eindelijk eens een positief voorstel t.o.v. motorrijders

Anonieme gebruikert

MF veteraan
6 jan 2005
1.536
1
Motorrijders blijven pieken in ongevallenstatistieken

Brussel Motorrijders vormen een erg kwetsbare groep op de weg en verdienen meer aandacht, vindt CD&V-verkeersspecialist Jef Van den Bergh. Hij stelt onder meer voor om vrije busbanen open te stellen voor motoren.
"Motorrijders verdienen een duwtje in de rug", zegt Van den Bergh, die vandaag deelneemt aan een politiek debat van de Motorcycling Action Group. "Ze helpen de files in te perken en nemen bijna geen parkeerruimte in beslag. Bovendien zijn motoren milieuvriendelijker dan auto's."
Daartegenover staat dat ze erg kwetsbaar zijn. Motorrijders zijn goed voor 1 procent van de gereden kilometers in ons land, terwijl ze 12 procent van de verkeersdoden vertegenwoordigen. Sinds 2000 is het aantal dodelijke verkeersslachtoffers met een kwart gedaald. Alleen de motorrijders blijven achter in de gunstige statistieken: 4 procent extra doden.
Van den Bergh pleit voor betere afspraken over de uitrusting van motorrijders. "Alleen de helm is verplicht, waardoor sommigen op hun sandalen op de motor kruipen. Wij moeten de minimumeisen scherper stellen." Daarnaast wil hij de motorrijders aanmoedigen om hun voertuig jaarlijks aan een technische controle te onderwerpen. Opfrissingscursussen in de lente, als het mooie weer traditioneel een piek in de ongevallencijfers veroorzaakt, zouden volgens Van den Bergh nuttig zijn.
Ook wil Van den Bergh de verkeersinfrastructuur aanpassen. "Onze wegen zijn aangelegd vanuit het oogpunt van de auto. Vandaar dat er nog altijd vangrails zijn waarvan de paaltjes als messen werken als een motorrijder ertegenaan glijdt. Of wegmarkeringen die bij regen glad worden."

Bron: De Morgen, 17 maart 2007
 
Klinkt allemaal heel leuk ja. Technische keuring, opfriscursus. En wie mag dat strakkies weer allemaal gaan betalen? nog los van het feit dat je dank zei die keuring, weinig meer aan je motor aan kan/mag passen.
Nu staat het er nog wel dat die allemaal op vrijwillige basis zou moeten kunnen, maar dat is natuurlijk wel een stap naar de verplichting.
[me="Whimpey"]wordt niet zo vrolijk van die voorstellen.[/me] Dit riekt naar motortje pesten ipv helpen.
 
Motorrijders blijven pieken in ongevallenstatistieken

Brussel Motorrijders vormen een erg kwetsbare groep op de weg en verdienen meer aandacht, vindt CD&V-verkeersspecialist Jef Van den Bergh. Hij stelt onder meer voor om vrije busbanen open te stellen voor motoren.
"Motorrijders verdienen een duwtje in de rug", zegt Van den Bergh, die vandaag deelneemt aan een politiek debat van de Motorcycling Action Group. "Ze helpen de files in te perken en nemen bijna geen parkeerruimte in beslag. Bovendien zijn motoren milieuvriendelijker dan auto's."
Daartegenover staat dat ze erg kwetsbaar zijn. Motorrijders zijn goed voor 1 procent van de gereden kilometers in ons land, terwijl ze 12 procent van de verkeersdoden vertegenwoordigen. Sinds 2000 is het aantal dodelijke verkeersslachtoffers met een kwart gedaald. Alleen de motorrijders blijven achter in de gunstige statistieken: 4 procent extra doden.
Van den Bergh pleit voor betere afspraken over de uitrusting van motorrijders. "Alleen de helm is verplicht, waardoor sommigen op hun sandalen op de motor kruipen. Wij moeten de minimumeisen scherper stellen." Daarnaast wil hij de motorrijders aanmoedigen om hun voertuig jaarlijks aan een technische controle te onderwerpen. Opfrissingscursussen in de lente, als het mooie weer traditioneel een piek in de ongevallencijfers veroorzaakt, zouden volgens Van den Bergh nuttig zijn.
Ook wil Van den Bergh de verkeersinfrastructuur aanpassen. "Onze wegen zijn aangelegd vanuit het oogpunt van de auto. Vandaar dat er nog altijd vangrails zijn waarvan de paaltjes als messen werken als een motorrijder ertegenaan glijdt. Of wegmarkeringen die bij regen glad worden."

Bron: De Morgen, 17 maart 2007


Het zou inderdaad geen kwaad kunnen de minimum eisen kwa kleding aan te passen.
Want heb serieuze bedenkingen bij de gekozen kledij van sommige mensen.
(kwestie van mensen die trager denken dan ze rijden ook te beschermen)

Al moet ik zeggen dat hun eigen vel is dat ze riskeren.(net zoals bij de gordel in de wagen --> of is de kans dat je bij een frontale botsing de persoon in de wagen voor u een kopper geeft zo groot ?)

Wat vangrail een wegmarkeringen betreft :r Op en afritten zijn meestel dikke pret als het verkeer meevalt, maar als ik die dingen zie ga 'k spontaal "minderen"

Hoop wel dat keuring beperkt blijft tot testen van remmen, lichten en veren, .... (basis veiligheid dus)
 
Laatst bewerkt:
Bij positieve voorstellen heb ik het dan ook eerder over het vrijmaken van de busstroken en het aanpassen van de verkeersinfrastructuur.
Die opfriscursus vind ik nogal een idioot idee (als het verplicht zou zijn tenminste). Ik rij het hele jaar door, dus een opfriscursus in de lente lijkt me niet echt nodig. Dan zouden ze dat voor automobilisten evengoed verplicht moeten maken, en zoiets is natuurlijk compleet onhaalbaar. Motorrijders (en automobilisten) aanmoedigen om het uit vrije wil te doen is natuurlijk iets heel anders, daar heb ik helemaal niets op tegen.
En die keuring, dat lijkt me toch niet zo'n slecht idee eerlijk gezegd. Het zou de motoren op de tweedehandsmarkt een stuk betrouwbaarder maken. Aan de verhalen over tweedehands motoren uit Duitsland (waar keuring wel verplicht is) te horen, is dat daar echt wel het geval. Natuurlijk heb je dan idd wel wat problemen met aftermarket-spullen, maar denk niet dat motoren daar evenveel problemen mee zouden hebben als bv. getunede auto's nu. Het enige wat idd voor problemen zou zorgen zijn te luide vervanguitlaten, maar daarvoor worden er dan ook uitneembare db-killers gemaakt...
 
Niet nog meer verplichtingen aub... een mens moet al zoveel -O-
Busbanen open voor motorrijders vind ik wel een strak plan :]
 
leuk, maar opfriscursussen (net zoals hierboven rij ik het gehele jaar door) mogen ze doen voor de sjappies zondagsrijders en de dertien in een dozijn showmodellen op de boulevard.

technische keuring, leuk als optie, maar niet iedereen rijdt/kan rijden een spiksplinternieuw hok waar niets aan mankeert. (En ratbikes roelen, klaar)

In plaats van zich steeds te richten op de omgeving (wat wel goed is), zou men meer kunnen investeren in het veralgemeniseren van filerijden en bij de traagdenkende koekblikkers duidelijk maken dat motoren mogen filerijden.
wellicht zullen knipperlichten en spiegels toch wel een keer gebruikt worden door een aantal van onze medeweggebruikers :)

Kledij verplichtstellen, hoe ver wil je gaan en wat voor bekeuring wil je daar voor plaatsen?
per type motor? (van 80cc tot enkele liters race/tour/chop/show)

motortje pesten dus

ps: het aantal motorrijders dat nu rijdt vind ik op sich wel prima, sta ik zelden met meer dan 2 "onbekenden"bij het stoplicht, geen zin om met 10 man voor te dringen bij stoplichten enzo, dat doen we met assen of grotere meetings wel :)
 
Het zou inderdaad geen kwaad kunnen de minimum eisen kwa kleding aan te passen.
Want heb serieuze bedenkingen bij de gekozen kledij van sommige mensen.
(kwestie van mensen die trager denken dan ze rijden ook te beschermen)

flikker jij is in elkaar...dorpsgek :(

dus volgens jou moeten oldtimerrijders op hun antieke motoren met een top van 75kmh
maar integraalhelmen gaan dragen en leren motorpakken????

doe lekker zeg.
laat iedereen dragen wat ie wil.
als ik met een potje op en lange jas, in stijl van de jaren 40/50 wil gaan rijden op mijn ouwe bak, moet ik dat toch zelf weten??

volgens mij ben jij één van de personen die fietsers helmen wil laten gaan dragen en
reflectiekleding...

sorry... ben het echt niet met je eens.. :N
 
JAAAAAA. lekker doen.. d'r passen d'r precies 40 onder m'n 25 meter busje :(
bang dat je niet meer vooraan staat voor de stoplichten ofzo :?
Ga jij lekker op je slippertjes genieten van je oldtimer die maar 75 kan oid :W
 
een beter voorstel is een "opfrissingscursus" aan de automobilisten,
gezien het feit dat na de winter (als er minder motorrijders op pad zijn) de koekblikken zich de koning op de weg voelen, maar er niet tegen kunnen dat ze plaats moeten maken in de lente voor de motorrijders,
dus elke lente die koekblikken op cursus dat "wij" ook op de weg zijn
 
Leuk die kledingeisen omhoog gooien........heeft weinig zin in mijn ogen. Daar gaat het aantal doden volgens mij echt niet van zakken, laat de mensen lekker die keuze. Obstakels tegenkomen met een flinke snelheid helpt geen leren pak tegen..hoe je het ook went of keert. Gewonden die een stukje gegleden hebben is een ander verhaal.
 
Laatst bewerkt:
En in een ander onderzoek was de motor weer niet milieuvriendelijk, omdat ie teveel pk's had vergeleken met z'n gewicht enz. en was 650cc 1-cilinder automaat het maximale wat ze wilden hebben :?
 
bang dat je niet meer vooraan staat voor de stoplichten ofzo :?
Ga jij lekker op je slippertjes genieten van je oldtimer die maar 75 kan oid :W

A: een buslicht staat voor de bus maar tienseconden op wit, da's net genoeg om d'r 25 meter doorheen te sleuren..
staan daar een zootje motoren (tussen de taxi's, fietsen en voetgangers) dan kunnen
we beter de bussen van de weg halen... dan hebben de mensen weer een reden om
de auto te pakken en het dus nog drukker op de weg te maken, zodat er weer meer motorrijders kunnen verongelukken..

B: ja lekker wanneer???? enne, zijn klompen ook goed??
 
En in een ander onderzoek was de motor weer niet milieuvriendelijk, omdat ie teveel pk's had vergeleken met z'n gewicht enz. en was 650cc 1-cilinder automaat het maximale wat ze wilden hebben :?

vin'k wel wat hebben.... iedereen dezelfde motor..
krijg je ook geen haat en nijd van ",mijn motor is beter/mooier/sneller/enz/enz"
 
die zijn al open voor motorrijders O-) ik kom tenminste nooit vast te zitten in die bussluizen :x
nee, maar als die plattepetten je zien betaal je net als ik €65.-

en dat terwijl ik voor m'n beroep op de busbaan MOET rijden, mag ik in m'n vrije tijd geen klein stuurfoutje maken met de motor en een stukje afsnijden O-)
 
vin'k wel wat hebben.... iedereen dezelfde motor..
krijg je ook geen haat en nijd van ",mijn motor is beter/mooier/sneller/enz/enz"


Fidel is your friend 8-) Alleen maar oltimers, Helmen (Wat zijn dat :? ), en niemand zegt doe van mij is sneller/beter/mooier :+
 
Dat van die minimum eisen van kledij :N


Ik draag altijd m'n leren combi als ik voor de fun ga rond rijden of ergens naar iemand naar toe ga , maar als ik naar school ga doe ik alleen men leren vest aan omdat ik de rest nooit weg kan leggen en dan is de kans dat ze het stelen ook nog zo hoog :? om dan nog maar te zwijgen als k bvb uit ga , wat moet ik dan in godsnaam doen met al mijn kledij :?
 
Fidel is your friend 8-) Alleen maar oltimers, Helmen (Wat zijn dat :? ), en niemand zegt doe van mij is sneller/beter/mooier :+

Fidel Rules
fidel-castro-sm.jpg




een man met visie

iedereen gelijk en iedereen hetzelfde.


[on topic]

daar heeft niemand iets tegen motorrijders.
zolang je maar benzine gebruikt is het goed voor de economie en geen gezeik
door weggebruikkers te pesten door overal regeltjes voor te maken en geld uit de zak te kloppen
 
Fidel Rules
[afbeelding]



een man met visie

iedereen gelijk en iedereen hetzelfde.


[on topic]

daar heeft niemand iets tegen motorrijders.
zolang je maar benzine gebruikt is het goed voor de economie en geen gezeik
door weggebruikkers te pesten door overal regeltjes voor te maken en geld uit de zak te kloppen
:W op naar Cuba zou ik zeggen
 
Terug
Bovenaan Onderaan