Eindelijk, mijn eerste sportmotor ..

rEPLICa

Die hard MF'er
1 okt 2001
331
1
Eindhoven
motor3.jpg


:9~ :9~ :9~

Yamaha FZR 600 Genesis
Bouwjaar 1993
KM stand 42000
Helemaal origineel
Krasvrij
Fl. 4900,-

Zoals sommige van jullie al uit eerdere posts van mij hebben kunnen opmaken, ben ik al een tijdje op zoek naar een mooie FZR.

Gisteren was het moment daar en heb ik er een gekocht. Zoals je op de foto kan zien is het een plaatje. :}

Nu heb ik al gelijk een vraagje. Hij is zwaar toe aan nieuwe banden :( . Er zit nu Bridgestone Battleax BT-50 onder en die laat ik er denk ik ook weer nieuw onder zetten. Alleen las ik op www.fzrarchives.com dat er achter in plaats van de standaard 140/60 ZR 18 ook zonder probleem 150/60 ZR 18 onder past en dat dit de meest populaire maat is. :?

In het stukje staat niet waarom het beter zou zijn en ik ben huiverig om niet de standaard maat te monteren, maar ja als je er een beter rijdende motor voor terug krijgt :) . Wat is jullie mening over mijn (geweldig ik mag mijn zeggen 8-) ) motor, de Battleax BT50 en wat schiet ik ermee op om 150 i.p.v. 140 te laten monteren ?
 
Als je zelf denkt dat je al redelijk de bocht om kunt, zou ik de sportievere BT56 of BT010 overwegen. Die slijten echter vrij snel, Een langer meegaande tour/sport band is de BT020 of BT57, doe die langer meegaande dan alleen achter.

Over de maat band kan ik je niks vertellen. Als je niet zeker weet of je beter stuurgedrag krijgt zou ik zeker de \"originele\" maat nemen.

Veel plezier met je mooie motor :)
 
Kheb nog een 160-er achterwiel van een FZR 1000 voor je als je wilt... Met Pirelli Dragon achterband er op :P En ook nog een achterbrug met alles erbij als het niet in je originele achterbrug past...

Maar uhm ik monteer ook eigelijk altijd de originele maat. 150 kan en als je graag een dikkere achterband wilt moet je het doen. Nodig is het iig niet. Neem wel een goede band... een BT010 of een Dragon Evo oid...
 
Allereerst natuurlijk: Gefeliciteerd met je nieuwe trots :)
Over de bandjes:
De velg is het juiste formaat voor de originele bandenmaat... Gooi je nu een bredere band erop, worden de wangen van de band naar binnen gedrukt, waardoor het loopvlak een andere bolling dan origineel krijgt. Weggedrag verslechtert dan vaak juist... Vaak valt het verschil bij 1 maatje groter wel mee, maar als je ook de originele maat nog kan krijgen (van de band van je keuze), kan je het beste deze maat houden...

Ander puntje: De grotere band is 0,6 cm hoger (door de andere bolling misschien nog iets meer), dus je krijgt ook een (kleine) tellerafwijking (teller geeft minder aan)
 
Van harte gefeliciteerd met je fiets, niet duur ook. :)

Ik heb afgelopen week op precies dezelfde fiets (zelfde fiets, zelfde kleuren) 2 dagen rondgereden, daar zaten Dunlop Sportmax (D207 geloof ik) banden onder, die heb ik ook onder mijn FZR400 en bevallen zowel mij al de eigenaar van die FZR600 echt perfect, ook in de regen nog erg veel grip.

Had hiervoor van die Bridgestone toerbanden en die gingen toch aardig glijden bij het wat snellere bochtenwerk.
 
Ja, zo\'n idee had ik ook al. Als 150 zoveel beter is dan 140, waarom hebben 150 slimme Japanse :9 ingenieurs dat dan niet bedacht?

En wat bandentype betreft, duurzaamheid gaat voor mij boven prestatie. Ik heb de steps eens bekeken en die hebben nog nooit asfalt gevoeld (De banden die er nu op zitten zijn vierkant) en op mijn eerste setje banden zal dat nog niet veel anders zijn :) . Dus om nou gelijk superbanden te monteren die maar een paar duizend kilometer meegaan |( .
 
Ik zou in eerste instantie gewoon netjes de originele maten aanhouden, en dan een paar banden monteren die Auke al noemnde, die dus wat langer meegaan.

En verander die signature ff snel! Zo oud is die fiets niet, je hebt een nieuwere en snellere fiets dan mij hoor. ;)
 
Zeg Revolution, zijn die Dunlops dan sport/tour/of iets er tussenin banden ? En hoeveel kilometer verwacht je ermee te kunnen rijden?

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat ik mijn grenzen met deze fiets ga verleggen :] . Daar ben ik gisteren overigens al mee begonnen, maar ja hard rechtuit kan iedereen }) , dat maakt het echter niet minder leuk.
 
Dus om nou gelijk superbanden te monteren die maar een paar duizend kilometer meegaan |( .

Nooit bezuinigen op banden... Kheb een FZR1000 totalloss gereden omdat ik het ook niet nodig vond om goede banden te monteren.. Als je niet zo\'n racer bent, hoef je nog niet meteen toerbanden te kopen... Die superbanden gaan echt wel langer mee dan 5000 km als je niet flink doorrijdt... Het rechterhandje bepaalt de levensduur van de achterband in belangrijke mate.

Je rijdt een racer dus leg er ook banden voor een racer op. ( niet meteen slicks maar je snapt wel wat ik bedoel.) Een setje dragons is echt niet zo verschrikkelijk duur ( als het al duurder is.) en je hebt er een hoop extra lol van.

Uhm als Eindhovenaar... ga eens informeren bij de bandenmolen in Reek... ( daar haal ik ook mijn banden.)
 
Zeg Revolution, zijn die Dunlops dan sport/tour/of iets er tussenin banden ? En hoeveel kilometer verwacht je ermee te kunnen rijden?
Die Dunlops zijn sportbanden, plakken behoorlijk maar ik verwacht dat ze toch wel minstens 6000 km meegaan. Misschien nog wel meer.
 
Vraag bij een bandenzaak naar de maat band, en kijk eens bij Motorbanden.nl setje Pirelli dragon evo\'s Fl 500,=
 
Op Zondag 07 oktober 2001 14:25 schreef HELLdesker het volgende:

Uhm als Eindhovenaar... ga eens informeren bij de bandenmolen in Reek... ( daar haal ik ook mijn banden.)
Reek, tussen Grave en Oss, via de N-weg (weet het nummer zo niet...) Is aardig eindje rijden vanuit Eindhoven, maar scheelt schijnbaar nogal veel... Is met autobanden 15 tot 25 procentjes goedkoper dan de meeste i/d omgeving Nijmegen... Zeker belletje waard :)
 
He replica
Van harte met je schitterende fiets. :} ff een vraagje, waar heb je hem gekocht? ik woon nl. bij je in de buurt en ben aan het rondkijken voor een motor voor mezelf.

Veelmotor plezier. Nog even over de bandjes, ben ik een ouwe ...?? :? Ik dacht dat metzeler ook wel een goede band was. Deze lag onder mijn Yamaha xj600?

In ieder geval suc6
 
Ik heb hem particulier gekocht, bij de dealer is die prijs natuurlijk onmogelijk :j .

Vandaag nog even paar uurtjes gaan :] , maar met die gladde banden ben ik nog niet echt op mijn gemak \ '( . Voor de mensen uit de buurt van Eindhoven. Even van Son naar Lieshout gereden (mooie weg) en van Sint-Oedenrode naar Best (geweldige weg), stukkie A2 en nog een keer dat rondje. Ik kwam nog een R6 rijder tegen. Nou ja, hij vloog mij voorbij :} . Mijn tijd komt nog wel *D

Het blijkt dat er een vreemde maat banden (achter) op moet (140/70 ZR 18), zodat de keuze nogal beperkt is (de banden die er nu op zitten worden niet eens meer gemaakt) :( .
Maar Bridgestone BT010 of Metzeler MEZ1 past erop, dus een van die twee moet het worden. Dat is toch een andere maat (150/60 ZR18), maar dat raden de bandenfabrikanten zelf aan dus dan zal het wel goed zijn.

Is trouwens een heerlijke fiets 8-) . Ik heb Diversion gereden en Thundercat gehuurd en deze motor zit daar gewoon tussenin. Je kan snoeihard en plat de bocht door, maar ook heerlijk rustig sturen. Lekker motorkarakter in ieder geval (kan bijna net zo bij het stoplicht wegrijden als met de Div ;) ), niet dat hele springerige wat ik bij die Thundercat zo moeilijk vond.

Ik heb al bijna twee jaar motorervaring en ik merk dat ik op deze motor nog zoveel kan leren, snap niet dat er mensen zijn die zodra ze hun rijbewijs halen op een nieuwe supersport stappen, dat is het jezelf onnodig moeilijk maken en risico\'s nemen :( .
 
Het blijkt dat er een vreemde maat banden (achter) op moet (140/70 ZR 18), zodat de keuze nogal beperkt is (de banden die er nu op zitten worden niet eens meer gemaakt) :( .
Maar Bridgestone BT010 of Metzeler MEZ1 past erop, dus een van die twee moet het worden. Dat is toch een andere maat (150/60 ZR18), maar dat raden de bandenfabrikanten zelf aan dus dan zal het wel goed zijn.

Probeer anders het wiel van Helldesker, evt achterbrug. :P
 
Ik heb hem particulier gekocht, bij de dealer is die prijs natuurlijk onmogelijk :j .

Vandaag nog even paar uurtjes gaan :] , maar met die gladde banden ben ik nog niet echt op mijn gemak \ '( . Voor de mensen uit de buurt van Eindhoven. Even van Son naar Lieshout gereden (mooie weg) en van Sint-Oedenrode naar Best (geweldige weg), stukkie A2 en nog een keer dat rondje. Ik kwam nog een R6 rijder tegen. Nou ja, hij vloog mij voorbij :} . Mijn tijd komt nog wel *D

Het blijkt dat er een vreemde maat banden (achter) op moet (140/70 ZR 18), zodat de keuze nogal beperkt is (de banden die er nu op zitten worden niet eens meer gemaakt) :( .
Maar Bridgestone BT010 of Metzeler MEZ1 past erop, dus een van die twee moet het worden. Dat is toch een andere maat (150/60 ZR18), maar dat raden de bandenfabrikanten zelf aan dus dan zal het wel goed zijn.

Is trouwens een heerlijke fiets 8-) . Ik heb Diversion gereden en Thundercat gehuurd en deze motor zit daar gewoon tussenin. Je kan snoeihard en plat de bocht door, maar ook heerlijk rustig sturen. Lekker motorkarakter in ieder geval (kan bijna net zo bij het stoplicht wegrijden als met de Div ;) ), niet dat hele springerige wat ik bij die Thundercat zo moeilijk vond.

Ik heb al bijna twee jaar motorervaring en ik merk dat ik op deze motor nog zoveel kan leren, snap niet dat er mensen zijn die zodra ze hun rijbewijs halen op een nieuwe supersport stappen, dat is het jezelf onnodig moeilijk maken en risico\'s nemen :( .

Uhm als je samen met een R1 wilt rijden, ik hou me aanbevolen... kwoon in de buurt.
Trouwens neem nou gewoon de BT010... Die Me ZE1 wil je echt niet.
 
Of gewoon Dunlop Sportmax D207, die zijn er ook in de originele maten die jij hebt, ik heb nl. dezelfde bandenmaten op mijn fiets en heb deze bandjes ook, bevallen me perfect.
 
Die D207 heb ik opgezocht op internet, niet te vinden in mijn maat. Ik zal van de week eens bij de bandenboer langsgaan, voor een paar goeie banden.
 
Uhm als je samen met een R1 wilt rijden, ik hou me aanbevolen... kwoon in de buurt.
Trouwens neem nou gewoon de BT010... Die Me ZE1 wil je echt niet.

Ik zit nu met Mez1 onder mijn T-Cat: zeer goede band als die warm zijn (zoals praktisch alle banden waarschijnlijk) maar de volgende worden waarschijnlijk wel BT-010, alleen al omdat ik nu een slecht gevoel heb in de regen. Ik weet niet of die BT-010 daarvoor echt veel beter gaan zijn (misschien moet ik gewoon wat rustiger rijden in de regen) maar echt slechte kritieken heb ik er nog nooit van gelezen. En voor de levensduur moet ik het waarschijnlijk niet laten. Maar om nu te zeggen dat Mez1 echt slecht zijn...dat gaat nu ook wat te ver, ik zal het eens laten weten als die BT-010\'s eronder liggen.
 
Persoonlijk ERG slechte ervaringen met ME ZE1\'s... banden wilden niet warm worden.. Da\'s ook het probleem in de regen, gewoonweg GEEN grip.

Niet mijn type band, maar ieder zijn eigen voorkeur.
 
Hmmm, of het voltallige personeel van Bridgestone zit op dit forum :? , of BT-010 is gewoon de beste band. ;)

Ik denk dat er maar gewoon rondom BT-010 op gaat, je moet niet bezuinigen op veiligheid en rijplezier he !

Zeker als ik nog eens moet gaan scheuren met Helldesker en zijn R1 :} !
 
Laatst bewerkt:
K heb ook BT-010 eronder gehad , prima bandjes , alleen vond ik dat net name de voorband wel erg snel op was, nml nog geen 5.000 km.
Verder vond ik ze in de regen niet echt best.
 
Ik maak lekker geen reclame voor de BT010, ik promoot mooi de Dunlop Sportmax, superbandjes en ook heerlijk in de regen, in de Ardennen genoeg in de regen ermee gereden en geen moment dat ik dacht de controle te verliezen, en ik reed nou niet bepaald rustig en traag daar. :)
 
ik heb nu ook de bt010 er onder en ik vind het een super band.
over de levensduur kan ik nks zeggen heb de band pas 400 km maar stuuren veeel beter als me oude bt57
mooi motor btw
 
Terug
Bovenaan Onderaan