Eindelijk, Noorwegen!! (reisverslag 2013)

SanderRS

MF veteraan
2 mrt 2010
1.232
30
Facebook
In 2013 ben ik met een vriend voor 3,5 week naar Noorwegen geweest, onder andere hebben we de Noordkaap, De Lofoten, Geiranger, Grense Jakobselv bezocht.
Ik was bezig om mijn verhaal voor mezelf een beetje op papier te zetten, maar dacht dan kan ik het net zo goed hier op het forum delen, aangevuld met diverse foto's!
Dus ik ga proberen om de paar dagen een updateje neer te zetten, als dat op prijs wordt gesteld, want ik ben ondertussen nog aan het schrijven.
Dus hier gaan we :] (!!)


Al enkele jaren spookte het idee door mijn hoofd om op de motor richting Noorwegen te gaan. Hoe meer beelden ik de laatste jaren van Noorwegen zag hoe meer ik die kant op wilde gaan. In de zomer 2012 had ik voor mezelf de knoop door gehakt dat ik in 2013 Noorwegen in wilde gaan, en in ieders geval voor de prestige naar de Noordkaap te rijden! Ook al verteld iedereen dat er veel mooiere plekken te bezichtigen zijn en de Noordkaap eigenlijk niet de moeite waard is. Dus heb ik ook maar meteen begin 2012 een Transalp PD10 aangeschaft, dit leek mij een zeer geschikte degelijke motor voor deze reis.

Na wat navraag onder diverse motorrijdende vrienden was er weinig animo bij anderen om vier weken onderweg te zijn op de motor, met een aanwezige mogelijkheid op veel slecht weer en veel kilometers te rijden. Uiteindelijk later in de zomer op een verjaardag met een borrel op wordt Noorwegen weer op het woord gegooid. En ik raak met een goede bekende (Jaap) aan de praat die het plan ook wel ziet zitten! Op dat moment kenden we elkaar vooral via via.

Dus van het een komt het ander, om de paar weken spreken we af om onze ideeën en plannen op tafel te gooien, veel internetten om uit te zoeken welke locaties we zoiezo niet mogen missen. En uiteindelijk krijgen we een globale route voor ogen. Ondertussen is Jaap ook op zoek gegaan naar een motor op aan deze reis te beginnen, en ook hij kiest voor de Transalp PD10.

We gaan opzoek naar wat degelijk kampeer materiaal, ieder een eigen tent etc, er wordt langzaam wat aan de motors versleuteld om ze in zo betrouwbaar mogelijke staat te krijgen, nieuwe banden, remblokken, kleppenstellen, filter en olie verversen, bougies, koppeling nakijken etc. Het hemelvaart weekend leek ons een ideaal weekend (3 overnachtingen) om het materiaal en de motoren voor de eerste keer op “langere” afstanden te testen, door in 4 dagen op en neer naar het Zwarte Woud te rijden een kleine 1800km. Uiteraard hield het materiaal het goed zoals verwacht, en hebben we toen al een leuk voorproefje gehad!

Dus ondertussen begint de zomervakantie van 2013 al snel te naderen na dit weekend in het Zwarte Woud. Het materiaal is grotendeels compleet, de route ben ik langzaam aan het afronden, dus we zijn er eindelijk bijna klaar voor!! Eindelijk, Noorwegen!!!

15 juni, de dag voor vertrek!

Vandaag is het zover de laatste voorbereidingen voordat we op pad gaan! Sochtends eerst richting de Cranenbroek, nog even kijken voor een regenpak, stoeltje, spanbandjes, duct tape, en wat ander klein spul, daarna even langs de supermarkt voor de eerste paar dagen nog wat boodschappen in slaan. Daarna even bij de Action binnenstappen daar tref je altijd wel wat rommel aan wat van pas kan komen onderweg. Uiteraard nemen we op deze eerste “echte” motorvakantie veel te veel rotzooi mee wat we totaal niet gebruiken.

Smiddags knutsel ik nog even een 12volt aansluiting op de Transalp van Jaap zodat hij onderweg zijn camera op kan laden. En dan beginnen we langzaam met alles op de motor te laden. Dit is zeker de eerste keer een flink gepuzzel, ik heb 2 grote Krauser koffers aan m’n motor hangen waar ik redelijk wat in kwijt kan, maar 1 koffer zit bijna compleet vol met het “kook en keuken gerij” en houd wat plek over voor boodschappen. Op het zadel komt nog een bagage rol met daarin de slaapmat en kleding, het overige spul verdeel ik over de andere koffer en tanktas. Jaap heeft iets meer moeite om al zijn spullen op de motor te knopen, hij moet het doen met een topkoffer, een bagagerol, en nog 2 losse tassen… achja wat dat betreft zegt een foto meer dan 1000 woorden!

1.jpg


2.jpg


Maargoed, aangezien we sochtends rond 9.00 al waren begonnen is het uiteindelijk na alle boodschappen en als we alles aan de motor hebben hangen al weer 01.00uur! Dus de planning om op de eerste dag om 6.00uur weg te rijden laten we maar meteen vallen! Dan gaan we in ieders geval dag 1 een beetje uitgerust op weg.

Dag 1: 16 Juni
Gereden afstand vandaag: 804km


Na afgelopen nacht weinig geslapen te hebben door toch wat zenuwen is de dag van vertrek eindelijk aangebroken! Afgelopen nacht nog even de laatste hand aan de route gelegd en alles in de Zumo geladen. Jaap staat rond 9.00 voor de deur, we pakken op het gemak nog een bak koffie en wat te eten, en hijsen ons dan in onze motorpakken! De motoren worden de schuur uit gereden, nog even afscheid nemen van mijn ouders en zusje, en we gaan op pad, om over 3,5 later weer thuis te komen! Eindelijk na lange voorbereidingen gaan we op "avontuur"!



Vandaag hadden we het idee om volop snelweg te rijden, de kortste en snelste weg, en het overmoedige idee om door te kunnen rijden tot over te tolbruggen in Denemarken en onderin Zweden ergens de tent op te kunnen zetten. Na een aantal tankbeurten begint het te regenen, en daarom zoeken we een overkapping op een parkeerplaats op omdat we ook wat honger krijgen. Daar komen we er ook meteen achter dat we dag 1 al verkeerd rijden! Pas vanaf Zweden heb ik de route in de Zumo staan, dus nu staat de navigatie op zelf navigeren naar Zweden, maar wil dus over de veerpont ipv de tolbruggen! Er zit niets anders op dan weer een eind terug te rijden en een afslag richting deze bruggen toe te nemen.
Op de parkeerplaats stopt even later nog een BWM GS, met daarop een Amerikaanse militair die op een basis in Duitsland is gestationeerd. Hij is momenteel met verlof en is ook onderweg naar de Noordkaap, maar is dus wel van plan met de veerpont te gaan. We zetten ook voor hem een kop koffie, in ruil daarvoor geeft hij ons een militair voedsel pakket, dat blijkt een aantal dagen later absoluut niet te smaken!

4.jpg


Even later stappen we weer op onze motoren, en rijden een eindje op de zelfde weg terug, hoe hoger we in Denemarken komen hoe meer wind er komt te staan, tot soms gevaarlijk toe, we moeten af en toe echt inhouden met de snelheid om niet een rijbaan om te schuiven met de windvlagen. Bij de volgende tankstop besluiten we dat we ergens voor de tolbruggen een camping gaan zoeken (omdat we nog niet wild mogen kamperen in Denemarken). We vinden een camping in Kolding, hier komen we iets na 21.00uur aan, en kunnen nog voor het donker de tenten opzetten en nog kom soep warm maken, met daarbij wat welverdiende pilsjes voor deze eerste dag terwijl het langzaam donker wordt!

5.jpg


Dag 2: 17 Juni
Gereden afstand vandaag: 683km


Afgelopen nacht heb ik goed geslapen! Om 6.30uur gaat de wekker, het is flink warm in de tent dus ik sta zo buiten, en het is lekker weer vandaag! We staan niet voor niks op een camping, dus gelijk maar even douchen, daarna al de spullen weer inpakken. Dan begint het avontuur weer om alles degelijk op de motor te knopen, hier zit nog niet echt vooruitgang in.
We rekenen af op de camping, en vragen waar we ergens wat boodschappen kunnen doen voor het ontbijt, verderop in de straat blijkt een supermarkt te zitten. Jaap gaat de winkel in om wat inkopen te doen, ik blijf voor de zekerheid bij de motoren om deze in de gaten te houden. Ik wordt aangesproken door een oudere Deense vrouw (70+??) ze vond het mooi dat we vanuit Nederland op weg waren naar de Noordkaap. Ze vertelde zelf al een aantal keren op de fiets vanuit Denemarken op de Noordkaap te zijn geweest, in gedachten verklaar ik haar voor gek, maar later deze vakantie komen we erachter dat er heel veel mensen op de fiets die kanten op gaan.

6.jpg


Na dat de boodschappen zijn gedaan draaien we weer de snelweg op bij de eerste benzinepomp met een grote parkeerplaats stoppen we. Hier gaan we een eitje bakken om even goed te ontbijten. Vlug even het keukengerei afwassen in de wasbak bij de wc’s en we gaan verder op weg.

7.jpg


Niet veel later bereiken we de eerste tolbrug, de Storebæltsbro (Grote Beltbrug), met zijn lengte van 18km en de hoogte van het wegdek op 65m is dit een indrukwekkend bouwwerk, waar we even de tijd voor nemen om naar een mooie fotolocatie toe te lopen.

8.jpg


9.jpg


Ook op deze brug waait het weer lekker, waardoor de snelheid niet echt hoog licht, hierdoor hebben we wel tijd lekker rond te kijken, de brug is omringt door diverse windmolen parken, en her en der zien we wat mooie boten varen.
Na weer een eindje verder te zijn gereden stond onder Kopenhagen de tweede tolbrug aangegeven, de Øresundsbro, met zijn lengte van 7.8km wel wat korter maar zeker niet minder indrukwekkend dan de vorige. Na deze brug overgestoken te zijn staan we meteen in Zweden.
Ook willen we zo snel mogelijk proberen om door Zweden heen te rijden, dus zolang als we snelweg kunnen rijden doen we dit. Langzaamaan zien we het landschap wat veranderen, helemaal onderin Zweden leek het landschap meer op een uitloper van het kale Denemarken, maar er komt langzaam wat meer bebossing.

10.jpg


Rond 20.00 beginnen we toch redelijk moe te worden, en willen op zoek gaan naar onze eerste wildkampeerplek! We zijn op dit moment nog niet zover dat we zomaar een bos in rijden en de tent neergooien. We houden het op een ietswat afgelegen parkeerplaats met een picknicktafel die ook goed van pas komt. We zetten de tenten op, maken een flinke pan macaroni klaar, en onder het genot van een paar blikken bier praten we nog een tijdje verder over wat we vandaag allemaal hebben gezien en meegemaakt. Ook merken we op dat het op deze locatie al niet meer echt donker wordt.
Morgen willen we nog een dag flink wat kilometers maken om op camping Jarvsand te komen. Hier is Jaap een aantal jaren terug ook op vakantie geweest, en is gerund door Nederlanders. Hier willen we ook een halve rustdag inlassen.

11.jpg


Dag 3: 18 Juni
Gereden afstand vandaag: 764km


Vandaag ben ik al vroeg voor de wekker wakker, 5.30uur, misschien omdat ik me niet echt op m’n gemak voel de eerste keer wildkamperend, of misschien omdat ik gewoon heel veel zin heb in de komende dag! In de tent valt ook niks te beleven dus besluit ik rond 6.00uur maar om mijn spullen weer in te pakken en op de motor te laden. Het ontbijt van vandaag is de laatste Hollandse kost die we bij hebben, een blik Unox erwtensoep.

12.jpg


Op het moment dat we op de motor stappen om verder te rijden begint de lucht wat te betrekken en is het de komende paar uur aan de frisse kant. De komende 3 dagen zullen we grotendeels op één weg doorbrengen, de E45! Deze loopt midden door Zweden van zuid naar noord, en is op de meeste stukken maar een 80km/u weg. Hoe verder we op deze weg komen hoe dichter de bebossing langs de kant wordt, afgewisseld door kleine tot extreem grote meren met een mooi uitzicht erover. Wel blijft het een erg vlak landschap.

13.jpg


14.jpg


Rond het middaguur is het weer tijd om wat te eten, we vinden een mooie parkeerplaats langs de E45 die echt is ingericht op rondtrekkende mensen, er staan diverse overdekte picknicktafels, en er zijn veel sporen te zien van kampeerplekjes. Ook hier gaan we weer aan de gang om een paar eieren te bakken en een paar bakken koffie te zetten. Als we hiermee bezig zijn komt er een groepje Duitsers aangereden, hoe kan het ook anders, op BMW’s. Ook hun zijn onderweg naar de Kaap, en moeten vooral erg lachen om Jaap z’n bagage toren, daar worden uiteraard ook wat foto’s van genomen. Toch hadden we zelf het idee dat Jaap z’n bagage al heel wat beter op orde had deze dag!

15.jpg


16.jpg


We rijden weer verder over de E45, Jaap gaat opeens vol in de ankers, dus ik draai ook maar om kijken of er iets gebeurd is… Maar Jaap heeft zijn eerste Eland gespot een 150 meter het bos in, in het wild! Toch wel een apart iets om zo een beest in het wild te zien!

17.jpg


Alle dorpjes waar we ondertussen doorheen rijden bestaan grotendeels uit de zelfde soort houten huisjes, de ene wat groter dan de andere, maar in grote lijnen het zelfde, hier van is ook nog eens 75% rood geverfd.

18.jpg


Er werd geschreven onder andere op het motor-forum dat de E45 een saaie rechte weg is. Ok recht is hij wel, maar in onze ogen zeker niet saai! Het landschap wisselt regelmatig af, verschillende soorten bossen, dorpjes, meren en op plekken ligt het overvol met zwerfkeien, van zo groot als een vuist tot zo groot als een huis. Toch apart om te zien dat die stenen op de gekste plekken liggen.

19.jpg


20.jpg


Uiteindelijk na vandaag een lange dag gereden te hebben over eigenlijk alleen maar een 80 weg, komen we aan in het dorp Stömsund, hier nemen we de afslag naar camping Järvsand, over een gravel weg, hier merken we meteen dat een gravelweg met bagage wel compleet anders rijd dan zonder bagage. Niet veel later komen we aan op de camping rond 21.30 uur, er is geen personeel te zien, dus we zetten onze tenten op en beginnen weer onze volgende pasta maaltijd te maken, tot nu toe toch wel de meest ideale maaltijd die we hebben kunnen vinden.

21.jpg


22.jpg


We pakken ook deze avond weer een paar blikken bier en hebben het weer over de gebeurtenissen van de dag, plus vandaag hadden we het eerste rendier van de vakantie gespot dus ook de rendier sticker mag op de koffers geplakt worden! Ondertussen als we buiten zitten krijgen we voor het eerst redelijk last van muggen, die beesten blijven rondom je kop zoemen, en voor iedere mug die je kapot slat komen er twee terug, kortom lekker irritant! Rond de tijd dat we willen gaan slapen hebben we nog steeds niemand gezien, dus we kruipen onze slaapzakken in en kijken morgen wel of er iemand te vinden is. Morgen willen we ook een paar uur later vertrekken zodat we het even rustig aan kunnen doen, omdat we de afgelopen 3 dagen al flink wat kilometers hebben gereden, en ondertussen zitten we ongeveer halverwege Zweden en wordt het niet meer donker snachts.

Dag 4: 19 Juni
Gereden afstand vandaag 313km


Als ik wakker wordt is het bloedheet in m’n tent, dus dat verspeld goed weer voor vandaag! Maar nadat we beide weer uit de tenten zijn en aan een zelf gezette bak koffie zitten begint het te regenen.

23.jpg


Nadat we de koffie ophebben gaan we op zoek naar de camping beheerder, hij was vannacht pas laat terug en had onze tenten al zien staan, zo groot is de camping namelijk niet. Voor een schappelijke prijs hebben we kunnen overnachten, en kunnen we gebruik maken van de douches en wasmachines, altijd makkelijk omdat we niet heel veel kleren mee slepen. Na het douchen besluit ik toch maar vlug een handwasje te doen, aangezien ik alleen 2 onderpakken voor m’n motor pak wil uitwassen, en leg deze in de zon te drogen. Gisteren merkte ik op dat Jaap zijn achterlicht continu aan en uit ging, dus ook hier werd nog even na gekeken, en later “professioneel” gerepareerd door Jaap met een ijzerdraadje.

24.jpg


25.jpg


Langzaam aan beginnen we met het in pakken van de spullen, ondertussen is het gelukkig weer droog geworden, knopen alles op de motor en maken daarna nog even een praatje met de campingeigenaar en rond 14.30uur stappen we weer op. Hij stuurt ons naar een supermarktje in de goede richting waar we de inkopen voor vandaag kunnen doen. Die bestaan uit wat Zweeds brood en hamburgers als middag eten, en weer wat pasta en een sixpack halve liters voor het avond eten. Ondertussen zijn we al vrij gewend aan het winkelen in Scandinavië en gaan beide de winkel in en laten nagenoeg alles onbeheerd op de motor hangen.
Na het winkelen gaan we weer voor een goed uur op weg en vinden daarna een inham naast de weg, hier besluiten we rond 16.00uur ons ontbijt te nemen, aangezien we vandaag eigenlijk nog niets hebben gegeten, zo snel vliegt de tijd voorbij! Er is totaal niks mis met het Zweedse brood en de hamburgers, we krijgen er weer wat nieuwe energie door binnen, maar helaas sneuvelt op deze plek ook al het 3de blik bier van deze vakantie, dit begint toch langzaam een dure aangelegenheid te worden!

26.jpg


Na het eten vervolgen we onze weg nog steeds over de E45, hier lijkt echt geen eind aan te komen! Wel begint het landschap langzaam iets heuvelachtiger te worden, en komen er iets meer flauwe slingers in de weg. Op parkeerplaatsen komen we steeds meer bouwwerkjes tegen echt gericht op rondtrekkende mensen, zoals kleine overdekte hokjes, kampvuurplekken en overdekte picknicktafels. Ook blijven we mooie meren tegen komen langs de weg, maar deze dagen hebben we nog niet echt de tijd om dingen te bekijken/te bezoeken we willen immers zsm in Noorwegen zijn!

27.jpg


28.jpg


Na vandaag een 300km gereden te hebben gaan we opzoek naar een wildkampeerplek. Ik raadpleeg mijn Zumo, en zie dat er een paar km verder een doodlopend zandpad langs een meer loopt, dat is zeker het proberen waard! Na een eindje het pad ingereden te zijn komen we op een open ruimte tussen de bomen, hier zijn tekenen te vinden van andere mensen die er gekampeerd hebben, we kijken rond, we hebben een mooi uitzicht op het meer, er is genoeg houd te vinden voor een vuurtje dus deze plek gaat het worden!

29.jpg


30.jpg


Nadat we weer beginnen met onze kampeerplek op te bouwen blijkt het al snel dat we hier nog veel meer last van muggen hebben! Dus ik breng vlug een vuur aan de gang, maar dit helpt ook niet tegen deze muggen… Dan maar even doorbijten en flink wat antimug spul opsmeren! Er zit niets anders op dan gewoon aan het eten te beginnen en weer een pilske te pakken! We blijven nog even buurten bij het vuurtje en kruipen daarna we vlug onze tenten in om verlost te zijn van de “muggenplaag”, morgen is er weer een dag!

31.jpg


Dag 5: 20 Juni
Gereden afstand vandaag: 588km


32.jpg


Helaas, ik wordt wakker en het regent nu echt volle bak, ook is het vannacht redelijk aan de frisse kant geweest naast het meer. Met enige tegen zin ga ik in de regen m’n tent uit, en niet veel later komt Jaap ook z’n tent uitgerold. We besluiten zo snel en zo droog mogelijk onze spullen in te pakken, gelukkig heb ik heel de “keukenkoffer” de vorige avond al ingepakt, dit schilt weer wat gepuzzel en tijd. Het regent nog steeds volop als we op weg gaan, dus met enige tegenzin gaan we toch onderweg. Bij de eerste benzinepomp stoppen we om te tanken en Jaap moet vulling hebben voor zijn campingbrander, we vragen in de winkel naar het weerbericht voor vandaag, helaas kan de vrouw ons geen goed nieuws geven want het zal de hele dag blijven regenen in deze regio! Helaas het is niet anders, dus we rijden maar weer verder. Niet veel later passeren we de Poolcirkel, hier hadden we eigenlijk wel iets bijzonders van verwacht, maar alles wat we zagen was een parkeerplaats met wat borden en een gemetseld bankje, veel zin hadden we ook niet om verder rond te kijken omdat het nog steeds volop regende.

33.jpg


Na weer verder op pad te gaan over de E45 komen we wat grote waterkracht elektriciteitscentrales tegen met daarbij grote stuwmeren. Bij de centrale in het dorpje Porjus zien we langs de weg een groot monument staan, hier stoppen we even, mede omdat Jaap z’n bagage opnieuw vast moet knopen. Als we hier staan zien we een klein hutje midden in het park. Niet veel later zitten we in dit hutje wat helemaal vol staat met allerlei regenlaarzen, maar voor ons een goede plek om een bak koffie te zetten en een paar boterhammen te eten, en vooral even weg te zijn uit de regen! Als we weer op de motor stappen komt het groepje Duitsers op de BMW’s weer langs gereden die vriendelijk zwaaien, en ook wij gaan weer op weg.

34.jpg


35.jpg


Een paar dorpen verder spotten we weer een supermarkt, Jaap gaat snel wat boodschappen doen en ik rommel wat met de navigatie. Als ik op de parkeerplaats rondkijk valt het me op dat nagenoeg iedere auto is voorzien van 2 of meer grote rally koplampen. Eigenlijk niets geks omdat het hier swinters nagenoeg compleet donker is de hele dag, maar wel een apart iets om te zien op normale auto’s.

36.jpg


Na een uur rijden komen we langs een grote parkeerplaats met het bord welkom in Lappland, hier moet uiteraard gestopt worden om een foto van te maken. Ook is het ondertussen droog geworden, daar maken we even gebruik van om de benen te strekken en wat cola te drinken. Want toch wordt je nogal snel erg gaar van heel de dag door de regen te rijden.

37.jpg


Als we weer verder rijden valt me op dat het wegdek langzaam wat minder van kwaliteit begint te worden, de dorpjes worden steeds kleiner, en ook komen we steeds meer vervallen huizen en schuurtjes tegen waar al jaren niemand meer lijkt te zijn geweest. Ook zie je als je af en toe het bos inkijkt een aantal afgedankte auto’s staan die al lange tijd door niemand meer zijn verplaatst, en waarschijnlijk de komende jaren ook niet verplaatst zullen worden.

38.jpg


39.jpg


40.jpg


Rond 18.00uur willen we weer even een pauze inlassen om een blik soep op te warmen en wat te drinken, we stoppen op een parkeerplaats langs een watertje, het aantal muggen wat hier zit slaat echt alles! Niet veel later staan we met het complete motorpak aan en helm op een blik soep warm te maken om zo min mogelijk last van de muggen te hebben. Ook wordt de soep lopend opgegeten wederom om de muggen voor te blijven! Zo gauw de soep op is springen we op de motor en rijden snel weg van deze plaats!
Een uur later bereiken we eindelijk (!!!) het einde van de E45 in Karesuando, het was toch een hele weg met zijn 1680km! In Karesuando tanken we weer, en stappen de shop in, hier is echt vanalles te koop, van het normaalste snoepgoed, tot survival artikelen, visgerij, aircos, dierenhuiden enz. We vragen aan de bediende om een antimuggen goedje dat wel goed werkt, die rotzooi uit Nederland is waardeloos. We nemen beide een spuitbus mee, en later deze dag zal blijken dat dit spul gelukkig wel werkt!

41.jpg


Als we buitenkomen staat er een andere motorrijder bij de pomp, een Zweed, hij komt over als zomaar een vage pipo. Hij waarschuwt ons voor rendieren in deze omgeving, zelf dachten we dat we pas veel noordelijker rendieren tegen zouden komen.
Maargoed, we gaan nog een eindje verder op pad, we willen vannacht op Noorse grond kamperen! Niet veel later rijden we in ieders geval al de Finse grens over, hier wil ik in de berm een foto maken van een bord opgepast voor rendieren, maar onder het maken van de foto valt mijn trouwe Transalp tussen mijn benen uit, zo de eerste crash van de motor is ook in de pocket! Gelukkig geen schade nadat we de motor rechtop hebben gezet, en na wat gelach rijden we weer verder!

42.jpg


Het landschap in Finland verandert weer iets, het is afwisselender bebost, en we komen meer moerassige ondergronden tegen en soms lijken we zelfs een soort duinlandschappen te zien. De huizen lijken veel op de Zweedse, alleen staat er zowat naast ieder huis een sauna tent. Als we eenmaal in een redelijk dorpje kwa afmetingen komen zien we op een kruising hetgene wat we dus nog niet hadden verwacht, midden op de kruising staan 3 rendieren te grazen, deze moeten uiteraard op de foto en film!

43.jpg


44.jpg


Dan is het rond 21.30 eindelijk zover dat we over de Noorse grens rijden, meteen op de eerst mogelijke plek, tussen wat bomen een 100 meter van een parkeerterrein af, bouwen we ons kamp op en stoken weer een vuur. Onder het hout sprokkelen komen we diverse botten tegen van dieren, en ook een halve poot van een rendier, dus er zullen hier toch wel wat wilde dieren rondlopen. Maar we maken ons geen zorgen er wordt immers niet voor niets gezegd dat de dieren banger voor ons zijn dan andersom! Een vuurtje maken is zoiezo altijd gezellig, maar vanavond willen we een visje klaarmaken met wat groentes in aluminium folie. Een goed plan, maar de uitvoering wat minder, al de groente verbrand grotendeels, maar gelukkig is de vis nog wel goed te eten, zodat we nog iets hebben! Uiteindelijk bereikt de “muggenplaag” op deze locatie zijn toppunt, maar gelukkig werkt het Zweedse spul top! Maar toch duiken we naar het eten snel onze tenten in en buurten vanuit de tenten met elkaar, omdat we buiten die muggen stikbeu zijn!

45.jpg


46.jpg


47.jpg



Dus bij deze het eerste deel van mijn "verslagje", ik ben benieuwd naar jullie reacties, over een paar dagen zal ik het tweede deel van de totaal 23 dagen toevoegen :) :]
 
Laatst bewerkt:
Een mooie rit, ook leuk dat er eens geen sprake is van enorme BMW's.
Maar wat een bagage! :o
 
Een mooie rit, ook leuk dat er eens geen sprake is van enorme BMW's.
Maar wat een bagage! :o


Zoals ik in het begin van het verhaal al zei eerste echte vakantie op de motor _O-
Veel en veel te veel zooi bij waardoor de motor zeker verder in Noorwegen niet heel fijn reed door de krappe bochtjes |(
Komend jaar gaat er heel wat minder mee op vakantie! _O-
 
Leest lekker weg. Ben inderdaad wel benieuwd naar de gemiddelde tijd tussen start opladen en wegrijden.
 
Leuk om te lezen, wij gaan over 2,5 maand die kant op! Gaaf om vast een idee te krijgen wat ons te wachten staat!
 
Zoals al gezegd door andere inderdaad leuk om te lezen en ben benieuwd naar de rest.

Nog een vraagje, hoe is de coleman cobra 3 bevallen met ruimte binnen in? ik ben zelf namelijk ook van plan deze aan te schaffen
 
Nog een tip bij het zoeken van een plek om te kamperen, muggen leggen hun eieren in stilstaand water dus.... Veel muggen in de buurt van een meertje.
 
Bedankt voor de leuke reacties tot nu toe :]

Zoals al gezegd door andere inderdaad leuk om te lezen en ben benieuwd naar de rest.

Nog een vraagje, hoe is de coleman cobra 3 bevallen met ruimte binnen in? ik ben zelf namelijk ook van plan deze aan te schaffen

Ik ben zelf best een tijdje opzoek geweest naar een tent die mijzelf beviel, daar is de Cobra 3 uitgekomen. Mooie pakmaat, met er makkelijke zak om de tent in op te bergen.
Formaat binnenin is voor 1 persoon + bagage + motorpak meer dan voldoende, 2 man + bagage wordt krapper door de "3hoek" vorm. Ook om om te kleden is er genoeg plek, je kunt makkelijk rechtop zitten in de punt.
Wel is er de mogelijkheid ook spullen buiten de binnentent droog weg te zetten onder het buitenzeil, hier kunnen per kant zoiezo 2 motorkoffers staan.
Tent is ook in zeer korte tijd op te zetten, alleen kan hij niet zonder haringen opgezet worden.
Zelf was ik bang dat het grondzeil aan de dunne kant was, maar hij heeft het goed volgehouden op de scherpe gravel in Noorwegen.
Hopelijk heb je iets aan deze info :)

Nog een tip bij het zoeken van een plek om te kamperen, muggen leggen hun eieren in stilstaand water dus.... Veel muggen in de buurt van een meertje.

Zijn we uiteindelijk ook achtergekomen :) gelukkig verder in Noorwegen totaal geen last meer gehad van muggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf best een tijdje opzoek geweest naar een tent die mijzelf beviel, daar is de Cobra 3 uitgekomen. Mooie pakmaat, met er makkelijke zak om de tent in op te bergen.
Formaat binnenin is voor 1 persoon + bagage + motorpak meer dan voldoende, 2 man + bagage wordt krapper door de "3hoek" vorm. Ook om om te kleden is er genoeg plek, je kunt makkelijk rechtop zitten in de punt.
Wel is er de mogelijkheid ook spullen buiten de binnentent droog weg te zetten onder het buitenzeil, hier kunnen per kant zoiezo 2 motorkoffers staan.
Tent is ook in zeer korte tijd op te zetten, alleen kan hij niet zonder haringen opgezet worden.
Zelf was ik bang dat het grondzeil aan de dunne kant was, maar hij heeft het goed volgehouden op de scherpe gravel in Noorwegen.
Hopelijk heb je iets aan deze info :)

bedankt voor de reactie, daar kan ik wat mee. Ik had al een paar reviews gevonden maar daar stond eigenlijk niets in over de ruimte binnen ivm met omkleden.

Nu maar wachten op deel 2 van de reis
 
Mooi om te lezen!!
Ik wil zelf ook wel eens die kant op maar met 2 kleine kinderen is dit niets.
Gelukkig wel al een paar keer in Noorwegen geweest maar dan met de auto....
Wel heel mooi hoor! (maar het is geen motor)!
 
Leuk verslag! ben benieuwd naar het beste (noorwegen) stuk:p bij meertje tent op zetten is leuk TOT de muggen komen:p naast dat ze eitjes bij stilstaand water leggen, blijven ze ook in kleine cirkel hieromheen rondspoken. Vaak helpt het om een 100 tot 500 meter verderop te gaan zitten.

Ps: snap die duitsers wel indrukwekkende toren:p kreeg je stapelkorting?
 
Zo, ik heb weer een paar dagen op papier gezet :)
Ik hoop dat jullie van foto's houden want die heb ik genoeg :9~
Alleen baal ik ervan dat een aantal weken terug mijn computer is gecrashd en ik de navigatie bestanden niet meer heb met de exacte locaties.
Deel 2:



Dag 6: 21 Juni (midzomernacht)
Gereden afstand vandaag: 481km


Vandaag slaap ik een half uur door mijn wekker heen, ik zal het wel nodig hebben gehad na gisteren, bij Jaap blijkt het niet anders te zijn. Als we uit de tenten zijn hebben we gelukkig sochtends geen last van muggen, dit is al een hele opluchting. Vandaag snel alles opgeruimd en klaar voor vertrek. Voor mijn gevoel begint nu het “avontuur” echt, er komen diverse doelen op het programma te staan, en we gaan meer afwijken van de “grote” doorgaande wegen. Zo willen we vandaag de nacht doorbrengen in Grense Jakobselv. Voor veel mensen een totaal onbekende plek, maar in diverse verslagen heb ik gelezen dat eigenlijk niemand die in de buurt van Noord-Noorwegen is deze plek mag missen!
Omdat we eindelijk van de E45 af zijn vervolgen we onze weg over de RV93, die later splits in de RV92. De weg loopt door een licht glooiend gebied wat vol ligt met diverse kleine en grote meren en snelstromende riviertjes.

48.jpg


49.jpg


50.jpg


Rond de middag stoppen we weer op een parkeerplaats met een picknick tafel om weeeer wat eitjes te bakken. Toch ook zeer makkelijk reis voedsel! Net voor we willen vertrekken stopt er een Zweedse vrachtwagen naast ons. Het blijkt een Nederlandse chauffeur te zijn, hij is een jaar of 10 geleden geëmigreerd naar Zweden en zit hier nu op de vrachtwagen, schitterend mooi noemt hij het werken hier. Al snel gaat het gesprek over alle muggen, ook hij kan hier na al die jaren nog steeds niet aan wennen!

51.jpg


52.jpg


We vervolgen later onze weg weer, en rijden voor de tweede keer Finland binnen, nog steeds de RV92 volgend daarna een stukje over de E75, en dan slaan we de SV971 op richting Kirkenes.
Dit is werkelijk een schitterende weg, het wegdek is zoiezo goed, maar het landschap staat mij erg aan. Lekker gloeiend door de bossen rijden, lekker afwisselende, moerassen, naaldbossen, duinen, heide, meren, rivieren etc. Nagenoeg geen bebouwing en verkeer, top dus!
Overal stoppen voor foto’s is helaas niet mogelijk, maar uiteindelijk zet ik de motor stil op een plekje waar ook wat campers in het bos staan. Die zullen er niet voor niks staan, dus ik stap het bos in, en kom uit bij een klein paradijsje, mooie begroeiing langs een schitterend meertje in het stralende zonnetje. Wie weet hoeveel van zulke mooie rustige plekken we al voorbij zijn gereden!

53.jpg


54.jpg


55.jpg


Als we weer verder rijden zie ik veel meer campers overal tussen de bomen door, niks geks uiteraard in deze schitterende omgeving! Maar goed wij moeten verder we willen in Grense Jakobselv aankomen vanavond!
Diverse meren waar we langs rijden missen alleen nog de temperatuur van 30+ graden, met hun uitgestrekte stranden, en helder blauw water, lijken het net tropische oorden.
Weer komen we uit bij een gebied vol gigantische zwerfkijken, ook is hier een of ander natuurpark, maar we nemen de tijd niet om het te bekijken. Er wordt alleen gestopt om weer even een keer de benen te strekken.

56.jpg


57.jpg


Als we staan te tanken in een klein gehuchtje zegt Jaap mij eens achterom te kijken, dus dit doe ik, achter ons staat en ligt een kudde rendieren van minimaal 20 stuks op hun dooie gemak tegen een hal aan alsof ze de enige op de wereld zijn. Het blijft apart om deze beesten zo vaak in de bewoonde wereld te zien. Ook mensen die langslopen reageren hier niet op, dus het zal wel een normale gebeurtenis zijn, dat deze dieren hier door het dorp heen wandelen.


58.jpg


59.jpg


60.jpg


We rijden later weer opnieuw Noorwegen binnen de SV971 gaat aan de grens over in de RV893. Net na de grens worden meteen getrakteerd op een grote waterval met daarop volgend een wild stromende rivier. We gaan de E6 volgen richting Kirkenes. Langs deze weg worden we getrakteerd op schitterende vergezichten over onze eerste Fjorden van deze vakantie. Het zonnetje breekt lekker door, dus er wordt dubbel genoten van de mooie uitzichten.

61.jpg


Later als we op een parkeerplaats stoppen lezen we wat informatie borden. Er is vroeger in diverse oorlogen veel afgevochten tussen Noorwegen en Rusland om te bepalen waar de grens moest liggen, we zitten immers zeer kort naast Rusland! De E6 loopt over in de E105. Hier stuiten we op een enorme wegopbreking, dus weer even een spannend moment, een wegopbreking bestaat hier niet uit gravel maar uit vuistgrote kiezelstenen, en dit rijd niet bepaald stabiel en prettig met de motor! Maar ook dit overleven we weer uiteraard. Na de wegopbreking staan we bij de grenspost van Rusland bij Moermansk, toch een apart gevoel, en een mooie belevenis! Maar we wagen het niet de grens over te stappen!

62.jpg


63.jpg


We draaien de RV886 op. De laatste weg richting Grense Jakobselv. Deze weg is echt adembenemend mooi, we rijden door een ruig landschap, rotspartijen schieten aan alle kanten de grond uit, we worden getrakteerd op schitterende vergezichten en mooie bochten. Deze weg zou van mij de top 3 van de Nationale Toeristische wegen in mogen! Het wegdek word slechter tot extreem slecht en gaat later over in een gravelweg. Het gevoel op deze weg begint een beetje dubbel te worden, ten eerste is hij schitterend mooi, maar we krijgen er een beetje een vreemd gevoel bij, we zitten ondertussen zo kort langs de Russische grens dat er overal waarschuwingsborden staan om de grens niet over te steken, we zien wachttorens aan de overkant van de grens, cameratorens, kortom je weet dat je in de gaten wordt gehouden. Zo staan er ook om de paar 100 meter aan beide kanten van de rivier grenspalen. Het gaat zelfs zover dat we bang zijn dat we de grens over rijden, we rijden over een groot wildrooster, met daarbij een slagboom, diverse hekken, en huisjes die wel lijken op wachthutjes, maar geen mens te bekennen. Na even op de kaart gekeken te hebben weten we toch 100% zeker nog steeds in Noorwegen te zitten, en dat dit gewoon bij de juiste route moet horen. In dit gebied staan er nauwelijks huizen, en komen we ook nauwelijks andere weggebruikers tegen, het begint echt als het einde van Europa te voelen!

64.jpg


65.jpg


66.jpg


67.jpg


Als we verder rijden over de gravelweg rammelt er op Jaap z’n Transalp een kapje los, dit wil hij snel vastplakken, maar als hij zijn motor weg zet en afstapt valt ook zijn motor voor de eerste keer om, helaas wel met lichte schade, de spiegel breekt af. Snel zetten we de motor weer rechtop en rijden verder, we zijn namelijk bijna in Grense Jakobselv!

68.jpg


69.jpg


Al snel zien we de toren verschijnen van het “bekende” kerkje, de King Oscar II kappel. We klimmen naar het kerkje toe om er wat foto’s van te maken, en ook staan hier overal weer borden over de geschiedenis van de gevechten in dit grensgebied. Als we boven bij de kerk staan zien we in het veld verderop diverse kapot geschoten bunkers liggen, die zijn natuurlijk ook het bekijken waard! Her en der in het gras zijn sporen te vinden van verwrongen betonijzer, brokken beton, oude granaathulzen, tot een oud kanon toe tussen de struiken. Nadat we deze schitterende hoek hebben bekeken rijden we door naar echt het einde van de weg en van het vaste land van Noorwegen, tegen de Russische grens en de Barenzzsee aan!

70.jpg


71.jpg


72.jpg


73.jpg


Als we de hoek om rijden komen we uit in een schitterende baai! Hoe rustig het rond het kerkje was zo druk is het hier om de hoek met campers! Als we de pier op lopen zitten er twee mensen op het einde met een verrekijker rond te kijken, heel toevallig, een Nederlands stel. Hun zitten hier om de midzomernacht mee te maken, wij hadden helemaal niet in de gaten dat dat vandaag was! Heel toevallig dat wij nu hierbij uit komen rijden. We praten een eindje met de Nederlands over wat we tot nog toe hebben meegemaakt, en spotten ondertussen ook nog een aantal keer witte dolfijnen, en blijven we onder de indruk van deze prachtige omgeving! Rond middernacht vertrekt het Nederlands koppel weer, het is te bewolkt volgens hun, ook liggen alle andere mensen al in hun campers te pitten.

74.jpg


75.jpg


76.jpg


Wij moeten nog steeds eten! Dus om 0.30 uur maken we weer een 5 sterren macaroni maaltijd klaar, achter een muur van grote rotsblokken die het hoge water tegen moeten houden, hier zitten we lekker uit de wind. Ondertussen begint de bewolking weg te trekken, en even later maken wij (alleen wij 2!) bijna een compleet heldere midzomernacht mee!! We zijn hier zomaar toevallig op deze datum bij uit komen rijden, maar voor veel mensen is juist dit hun reisdoel, dus top voor ons om mee te maken! Hoe mooi deze ervaring, en vooral de omgeving ook is, we zullen toch een keer moeten gaan slapen! Uiteindelijk kruipen we rond 2.30 onze tenten in.

77.jpg


78.jpg


Dag 7: 22 Juni
Gereden afstand vandaag: 201km


Het is een winderige nacht geweest, zo vlak aan de kust op deze uithoek, de scheerlijnen waren deze nacht echt nodig. Vandaag ook weer een eind na de wekker wakker geworden, maar goed we lagen er nogal laat in! Als ik uit de tent kruip ruim ik meteen al m’n spul op, ondertussen komt Jaap ook z’n tent uit en doet het zelfde. Omdat ik wat eerder klaar ben als Jaap besluit ik de heuvel/rots achter ons op te lopen, als ik eenmaal boven ben wordt ik hier op een nog mooier uitzicht getrakteerd ik kan kilometers ver over zee kijken omdat het erg helder is, en ook hier boven zijn weer tekenen te vinden van oude kanonstatieven.

79.jpg


80.jpg


Als ik even later weer benden sta raak ik in gesprek met een Fin. Hij vraagt waar we verder allemaal nog heen willen gaan, ik vertel hem onder andere dat we ook naar de Lofoten gaan. Hij raad ons aan, als we toch die kant op gaan, om van te voren het eiland Senja mee te nemen, dit ligt nog net voor de Lofoten, maar is volgens hem zeker zo mooi, maar veel minder overladen door toeristen. Dus we besluiten dit eiland ook in onze route op te nemen. Later maken we nog een praatje met een Nederlands stel dat in Kirkenes verblijft, en krijgen het ondertussen standaard praatje dat alles zo mooi is in Noorwegen. Als we eenmaal uitgepraat zijn trekken we onze motorpakken weer aan en beginnen weer aan de terugweg over de zelfde schitterende weg, er loopt zoiezo geen andere weg terug of naar Grense Jakobselv. We rijden weer over de gravelweg langs het bekende kerkje, omdat we nu lekker fit zijn ligt het tempo op de gravel een stuk hoger dan gisteren, maar als Jaap even later bijna de bocht uit vliegt gaat het tempo daarna toch vlug weer omlaag! We volgen dus weer de RV886, die ook vanaf deze kant komend weer schitterend mooi is! (Als ik het nu moet zeggen is dit voor mij persoonlijk één van de mooiste plekken waar we zijn geweest deze vakantie). We blijven genieten zolang we op deze weg rijden! Nadat we de weg verlaten zijn we alweer snel aangekomen bij de wegopbreking, en volgen daarna de doorgaande weg naar Kirkenes.

81.jpg


Aangekomen in Kirkenes stoppen we eerst bij de Shell pomp. We komen erachter dat ze hier in Noorwegen zeer lekker hotdog achtige broodjes hebben bij de pomp, in een paar uitvoeringen! Die zullen er de komende weken nog veel genuttigd worden. Jaap gaat hier nog even op zoek naar een extra sjorbandje om zijn bagage wat beter vast te zetten. Hier raakt hij in discussie met de shopbediende, die raad hem wat anders aan. Jaap gaat gewoon voor zijn eigen eerste keuze, later deze week blijkt toch dat de bediende zijn gelijk zou krijgen. Als we buiten bij de pomp zitten komt er een Noor langs in z’n auto en vraagt of we zin hebben in wat lekkers, hij heeft een tas bij met vers gevangen garnalen van een groot formaat, we proeven ze, en ze zijn inderdaad erg lekker!
Goed, we gaan weer op pad, eerst maken we een rondje door Kirkenes, maar hier is, voor zover wij het zien, niets te beleven. Alleen in de haven zijn we grote toren van kreeften vallen staan, net zoals op Discovery bij Deadliest Catch, dat is wel mooi te zien.

82.jpg


We gaan dus weer snel de stad uit en rijden verder over de E6, ik blijf in herhaling vallen maar, ook weer door een prachtig mooi landschap, groener als de vorige dag, uitgestrekte vergezichten, veel heuvels en lage rotspartijen, afgewisseld door mooie fjorden. De uitgestrektheid van het landschap is niet goed op een foto vast te leggen, hier moet je gewoon hebben gereden met de motor!

83.jpg


84.jpg


Ondanks dat het hier in deze regio swinters zo extreem koud kan zijn staan we er een beetje van versteld dat er nog zoveel begroeiing is, en vooral dat hier nog zoveel dorpjes zijn te vinden!
Ook komen we onderweg steeds meer rendieren tegen, deze kijken echt nergens van op, een 100 meter lang had ik er eentje vlak langs m’n motor lopend vandaag.
De komende dagen rijden we grotendeels langs de kustlijn richting de Noordkaap. Na een tijd de E6 gevolgd te hebben slaan we een kleinere weg op, de RV98. Lang rijden we niet meer vandaag, als we een supermarkt zien besluiten we inkopen te doen en ik zoek in de navigatie naar de dichtstbijzijnde camping, deze vind ik in Skiippagurra, dus weer even terug de E6 op. Op de camping is het redelijk rustig, en we zetten onze tenten op vlak bij een picknick tafel.

85.jpg


86.jpg


Het koken en afwassen vandaag is wat luxer dan de laatste dagen, er is op deze camping een openbare keuken. We eten vanavond speklappen, met aardappeltjes, en groentes, en soep! Voor de soep is Jaap vanaf de camping nog speciaal volgas terug gescheurd naar de supermarkt, die dicht bleek te zijn, maar bij een benzine pomp werd hij nog geholpen aan een soort cup a soup.
Na het eten nemen we beide een uitgebreide douche, hier waren we wel weer aan toe! Wildkamperend komt er niet veel van douchen iedere dag! Na het douchen is het gaan regenen, dus we besluiten onze Arctic biertjes maar op te drinken in het keukentje. Een Deens oud mannetje komt ook binnen gestapt en begint in heel gebrekkig Engels te vragen hoe het reizen op de motor bevalt met handen en voeten werk. Een echt Engels koppel blijft buiten staan wachten in de regen om te kunnen koken, ook al geven wij aan dat ze gewoon binnen moeten komen, zomaar gekke mensen. Uiteindelijk komen ze binnen koken zeer snel hun eten, en gaan weer naar buiten hun eten in de auto opeten ….
Om 22.30 uur vallen we Hans (een vriend van me die op een camping in Geiranger aan het werk is) nog lastig met wat smsjes hoe schitterend mooi het hier boven is. Daarna drinken we de laatst blikken pils op en vinden het weer mooi geweest voor vandaag.
Relatief weinig km’s gereden, maar wel erg genoten van weer een dag Noorwegen!

Dag 8: 23 Juni (Noordkaap)
Gereden afstand vandaag 415km


Vandaag weer door de wekker heen geslapen, die kunnen we beter maar niet meer gebruiken!
Na even de tijd te hebben genomen om nog wat beter wakker te worden mag al het spul weer op de motor. Ondertussen gaat dit bij beide al een heel stuk sneller, en krijgen we al het spul ook wat compacter op de motoren gebonden.
We beginnen onze dag met een broodje ham-kaas bij de dichtstbijzijnde Shell pomp omdat we ook weer moesten tanken. Hier ontmoeten we ook weer een Nederlandse man die zijn hond aan het uitlaten is. Het is mooi om andere mensen te spreken als je onderweg bent. Je kunt tips van hun krijgen, maar ook wij kunnen tips of locaties aan anderen doorgeven.

87.jpg


De tijd is weer aangebroken, we gaan weer op weg. Nu beginnen we wel aan de RV98!
Weer getrakteerd op mooie uitzichten rijden we verder over een wegdek dat grotendeels bestaat uit vorstreparaties (ook niet gek deze weg is meer dan de helft van het jaar afgesloten voor normaal verkeer door extreem weer), de bergen hier zijn op plekken voorzien van nog mooie sneeuw restanten. Af en toe zie je een huisje staan zo mooi geplaatst dat het een genot moet zijn iedere dag het uitzicht te bekijken, maar wel compleet afgesloten van de buitenwereld. Langs de weg en in de velden zijn overal smalle beekjes snelstromend smeltwater te zien, deze geven een mooie toevoeging aan het toch al prachtige landschap. Wel hebben we langs de kust erg veel last van de wind, waardoor we weer rustig aan moeten doen op onze “lichte” motortjes, maar dit is niet erg, tot nog toe hebben we erg goed weer en ogen te kort om alles wat we zien in ons op te nemen.
Zolang we op de RV98 rijden stuiten we om de paar kilometer op wegwerkzaamheden, dat houd in soms 100den meters, of een paar kilometer, over gravel rijden. Ze zijn grote stukken van de weg aan het vernieuwen.

88.jpg


89.jpg


90.jpg


Als we verder over de RV98 vorderen beginnen we te komen in het landschap dat ik zelf eigenlijk al een paar dagen terug had verwacht. Mooie glooiende heuvels, alleen maar erg lage begroeiing en diverse mos soorten, extreem helder blauwe meren van smeltwater, en overal restanten sneeuw.
We rijden een kleine 50km door dit gebied, hier is echt totaal niets, op een weg die door het landschap slingert na. We lopen één van de hoogste heuvels op bij ons in de buurt, en krijgen een indruk hoe uitgestrekt en vooral mooi het hier is.

91.jpg


92.jpg


Dus verder rijden, het landschap wordt weer wat rotsachtiger, er komen weer wat fjorden in zicht, en ook komen we weer wat huisjes en vissersdorpjes tegen. Het uitzicht over deze fjorden vanaf de slingerende wegen is schittereden, zoveel ruimte hier in het noorden! Wel weer flink last van de wind, maar dat mag de pret niet drukken!

93.jpg


94.jpg


Rond 15.00uur nog steeds op de 98, zien we de lucht betrekken en begint het langzaam te regenen, Jaap trekt zijn regenpak aan, ik heb gelukkig een waterdicht motorpak. Dankzij de regen rijden we wat meer door en stoppen wat minder voor foto’s, alleen op een uitzichtpunt boven een ruige rivier.
Het begint steeds harder te regenen en het ziet er niet naar uit dat het in korte tijd ophoud. Als we het einde van de 98 hebben bereikt gaan we weer een stukje verder over de E6, en stoppen we bij een pizzeria om wat te eten. We bestellen 2 grote pizza’s die een klein vermogen kosten. Als de pizza’s komen blijken deze zo extreem groot te zijn dat we eten hebben voor 4 personen dus daar komen we niet doorheen!

95.jpg


96.jpg


Na het eten draaien we de E69 op, de weg naar de Noordkaap! In het begin hebben we ipv rendieren last van schapen die midden op de weg liggen en echt niet opzij willen, dan maar eromheen. Als we weer wat rendieren tegenkomen wil ik er weer een foto van maken, maar in mijn enthousiasme laat ik mijn motor weer omdonderen…. En dat is 2 Gelukkig wordt het al snel droog en begint het wat op te klaren. De E69 loopt grotendeels langs de zee aan de rechterhand, en aan de andere kant flinke bergen en rotsen, een 130+ km lang.! Wederom een weg om van te genieten, prachtige uitzichten, authentieke vissersdorpjes en schitterende natuur. Waar sommige mensen hun huis bouwen is onvoorstelbaar!
We rijden door de eerste Nordkapptunnelen, met zijn 6870m lengte de langste die we tot nu toe gehad hebben. Nadat we de tweede tunnel uitkomen staat er een peloton rendieren in de berm te grazen, een erg mooi gezicht. De meeste dorpjes die we onderweg tegenkomen bestaan uit niet meer dan 10 huisjes, en soms moet je echt terug in de tijd in deze dorpjes.

97.jpg


98.jpg


99.jpg


100.jpg


101.jpg


Langzaam komen we steeds dichter bij de kaap. Maar tot onze schrik rijden we ook de dikke mist in!
We tanken in Honningsvåg het laatste dorp voor de Kaap. We vragen aan de kassière wat het weer verder vandaag en morgen doet, we vreesden al voor het antwoord, MIST! Er zit niets anders op we rijden door verder naar de kaap. Het zicht is niet meer dan 5 meter, met nog een 20km te gaan, daardoor is het toch best spannend rijden op deze weg.
We stoppen op een parkeerplaats om een bak koffie te zetten, maar eerst kom ik erachter dat mijn koffiepoeder door heel mijn “keukenkoffer” ligt verspreid, de pot koffie is opengeschoten. Lekker is dat! We hebben het verder over de mist, die echt extreem dicht is, het zal toch niet zo zijn dat op het moment dat wij op de Kaap staan er niets te zien is!!
Als we even later verder gaan wordt het wat makkelijker om te rijden, ik kan de lichten volgen van een touringcar waar ik vlak achter rijd, maar zelfs die zie ik naar een tijdje niet meer zo dicht wordt de mist!! We rijden bijna stapvoets verder, bijna blind!
Uiteindelijk komen we aan bij de entree van de Noordkaap, even entree betalen en we krijgen een plekje gewezen waar we onze tent neer kunnen zetten. Na dit gedaan te hebben gaan we toch in de dikke mist maar even kijken bij het monument. Met een zicht niet verder dan het hek valt het enigszins tegen, maar we hebben het wel gered! Toch een mooi gevoel, het “hoofddoel” van de vakantie hebben we bereikt.

102.jpg


103.jpg


104.jpg


We staan samen op de Noordkaap!! Dit verdient een biertje om het te vieren, maar helaas…. Zelfs het bier in de Noordkaaphal is uitverkocht! Dat is een tegenvaller bijna even groot als de dikke mist. We kopen in ieders geval diverse stickers, en sturen een kaartje naar onze thuisfronten, de kaartjes komen ongeveer 1,5week na thuiskomst pas aan!
We zoeken de weg terug naar onze tenten in de dichte mist, en beginnen maar aan een fles Vodka uit onze eigen voorraad ipv een pilsje! We gaan slapen, hopelijk is het morgen niet mistig meer….
 
Terug
Bovenaan Onderaan