Einde van een tijdperk

  • Onderwerp starter Anoniempje418
  • Startdatum
A

Anoniempje418

Guest

Yamaha YZF-R6 Discontinued After 2020​

Yamaha USA has announced the 2020 model year will be the last for the Yamaha YZF-R6, as the model will be discontinued in the USA and Europe.

Buried deep within a new model press release issued by the company was an ominous paragraph relating to the Yamaha YZF-R6, VMAX, WR250R, and SMAX.
Yamaha YZF-R6 discontinued There are few finer sportbikes you can buy for the price of a Yamaha YZF-R6, and now it’s no more.
“With deep consideration of evolving global market trends and regulations that limit production volumes on certain models, the following Yamaha models will be discontinued after model year 2020: YZF-R6, VMAX, WR250R, and SMAX.
“Yamaha understands the iconic history of these models. Regarding the future, Yamaha is continuously looking at new ideas and concepts to support and expand the market, as well as enhance our customers’ experiences.
“Consumers can contact their local Yamaha dealer on the remaining model year 2020 availability of these discontinued models.”

It’s a sad and rather quiet departure for the machine regarded by any a tester (myself included) as one of the finest Yamaha’s ever created, but its demise comes as a result of strict Euro 5 emissions regulations and with Europe now no longer selling the model, Yamaha in Japan can’t justify selling the R6 in North America.
Yamaha YZF-R6 discontinued 2017 model
The YZF-R6 was still a good performer for Yamaha USA in the sales charts, however, numbers had steadily dwindled since the heyday of sportbikes in the early to mid-2000s, and when Yamaha released the 2017 R6 that had fancy new clothes but not a lot of new tech, the writing was already on the wall for the much-loved machine.

The Yamaha YZF-R6 debuted one year after the YZF-R1 in 1999, going on to become the instant benchmark of the supersport category. The model was responsible for debuting a number of key Yamaha innovations, including the Yamaha Chip Controlled Throttle (YCCT) and Yamaha Chip Controlled Intake (YCCI) systems with the landmark 2006 R6, a machine so good, you can directly trace the current 2020 R6 back to that model in both chassis and engine architecture.
The demise of the Yamaha YZF-R6 leaves Yamaha with no middleweight sportbike—either in twin-cylinder or supersport form—with only the YZF-R3 and YZF-R1 (a jump of 40 hp for the R3 to 190 hp for the R1) on sale. That leaves a massive hole in Yamaha’s line-up, and we have yet to hear of any word as to what the company will do to fix it.

This is a sad day for sportbike lovers around the world, as we say farewell to one of the finest sports motorcycles ever created in the Yamaha YZF-R6.
 
Misschien dat Yamaha Aprilia na gaat doen en met een iets tammere versie gaat komen (meer cc, minder pk en veel electronica). Je zou denken dat er nog wel iets van een markt voor is.
 
Vroeger toen ik nog wel eens een motorblad kocht stonden er testen in van deze 600’s
Elk jaar 2 kg lichter en 2 pk sterker
En o wat waren ze een stuk beter dan de ouwe volledig af geschreven model van het vorig jaar
Maar mensen trappen daar op een moment niet meer in
En wat moet je ermee op de gewone weg
Het was in mijn jonge jaren wel voer voor alle motortijdschriften, welke de meest pk’s, topsnelheid etc...toch spannend...._O-

Tegenwoordig gaat het over euro-5 en laadpalen.... :+

Al met al blijf ik in mijn oude tijdperk hangen, en met dat nieuwe meuk gaan ze hun gang.
 
Is dit einde van een tijdperk? Dan kan je alles wel een tijdperk noemen.
De R6 was een prima motor hoor, daar niet van, maar ook niet echt bijzonder genoeg om daar een tijdperk aan te hangen.
Misschien heb je een punt maar daar denk ik als R6 fanboy anders over *O*
 
Het is niet alleen de R6,in dezelfde categorie zijn de CBR600RR,GSXR600 en Daytona 675 ook al verdwenen.
Als er te weinig van verkocht worden is het ergens logisch dat een fabrikant er mee stopt.
 
Tijden veranderen en dat zie je terug in het aanbod; veel ‘hoog op de poten’ motoren voor het betere toerwerk.

Racers zijn gewoon uit, en om eerlijk te zijn heb je er niets aan op de openbare weg...
 
Racers zijn gewoon uit, en om eerlijk te zijn heb je er niets aan op de openbare weg...
Ja inderdaad.
Vroegâh was het 'Win on Sunday, sell on Monday'.
Maar ook doordat de WSBK toch wel behoorlijk minder populair is geworden denk ik en omdat de racers zó veel sneller zijn geworden is het denk ik een stuk minder aantrekkelijk geworden om zo'n motor te kopen voor de openbare weg.
 
Tijden veranderen en dat zie je terug in het aanbod; veel ‘hoog op de poten’ motoren voor het betere toerwerk.

Racers zijn gewoon uit, en om eerlijk te zijn heb je er niets aan op de openbare weg...

Waarom heb je er niks aan op de openbare weg? Ik vind het zo'n onzin redenatie:
- Gaat het om snelheid? Dan is zo'n beetje iedere motor ongeschikt voor de openbare weg. Als je een beetje kunt rijden kun je in ongeveer iedere bocht je rijbewijs kwijt raken.
- Gaat het om rijgedrag: Dat is een keuze. Net zoals een chopper een keuze is. Of alles wat er tussenin zit. Ja, het is wat fysieker dan een tourhok, als dat niet in je zit is het een kutmotor. Als dat wel in je zit heb je er op de openbare weg heel veel plezier aan.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Joep
Waarom heb je er niks aan op de openbare weg? Ik vind het zo'n onzin redenatie:
- Gaat het om snelheid? Dan is zo'n beetje iedere motor ongeschikt voor de openbare weg. Als je een beetje kunt rijden kun je in ongeveer iedere bocht je rijbewijs kwijt raken.
- Gaat het om rijgedrag: Dat is een keuze. Net zoals een chopper een keuze is. Of alles wat er tussenin zit. Ja, het is wat fysieker dan een tourhok, als dat niet in je zit is het een kutmotor. Als dat wel in je zit heb je er op de openbare weg heel veel plezier aan.
Op een naked is langzaam rijden gemakkelijker dan op een supersport, alleen al door de zithouding.
 
Markt is bijna om, en dat zie terug in het aanbod van motoren; die snelle racers zie je nauwelijks in de showrooms. Bovendien verkopers willen ze niets eens inruilen voor een fatsoenlijke prijs...

Kortom, wen er maar aan want ik behoor ook tot de fossielen met een racer....met een tourmotor ernaast.
 
Er verdwijnt wel meer, Honda heeft ook geen VFR meer, zeker een afsluiting van een tijdperk.
De markt / wereld veranderd.
 
Er verdwijnt wel meer, Honda heeft ook geen VFR meer, zeker een afsluiting van een tijdperk.
De markt / wereld veranderd.
Honda, dan denk ik aan scooters waar ze veel meer op verdienen dan die paar ‘muggen’ verkoop hier in NL en zelfs Europa...

Daarom is mijn VFR ook de laatste Honda in mijn leven.
 
Het is niet alleen de R6,in dezelfde categorie zijn de CBR600RR,GSXR600 en Daytona 675 ook al verdwenen.
Als er te weinig van verkocht worden is het ergens logisch dat een fabrikant er mee stopt.

ja dit dus. De supersport verdwijnt. Ik zie ook geen nieuwe 600cc sportbike meer door Yamaha ontwikkeld worden.
 
Dat gat tussen de R3 en R1 is een interessante, maar blijkbaar is daar weinig vraag meer naar.
Als ik om me heen kijk, maar ook op de dijkjes in het weekend, dan zie je mensen met een normaal budget, die een betaalbare naked of toerfiets rijden en de groep met centen die op een Panigale rond toert. De 100-120 pk markt is nu gedomineerd door een heel ander type motorfiets. Ik snap het wel, maar dat is voor iedereen anders.

Vroeger hoorde ik vaak dat een 600cc-er messcherp stuurt en de 1000cc-er veel lomper is om mee te rijden. Dat 'tijdperk' lijkt ook wel voorbij, want ik geloof niet dat een 600cc-er tegenwoordig sneller instuurt of door de bocht gaat dan een hypersport.

Op naar het volgende tijdperk, accu's...
 
Op een naked is langzaam rijden gemakkelijker dan op een supersport, alleen al door de zithouding.

Dus? Zoals ik al schreef is dat een keuze en afhankelijk van de rijder. Maar dat maakt de motor niet per definitie ongeschikt voor de openbare weg, zoals eerder werd beweerd.
 
Ongeschikt niet,maar er zijn zo te zien nog maar heel weinig mensen die het prettig vinden.
En dan zijn er nog een deel die alleen voor circuit/race gekocht worden.
En het feit dat je er nu pas vanaf een leeftijd van 24 jaar mag op rijden,zal ook geen goede invloed op de verkoop hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan