Eindelijk 2 "serieuze" (weekend) vragen

RiderOn2Wheels

Die hard MF'er
3 jul 2009
625
507
West-Friesland
wat gebeurt er als je;

eerste vraag; alleen maar wasbenzine in je tank gooit.

- 1) niks, de motor start niet

- 2) de motor start wel, maar loopt vreselijk beroerd

- 3) de motor start, maar met enorme knallen en meterslange vlammen uit de uitlaat

- 4) de motor start, maar na enkele seconden knalt het hele blok uit elkaar


tweede vraag; wat als je 1 liter wasbenzine mengt met 5 of 10 liter normale benzine


- 1) niks, de motor start niet


- 2) de motor start wel, maar loopt slecht of met horten en stoten


- 3) de motor start gewoon en rijdt gewoon, dus gebeurt er niks


- 4) de motor rijdt super en het blok heeft meer pk's dan ooit tevoren


- 5) je rijdt opeens zo hard, dat je jezelf op geeft voor de volgende MotoGP race
 
Op YouTube is een kanaal genaamd Project Farm. Die gast probeert alles uit van dit soort vragen.
Kan een benzinemotor op diesel lopen, of op WD40? Kan een cilinderkop ook van hout zijn, of 3D geprint plastic. Best vermakelijk.
 
OK, even geGOOGLEd :

Wasbenzine is een oplosmiddel dat bestaat uit verzadigde koolwaterstoffen met 5 tot 15 koolstofatomen volgens de formule CnH2n+2, bijvoorbeeld C7H16. Het middel wordt gebruikt voor ontvetten en schoonmaken.

n-heptaan, meestal kortweg heptaan genoemd, is een alkaan met als brutoformule C7H16. Het prefix hept- duidt aan dat het molecuul zeven koolstofatomen bevat, terwijl het achtervoegsel -aan weergeeft dat de koolstofketen enkel uit enkelvoudige bindingen bestaat.
n-heptaan is een ongewenste stof in benzine, vanwege de manier waarop de stof verbrandt. De motor krijgt door deze stof in de brandstof sterk de neiging tot kloppen.
De verbinding wordt gewonnen uit aardolie. Het is bij kamertemperatuur een kleurloze vloeistof met een karakteristieke geur.
n-heptaan is een goed apolair oplosmiddel dat veel minder schadelijk is dan xyleen en hexaan.

Bezine bestaat zoveel mogelijk uit OCTAAN (8 c-tjes).
 
wat gebeurt er als je;

eerste vraag; alleen maar wasbenzine in je tank gooit.

- 1) niks, de motor start niet

- 2) de motor start wel, maar loopt vreselijk beroerd

- 3) de motor start, maar met enorme knallen en meterslange vlammen uit de uitlaat

- 4) de motor start, maar na enkele seconden knalt het hele blok uit elkaar


tweede vraag; wat als je 1 liter wasbenzine mengt met 5 of 10 liter normale benzine


- 1) niks, de motor start niet


- 2) de motor start wel, maar loopt slecht of met horten en stoten


- 3) de motor start gewoon en rijdt gewoon, dus gebeurt er niks


- 4) de motor rijdt super en het blok heeft meer pk's dan ooit tevoren


- 5) je rijdt opeens zo hard, dat je jezelf op geeft voor de volgende MotoGP race

Probeer het uit, zou ik zeggen.
 
Mis de 3e vraag...

3# WAAROM zou je dat willen?







Jeeee weeeeeeeekenTTTTTT *O* *O* *O* *O*
 
Waarom?
Laat me raden:
Hij heeft een fles wasbenzine in zijn tank gekieperd (er stond duidelijk "BENZINE" op de fles) en nu wil hij weten of hij dit spul gewoon moet oprijden of dat hij het beter eerst kan verdunnen. :N :X :N


Het juiste antwoord is: eruit halen die rotzooi en goed schoonmaken die tank
 
Waarom?
Laat me raden:
Hij heeft een fles wasbenzine in zijn tank gekieperd (er stond duidelijk "BENZINE" op de fles) en nu wil hij weten of hij dit spul gewoon moet oprijden of dat hij het beter eerst kan verdunnen. :N :X :N


Het juiste antwoord is: eruit halen die rotzooi en goed schoonmaken die tank

Nee joh, hij wilde z'n benzine wassen. :+
 
Waarom?
Laat me raden:
Hij heeft een fles wasbenzine in zijn tank gekieperd (er stond duidelijk "BENZINE" op de fles) en nu wil hij weten of hij dit spul gewoon moet oprijden of dat hij het beter eerst kan verdunnen. :N :X :N


Het juiste antwoord is: eruit halen die rotzooi en goed schoonmaken die tank
Lekker laten zitten en verdunnen met benzine. Gedurende de tijd dat je er mee rijdt rustig aan doen en op pingelen letten.
Vroeger kreeg je in Zuid Europa en het Oostblok ook benzine die nauwelijks die naam mocht hebben. Daar is ook vrijwel iedereen op thuis gekomen.
 
Vroeger gooide ik fout getankte benzine in mijn auto. Dus een dieselrijder was niet wakker en gooit de tank vol met benzine.

Wegenwacht (schoonpa) komt en slurpt de tank leeg. Even vragen hoeveel liter hij erin gegedaan heeft en inhoud tank weet je.

Vaak rond de 10% diesel.

Ging prima. Maar dan hebben we het over een auto en niet de huidige rijdende computers.

Dus een mazda 323 en opel kadet ging prima. Toen ik wat moderner ging rijden niet meer gedaan.
Toen werden ze bij de anwb ook wakker en moest alles geregistreerd worden en afgevoerd volgens alle regeltjes.

Maar heb jaren heeeeel goedkoop gereden.

Zou met oude meuk het wel aandurven maar in mijn multi uit 2017 toch maar niet ;)

Ik heb een Megane diesel uit 2017, als je die te lang in reserve blijft rijden slaat hij op hol. Zodra reservepiepje/lampje er is gelijk tanken anders sta je bij de dealer omdat hij een reset moet hebben...

Moderne spul dus niet mee experimenteren.
 
Ik vind het eigenlijk wel een interessante vraag.
Mijn gok zou zijn dat een ouderwetse benzine motor met carbs het best nog wel zou kunnen doen. Al dan niet erg geweldig. Zolang de wasbenzine maar genoeg verbrandingsenergie heeft.
Als je de wasbenzine mengt met een overmaat aan benzine en weer een ouderwetse benzine motor gebruikt met carbs kan je er denk ik zelfs gewoon met rijden. Uq temperaturen en vervuiling zal het allemaal niet goed gaan maar niets heftigs denk ik.
 
Vaak rond de 10% diesel.

Ging prima. Maar dan hebben we het over een auto en niet de huidige rijdende computers.

Dus een mazda 323 en opel kadet ging prima. Toen ik wat moderner ging rijden niet meer gedaan.
Toen werden ze bij de anwb ook wakker en moest alles geregistreerd worden en afgevoerd volgens alle regeltjes.

Maar heb jaren heeeeel goedkoop gereden.
Ik stond ooit foutief Diesel te tanken in mijn Mazda 818-benzine. (1300)
Komt de pompbediende naar buiten gerend om te melden dat ik fout tankte.

Ai, wat nu? Besloten om de rest van de tank toch vol te gooien met benzine.
De tank zat uiteindelijk voor ca 1/3 vol met Diesel.
Het starten ging ietsje moeilijker dan normaal. Maar met rijden merkte je er nauwelijks iets van. Wat wel opviel dat bij schakelen kort een zwart wolkje uit de uitlaat kwam. Met enkele dagen was de Diesel opgestookt en ben ik weer verder gegaan met benzine.

Nooit daarna verder meer iets van gemerkt.
 
Laatst bewerkt:
Het woordje ooit is hier cruciaal.
Ooit reed ik diesel auto’s en toen was er nog geen winterdiesel. Eind jaren 70, begin jaren 80. Toen werd geadviseerd een paar liter benzine aan je diesel toe te voegen voor het starten in de winter.
Als je nu benzine tankt in je diesel en je gaat er mee rijden, dan is de kans groot dat het een heel dure reparatie wordt.

Overigens tankte een kennis enkele jaren geleden zijn Tiger af met diesel (iets met de andere kleuren van de handgrepen bij Shell in Italië) Hij is niet ver gekomen en we zijn lang bezig geweest om de motor na verwijdering van de diesel weer aan de praat te krijgen.

Omdat we altijd wel een benzine en een dieselauto hebben thuis let ik altijd goed op wat ik pak, ook bij de motor. Ik heb een keer op een haastig moment ook de Transporter die helemaal droog stond, voorzien van 80 l benzine. Ik merkte het bij het afrekenen.... Niet mee gereden toen maar het was wel een hoop geld por nada....
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Megane diesel uit 2017, als je die te lang in reserve blijft rijden slaat hij op hol. Zodra reservepiepje/lampje er is gelijk tanken anders sta je bij de dealer omdat hij een reset moet hebben...

Moderne spul dus niet mee experimenteren.

Om nu een franse kutauto als benchmark te gebruik voor de rest van het moderne voertuigenpark vind ik ook weer wat kort door de bocht :+
 
Inderdaad, moest van de baas ineens deventer <> zoetermeer rijden ipv lopen naar t werk
Had een hele oude diesel omgebouwd en pure slaolie erin
Kostte destijds €0,40 de liter heeft heel veel geld opgeleverd, en nooit bumperklevers
 
Terug
Bovenaan Onderaan