Anonieme gebruikert
MF veteraan
- 6 jan 2005
- 1.536
- 1
Motorrijders blijven pieken in ongevallenstatistieken
Brussel Motorrijders vormen een erg kwetsbare groep op de weg en verdienen meer aandacht, vindt CD&V-verkeersspecialist Jef Van den Bergh. Hij stelt onder meer voor om vrije busbanen open te stellen voor motoren.
"Motorrijders verdienen een duwtje in de rug", zegt Van den Bergh, die vandaag deelneemt aan een politiek debat van de Motorcycling Action Group. "Ze helpen de files in te perken en nemen bijna geen parkeerruimte in beslag. Bovendien zijn motoren milieuvriendelijker dan auto's."
Daartegenover staat dat ze erg kwetsbaar zijn. Motorrijders zijn goed voor 1 procent van de gereden kilometers in ons land, terwijl ze 12 procent van de verkeersdoden vertegenwoordigen. Sinds 2000 is het aantal dodelijke verkeersslachtoffers met een kwart gedaald. Alleen de motorrijders blijven achter in de gunstige statistieken: 4 procent extra doden.
Van den Bergh pleit voor betere afspraken over de uitrusting van motorrijders. "Alleen de helm is verplicht, waardoor sommigen op hun sandalen op de motor kruipen. Wij moeten de minimumeisen scherper stellen." Daarnaast wil hij de motorrijders aanmoedigen om hun voertuig jaarlijks aan een technische controle te onderwerpen. Opfrissingscursussen in de lente, als het mooie weer traditioneel een piek in de ongevallencijfers veroorzaakt, zouden volgens Van den Bergh nuttig zijn.
Ook wil Van den Bergh de verkeersinfrastructuur aanpassen. "Onze wegen zijn aangelegd vanuit het oogpunt van de auto. Vandaar dat er nog altijd vangrails zijn waarvan de paaltjes als messen werken als een motorrijder ertegenaan glijdt. Of wegmarkeringen die bij regen glad worden."
Bron: De Morgen, 17 maart 2007
Brussel Motorrijders vormen een erg kwetsbare groep op de weg en verdienen meer aandacht, vindt CD&V-verkeersspecialist Jef Van den Bergh. Hij stelt onder meer voor om vrije busbanen open te stellen voor motoren.
"Motorrijders verdienen een duwtje in de rug", zegt Van den Bergh, die vandaag deelneemt aan een politiek debat van de Motorcycling Action Group. "Ze helpen de files in te perken en nemen bijna geen parkeerruimte in beslag. Bovendien zijn motoren milieuvriendelijker dan auto's."
Daartegenover staat dat ze erg kwetsbaar zijn. Motorrijders zijn goed voor 1 procent van de gereden kilometers in ons land, terwijl ze 12 procent van de verkeersdoden vertegenwoordigen. Sinds 2000 is het aantal dodelijke verkeersslachtoffers met een kwart gedaald. Alleen de motorrijders blijven achter in de gunstige statistieken: 4 procent extra doden.
Van den Bergh pleit voor betere afspraken over de uitrusting van motorrijders. "Alleen de helm is verplicht, waardoor sommigen op hun sandalen op de motor kruipen. Wij moeten de minimumeisen scherper stellen." Daarnaast wil hij de motorrijders aanmoedigen om hun voertuig jaarlijks aan een technische controle te onderwerpen. Opfrissingscursussen in de lente, als het mooie weer traditioneel een piek in de ongevallencijfers veroorzaakt, zouden volgens Van den Bergh nuttig zijn.
Ook wil Van den Bergh de verkeersinfrastructuur aanpassen. "Onze wegen zijn aangelegd vanuit het oogpunt van de auto. Vandaar dat er nog altijd vangrails zijn waarvan de paaltjes als messen werken als een motorrijder ertegenaan glijdt. Of wegmarkeringen die bij regen glad worden."
Bron: De Morgen, 17 maart 2007