korrel 2000 gladschuren en nogmaals een dun laagje blanke lak eroverheen.

full
 
is afhankelijk van de temperatuur en de snelheid van de verdunning die je gebruikt.
Ikzelf gebruik een medium snelheid verdunner(verdampingssnelheid) zodat de verf nog even kan navloeien en niet meteen knalhard vastslaat op je object,spuiten doe ik met 18 graden celsius,dan laat ik de mettalic een half uurtje drogen voor ik aan de blanke lak begin,in principe mag de mettallic niet meer glimmen als ie dat nog wel doet nog even wachten met de blanke laklaag anders krijg je pinholes(hele kleine gaatjes in je bl. laklaag van de mettallic verdunning die zich een weg verdampt door je blanke laklaag)
dan de dag erna de bl.laklaag met korrel 2000 gladschuren en nogmaals een dun laagje blanke lak eroverheen.

Bedankt, weet ik gelijk wat de vorige keer fout is gegaan. :X
Vooral de tip om de volgende dag nog een laagje er overheen te blazen.
Gaat tie zeker mooier van glanzen?
:}
 
Ik denk dat ik nu een aardig beeld heb van hoe je moet spuiten. Ik heb alles even op een rijtje gezet en op mijn site geplaatst. (www.geocities.com/hotsyflotsy/)

Ik zal ook even kijken of ik het hier in een post kan doen.
 
@ Fzrene dat ziet er echt goed uit :}
Ben van plan om mijn CBR in het voorjaar ook zelf te gaan spuiten, gewoon eens proberen, lukt het niet kan ik de kappen altijd nog wegbrengen, ja toch?
Lijkt me mooi om dat zelf te kunnen.
 
Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat het eenvoudig is, want de melding over 22 jaar ervaring in een vorige post is gewoon waar natuurlijk. Met 3 avondjes oefenen moet je niet denken dat je het beter kan dan een ervaren spuiter, en je zit ook met de ruimte en het materiaal natuurlijk.

Ik spuit al een jaartje of 5 in de hobbysfeer en heb ook alles al eens fout gedaan. Maar al doende leert men en ik lees hier dat ik gelukkig niet de enige ben die zelf wel eens wat aan het klooien is. Goed materiaal kan je tegenwoordig als particulier makkelijk kopen, en je moet een garage hebben die je goed uitveegd, stofzuigt en nat spuit, en dan gaat het wel.

Uiteraard heb je dan nog steeds problemen met stofinval, maar daar zijn wel weer truukjes voor om deze eruit te krijgen.

Maar wat iedereen verteld klopt: voorbereiding is 90% van het werk en voor 100% bepalend voor het eindresultaat.

Maar ik vindt mijn eindresultaat best goed, zolang je maar realiseert dat het hobby-spuitwerk is.

Ik krijg helaas soms opmerkingen van mensen waar ik een motor voor spuit voor 250 a 300 euro dat het niet helemaal perfect is. Dan betalen ze dus minder dan een derde als wat ze bij een spuiterij kwijt zijn, ik geef ook precies aan wat ze kunnen verwachten qua resultaat en vervolgens gaan ze achteraf toch zeiken over een nauwelijks zichtbaar stofje onderop de kuip ofzo. Dus ik ben dat spuiten voor een ander een beetje aan het minderen. (Wordt het gezeik een beetje zat namelijk, mensen willen voor een Trabant betalen, ik geef ze een Volkswagen, en dan gaan ze zeiken dat ze geen Mercedes hebben gekregen, als je begrijpt wat ik bedoel ;) ).



Maar als je tegen die tijd nog wat tips nodig hebt geef je maar een brul. :) (En misschien wil ik 'm toch wel spuiten voor weinig :X )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan