Eindelijk! Mijn eerste motor. Gelijk voor een 890R?

^ Ben het met Stefan eens.

Ik heb als eerste motor 5000 euro uitgegeven aan een dikke Vulcan 900 omdat ik die zo mooi vond. Nog geen vier maanden plezier van gehad, total loss door eigen schuld: onervarenheid en overschatting eigen rijkwaliteiten.

Doet nou nog zeer.

Toen een goedkope oude Transalp uit '89 gekocht, klein jaartje ervaring opgedaan, met plezier en zonder zorgen gereden, nu weer een mooie motor gekocht.

Die mooie (meningen verschillen) Duke kan je over een jaartje altijd nog wel kopen zodra je wat ervaring opgedaan heb.

Let wel, bovenstaande is maar één in een zee van meningen. Uiteindelijk moet je lekker zelf doen waar je gelukkig van word. Persoonlijk heb ik liever geduld dan spijt, maar dat weet je naderhand pas.
Snap ik..
Je wordt al snel ‘gek gemaakt’ door dat nieuwe spul. Al is het alleen al door de elektronische hulpmiddelen die veiliger zouden moeten zijn (waar ik mij dus ook achter schuil als beginneling)
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Welja gewoon kopen dat ding als je de middelen hebt. Je leeft maar 1 keer en op elke motor kun je leren rijden. Ik acht de 890R ook juist een makkelijke fiets om mee te beginnen.
Dat zou hij, zo ver ik lees, ook moeten zijn.
Ik heb wel wat ervaring en verwacht hem wel normaal te kunnen rijden(?)
 
Laatst bewerkt:
Je moet gewoon de motor kopen die je wil als deze wil dan gewoon kopen. Waarom zou je duizenden euro's investeren in motor B terwijl je eigenlijk motor A wil? De logica ontbreekt mij.

Of de fabrikant betrouwbaar is en of jij het aankan zo'n fiets daar ga je achter komen, door het ZELF TE ERVAREN. Daarna kun je met de rest van ons hier op het forum discussies voeren op uitermate hoog niveau over waarom counter steeren een mythe is of niet, open uitlaatjes verboden moeten worden en waarom de rode Hayabusa eigenlijk een ideale beginners motor is.

Welkom bij de club8-).
Haha dankjewel man.
Gezien alle snelle reacties voelt dit als een warm welkom
 
Als je hem mooi vindt en het geld hebt: doen

Geld is dan wel incl verzekering etc :-)

Je kunt alle motoren als eerste motor rijden, het grootste gevaar ben jezelf. Als jij je kunt beheersen en je je niet meer wil/hoeft te bewijzen dan rij je op elke motor.

Over dat iedereen een keer zijn motor plat legt kan ik je meegeven dat dat bij mij meer dan 20 jaar duurde. Gebeurde bik stilstand en was zeker niet meer mijn eerste motor O-)
Dit geeft hoop! Beide schouders al meer dan 1 keer uit de kom geweest. Ben aardig voorzichtig en wil zeker geen gekke schuiver maken waardoor ik als een lappenpop op de koude weg lig😅
 
Ik hoor dit dus vaker al kan ik mij niet voorstellen op mn bek te gaan met een motor.
Of doel je meer uit stilstand dat ding laten stuiteren?

Helaas geen hele diepe zakken, wel genoeg voor een gebruikte 890R
Kijk even bij combi verzekering, kun je invullen en kijken wat het kost , ( pluk een kenteken van motoroccasions )
 
Dankje! Ik moet helaas nog afrijden maar dat komt vast wel goed ( ja, ik ben wellicht nog vroeg..)

Qua zelfbeheersing komt dat goed.
Als 18 jarige reed ik destijds al stiekem op de Fireblade van mijn vader en dat deed ik altijd rustig aan.

Zou de verzekering mij uberhaupt kunnen weigeren?
Dat kan zeker. Verzekeraars schatten de risico's in. Sommige risico's accepteren ze niet omdat deze te hoog worden. Sowieso moet je vanuit gaan dat, als je nog geen schadevrije jaren hebt, en je een relatief dure motor gaat rijden, de premie fors kan uitvallen. Dit zal ook afhangen van de regio waar je woont. Je kunt in principe eerst een premievergelijking maken op het internet om te kijken of ze je accepteren met deze motor en hoe duur dit gaat worden.
Je schrijft ook dat je geen diepe zakken hebt. Hoe ga je hem verzekeren? Als het je "laatste" spaarcenten zijn, en je rijdt hem total loss, dan is dat heel zuur als je de moto niet all-risk hebt verzekerd. Ik heb net een R1250GS uit 2023 gekocht. Op zich kan ik mij het bedrag van totaal verlies wel permitteren. Maar het is voor mij ook een best een zware motor (ik ben 1,60 meter groot en 64 kg zwaar). Het eerste jaar ga ik hem sowieso all-risk verzekeren. Als ik de motor beter ken en volledig mee vertrouwd ben, dan ga ik over naar WA-plus. Vroeger verzekerde ik mijn motoren altijd WA omdat ze zelden duurder waren dan 5K. Maar mijn twee laatste moteren zijn een stukje duurder. Dan verzeker ik ze toch maar (in ieder geval voorlopig) all-risk. Sta hier van te voren even bij stil. Overigens, check ook of je verzekeraar een winterstop kent waardoor je in de winter je motor kunt schorsen en je verzekering tijdelijk kunt stoppen. Dat scheelt weer een paar maanden aan kosten.
 
Ik moet gelijk aan 21 Jump Street denken. Sorry kon het niet laten.. Mijn ervaring met een superduke 990 als tweede motor en met smt 990 als test rit. Ik vond ze redelijk vergevingsgezind. De smt 890 bezit naar mijn idee ook nog eens over wat meer hulp systemen dus die is ook een voordeel. Uiteindelijke keus moet je toch echt zelf maken maar wellicht heb je hier wat aan..
 
Ik hoor dit dus vaker al kan ik mij niet voorstellen op mn bek te gaan met een motor.
Dat dacht ik ook..
2jaar lang vol illegaal opgevoerd op een echte brommer romd gescheurd door en in 010 incl snelwegen richting bergen op zoom voor de lol.

Nooit onderuit gegaan.
Dodo behaalt zijn RBW en een maand later zijn eerste Totall Loss op naam..



Ofwel, zeg nooit nooit😉

Of doel je meer uit stilstand dat ding laten stuiteren?

Ook paar keer gehad, slecht voor je ego.

Helaas geen hele diepe zakken, wel genoeg voor een gebruikte 890R
Doen waar je je prettig bij voelt.
Alleen jij kan dit bepalen.
 
Je koopt maar 1x je eerste motor. Als je wil dat dat je altijd bijblijft en dat je dat altijd kunt blijven vertellen, dan koop je als eerste motor gewoon je droomfiets. :]

Als je een mindere fiets koopt dan waar je nu van droomt, dan sta je er straks een keer naast bij het stoplicht en denk je: fuuuuuck, die had ik ook kunnen hebben. Dan kun je nog zo tof doen en zeggen dat je die eigenlijk ook wilde kopen, maar dat je verstandig was, maar wat is dat nou waard? Een motor kopen is niet verstandig, dat gaat over emotie. Ja, het is gevaarlijk, ja, het kost geld, maar tot op de dag van vandaag is mijn eerste motorfiets nog steeds mijn mooiste aankoop ooit. Ja, ik ging er mee op mijn plaat. Nee, ik had er eigenlijk geen geld voor (of pas nadat ik mijn auto verkocht), maar man man man, wat was dat gaaf. Als de KTM 890R je droomfiets is en je kunt hem halen? Doen dan! Wat let je?

Daarna wel even realiseren dat je hem ook snel weer kwijt kan zijn en je verstand zit in je rechterhand zei mijn instructeur altijd (al lijkt dat soms ergens anders te zitten :+) dus wil je er lang plezier van hebben, misschien een beetje rustig opbouwen, maar die ultieme droom...die heb jij dan verwezenlijkt! Wat een baas! Dat neemt niemand je meer af. *O*

Als het betaalbaar is om hem all-risk te verzekeren, kun je er zelfs nog een keertje mee op je plaat gaan zonder dat het je wat kost. Al moet je dan wel nog een tijdje op de blaren zitten in verband met een hogere verzekeringspremie, maar hè, niet iedereen krijgt een 2e kans. O-)
 
Ja, natuurlijk kan je beter met wat goedkopers en wat lichters beginnen.
Ga ook wat proefrijden voor je je blind staart op plaatjes op internet en stoere praat van anderen.
En koop volgend jaar een 1390 super duke van het geld dat je bespaart hebt.
 
Maar, dat hoeft zeker niet in je eerste jaar te zijn. Het kan ook jaren goed gaan.

Ik heb de eerste jaren veel “bijna” momenten gehad. En pas na tig jaar motorrijden een goede smak gemaakt. Leer momentje en door.
 
Dankje! Ik moet helaas nog afrijden maar dat komt vast wel goed ( ja, ik ben wellicht nog vroeg..)

Qua zelfbeheersing komt dat goed.
Als 18 jarige reed ik destijds al stiekem op de Fireblade van mijn vader en dat deed ik altijd rustig aan.

Zou de verzekering mij uberhaupt kunnen weigeren?
Boef, dat mag helemaal niet zonder RBW.....:+

Ik zou ff verder oriënteren op de brommers die je aanstaan. En straks wat proefritjes maken, kun je de verschillende motoren vergelijken.
En dan kopen waar je je goed bij voelt.

succes straks in juni :t
 
Dat kan zeker. Verzekeraars schatten de risico's in. Sommige risico's accepteren ze niet omdat deze te hoog worden. Sowieso moet je vanuit gaan dat, als je nog geen schadevrije jaren hebt, en je een relatief dure motor gaat rijden, de premie fors kan uitvallen. Dit zal ook afhangen van de regio waar je woont. Je kunt in principe eerst een premievergelijking maken op het internet om te kijken of ze je accepteren met deze motor en hoe duur dit gaat worden.
Je schrijft ook dat je geen diepe zakken hebt. Hoe ga je hem verzekeren? Als het je "laatste" spaarcenten zijn, en je rijdt hem total loss, dan is dat heel zuur als je de moto niet all-risk hebt verzekerd. Ik heb net een R1250GS uit 2023 gekocht. Op zich kan ik mij het bedrag van totaal verlies wel permitteren. Maar het is voor mij ook een best een zware motor (ik ben 1,60 meter groot en 64 kg zwaar). Het eerste jaar ga ik hem sowieso all-risk verzekeren. Als ik de motor beter ken en volledig mee vertrouwd ben, dan ga ik over naar WA-plus. Vroeger verzekerde ik mijn motoren altijd WA omdat ze zelden duurder waren dan 5K. Maar mijn twee laatste moteren zijn een stukje duurder. Dan verzeker ik ze toch maar (in ieder geval voorlopig) all-risk. Sta hier van te voren even bij stil. Overigens, check ook of je verzekeraar een winterstop kent waardoor je in de winter je motor kunt schorsen en je verzekering tijdelijk kunt stoppen. Dat scheelt weer een paar maanden aan kosten.
Ook bedankt voor de tip. Ik ga zéker geen motor van mijn laatste centen kopen. Ik gaf alleen aan niet hele diepe zakken te hebben. Als in: oneindig.

Wellicht in mijn geval idd handig om het eerst all-risk te verzekeren
 
Je koopt maar 1x je eerste motor. Als je wil dat dat je altijd bijblijft en dat je dat altijd kunt blijven vertellen, dan koop je als eerste motor gewoon je droomfiets. :]

Als je een mindere fiets koopt dan waar je nu van droomt, dan sta je er straks een keer naast bij het stoplicht en denk je: fuuuuuck, die had ik ook kunnen hebben. Dan kun je nog zo tof doen en zeggen dat je die eigenlijk ook wilde kopen, maar dat je verstandig was, maar wat is dat nou waard? Een motor kopen is niet verstandig, dat gaat over emotie. Ja, het is gevaarlijk, ja, het kost geld, maar tot op de dag van vandaag is mijn eerste motorfiets nog steeds mijn mooiste aankoop ooit. Ja, ik ging er mee op mijn plaat. Nee, ik had er eigenlijk geen geld voor (of pas nadat ik mijn auto verkocht), maar man man man, wat was dat gaaf. Als de KTM 890R je droomfiets is en je kunt hem halen? Doen dan! Wat let je?

Daarna wel even realiseren dat je hem ook snel weer kwijt kan zijn en je verstand zit in je rechterhand zei mijn instructeur altijd (al lijkt dat soms ergens anders te zitten :+) dus wil je er lang plezier van hebben, misschien een beetje rustig opbouwen, maar die ultieme droom...die heb jij dan verwezenlijkt! Wat een baas! Dat neemt niemand je meer af. *O*

Als het betaalbaar is om hem all-risk te verzekeren, kun je er zelfs nog een keertje mee op je plaat gaan zonder dat het je wat kost. Al moet je dan wel nog een tijdje op de blaren zitten in verband met een hogere verzekeringspremie, maar hè, niet iedereen krijgt een 2e kans. O-)
Zo sta ik ook wel in de wedstrijd. Ik ga er vanuit dat de motor heel blijft maar ik weet ook de (financiële) gevaren van een eerste motor.

De KTM is niet zozeer mijn droommotor. Het is naar mijn idee een ideale motor voor mijn wensen. Ik ben nooit van de KTM’s of supermotard-ish fietsen geweest maar ik ben nu wel echt enorm benieuwd naar dit ding.

Als het niks is kan ik hem uiteraard altijd nog verkopen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan