Eindelijk hoor ik er bij! Ik ben gevallen :)

1. dat motorpak gedoe is niet mis, maar soms wel overdreven. als je een val met 25-30 km/h niet voelt, dan kan ik me niet voorstelen dat je met 50km/h van die zware wonden overhoudt.

2. vallen van een motor is niet eens zo erg, het klinkt wel stom maar ik vond het juist een leuke ervaring :).

lijkt mij dat je er niet veel van geleerd hebt :z
 
die 2 wielen waar jij het over hebt hangen onderste boven. wat lul je daar?
jij denkt dus dat je dus even 200kg hebt opgetild? laat me je uit de droom helpen, zoiets redden zeer weinig ongetrainde mensen.

als jij je motor optilt rust ongeveer de helft van het gewicht (afhankelijk van het zwaartepunt) op de wielen, of iig op het deel van de motor dat contact heeft met de grond. ongeveer de andere helft is het gewicht wat jij optilt. dat is dus bij een motor van 200kg ongeveer 100kg, of misschien nog minder, aangezien het zwaartepunt vrij laag in de motor zit.
 
ik heb toen ik een jaar of 14 was een frontwheely gemaakt met mijn fiets en het asfalt gekust,resultaat:
6 tanden kwijt 2 kapotte knieen,2 kapotte ellebogen en een aantal stukke vingers.
En als jij denkt dat je er met 50 km per uur nog goed vanaf komt zou ik zeggen rij ff met de helft van die snelheid tegen een boom aan ofzo !
 
Laatst bewerkt:
jij denkt dus dat je dus even 200kg hebt opgetild? laat me je uit de droom helpen, zoiets redden zeer weinig ongetrainde mensen.

als jij je motor optilt rust ongeveer de helft van het gewicht (afhankelijk van het zwaartepunt) op de wielen, of iig op het deel van de motor dat contact heeft met de grond. ongeveer de andere helft is het gewicht wat jij optilt. dat is dus bij een motor van 200kg ongeveer 100kg, of misschien nog minder, aangezien het zwaartepunt vrij laag in de motor zit.

Mijn motor weegt afgetankt ook 220 kg maar als die op zijn kant ligt weegt ie zeker meer als 100 kg om op te tillen.
Wat je zegt is wel waar, en je tilt natuurlijk niet t complete gewicht, maar wel meer als je denkt volgens mij.
 
Volgende keer dus niet remmen op zand (als het niet perse nodig is). Je verhaal over motorkleding gaat echt niet op, alleen als jij vantevoren precies weet hoe je gaat vallen kun je de motorkleding achterwege laten. Als je niet dergelijke voorspellende vaardigheden hebt moet je je kleden op de meest negatieve uitkomst van een mogelijke val. ATGATT.
 
Volgens mij zit ik op het verkeerde forum.. :+ Vallen is niet erg, je hoeft geen motorkleding aan want er gebeurt niks ernstigs als je valt en een motor weegt 100 kilo..

Ook al rust de helft van het gewicht op de wielen, een beetje motor weegt dan nog vele malen meer dan je tillen kunt.
Mijn GS850G kreeg ik nog overeind, dankzij de valbeugels waar je je goed aan kunt vastpakken, maar de k100 bleef liggen waar-ie lag. Die hebben we bij gebrek aan enige houvast met 3 man rechtop moeten zetten.. en dan sta je op stevig asfalt, waar je niet op wegglijdt.
(beide gevallen ging de motor zonder mij onderuit trouwens, dus ik hoor zelf na 12 jaar nog niet bij de club en dat wil ik graag zo houden :) )
 
Mijn motor weegt afgetankt ook 220 kg maar als die op zijn kant ligt weegt ie zeker meer als 100 kg om op te tillen.
Wat je zegt is wel waar, en je tilt natuurlijk niet t complete gewicht, maar wel meer als je denkt volgens mij.
het lijkt misschien meer dan 100kg omdat het ook niet erg "handzaam" gewicht is, toch zal het niet veel meer zijn.


ik denk dat de meeste natuurkundigen, of iig mensen met een vwo diploma onder ons dit wel kunnen beamen. anders kun je zelf ook een experimentje uitvoeren door een (langwerpig)object te wegen en het vervolgens met de ene kant op de weegschaal te plaatsen en de andere kant vast te houden, je zult zien dat ongeveer de helft van het gewicht dan op de weegschaal rust, en des te rechter je het object tilt deste meer gewicht rust er op de weegschaal.

@vliegende baksteen, houvast is idd belangrijk, daarom is een goede techniek essentieel.
 
Laatst bewerkt:
het lijkt misschien meer dan 100kg omdat het ook niet erg "handzaam" gewicht is, toch zal het niet veel meer zijn.


ik denk dat de meeste natuurkundigen, of iig mensen met een vwo diploma onder ons dit wel kunnen beamen. anders kun je zelf ook een experimentje uitvoeren door een (langwerpig)object te wegen en het vervolgens met de ene kant op de weegschaal te plaatsen en de andere kant vast te houden, je zult zien dat ongeveer de helft van het gewicht dan op de weegschaal rust, en des te rechter je het object tilt deste meer gewicht rust er op de weegschaal.

@vliegende baksteen, houvast is idd belangrijk, daarom is een goede techniek essentieel.

heb t even geprobeerd want ik heb toch vrij :+
Maar ik moet je idd gelijk geven. hoewel t in mijn geval dan toch 110 kg is :P
Ik krijg m met enige moeite wel overeind maar dat valt me wel wat tegen van mezelf..., maar het zal ook idd deels liggen aan het lastig te hanteren gewicht.
 
die 2 wielen waar jij het over hebt hangen onderste boven. wat lul je daar?


dus je motor zweefde als het ware boven de grond :o
hij lag verder nergens op of lag al het gewicht op die ene hendel? |(
perfecte balans op 1 hendel.
 
heb t even geprobeerd want ik heb toch vrij :+
Maar ik moet je idd gelijk geven. hoewel t in mijn geval dan toch 110 kg is :P
Ik krijg m met enige moeite wel overeind maar dat valt me wel wat tegen van mezelf..., maar het zal ook idd deels liggen aan het lastig te hanteren gewicht.
dat wilde ik even horen :+
ik schrok ook wel de eerste keer dat ik mijn lesmotor op moest rapen (*schaam* :X ) want in de sportschool til ik regelmatig een stuk meer gewicht op dan de helft van zo'n motor, maar het is vooral omdat het gewicht gewoon totaal niet handzaam is. daardoor lijkt het al snel veel zwaarder dan dat het is.

feit is dat een 'normaal' ongetraind persoon echt niet zomaar 200kg van de grond trekt.
 
Keep dreaming, als je denkt dat je erbij hoort wanneer je door eigen dommigheid op je muil gaat... :N
Wat is dat toch, dat mensen overal bij willen horen......geen eigen identiteit of zo?? :?

Moest erg lachen om het feit dat je dat allemaal hier ook nog vol trots gaat lopen vertellen! _O-
 
wat heb ik ervan geleerd?

1. dat motorpak gedoe is niet mis, maar soms wel overdreven. als je een val met 25-30 km/h niet voelt, dan kan ik me niet voorstelen dat je met 50km/h van die zware wonden overhoudt.

_O- _O- _O-
Wacht maar...

Ikzelf ben ook met nog geen 20 km/p/u omgevallen. Weliswaar in een bocht en gewoon super stomme situatie, maar dan nog. Daardoor is de motor op z'n oliedeksel van mij af gedraaid. Ik was ook flink stijf en stevige blauwe plekken. De oliedeksel was ook gebarsten waardoor hij licht ging lekker en mijn hendels aan de linkerkant waren ook een stukje korter...
Mijn vriend is een tijdje geleden met 50 km/p/u onderuit gegaan en stevige beschadigingen aan z'n pak. Vergeet niet dat asfalt als kaasschaaf fungeert!

2. vallen van een motor is niet eens zo erg, het klinkt wel stom maar ik vond het juist een leuke ervaring :).
Keep the right side up, zou ik zeggen...

3. niet op zand rijden, da's dom!
Kan prima als je maar in balans zit en geen domme dingen doet.

4. een motor krijg je zo opgetild!
Tuurlijk, met de juiste techniek kom je een heel eind!

nou, wat vinden jullie ervan? *O*
Do I need to say more...?

Maar super dat je erbij hoort! -O-
 
deze wou er ook bijhoren:
retard.jpg


oja, het is gevaLLen met 2 L'en
 
Laatst bewerkt:
Riggard heeft gelijk. Als je motor bijv 200 kg weegt en je moet het van liggende positie in staande positie brengen, dan til je absoluut niet de hele 200 kg, dit zou een gemiddeld persoon absoluut niet kunnen.

Als je motor op de grond ligt, is het gewicht verdeeld over alle raakvlakken met de grond. Dus op het moment dat jij je motor vastpakt aan de ene kant om het omhoog te krijgen, dan rust een gedeelte van het gewicht op dat moment op jouw armen en de rest van het gewicht op de andere raakpunten met de grond (je banden). Hoe lager het raakvlak bij de grond, des te groter het gedeelte van het gewicht wat erop rust.
Het gewicht bij het optillen zal ongeveer de helft zijn bij helemaal horizontaal liggen en naarmate je hoger gaat komt er steeds meer gewicht te rusten op de banden. Dus op het zwaarste punt (als hij op de grond ligt en dit is dan niet eens geheel horizontaal, maar meer met een helling naar de banden toe, dus er rust zelfs meer gewicht op de banden dan op jouw armen als je aan het tillen bent) weegt een liggende motor minder dan de helft van het totaalgewicht bij het optillen. :Y
 
Laatst bewerkt:
1. dat motorpak gedoe is niet mis, maar soms wel overdreven. als je een val met 25-30 km/h niet voelt, dan kan ik me niet voorstelen dat je met 50km/h van die zware wonden overhoudt.

2. vallen van een motor is niet eens zo erg, het klinkt wel stom maar ik vond het juist een leuke ervaring :).
nou, wat vinden jullie ervan? *O*

1. Zolang je nergens harder gaat rijden dan 30 km/u kan je best zonder pak ja, maar wie rijdt er nu een hele rit 30-50 :?
2. Ligt er voor een groot deel aan hoe duur je motor is :Y
 
'eindelijk hoor ik er bij! ik ben gevalen :)' > 'Eindelijk hoor ik er bij! Ik ben gevallen :)'
Typfoutje verwijderd ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan