Eindelijk istie er dan, ook Corrosie heeft een span

nope, das te weinig materiaal om naar 40mm te gaan............
maar volgens mij moet je er dan wel zuinig op zijn en zijn het echte pols platen die door de de man zelf gemaakt zijn.


De verkoper van het zijspan heeft de bak idd zelf nog bij Ed Pols gekocht... Hij was erover verbaasd dat ik de naam "Ed Pols" kende....

Het verbaast mij dus niet dat dit 'originele' Pols platen zijn...
 
Zo... vandaag de onderkuipdelen verwijderd, en de originele (kapotte) stuurdemper...

De tip van 3Wheel klopte, de bevestiging van de voorste schoorstang kon ik zonder problemen plaatsen op de dwarsverbinding waar voorheen de bevestiging van de onderkuip op vastzat.

De buisklem voor de achterste schoor moet ik nog even over nadenken. Ik vrees dat ik een stukje van mijn zadel moet slopen om het pas te krijgen. Daarnaast zal ik of mn zijkapje moeten slopen, of een alternatief zijkapje moeten maken. Niet echt een groot probleem dus...

Nu maar eens na gaan denken over de remmen, wielen, etc...
eerst maar weer eens een paar dagen gaan werken...
 
ik heb in mijn Pols platen poten van 38mm geplaatst. met de platen zoals op de tekening ging dat net wel/net niet. de klembouten lopen dan tegen de poten aan.
40mm gaat dus echt niet lukken.

zijn de 34/35mm poten erg krom? vaak kan je ze nog goed richten. als het chroom niet helemaal weggebladderd is kan je best een poging wagen.
 
Zo... vandaag de onderkuipdelen verwijderd, en de originele (kapotte) stuurdemper...

De tip van 3Wheel klopte, de bevestiging van de voorste schoorstang kon ik zonder problemen plaatsen op de dwarsverbinding waar voorheen de bevestiging van de onderkuip op vastzat.

De buisklem voor de achterste schoor moet ik nog even over nadenken. Ik vrees dat ik een stukje van mijn zadel moet slopen om het pas te krijgen. Daarnaast zal ik of mn zijkapje moeten slopen, of een alternatief zijkapje moeten maken. Niet echt een groot probleem dus...

Nu maar eens na gaan denken over de remmen, wielen, etc...
eerst maar weer eens een paar dagen gaan werken...

zijkapje aanpassen, heb ik ook gedaan; zijdeksels zijn makkelijk te repareren en omdat ze voor veel types zijn gebruikt goed 2e hands verkrijgbaar.......... zadel moet je heel zuinig op zijn: origineel wordt al jaren niet meer gemaakt en de imitatie die als officiele vervanging wordt geleverd is van veel slechtere kwaliteit.
Mijn originele zadel moest ik na 19 jaar vervangen omdat de bodem-plaat rot was, de bekleding was nog redelijk (1 flinke scheur) van de vervanger begon na minder als anderhalf jaar de bekleding op 3 plaatsen te scheuren en heb ik de afgelopen jaren met diverse rollen ducttape aan de praat gehouden (ben 'm nu opnieuw aan het bekleden)

klem op de buis zo draaien dat je aan de bovenkant een stuk uit het zijdeksel kunt halen voor de oogbout; als je wilt kan ik morgen wel even een foto maken hoe het bij mij zit: nu kan even niet spul staat in de tuin en het is behoorlijk donker daar.
 
zijkapje aanpassen, heb ik ook gedaan; zijdeksels zijn makkelijk te repareren en omdat ze voor veel types zijn gebruikt goed 2e hands verkrijgbaar.......... zadel moet je heel zuinig op zijn: origineel wordt al jaren niet meer gemaakt en de imitatie die als officiele vervanging wordt geleverd is van veel slechtere kwaliteit.
Mijn originele zadel moest ik na 19 jaar vervangen omdat de bodem-plaat rot was, de bekleding was nog redelijk (1 flinke scheur) van de vervanger begon na minder als anderhalf jaar de bekleding op 3 plaatsen te scheuren en heb ik de afgelopen jaren met diverse rollen ducttape aan de praat gehouden (ben 'm nu opnieuw aan het bekleden)

klem op de buis zo draaien dat je aan de bovenkant een stuk uit het zijdeksel kunt halen voor de oogbout; als je wilt kan ik morgen wel even een foto maken hoe het bij mij zit: nu kan even niet spul staat in de tuin en het is behoorlijk donker daar.

Sja... de buisklem die ik heb, lijkt bij mij niet te gaan passen, zonder iets aan het zadel te moeten doen. (Het zadel ziet er trouwens nog best netjes uit.)

Ben benieuwd naar een foto van jouw bevestiging... misschien heb jij net een iets andere klem...?
 
Sja... de buisklem die ik heb, lijkt bij mij niet te gaan passen, zonder iets aan het zadel te moeten doen. (Het zadel ziet er trouwens nog best netjes uit.)

Ben benieuwd naar een foto van jouw bevestiging... misschien heb jij net een iets andere klem...?

zal morgen even kijken; heb standaard bevestigings-materiaal van EZS
 
Sja... de buisklem die ik heb, lijkt bij mij niet te gaan passen, zonder iets aan het zadel te moeten doen. (Het zadel ziet er trouwens nog best netjes uit.)

Ben benieuwd naar een foto van jouw bevestiging... misschien heb jij net een iets andere klem...?
de buisklem moet op de verticale buis komen , niet op de horizontale , het enige dat een beetje in de weg zat was het doosje met de "plons" bij mij was het voldoende om het deksel te verwijderen....
 
de buisklem moet op de verticale buis komen , niet op de horizontale , het enige dat een beetje in de weg zat was het doosje met de "plons" bij mij was het voldoende om het deksel te verwijderen....

nu je het zegt....... bij mij zittie inderdaad volgens mij ook op het schuine deel direct onder de schokbreker-ophanging
 
Wil wel graag een schommel... ik heb al eens met Ratman kort erover gemaild... misschien dat hij er wel een extra wil maken...

Wil op zich ook graag de motor ombouwen naar kleinere (auto) wielen. Ook hier moet ik met mijn gebrekkige kennis en vaardigheden nog goed over nadenken.
Alle hulp is welkom. Goede ideeen ook natuurlijk!


Toen ik mijn cb span nog had heb ik wel eens gemailt met jerryt. Hij wilde toen voor niet te veel geld een schommelvork bouwen. je zou hem dus eens een pm kunnen sturen.
 
nu je het zegt....... bij mij zittie inderdaad volgens mij ook op het schuine deel direct onder de schokbreker-ophanging

Ok... dan blijft het probleem vd zekeringkast denk ik...

En dan zal ik denk ik het frame iets verder van de motor af moeten plaatsen, anders kom ik niet uit met de lengte van de schoorstang... (die is nu al volledig ingedraaid)
 
Ik zou niet de plaatsing vh frame laten afhangen vd lengte vd schoorstang. :N

Desnoods stuk er tussenuit slijpen. Is bij voorste schoor vh cb span ook gebeurd. Die was ook te lang voor wat ik wou.
 
net even snel een paar foto's gemaakt (en gezien dat de klem volledig verroest is en de poedercoat helemaal los)
vanavond even tijd maken om ze te resizen en hier neer te zetten voor je
 
Ik zou niet de plaatsing vh frame laten afhangen vd lengte vd schoorstang. :N

Desnoods stuk er tussenuit slijpen. Is bij voorste schoor vh cb span ook gebeurd. Die was ook te lang voor wat ik wou.

Mwah.. spoorbreedte is nu ongeveer 115 cm...
Het is niet zo'n ramp om daar 120 van te maken....
 
k' eerst een overzichtsplaatje........

full


zadel ligt effe ergens anders
 
de aanpassing aan het zijdeksel

full


op deze manier kan het zijdeksel verwijderd worden om bijvoorbeeld de remvloeistof te vervangen zonder de schoorstang los te hoeven maken

Gat is bij mij overigens groter als strikt noodzakelijk voor de schoorstang omdat er ook een remleiding, de kabelboom voor het span en 3 dikke accu-kabels doorheen gaan
 
Laatst bewerkt:
en nog eentje van de voorkant

full


bij mij is in eerste instantie de zekeringskast gewoon blijven zitten; was alleen erg krap.
toen ik de accu verplaatst heb naar het zijspan en de hoeveelheid kabels langs de schoorstang verdrievoudigde heb ik de zekeringskast weg moeten halen: deze zit nu aan de andere kant van de accu-ruimte tegen de achterkant van de beugels waar de bobines hangen; dit gaat precies zonder de originele kabelboom aan te moeten passen.
 
op de eerste foto kun je net de bovenkanten van de zekeringskast en de spanningsregelaar zien zitten op hun nieuwe plaatsen
 
Terug
Bovenaan Onderaan