Eindelijk Luxe op de motor

Luigibernau

Swing met mij mee!
30 okt 2003
16.069
7
den Haag
Israëli ontwerpt airco op motorfiets

Gehelmde pendelaars die op warme zomerdagen worden geteisterd door de zon kunnen volgend jaar een beroep doen op de uitvinding van de Israëlische uitvinder Glen Guttman. Guttman heeft naar eigen zeggen de perfecte oplossing gevonden voor dit probleem: een motorfiets met airconditioning.

Het bedrijf Entrosys van de uitvinder heeft een elektronisch toestel dat, aangedreven door de batterij van de motorfiets, koude lucht door een thermisch onderhemd stuurt dat de berijder onder zijn lederen jack draagt. Volgens Guttman is het idee vanuit technologisch oogpunt eenvoudig, "maar zoals elk simpel idee moet je er maar op komen en het daarna ook uitvoeren."

De airconditioning kan in het opbergvak van de motor worden geplaatst. Via een rubberen slang wordt de airco verbonden met het lichaam van de bestuurder. Inmiddels heeft Guttman al een half miljoen dollar los weten te weken van investeerders om een prototype te ontwerpen. Halverwege 2005 hoopt hij dat het systeem geproduceerd gaat worden. Het systeem moet enkele honderden euro's gaan kosten.

:+
 
:?

Het is eigenlijk wel te begrijpen, in de zomer zweet je je de rampestampus, maar ik blijf het een rare gedachte vinden.
 
Das nie gek! Ik klink natuurlijk als een watje als ik zeg dat ik het bij 30+ graden niet meer lekker vind op de motor.
Maar dat komt omdat ik niet zo'n idioot ben die in de korte broek en T-shirt de goden verzoekt.
Vorig jaar met 37 graden uit Zwitserland gekomen, en ja, het was een ware hel.
 
'k heb met het idee zitten spelen om een water/lithiumbromide of water/ammoniak absorptiekoeler te bouwen die op koelvloeistofhitte werkt. Beetje idee propaangestookt campingkoelkastje, maar dan ipv een propaanbrander de koelvloeistof voor de benodigde hitte(energie) gebruiken.

Om de berijder (en passagier) koel te houden had ik het idee om een stel dunne siliconenslangetjes in de binnenvoering van m'n jas te naaien, en daar gekoeld water doorheen te jagen (15-20C). Binnenvoering zorgt voor isolatie zodat 150W koelvermogen al genoeg zou moeten zijn. In de winter laat je er warm water doorheen lopen, en je hebt een verwarmd vest.

Mjah, rare ideen heb ik genoeg :P
 
vest 10 cm open en aan de gashendel draaien helpt ook.
Kost ook enkele honderden euros. :+
in je korte broek en tshirt...wat nou airco? :+
t kost je en enkele honderden euro's en evt. een rood lijfje... :)
 
in je korte broek en tshirt...wat nou airco? :+
t kost je en enkele honderden euro's en evt. een rood lijfje... :)
delial.gif

:+
 
Laatst bewerkt:
Och, alle gekheid op een stokkie.
Het idee op zich spreekt me wel aan, geeft (als het systeem goed werkt natuurlijk) inderdaad aardig wat comfort.

[me]Beemerbuffel rijdt nu zijn eerste koekblik met airco, je blijft gewoon fitter en prettiger sturen.[/me]
 
Och, alle gekheid op een stokkie.
Het idee op zich spreekt me wel aan, geeft (als het systeem goed werkt natuurlijk) inderdaad aardig wat comfort.

[me]Beemerbuffel rijdt nu zijn eerste koekblik met airco, je blijft gewoon fitter en prettiger sturen.[/me]

:^
 
Israëli ontwerpt airco op motorfiets

Gehelmde pendelaars die op warme zomerdagen worden geteisterd door de zon kunnen volgend jaar een beroep doen op de uitvinding van de Israëlische uitvinder Glen Guttman. Guttman heeft naar eigen zeggen de perfecte oplossing gevonden voor dit probleem: een motorfiets met airconditioning.

Het bedrijf Entrosys van de uitvinder heeft een elektronisch toestel dat, aangedreven door de batterij van de motorfiets, koude lucht door een thermisch onderhemd stuurt dat de berijder onder zijn lederen jack draagt. Volgens Guttman is het idee vanuit technologisch oogpunt eenvoudig, "maar zoals elk simpel idee moet je er maar op komen en het daarna ook uitvoeren."

De airconditioning kan in het opbergvak van de motor worden geplaatst. <B>Via een rubberen slang </B>wordt de airco verbonden <B>met het lichaam van de bestuurder</B>. Inmiddels heeft Guttman al een half miljoen dollar los weten te weken van investeerders om een prototype te ontwerpen. Halverwege 2005 hoopt hij dat het systeem geproduceerd gaat worden. Het systeem moet enkele honderden euro's gaan kosten.

:+
idee spreekt me wel aan maar heb ooit eens een film gezien (hongerwinter of zo) en daar werden ook rubberslangen aangesloten op iemands lichaam. Ik heb het dan toch maar liever warm :)
:+
 
idee spreekt me wel aan maar heb ooit eens een film gezien (hongerwinter of zo) en daar werden ook rubberslangen aangesloten op iemands lichaam. Ik heb het dan toch maar liever warm :)
:+

Hongerwinter, oooh dan zat er in die slangen waar jij het over hebt zeker vloeibaar voedsel :+
 
Lijkt me erg handig. Als je die luchtslang nu een paar keer om je motorblok wikkelt heb je het 's winters lekker warm!
 
:^

nog mogelijke aparte adapters voor zowel luchtkoeling als waterkoeling....
 
Het zal best verkoeling geven maar ik vind het er niet uitzien zo.

Misschien wel handig om met hele grote letters erop te zetten dat het een airco is.

Menigeen zal denken dat je met een stoma rondrijdt.
Of dat je je met je kamerolifantje naar de dierenarts gaat.
 
Het zal best verkoeling geven maar ik vind het er niet uitzien zo.

Misschien wel handig om met hele grote letters erop te zetten dat het een airco is.

Menigeen zal denken dat je met een stoma rondrijdt.
Of dat je je met je kamerolifantje naar de dierenarts gaat.
:^
 
Terug
Bovenaan Onderaan