Einde 80km zones ?

FF off Topic: Hoe lang duurt het nog met die A4??? En dan vooral het stuk tussen zoeterwoude-rijndijk en de A4 bij Schiphol? OMG wat duurt dat allemaal zeg!

dhpcp.gif
 
Laatst bewerkt:
Al sinds 1953 wordt er gesproken over de aanleg van een rijksweg door Midden-Delfland. Het tracé van deze weg loopt van het eindpunt van de A4 bij de Kruithuisweg in Delft in rechte lijn door Midden-Delfland en tussen de bebouwing van Schiedam en Vlaardingen door sluit de A4 daar aan op de A20. In 2004 is een nieuwe Milieu Effect Rapportage (MER) van start gegaan, in 2005 heeft de commissie voor de MER om aanvullende informatie gevraagd en de reactie van de commissie wordt ieder moment verwacht. De overheid blijft krampachtig proberen zaken buiten de publiciteit te houden maar de anti A4 lobby is na al die jaren door de wol geverfd en komt op een gegeven moment toch weer achter deze zaken. Dit is deel 6 in de reeks artikelen op deze site over deze weg.

Bouw A4 pas in 2009
Rijkswaterstaat zegt in november 2005 dat er waarschijnlijk een jaar vertraging zal optreden bij de aanleg van de A4. De grote hoeveelheid bezwaarschriften die men verwacht zorgen dat pas in 2009 kan worden begonnen. De anti A4 lobby denkt echter dat de aanleg nog later zal beginnen. Het advies van de commissie voor de MER, die deze maand wordt verwacht, zou weleens slecht kunnen uitpakken voor de voorstanders. Het effect voor de luchtkwaliteit, de geluidshinder en de al voorziene files op die nieuwe weg maken de aanleg waarschijnlijk onmogelijk. Projectleider van de A4 bij Rijkswaterstaat, Oscar Mendlik wil de weg nu al gaan aanbesteden zodat men, als alle procedures zijn doorlopen, meteen van start kan gaan met de aanleg. Op 17 november is er weer een discussiebijeenkomst in Vlaardingen over de A4.

Thema avond A4 in Vlaardingen
Op 17 november 2005 is in Vlaardingen een thema avond over de A4 gehouden. Voor een volle zaal kregen voor en tegenstanders de gelegenheid vragen te stellen. De gemeente Vlaardingen gaat, mede naar aanleiding van deze avond, pleiten voor aanleg van de A13-A16 in plaats van de A4. Volgens Milieudefensie is het voor Schiedam en Vlaardingen onmogelijk om aan de luchtkwaliteitseisen te voldoen. De aanleg van de A4 zou dit nog verder bemoeilijken.

Van Geel denkt dat de A4 er niet kan komen
Staatssecretaris van Geel (Milieu) denkt dat in verband met de Europese eisen voor de luchtkwaliteit de A4 niet zal kunnen worden aangelegd zo laat hij op 29 november 2005 weten. Wegen met nieuwe doorsnijdingen van gebieden kunnen waarschijnlijk niet doorgaan. Vooral aan de normen voor fijn stof kan Nederland niet voldoen.

Hofstra wil noodwet
Tweede Kamerlid Hofstra van de VVD dient op 12 december een motie in waarin hij de regering vraag om voor maart 2007 een definitief besluit te nemen over de A4. Hij wordt gesteund door een kamermeerderheid die vindt dat het allemaal te traag gaat. Hofstra wil een noodwet om te zorgen dat er voor 2009 begonnen kan worden. Volgens hem had die weg er al lang moeten liggen.

Commissie voor de MER kiest voor A13 variant
Op 24 januari 2006 doet de commissie voor de MER verslag van haar bevindingen betreffende de MER rapportage voor de A4 Delft-Schiedam. Nadat men eerder om aanvullende informatie had gevraagd van Rijkswaterstaat omdat de gegevens onvolledig waren heeft men nu op basis van de aangeleverde gegevens geconstateerd dat de vernietiging van de provinciaal beschermde natuurwaarden het grootst is bij de A4 varianten. De relatief grote aantasting van de landschappelijke waarden hadden nadrukkelijker in beeld moeten komen aldus de Commissie voor de MER. Een ander conclusie is dat er geen merkbaar verschil is in verbetering van de leefbaarheid tussen de A4 en de A13 varianten. Rijkswaterstaat heeft altijd beweerd dat de leefbaarheid rond de A13 wel zou verbeteren maar dat is volgens de commissie voor de MER dus niet het geval. Saskia Bolten van Groen Links in Delft laat weten dat er wat haar betreft nu definitief een streep moet worden gezet door de A4 plannen. Minister Peijs is blijkbaar nog aan het studeren op een antwoord.

Duyvendak bezoekt zandlichaam A4
Op 25 februari 2006 brengt Groen LinksTweede Kamerlid Wijnand Duyvendak, op uitnodiging van de Groen Links afdelingen Vlaardingen en Schiedam, een bezoek aan het zandlichaam van de A4 ter hoogte van de Woudweg. Hij maakte hier aan de belangstellenden duidelijk dat deze weg een dikke streep zou trekken door het groene Midden-Delfland gebied en daarom ongewenst is. De rapportage van de Commissie voor de MER maakt de aanleg steeds onzekerder. Duyvendak belooft Kamervragen te zullen stellen over de A4. Wijnand Duyvendak kijkt samen met Ben van der Velde en Jack Tsang van Groen Links Vlaardingen vanaf een hoogwerker uit over het A4 zandlichaam bij Vlaardingen en Schiedam.

Zuid-Hollandse Milieufederatie wil heroverweging A4
De Zuid-Hollandse Milieufederatie wil een heroverweging voor de aanleg van de A4. De weg lost niets op waardoor over een aantal jaar toch de A13 verbreedt zal moeten worden. Minister Peijs is ook niet bereid om het benodigde budget wat volgens Plan Norder nodig is voor de A4 te betalen. Zij schrijven dat in een brandbrief aan de voorzitter van het IODS, Jeltje van Nieuwenhoven. De IODS commissie heeft de minister vorig jaar geadviseerd de A4 plannen verder uit werken waarbij zij zich moest houden aan zeven minimale eisen die door de IODS commissie waren gesteld. Dit advies was echter, naar later bleek, gebaseerd op verkeerde cijfers en er ontbrak ook nog essentiële informatie. Nu uit de ontbrekende informatie blijkt dat de weg meer kost, meer schade aan het landschap toebrengt en meer files veroorzaakt zou die weg er niet moeten komen. Één van de belangrijkste problemen blijkt nu echter bij knooppunt Ypenburg te liggen. Dit knooppunt is zo gebouwd dat de A4 de voorkeursroute is maar omdat die weg, naar nu blijkt, al snel tegen haar capaciteitsgrenzen aanloopt gaat dit knooppunt voor grote problemen zorgen in de toekomst. Volgens Rijkswaterstaat is ombouw van Ypenburg te kostbaar. Volgens de Commissie voor de MER is de A13 capaciteit na ombouw even groot of zelfs groter dan de capaciteit van de A4. De Commissie voorspelt verkeerschaos als na de A4 ook nog de A13-A16 wordt aangelegd en dat niet alleen op die A13 maar ook op de A4, A20, A16 en A15. De A4 leidt niet tot de volgens de IODS eisen gewenste kwaliteitsverbetering en de IODS commissie zou daarom het vorig jaar gedane advies aan de minister moeten intrekken.

Duyvendak stelt vragen aan minister
Tweede Kamerlid Duyvendak stelt op 2 maart vragen aan de minister over de A4. Hij wil van de minister o.a. weten:
· Of zij op 3 maart een convenant wil laten ondertekenen door de IODS partners.
· Of het budget uit het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport van € 511 miljoen een harde voorwaarde is voor de aanleg en inpassing van de A4.
· Of dit betekent dat niet kan worden voldaan aan de zeven door de IODS partners gestelde voorwaarden.
· Wat de consequenties zijn voor de aangenomen Tweede Kamer motie Dijsselbloem over de A4.
· Of er niet te veel onduidelijkheden bestaan door de MER- en Rijkswaterstaatstudies over de effecten van de A4 waardoor geen nieuwe stappen moeten worden gezet.
· Of er niet eerst duidelijkheid moet komen over de problemen bij knooppunt Ypenburg gezien de opmerkingen hierover door de Commissie voor de MER.
· Of zij bereid is af te zien van het tekenen van het convenant tot bovenstaande vraagstukken zijn opgelost.
De minister geeft als antwoord dat het convenant niet doorgaat omdat de IODS vergadering is afgelast. Het budget zou met de IODS partijen zijn overlegd. De inpassingseisen kunnen inderdaad niet uit het budget van € 511 miljoen worden bekostigd maar zij denkt dat er binnen het budget voor een maatschappelijk verantwoorde oplossing kan worden gekozen. De inpassingseisen vormen een belangrijk uitgangspunt maar dat geldt ook voor de financiering aldus de minister. Over het advies van de Commissie voor de MER volgt nog een antwoord van haar. Het budget van de minister betekent dat er geen geld beschikbaar is voor tunnels, ecoducten en natuurcompensatie. Dan zou de weg € 650 miljoen kosten en dat is nog exclusief geluidsschermen, kosten voor tunnelveiligheid en maatregelen om de luchtvervuiling te beperken. Het is duidelijk dat zij de door de IODS commissie gestelde voorwaarden voor aanleg van de weg niet wenst te respecteren waardoor het draagvlak, voor zover dat al bestond, zal wegvallen bij de leden van de IODS adviescommissie.

Geen ondertekening convenant
Het convenant wat de minister aan de IODS partners heeft voorgelegd over de aanleg van de A4 is door geen van de betrokken gemeenten ondertekend zo blijkt op 15 maart. Minister Peijs wilde nog voor de gemeenteraadsverkiezingen snel even afspraken vastleggen tussen de gemeenten en het Rijk maar de gemeenten Delft, Midden-Delfland, Schiedam en Vlaardingen hebben unaniem geweigerd dit convenant te tekenen. Het in dit convenant opgenomen budget van € 511 miljoen is volgens de gemeenten niet toereikend om de weg aan te leggen volgens de IODS voorwaarden. Stefan Hulman van de Stadsregio Rijnmond noemde dit gemeentelijke besluit onverantwoord omdat een snelle aanleg onnodig wordt opgehouden.

Bronnen:
· AD – Rotterdams Dagblad, diverse artikelen.
· AD – Haagsche Courant, diverse artikelen.
· Groot Vlaardingen, diverse artikelen.
· www.looktv.nl
· Agrarisch Dagbad, Van Geel: aanleg A4 Midden Delfland in gevaar.
· www.zibb.nl
· Commissie voor de MER, persbericht A4 Delft-Schiedam, 24 januari 2006.
· www.commissiemer.nl
· www.parlando.nl
· Kamervragen 2005-2006, nr. 1005, 16 maart 2006.

November 2005
Laatst vernieuwd 21 maart 2006
 
Wat een land

Ik ben zo blij dat ik een buitenlander ben op zo een moment ts ts ts ts.

Maar ja we zitten in de zelfde shuitje ik kan ook niet terug al zou ik het willen.

Maar we hebben geluk met super mooi weer in Holland anders was er echt niks te beleven!

;( -O-
 
Ik heb nog niemand gehoord die bij de 'finish' van de trajectcontrole even vlak voor een vrachtwagen gaat rijden......gewoon even netjes vragen aan de chauffeur, die kunnen dat denk ik wel waarderen....
 
Kunnen ze niet gewoon eens af en toe wat van die milieulobbyisten opknopen ofzo? :)

Of op de brandstapel... En die dan aansteken met wat Europese richtlijnen ofzo. :)
 
ppppfffftttt

Traject controle |( als ik klaar ben met werken en naar huis wil kom ik er 4 tegen -O- is niet leuk meer.

1) A10
2) A 4 (schiphol)
3) A13
4) A20

-O- -O- -O- afschaffen die hap, die op de A 4 mag blijven daar heb ik niet zo'n last van is ook 120, maar die 80 km wegen |( |( |(

Niet dat wat me aangaat, weleens gedacht om te gaan verhuizen :?
 
Kunnen ze niet gewoon eens af en toe wat van die milieulobbyisten opknopen ofzo? :)

Of op de brandstapel... En die dan aansteken met wat Europese richtlijnen ofzo. :)

Opknopen is prima, want dan kan je de kadaver over het braakliggend land gooien en dat is weer goeie fertilizer, maar verbranden...jongen toch! Co2 uitstoot he! :+
 
Wat me opvalt is dat men aanzienlijk meer moeite heeft met het schrappen van de zinloze maatregel dan ten tijde van het invoeren :X

Heeft men nu echt zoveel moeite met toegeven dat de maatregel niet hielp? Doe dan ook niet moeilijk over het schrappen ervan :z :Z

Again, en ik kan het niet vaak genoeg zeggen; snelheid zegt NIETS over veiligheid. Laat die linkse lullers maar lullen. Het zegt meer over henzelf dan over de verkeersdeelnemers.

:W
 
Peijs sleutelt aan 80-kilometerlimiet Den Haag

Uitgegeven: 4 april 2006 16:20
Laatst gewijzigd: 4 april 2006 16:21

DEN HAAG - Minister Peijs (Verkeer) is bereid te sleutelen aan de 80-kilometerzone over de A12 tussen Voorburg en Den Haag. Voor het uitgaande verkeer is ze bereid in de spits een hogere snelheid toe te staan om de doorstroming te verbeteren, gaf ze dinsdag in de Tweede Kamer aan.

CDA-Kamerlid Van Hijum wil vanwege de toegenomen filedruk, waarbij de A12 de kroon spant, per direct af van de 80-kilometerzones rond de vier grote steden. De VerkeersInformatieDienst (VID) kwam dit weekeinde met cijfers over de groeiende files op die plekken. Peijs kwam haar partijgenoot deels tegemoet voor het stuk over de Utrechtse Baan bij Den Haag.


Binnen twee weken komt ze met maatregelen. Ze suggereerde dat voor het uitgaande verkeer in de spits de snelheidslimiet op 100 kilometer zal worden verhoogd.

* Zucht *.... En dus lossen we het maar weer half op. |(
 
Again, en ik kan het niet vaak genoeg zeggen; snelheid zegt NIETS over veiligheid.

:W

Deels mee eens. Het zegt wel iets over de gevolgen bij een ongeval. Met 30 op je muil is een tikkie anders dan 130. Daarbij durf ik in de stad dichter achter iemand te rijden dan buiten de stad hoor.
 
precies..nu die drempels nog...ook erg milieu vervuilend,mensen komen aanrijden,remmen, en vervolgens over de bult vol het gas erop..en een uitstoot dat dat geeft..!!

Wat denk je van de remstof? Die is daar ook niet mis! En het extra geluidsoverlast. In de stad wil ik er nog enigszins in geloven in 2 stuks, maar com'on...dit is overdreven. B|
 
* Zucht *.... En dus lossen we het maar weer half op. |(


die 80km/h waren gekomen om files in de spits tegen te gaan. en nu wordt ALLEEN in de spits de snelheid weer verhoogd naar 100...

dudes, ik snap er echt helemaal niets meer van -O- -O- -O-
 
die 80km/h waren gekomen om files in de spits tegen te gaan. en nu wordt ALLEEN in de spits de snelheid weer verhoogd naar 100...

dudes, ik snap er echt helemaal niets meer van -O- -O- -O-
Hebbie hier een bron van? Als dat namelijk waar is zullen ze toch iets moeten doen met een variabele snelheid in de trajectcontrole. :? Nou wordt het op technisch vlak interessant. :)
 
Wat me opvalt is dat men aanzienlijk meer moeite heeft met het schrappen van de zinloze maatregel dan ten tijde van het invoeren :X

Heeft men nu echt zoveel moeite met toegeven dat de maatregel niet hielp? Doe dan ook niet moeilijk over het schrappen ervan :z :Z

Ik zeg maar één ding: Kwartje van Kok.
 
Peijs sleutelt aan 80-kilometerlimiet
DEN HAAG - Minister Peijs (Verkeer) is bereid te sleutelen aan de 80-kilometerzone op de A12 tussen Voorburg en Den Haag. Voor het uitgaande verkeer is ze bereid in de spits een hogere snelheid toe te staan om de doorstroming te verbeteren, gaf ze gisteren in de Tweede Kamer aan.

CDA-Kamerlid Van Hijum wil vanwege de toegenomen filedruk, waarbij de A12 de kroon spant, per direct af van de 80-kilometerzones rond de vier grote steden. De VerkeersInformatieDienst (VID) kwam afgelopen weekeinde met cijfers over de groeiende files op die plekken.

(ANP)

Bron: http://www.spitsnet.nl/nieuws.php/1/69210/cci/Peijs_sleutelt_aan_80-kilometerlimiet.html

Een lichtpuntje...?? :?
 
Hebbie hier een bron van? Als dat namelijk waar is zullen ze toch iets moeten doen met een variabele snelheid in de trajectcontrole. :? Nou wordt het op technisch vlak interessant. :)


mmm...oops.. de bron is NU.nl. Best betrouwbaar.

groet

B
 
Ik was net gewend aan 60kmpu in zijn 1e op de 80 stukken. Kon ik mooi mijn vizier schoonpoetsen, veters strikken en het cassettebandje verwisselen. Zat ik mooi op zeker... :X
....of heeft dit toch ook een ietsje geholpen in de besluitvorming :9

Oefff, dat betekend dat je op een Goldwing rond kachelt :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan