Einde van een tijdperk

  • Onderwerp starter Anoniempje418
  • Startdatum
De tijden van de MotoE lagen in 2019 op het niveau van de Moto3. De 2020 modellen van de MotoE (Energica) zijn een stuk lichter (alleen de accu is al 15 kg kwijt, met meer range).

En ik ben zelf geen crosser, maar heb begrepen dat juist E-motoren in de crosswereld goed te gebruiken zijn ivm de korte sessies, waardoor je tussen de sessies de mogelijkheid hebt om te laden. En dan heb ik het nog niet over de manier waarop het vermogen wordt afgegeven, wanneer je elektrisch rijdt.

Natuurlijk moet er nog doorontwikkeld worden door diverse partijen om met elektrische motoren op hetzelfde niveau te komen. Hoewel ik de huidige Energica's toch echt volwassen motoren vind. Maar ik kan me de allereerste Honda CBR600 nog herinneren - geen schim van z'n broertje of zusje nu. Ik ben in '88 begonnen met motorrijden; in 'alle motoren 1988' staat bij de GPz600r: 'motorfiets zonder compromis, alleen voor de sportieve rijder'. Met z'n jawel 80 pk. Yamaha had toen de RD500LC (tweetakt) of FZ750 als enigszins sportieve fietsen. Geen 600 te bekennen.
Ik bedoel maar, ontwikkelingen hebben tijd nodig. Wanneer wordt gewezen op wat elektrische fietsen nu (nog) niet kunnen, blik dan ook eens terug op de ontwikkelingen van de huidige motoren.
Terecht wordt ook geconstateerd dat het publiek verandert. Door marketing ('iedereen op avontuur, koop een GS/KTM/AT/etc'), overtuiging (groen rijden), gemak en kosten (nooit meer laden en zonnepanelen op het dak) of wetgeving (boetes etc).
Een kennis van mij heeft met een elektrische crossmotor op de crossbaan gereden. Maar na 10 minuten merkte hij dat de motor in begon te houden en de accu bijna leeg was.
Nou rijdt hij 3x zo snel als ik doe. De accu doet er met een snellader 2 uur over voordat deze weer vol is. Dan moet je wel veel accu's meenemen.
Het was trouwens in amerika op een alta redshift.

Dus voor nu is een elektrische motor nog niet handig. En ik denk nou niet echt dat het beeld beter wordt als iedereen er moet ronkende generatoren staat om zijn accu weer op te laden :+

Maar als ze er eenmaal zijn zal ik er zeker een aanschaffen. Heeft de crossbaan weer een klacht minder
 
Gewoon een keertje zelf uitrekenen en vergelijken met de boordcomputer.
De getelde kilometers kun je met een gps vergelijken, maar dat doe ik nooit.
Ik ook niet, ff bij de pomp vlug met het hoofdje uitrekenen en klaar......daarna over naar de orde vd dag.
 
Mijn 2019 model heeft dan wel een paar aanpassingen. Ik heb een radegarage tank met hun luchtfilter systeem, 17 inch velgen en een aftermarket uitlaat. Ik denk dat die 17 inch velgen in combinatie met wegbanden al veel scheelt.
Gemiddeld rijd ik 360km voordat ik ga tanken en dan gooi ik er 15/16 liter in
Eerst veel vragen:

-Maar waarom heb je dan de supermoto niet gekocht?
-Of wissel je af en toe de wielen?
-Is het enduro veersysteem ook goed bruikbaar voor op de weg (ik bedoel specifiek supermoto stijl rijden, zelf rij ik natuurlijk ook op de weg)?
-(Hoe) heb je de voorrem aangepast?

Ik denk niet dat wegbanden veel schelen en 17 inch velgen helemaal niet, tenzij je odometer daardoor veel meer afgelegde kilometers aangeeft...
 
Eerst veel vragen:

-Maar waarom heb je dan de supermoto niet gekocht?
-Of wissel je af en toe de wielen?
-Is het enduro veersysteem ook goed bruikbaar voor op de weg (ik bedoel specifiek supermoto stijl rijden, zelf rij ik natuurlijk ook op de weg)?
-(Hoe) heb je de voorrem aangepast?

Ik denk niet dat wegbanden veel schelen en 17 inch velgen helemaal niet, tenzij je odometer daardoor veel meer afgelegde kilometers aangeeft...
- ik gebruik mijn 701 ook voor offroad ritten en voor offroad vakantie. Dus ik heb inderdaad 2 setjes en vind de concessie voor op de weg minder erg dan andersom

- ik vind de veren acceptabel. Ik ga ze nog wel laten aanpassen omdat ik ze voor hard offroad rijden niet fijn vind. Initiële stuk is heel stijf en daarna knal je gelijk door naar het eind.

- ik heb de voorrem nog niet aangepast. Ik ben wel op zoek naar iets, tot nu toe niks gevonden. Wat voor beide doeleinden oke te gebruiken is. Voor nu remt het goed genoeg. Pas als ik met mijn vriendin achterop rij vind ik het net aan genoeg remkracht. (Met mijn vriendin achterop haal ik zelfs de 1op24/25)

-sterker nog ik heb mijn snelheidsmeter aangepast en wijkt nu 2km af van mijn GPS. Dus ik zit juist dichter in de buurt
 
Toch wel jammer dat het segment overgenomen word. In de jaren negentig heerlijk kunnen wegdromen bij elke battle tussen de 600's in de motorblaadjes. Met name Overzee, kon dit heerlijk verwoorden. De Japanners deden maar zeer weinig voor elkaar onder, en de vergelijking werd nog eens dunnetje overgedaan op het terras met je motormaatjes, welke ieder een ander merk had. Mijn ultieme wens destijds was een CBR600 uit 1995 en uiteindelijk ook gekocht. Echter maar 3 jaar op gereden, omdat de wensen veranderen: Duo, vakantie's en comfort ect...
Ik denk dat dat faserijbewijs ook een grote rol speelt. Tegen de tijd dat iemand zo´n machine mag rijden, is zijn wensenlijst aan de motor veranderd.
 
Ik heb altijd wat meer met de 750 gehad (gsxr) en ook meerdere gereden.
Daarna een datyona 675 en nu een 1200 twee cilinder naked
Gelukkig verkeer ik in de positie dat ik er meerdere kan rijden en stallen.
Dusch de 675 is nu een dedicated circuit fiets daarnaast nog een ZXR 400 die ik nog leuker vind 🤗
 
16 Jaar lang op van die buikschuivers gereden, daarna overgestapt naar een FJR. Veel beter voor m'n lijf!:t
dit jaar weer een r1 aangeschaft, uit 2004, wel meteen de clip-on's aangepast met een setje van ABM , toerritten van 600 km zijn nu geen probleem en ik vind het geweldig om dat vermogen te hebben!
 
Zolang ik fatsoenlijk op en afstappen dan blijft mijn buikschuiver, Superbike 888.

Bovendien trek ik me geen reet van aan wat anderen er van vinden...mijn geld, mijn beslissing. Vandaag de rekening betaald vd grote beurt, ding is bijna 30 jaar oud en kan nog jaren mee

Ohja, heb nog een VFR erbij voor de toerritten.
qua uiterlijk is een ss ook t mooiste ,ik was toen 25kg zwaarder en kon de hoek niet meer maken bij t zitten ,en nu vindt ik rechtop zitten wel hevig :t best
 
Mijn 2020 haalt echt geen 1 op 23. Wel erg zuinig (duidelijk beter dan mijn Speed Triple), maar iets slechter dan 1 op 20, terwijl ik wel rustig rij.

Mijn VFR800Fi van 2000 haalt lachend 1:20 en dan moet ik 200+ rijden.
Als ik 90-140km/u rij dan is het eerder 1:25~30.
Ik trek zwaar aan het gas, maar minder dan 1:20 is bijna niet mogelijk.
Hiervoor had ik een VFR1200F gekocht alsook een Pan1300, zuipen dat die krengen deden, niet te doen, 1:13 was zo gehaald.
Verder hadden die geen stabiliteit en veel te veel gewicht.
De moderne VFR-vtec zuipt ook meer dan de 800Fi. Oude motoren hebben meer vermogen, verbruiken minder en lopen beter dan moderne Euro-norm troep.
Helaas meten ze "vervuiling" niet in verbruik, maar enkel aan de uitlaat, dus als je 100 liter verstookt en er komt bijna niks uit is het ook goed.
Een mooi(slecht) voorbeeld van deze meting is de EGR-klep die ook motoren hebben om zuurstof bij te mengen in de uitlaat.
Het doet niks, enkel de meting veranderen zodat die "minder vuil" is.
 
... 1:20 en dan moet ik 200+ rijden.
Als ik 90-140km/u rij dan is het eerder 1:25~30.
...
Ik ben het eens met je verhaal, maar dit deel geloof ik er niet van.
200+ doe je echt niet aan 5l/100km :N
Is een beetje hetzelfde als een bepaalde collega van mij, die met zijn BMW 180+ rijdt, en maar 6l/100km verbruikt ...
 
Ik ben het eens met je verhaal, maar dit deel geloof ik er niet van.
200+ doe je echt niet aan 5l/100km :N
Is een beetje hetzelfde als een bepaalde collega van mij, die met zijn BMW 180+ rijdt, en maar 6l/100km verbruikt ...

Toch wel, want de VFR verbruikt weinig aan hoge snelheden, hebt maximale kuip en minimale luchtweerstand.
Ik rij met mijn Mercedes CDi 200 Coupe aan 90 per uur aan 1:20, maar rij ik 200+ dan is het geen 5L meer maar 6L, dat is geen grap.
Het stomme is dat een Citroen C3 1.1L die ik had op benzine moest 1:30 halen maar nooit haalde ik beter dan 1:10 en bij 150 zelfs 1:8!!!

Ze hebben ergens testen en euro-normen ingevoerd die langs geen kanten kloppen.

Ja ik rij met mijn VFR800Fi en Mercedes 200 CDi aan dat verbruik, probleemloos....maar het rare is dat ik de LEZ niet in mag.

Je mag naast me komen zitten in mijn 2007 Merc, zal het je laten zien, het verbruik aan 200+ is amper 1 liter meer dan aan 120!
IMG-20140928-WA0007.jpeg


Geen probleem 200 per uur aan 1:6 op Diesel, dat wel...
 
Terug
Bovenaan Onderaan