Eindelijk Luxe op de motor

Israëli ontwerpt airco op motorfiets

Gehelmde pendelaars die op warme zomerdagen worden geteisterd door de zon kunnen volgend jaar een beroep doen op de uitvinding van de Israëlische uitvinder Glen Guttman. Guttman heeft naar eigen zeggen de perfecte oplossing gevonden voor dit probleem: een motorfiets met airconditioning.

Het bedrijf Entrosys van de uitvinder heeft een elektronisch toestel dat, aangedreven door de batterij van de motorfiets, koude lucht door een thermisch onderhemd stuurt dat de berijder onder zijn lederen jack draagt. Volgens Guttman is het idee vanuit technologisch oogpunt eenvoudig, "maar zoals elk simpel idee moet je er maar op komen en het daarna ook uitvoeren."

De airconditioning kan in het opbergvak van de motor worden geplaatst. Via een rubberen slang wordt de airco verbonden met het lichaam van de bestuurder. Inmiddels heeft Guttman al een half miljoen dollar los weten te weken van investeerders om een prototype te ontwerpen. Halverwege 2005 hoopt hij dat het systeem geproduceerd gaat worden. Het systeem moet enkele honderden euro's gaan kosten.
:+

:+

Die zien we nooit meer... terug :W
 
Voor de oudere motorrijders: eventueel kan het apparaat aangepast worden zodat het als vervanging van een stoma gebruikt kan worden...

Ik heb gewoon een doorwaai-jas. Werkt ook, zelfs zonder stroom en slangen.
 
Als de eerste exemplaren op de weg gesignaleerd worden is het bewijs eindelijk geleverd: motorrijders zijn gek.
 
}) })


Ik vind het een pracht uitvinding. Werkelijk serieus. *O* *O*
Wat heb ik al afgeleden in de hitte op de motor. En de motor heeft keuze uit olie koeling, waterkoeling,geforceerde koeling, RAM air system etc. en als rijder maar lijden ipv leiden.

Wel hoop ik dat er spoedig wat meer uitvoeringen komen. Dus ook een broek tot over de knie en natuurlijk voor 2 personen / costuumpjes. Zal dan wel een flinke kast worden maar achter op het zijspan is plaats genoeg. Heb ik laatst nog een complete slaapkamer mee verhuisd.

Ben benieuwd naar het stroomverbruik, zou het een alternatief kunnen zijn voor een airco in huis of kantoor? Lekker tv kijken met dat airco kostuumpje aan, voeten in een bakje water, laat de hittegolven maar komen.

Kosttat ding overigens?

:] :W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan