Eind 200pk limiet?

Mijn FJR is ook tamelijk krachtig. Echt geen 200pk+ superkracht, maar "tamelijk krachtig" lijkt me toch wel een gerechtvaardigde typering. Max 145pk op 8000 rpm, zegt Google. Haal ik dat er ooit uit? Natuurlijk niet. Maar relaxt rijden dat het doet! Ik haal 'm vrijwel nooit van de tour-stand af, dat gaat op zich al pittig genoeg. Soms wil ik even spelen en dan is de sport-stand leuk, maar eigenlijk al helemaal nergens voor nodig :) En zeker in druk stadsverkeer is het niet eens meer leuk met de sportstand omdat het dan meer met de hand in bedwang gehouden moet worden. Heerlijk die tour-stand :)

600cc is keurig voldoende voor normaal rijden. 1000cc is eigenlijk al gewoon vet overpowered natuurlijk. Laat staan 1300cc of hoger... Da's gewoon alleen nog maar "gewoon omdat het kan", en dat haal je er nooit meer echt uit tenzij je er speciaal omstandigheden voor gaat opzoeken.

Maar het rijdt heerlijk :) Zeker met de elektronische foefjes waardoor je wel de lusten hebt en toch veel van de lasten verlicht \o/
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd het liefste op ‘te veel’ cc’s. Qua vermogen spreek ik de hele bende niet zo heel vaak aan, maar het is gewoon lekker om van onderuit die enorme sleur aan je armen te voelen. Om aan een beetje topvermogen te komen moeten op de 600’s conpromissen worden gesloten waardoor ze onderin helemaal niks meer hebben. Praktijkvoorbeeld:

M’n eerste fiets, Bandit 600, had 80pk en 60nm. Haarspeld omhoog moest in de 1, en dan nog voelde je dat hij een stukje aan moest zwellen voor hij echt omhoog ging. Daarna de Bandit 1200’s, die kunnen een haarspeld gewoon in de DRIE. In de vier als je de koppeling gebruikt. Compleet belachelijk en heel vet _O- de mijne heeft 120pk en 115nm, standaard is het ietsje minder maar de truc is dat al dat koppel onderin zit. Vanaf 8000 toeren gaat het enorm afbouwen en daardoor valt het topvermogen ‘relatief laag’ uit. Met GSX-R afstemming haal je uit hetzelfde ding 150pk, maar dan verlies je een groot deel van het koppel onderin. En daar gaat het mij nu net om.

Die race naar de top voor meer vermogen doe ik verder niet meer aan mee. Wat ik wil is al lang bereikt :)
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp ook niet zo goed wat je met meer dan 200pk op een straatlegale motor moet. Ik snap dat er altijd mensen zullen zijn die roepen ‘meer is beter’, maar hoe de hel wil je 200pk op de openbare weg nuttig inzetten? Dat geldt voor alles boven de 150 pk al, en hoe hoger hoe meer natuurlijk.

Op het circuit, uiteraard. Lekker doen. Gas erop, tienden die je in de bocht verprutst op het rechte stuk terugwinnen als een echte vent. En dat je op de snelweg een keer goed gas geeft zal best, maar hoe lang durft iemand echt 200 of 230pk aan te spreken? Krijgen we alleen maar meer van die topics met boetes van tegen de 2000 euro en mensen die komen huilen dat ze niet zielig zijn maar wel aandacht nodig hebben.
 
Men koopt niet altijd dingen omdat zij dat nodig hebben.

Als je alleen maar koopt of doet wat nodig is heb je maar een saai leven.

Dan had had ik nu een motorscooter om naar mijn werk te gaan ipv een GSXR of ik ging zelfs met de trein.

Zo kan ik nog een paar wijzigingen meteen doorvoeren.

Waarom zou iets alleen maar functioneel moeten zijn?

Genieten is belangrijker dan functionele meuk.
Iedereen doet dit op zijn eigen manier.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens. Er is een markt voor dus waarom niet?

Ik ben tevreden met de motor ik heb, maar als geld geen rol zou spelen zou ik zeker zo’n moderne fiets met 200pk kopen. Niet perse vanwege het hoge vermogen maar wel omdat het gewoon het snelste en bruutste wat er te koop is.

Maar als je puur vanuit het nut van al dat vermogen kijkt is de realiteit dat je het niet echt nodig hebt.
 
Alles went, vroeger trok ik me gaskabel bijna stuk om harder te gaan dan mijn 100pk/100 kg tz kon leveren, nu ben ik net terug uit frankrijk vakantie met 16 pk/150cc, twee personen er op EN een aanhangertje er achter en ik vind het prima zo en ik droom van 300cc/27 pk. :]

Het zijn skills die je plezier geven, niet de pk’s.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad: de markt(eting) zal wel 200pk/300km superbikes brengen, dat moet maar gewoon even gebeuren.
Er is een markt voor "bijzonderheden" al is het maar om supercar-blondies aan youtube-views te helpen.

Topsnelheid en topvermogen zijn natuurlijk leuk op papier, en wellicht voor circuitrijders (en cafe-praters) maar bij gebruik lijkt Koppel me belangrijker.
Vroeg en Veel Koppel is ook gewoon Leuker, maar dat is persoonlijk.
(vraag de HD ploffers maar, of zoek het Hildo-tegen-de-rijstracer filmpje nog eens op...)

Edit: de Held himself..

Zou het niet zo zijn dat de Electro-motoren straks de brandstofmotoren gewoon voorbijgaan ?
Geen idee hoe lichtgewicht je een batterij straks kan krijgen (range zal voorlopig limited zijn..),
maar het wegtrekken met een E-motorfiets lijkt me ook wel eens interessant....

Maar verder: het (bochten-)rijden is leuk op elke motorfiets (of scooter) die goed stuurt en trekt.

*Tikt respectvol de opengeslagen helm aan naar de 16pk scooter op vakantie*
 
Laatst bewerkt:
De 61 jaar oude Norton is 600 cc en heeft ergens tussen de 35 en 40 pk omdat hij een hogere compressie heeft dan standaard. Af fabriek had hij 32 pk en dat is genoeg voor een topsnelheid van 110 mile, toch nog 178 km/u.
 
Reed eerst met 45pk (A2). prima voor alles t/m n-wegen. Op de snelweg rij je bijna altijd uitgeknepen, inhalen is lastig, weg accelereren uit gevaarlijke situaties bij 130, vergeet het maar.

Hoeveel cc was dat? Want koppel doet ook veel. Ik heb heel veel A2 motoren gereden en bij bepaalde kom je inderdaad wel wat koppel tekort, maar er zijn er genoeg die je ook bij 130km/u uit nare situaties kunnen redden. Maar dan praat je wel over geknepen 600cc+ motorblokken er onder.

Nog even over die 200+ pk's; van mij persoonlijk hoeft het niet. 200pk ga je op de weg niet gebruiken. Ik denk dat de meeste motorrijders niet eens het uiterste uit een 100pk motor kunnen halen op de openbare weg. Circuit is wat anders. Ik heb nu een Kawa ER-6N met 77pk, wat mij betreft voldoende. Het is ook maar net wat je gewend bent en ik haal op de openbare weg ook echt niet alles uit de ER-6. Misschien op de snelweg, maar dat is simpel op een rechte weg aan het gas draaien.
 
Laatst bewerkt:
Reed eerst met 45pk (A2). prima voor alles t/m n-wegen. Op de snelweg rij je bijna altijd uitgeknepen, inhalen is lastig, weg accelereren uit gevaarlijke situaties bij 130, vergeet het maar.

Rij nu met 140pk 1100cc, lineair en rustig, goed te doseren. Ik moet vanuit werk meteen de snelweg op, 130km u, motor draait net 4500 toeren. Altijd voldoende vermogen om weg te komen bij risicovolle situaties. Geen problemen meer met klevers, maakt niet uit hoe hard het verkeer gaat.

PK's is niet alleen voor topsnelheid. Ik voel me veel veiliger op een 130+ pk machine dan een a2 fiets waar je noodgedwongen rechts moet hangen tussen de vrachtwagens, zenuwachtige blikkers en klevers.

Zie momenteel niet in waar 140+ pk handig voor is in het verkeer maar daar zijn vast ook wel goede redenen voor })
Dit vind ik toch wel zo'n ontzettend bullshitverhaal! Alsof die situaties niet te voorkomen zijn als je geen snelle machine hebt...
|(
 
Kawa komt volgend jaar met een onbegrensde H2 met 231pk. Kostte mij een hoop geld om de begrenzing eraf te krijgen destijds :P
Ik heb dat agreement nooit begrepen.
Stel dat ik een motorconstructeur ben, dan zou ik juist geen begrenzing toepassen in pk's en snelheidsweergave, gewoon de concurrentie trachten te overklassen, en liefst met een zeer betaalbare model, harde klappen uitdelen, ervoor gaan, enz ...

Dat effe afgezien van het feit dat het alles behalve noodzakelijk is, maar als de klant denkt van wel, dan biedt je het gewoon aan, business is business.

Een auto heeft ook geen 6 wielen nodig, maar als er morgen vraag naar is, maak je het gewoon.

Het zijn niet de constructeurs die onnodige dingen willen maken, maar de klanten die het vragen, dus maken ze het, en ik geef ze geen ongelijk!

Dus, nogmaals, als ik motorconstructeur was, dan mochten ze hun agreement steken daar waar ... enz ...
Tuurlijk 50pk is meer dan genoeg, jada, jada, maar veul pk's is wel leuk :+
Klopt, maar de klant wil meer, dus ...
Benieuwd of de politiek weer gaat ingrijpen... :?
Dáár wringt het schoentje ...
 
Reed eerst met 45pk (A2). prima voor alles t/m n-wegen. Op de snelweg rij je bijna altijd uitgeknepen, inhalen is lastig, weg accelereren uit gevaarlijke situaties bij 130, vergeet het maar.

Rij nu met 140pk 1100cc, lineair en rustig, goed te doseren. Ik moet vanuit werk meteen de snelweg op, 130km u, motor draait net 4500 toeren. Altijd voldoende vermogen om weg te komen bij risicovolle situaties. Geen problemen meer met klevers, maakt niet uit hoe hard het verkeer gaat.

PK's is niet alleen voor topsnelheid. Ik voel me veel veiliger op een 130+ pk machine dan een a2 fiets waar je noodgedwongen rechts moet hangen tussen de vrachtwagens, zenuwachtige blikkers en klevers.

Zie momenteel niet in waar 140+ pk handig voor is in het verkeer maar daar zijn vast ook wel goede redenen voor })
Ik denk dat jij moet leren hoe je moet gas geven, man man man. _O-

25pk is uitknijpen op de snelweg, 50pk is echt voldoende, de meesten halen zeker wel de 170 dus met 130 heb je echt nog wel genoeg ruimte om te accelereren.


Verder leuk 230pk, voor mij niet nodig maar altijd leuk om te zien wat te kunnen en zou een proefritje ook niet overslaan om even te ervaren hoe 230pk is. Zou eigenlijk meer heil zien in een motor die 1:50 loopt met +50pk maar dat is denk ik lastiger dan 230pk uit een blokje halen dmv drukvulling.
 
Ik heb dat agreement nooit begrepen.
Stel dat ik een motorconstructeur ben, dan zou ik juist geen begrenzing toepassen in pk's en snelheidsweergave, gewoon de concurrentie trachten te overklassen, en liefst met een zeer betaalbare model, harde klappen uitdelen, ervoor gaan, enz ...

Dat effe afgezien van het feit dat het alles behalve noodzakelijk is, maar als de klant denkt van wel, dan biedt je het gewoon aan, business is business.

Een auto heeft ook geen 6 wielen nodig, maar als er morgen vraag naar is, maak je het gewoon.

Het zijn niet de constructeurs die onnodige dingen willen maken, maar de klanten die het vragen, dus maken ze het, en ik geef ze geen ongelijk!

Dus, nogmaals, als ik motorconstructeur was, dan mochten ze hun agreement steken daar waar ... enz ...Klopt, maar de klant wil meer, dus ...Dáár wringt het schoentje ...

Op zich is het niet zo moeilijk te begrijpen:

De supersportmotoren werden toendertijd alsmaar sneller en sneller en dat gentlemans agreement is als ik me niet vergis in het leven geroepen omdat er vanuit de politiek anders misschien ingegrepen zou worden en daardoor deze motoren in sommige landen niet meer verkocht konden/mochten worden.

Je kan dan als fabrikant dan wel eigenwijs zijn en bijvoorbeeld wél de teller boven de 299 km/h laten weergeven, maar als je vervolgens deze motoren niet overal meer kan verkopen is dat ook nadelig voor je business.
 
Op zich is het niet zo moeilijk te begrijpen:

De supersportmotoren werden toendertijd alsmaar sneller en sneller en dat gentlemans agreement is als ik me niet vergis in het leven geroepen omdat er vanuit de politiek anders misschien ingegrepen zou worden en daardoor deze motoren in sommige landen niet meer verkocht konden/mochten worden.

Je kan dan als fabrikant dan wel eigenwijs zijn en bijvoorbeeld wél de teller boven de 299 km/h laten weergeven, maar als je vervolgens deze motoren niet overal meer kan verkopen is dat ook nadelig voor je business.

Vroeger was het materiaal wat bepaalde hoe ver je kon gaan, tegenwoordig is het wat de bestuurder aan kan, en we gaan hard die kant op, misschien zijn we er zelfs al..
 
ik ken verscheidene jongens met supersports die nog nooit boven de 220 gereden hebben..
Ook niet op trajecten waar het mag (duitsland)...
De enige ballen die ze hebben is dat ze het ronduit toegeven.... ;)
 
Ik heb dat agreement nooit begrepen.
Stel dat ik een motorconstructeur ben, dan zou ik juist geen begrenzing toepassen in pk's en snelheidsweergave, gewoon de concurrentie trachten te overklassen, en liefst met een zeer betaalbare model, harde klappen uitdelen, ervoor gaan, enz ...

Dat effe afgezien van het feit dat het alles behalve noodzakelijk is, maar als de klant denkt van wel, dan biedt je het gewoon aan, business is business.

Een auto heeft ook geen 6 wielen nodig, maar als er morgen vraag naar is, maak je het gewoon.

Het zijn niet de constructeurs die onnodige dingen willen maken, maar de klanten die het vragen, dus maken ze het, en ik geef ze geen ongelijk!

Dus, nogmaals, als ik motorconstructeur was, dan mochten ze hun agreement steken daar waar ... enz ...Klopt, maar de klant wil meer, dus ...Dáár wringt het schoentje ...

Dan moet je wellicht even verdiepen in hetgeen waarom dit tot stand is gekomen.

De EU heeft de bal bij de fabrikanten gelegd.

De eerste Hayabusa heeft voor opschudding gezorgd en wettelijke beperkingen dreigde er te komen voor heel de EU.

Als die er alsnog komen kunnen die fabrikanten ontwikkelen wat zij willen maar dan niet voor de EU.

Iets vergelijkbaars is misschien de Euro4 norm waar tegenwoordig aan voldaan moet worden waardoor veel motoren hier niet meer uitgebracht worden. Een icoon als de CBR 600RR bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Vroeger hadden de Japanners al een herenakkoord mbt auto's.
Max 280 pk

De Duitsers hadden ook een herenakkoord mbt auto's.
Max 250 km/h


Volgens mij hadden deze afspraken meer te maken met het voorkomen van een pk/max snelheid race, met de bijbehorende kosten, dan met angst voor politieke consequenties.
 
Vroeger hadden de Japanners al een herenakkoord mbt auto's.
Max 280 pk

De Duitsers hadden ook een herenakkoord mbt auto's.
Max 250 km/h


Volgens mij hadden deze afspraken meer te maken met het voorkomen van een pk/max snelheid race, met de bijbehorende kosten, dan met angst voor politieke consequenties.

Dit klopt niet, auto's hebben soms veel meer dan 280pk, maar ze geven op dat het max vermogen 280pk is.
 
Dan moet je wellicht even verdiepen in hetgeen waarom dit tot stand is gekomen.

De EU heeft de bal bij de fabrikanten gelegd.

De eerste Hayabusa heeft voor opschudding gezorgd en wettelijke beperkingen dreigde er te komen voor heel de EU.

Als die er alsnog komen kunnen die fabrikanten ontwikkelen wat zij willen maar dan niet voor de EU.

Iets vergelijkbaars is misschien de Euro4 norm waar tegenwoordig aan voldaan moet worden waardoor veel motoren hier niet meer uitgebracht worden. Een icoon als de CBR 600RR bijvoorbeeld.
Ja, dat klopt wel idd.

Maar wel gek he, een auto mag 500pk hebben, voor motoren moeten we bang zijn voor pk begrenzing.

Net hetzelfde met rijbewijzen.
Voor de motor in drie stappen;
11kW, 35kW, onbeperkt.
Met de auto, je bent 18, dus kruip maar achter het stuur van vaders BMW 535 :W
Gekke overheid ook :')
 
Ja, dat klopt wel idd.

Maar wel gek he, een auto mag 500pk hebben, voor motoren moeten we bang zijn voor pk begrenzing.

Net hetzelfde met rijbewijzen.
Voor de motor in drie stappen;
11kW, 35kW, onbeperkt.
Met de auto, je bent 18, dus kruip maar achter het stuur van vaders BMW 535 :W
Gekke overheid ook
:')

In dit verhaal een beetje off-topic, maar ik ben het met je eens. Ik heb dit ook nooit begrepen.
 
300+ km/u...wat moet je daar in vredesnaam mee op de openbare weg?
Zelfs op de Duitse Autobahn moet je je afvragen of je dat moet willen...wat een megagroot snelheidsverschil met de overige weggebruikers krijg je dan.
 
300+ km/u...wat moet je daar in vredesnaam mee op de openbare weg?
Zelfs op de Duitse Autobahn moet je je afvragen of je dat moet willen...wat een megagroot snelheidsverschil met de overige weggebruikers krijg je dan.

Koppie erbij houden en dan is het gewoon kicken om af en toe het display op 299 te zetten.

Mag het af en toe graag doen bij de oosterburen maar doe het alleen als ik vrij baan heb.
Maar zie ik in de verte auto's dan pas ik mijn snelheid daarop aan, zeker bij koekblikken met NL kenteken ;) kwestie van anticiperen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan