SanderRS
MF veteraan
In 2013 ben ik met een vriend voor 3,5 week naar Noorwegen geweest, onder andere hebben we de Noordkaap, De Lofoten, Geiranger, Grense Jakobselv bezocht.
Ik was bezig om mijn verhaal voor mezelf een beetje op papier te zetten, maar dacht dan kan ik het net zo goed hier op het forum delen, aangevuld met diverse foto's!
Dus ik ga proberen om de paar dagen een updateje neer te zetten, als dat op prijs wordt gesteld, want ik ben ondertussen nog aan het schrijven.
Dus hier gaan we (!!)
Al enkele jaren spookte het idee door mijn hoofd om op de motor richting Noorwegen te gaan. Hoe meer beelden ik de laatste jaren van Noorwegen zag hoe meer ik die kant op wilde gaan. In de zomer 2012 had ik voor mezelf de knoop door gehakt dat ik in 2013 Noorwegen in wilde gaan, en in ieders geval voor de prestige naar de Noordkaap te rijden! Ook al verteld iedereen dat er veel mooiere plekken te bezichtigen zijn en de Noordkaap eigenlijk niet de moeite waard is. Dus heb ik ook maar meteen begin 2012 een Transalp PD10 aangeschaft, dit leek mij een zeer geschikte degelijke motor voor deze reis.
Na wat navraag onder diverse motorrijdende vrienden was er weinig animo bij anderen om vier weken onderweg te zijn op de motor, met een aanwezige mogelijkheid op veel slecht weer en veel kilometers te rijden. Uiteindelijk later in de zomer op een verjaardag met een borrel op wordt Noorwegen weer op het woord gegooid. En ik raak met een goede bekende (Jaap) aan de praat die het plan ook wel ziet zitten! Op dat moment kenden we elkaar vooral via via.
Dus van het een komt het ander, om de paar weken spreken we af om onze ideeën en plannen op tafel te gooien, veel internetten om uit te zoeken welke locaties we zoiezo niet mogen missen. En uiteindelijk krijgen we een globale route voor ogen. Ondertussen is Jaap ook op zoek gegaan naar een motor op aan deze reis te beginnen, en ook hij kiest voor de Transalp PD10.
We gaan opzoek naar wat degelijk kampeer materiaal, ieder een eigen tent etc, er wordt langzaam wat aan de motors versleuteld om ze in zo betrouwbaar mogelijke staat te krijgen, nieuwe banden, remblokken, kleppenstellen, filter en olie verversen, bougies, koppeling nakijken etc. Het hemelvaart weekend leek ons een ideaal weekend (3 overnachtingen) om het materiaal en de motoren voor de eerste keer op “langere” afstanden te testen, door in 4 dagen op en neer naar het Zwarte Woud te rijden een kleine 1800km. Uiteraard hield het materiaal het goed zoals verwacht, en hebben we toen al een leuk voorproefje gehad!
Dus ondertussen begint de zomervakantie van 2013 al snel te naderen na dit weekend in het Zwarte Woud. Het materiaal is grotendeels compleet, de route ben ik langzaam aan het afronden, dus we zijn er eindelijk bijna klaar voor!! Eindelijk, Noorwegen!!!
15 juni, de dag voor vertrek!
Vandaag is het zover de laatste voorbereidingen voordat we op pad gaan! Sochtends eerst richting de Cranenbroek, nog even kijken voor een regenpak, stoeltje, spanbandjes, duct tape, en wat ander klein spul, daarna even langs de supermarkt voor de eerste paar dagen nog wat boodschappen in slaan. Daarna even bij de Action binnenstappen daar tref je altijd wel wat rommel aan wat van pas kan komen onderweg. Uiteraard nemen we op deze eerste “echte” motorvakantie veel te veel rotzooi mee wat we totaal niet gebruiken.
Smiddags knutsel ik nog even een 12volt aansluiting op de Transalp van Jaap zodat hij onderweg zijn camera op kan laden. En dan beginnen we langzaam met alles op de motor te laden. Dit is zeker de eerste keer een flink gepuzzel, ik heb 2 grote Krauser koffers aan m’n motor hangen waar ik redelijk wat in kwijt kan, maar 1 koffer zit bijna compleet vol met het “kook en keuken gerij” en houd wat plek over voor boodschappen. Op het zadel komt nog een bagage rol met daarin de slaapmat en kleding, het overige spul verdeel ik over de andere koffer en tanktas. Jaap heeft iets meer moeite om al zijn spullen op de motor te knopen, hij moet het doen met een topkoffer, een bagagerol, en nog 2 losse tassen… achja wat dat betreft zegt een foto meer dan 1000 woorden!
Maargoed, aangezien we sochtends rond 9.00 al waren begonnen is het uiteindelijk na alle boodschappen en als we alles aan de motor hebben hangen al weer 01.00uur! Dus de planning om op de eerste dag om 6.00uur weg te rijden laten we maar meteen vallen! Dan gaan we in ieders geval dag 1 een beetje uitgerust op weg.
Dag 1: 16 Juni
Gereden afstand vandaag: 804km
Na afgelopen nacht weinig geslapen te hebben door toch wat zenuwen is de dag van vertrek eindelijk aangebroken! Afgelopen nacht nog even de laatste hand aan de route gelegd en alles in de Zumo geladen. Jaap staat rond 9.00 voor de deur, we pakken op het gemak nog een bak koffie en wat te eten, en hijsen ons dan in onze motorpakken! De motoren worden de schuur uit gereden, nog even afscheid nemen van mijn ouders en zusje, en we gaan op pad, om over 3,5 later weer thuis te komen! Eindelijk na lange voorbereidingen gaan we op "avontuur"!
Vandaag hadden we het idee om volop snelweg te rijden, de kortste en snelste weg, en het overmoedige idee om door te kunnen rijden tot over te tolbruggen in Denemarken en onderin Zweden ergens de tent op te kunnen zetten. Na een aantal tankbeurten begint het te regenen, en daarom zoeken we een overkapping op een parkeerplaats op omdat we ook wat honger krijgen. Daar komen we er ook meteen achter dat we dag 1 al verkeerd rijden! Pas vanaf Zweden heb ik de route in de Zumo staan, dus nu staat de navigatie op zelf navigeren naar Zweden, maar wil dus over de veerpont ipv de tolbruggen! Er zit niets anders op dan weer een eind terug te rijden en een afslag richting deze bruggen toe te nemen.
Op de parkeerplaats stopt even later nog een BWM GS, met daarop een Amerikaanse militair die op een basis in Duitsland is gestationeerd. Hij is momenteel met verlof en is ook onderweg naar de Noordkaap, maar is dus wel van plan met de veerpont te gaan. We zetten ook voor hem een kop koffie, in ruil daarvoor geeft hij ons een militair voedsel pakket, dat blijkt een aantal dagen later absoluut niet te smaken!
Even later stappen we weer op onze motoren, en rijden een eindje op de zelfde weg terug, hoe hoger we in Denemarken komen hoe meer wind er komt te staan, tot soms gevaarlijk toe, we moeten af en toe echt inhouden met de snelheid om niet een rijbaan om te schuiven met de windvlagen. Bij de volgende tankstop besluiten we dat we ergens voor de tolbruggen een camping gaan zoeken (omdat we nog niet wild mogen kamperen in Denemarken). We vinden een camping in Kolding, hier komen we iets na 21.00uur aan, en kunnen nog voor het donker de tenten opzetten en nog kom soep warm maken, met daarbij wat welverdiende pilsjes voor deze eerste dag terwijl het langzaam donker wordt!
Dag 2: 17 Juni
Gereden afstand vandaag: 683km
Afgelopen nacht heb ik goed geslapen! Om 6.30uur gaat de wekker, het is flink warm in de tent dus ik sta zo buiten, en het is lekker weer vandaag! We staan niet voor niks op een camping, dus gelijk maar even douchen, daarna al de spullen weer inpakken. Dan begint het avontuur weer om alles degelijk op de motor te knopen, hier zit nog niet echt vooruitgang in.
We rekenen af op de camping, en vragen waar we ergens wat boodschappen kunnen doen voor het ontbijt, verderop in de straat blijkt een supermarkt te zitten. Jaap gaat de winkel in om wat inkopen te doen, ik blijf voor de zekerheid bij de motoren om deze in de gaten te houden. Ik wordt aangesproken door een oudere Deense vrouw (70+??) ze vond het mooi dat we vanuit Nederland op weg waren naar de Noordkaap. Ze vertelde zelf al een aantal keren op de fiets vanuit Denemarken op de Noordkaap te zijn geweest, in gedachten verklaar ik haar voor gek, maar later deze vakantie komen we erachter dat er heel veel mensen op de fiets die kanten op gaan.
Na dat de boodschappen zijn gedaan draaien we weer de snelweg op bij de eerste benzinepomp met een grote parkeerplaats stoppen we. Hier gaan we een eitje bakken om even goed te ontbijten. Vlug even het keukengerei afwassen in de wasbak bij de wc’s en we gaan verder op weg.
Niet veel later bereiken we de eerste tolbrug, de Storebæltsbro (Grote Beltbrug), met zijn lengte van 18km en de hoogte van het wegdek op 65m is dit een indrukwekkend bouwwerk, waar we even de tijd voor nemen om naar een mooie fotolocatie toe te lopen.
Ook op deze brug waait het weer lekker, waardoor de snelheid niet echt hoog licht, hierdoor hebben we wel tijd lekker rond te kijken, de brug is omringt door diverse windmolen parken, en her en der zien we wat mooie boten varen.
Na weer een eindje verder te zijn gereden stond onder Kopenhagen de tweede tolbrug aangegeven, de Øresundsbro, met zijn lengte van 7.8km wel wat korter maar zeker niet minder indrukwekkend dan de vorige. Na deze brug overgestoken te zijn staan we meteen in Zweden.
Ook willen we zo snel mogelijk proberen om door Zweden heen te rijden, dus zolang als we snelweg kunnen rijden doen we dit. Langzaamaan zien we het landschap wat veranderen, helemaal onderin Zweden leek het landschap meer op een uitloper van het kale Denemarken, maar er komt langzaam wat meer bebossing.
Rond 20.00 beginnen we toch redelijk moe te worden, en willen op zoek gaan naar onze eerste wildkampeerplek! We zijn op dit moment nog niet zover dat we zomaar een bos in rijden en de tent neergooien. We houden het op een ietswat afgelegen parkeerplaats met een picknicktafel die ook goed van pas komt. We zetten de tenten op, maken een flinke pan macaroni klaar, en onder het genot van een paar blikken bier praten we nog een tijdje verder over wat we vandaag allemaal hebben gezien en meegemaakt. Ook merken we op dat het op deze locatie al niet meer echt donker wordt.
Morgen willen we nog een dag flink wat kilometers maken om op camping Jarvsand te komen. Hier is Jaap een aantal jaren terug ook op vakantie geweest, en is gerund door Nederlanders. Hier willen we ook een halve rustdag inlassen.
Dag 3: 18 Juni
Gereden afstand vandaag: 764km
Vandaag ben ik al vroeg voor de wekker wakker, 5.30uur, misschien omdat ik me niet echt op m’n gemak voel de eerste keer wildkamperend, of misschien omdat ik gewoon heel veel zin heb in de komende dag! In de tent valt ook niks te beleven dus besluit ik rond 6.00uur maar om mijn spullen weer in te pakken en op de motor te laden. Het ontbijt van vandaag is de laatste Hollandse kost die we bij hebben, een blik Unox erwtensoep.
Op het moment dat we op de motor stappen om verder te rijden begint de lucht wat te betrekken en is het de komende paar uur aan de frisse kant. De komende 3 dagen zullen we grotendeels op één weg doorbrengen, de E45! Deze loopt midden door Zweden van zuid naar noord, en is op de meeste stukken maar een 80km/u weg. Hoe verder we op deze weg komen hoe dichter de bebossing langs de kant wordt, afgewisseld door kleine tot extreem grote meren met een mooi uitzicht erover. Wel blijft het een erg vlak landschap.
Rond het middaguur is het weer tijd om wat te eten, we vinden een mooie parkeerplaats langs de E45 die echt is ingericht op rondtrekkende mensen, er staan diverse overdekte picknicktafels, en er zijn veel sporen te zien van kampeerplekjes. Ook hier gaan we weer aan de gang om een paar eieren te bakken en een paar bakken koffie te zetten. Als we hiermee bezig zijn komt er een groepje Duitsers aangereden, hoe kan het ook anders, op BMW’s. Ook hun zijn onderweg naar de Kaap, en moeten vooral erg lachen om Jaap z’n bagage toren, daar worden uiteraard ook wat foto’s van genomen. Toch hadden we zelf het idee dat Jaap z’n bagage al heel wat beter op orde had deze dag!
We rijden weer verder over de E45, Jaap gaat opeens vol in de ankers, dus ik draai ook maar om kijken of er iets gebeurd is… Maar Jaap heeft zijn eerste Eland gespot een 150 meter het bos in, in het wild! Toch wel een apart iets om zo een beest in het wild te zien!
Alle dorpjes waar we ondertussen doorheen rijden bestaan grotendeels uit de zelfde soort houten huisjes, de ene wat groter dan de andere, maar in grote lijnen het zelfde, hier van is ook nog eens 75% rood geverfd.
Er werd geschreven onder andere op het motor-forum dat de E45 een saaie rechte weg is. Ok recht is hij wel, maar in onze ogen zeker niet saai! Het landschap wisselt regelmatig af, verschillende soorten bossen, dorpjes, meren en op plekken ligt het overvol met zwerfkeien, van zo groot als een vuist tot zo groot als een huis. Toch apart om te zien dat die stenen op de gekste plekken liggen.
Uiteindelijk na vandaag een lange dag gereden te hebben over eigenlijk alleen maar een 80 weg, komen we aan in het dorp Stömsund, hier nemen we de afslag naar camping Järvsand, over een gravel weg, hier merken we meteen dat een gravelweg met bagage wel compleet anders rijd dan zonder bagage. Niet veel later komen we aan op de camping rond 21.30 uur, er is geen personeel te zien, dus we zetten onze tenten op en beginnen weer onze volgende pasta maaltijd te maken, tot nu toe toch wel de meest ideale maaltijd die we hebben kunnen vinden.
We pakken ook deze avond weer een paar blikken bier en hebben het weer over de gebeurtenissen van de dag, plus vandaag hadden we het eerste rendier van de vakantie gespot dus ook de rendier sticker mag op de koffers geplakt worden! Ondertussen als we buiten zitten krijgen we voor het eerst redelijk last van muggen, die beesten blijven rondom je kop zoemen, en voor iedere mug die je kapot slat komen er twee terug, kortom lekker irritant! Rond de tijd dat we willen gaan slapen hebben we nog steeds niemand gezien, dus we kruipen onze slaapzakken in en kijken morgen wel of er iemand te vinden is. Morgen willen we ook een paar uur later vertrekken zodat we het even rustig aan kunnen doen, omdat we de afgelopen 3 dagen al flink wat kilometers hebben gereden, en ondertussen zitten we ongeveer halverwege Zweden en wordt het niet meer donker snachts.
Dag 4: 19 Juni
Gereden afstand vandaag 313km
Als ik wakker wordt is het bloedheet in m’n tent, dus dat verspeld goed weer voor vandaag! Maar nadat we beide weer uit de tenten zijn en aan een zelf gezette bak koffie zitten begint het te regenen.
Nadat we de koffie ophebben gaan we op zoek naar de camping beheerder, hij was vannacht pas laat terug en had onze tenten al zien staan, zo groot is de camping namelijk niet. Voor een schappelijke prijs hebben we kunnen overnachten, en kunnen we gebruik maken van de douches en wasmachines, altijd makkelijk omdat we niet heel veel kleren mee slepen. Na het douchen besluit ik toch maar vlug een handwasje te doen, aangezien ik alleen 2 onderpakken voor m’n motor pak wil uitwassen, en leg deze in de zon te drogen. Gisteren merkte ik op dat Jaap zijn achterlicht continu aan en uit ging, dus ook hier werd nog even na gekeken, en later “professioneel” gerepareerd door Jaap met een ijzerdraadje.
Langzaam aan beginnen we met het in pakken van de spullen, ondertussen is het gelukkig weer droog geworden, knopen alles op de motor en maken daarna nog even een praatje met de campingeigenaar en rond 14.30uur stappen we weer op. Hij stuurt ons naar een supermarktje in de goede richting waar we de inkopen voor vandaag kunnen doen. Die bestaan uit wat Zweeds brood en hamburgers als middag eten, en weer wat pasta en een sixpack halve liters voor het avond eten. Ondertussen zijn we al vrij gewend aan het winkelen in Scandinavië en gaan beide de winkel in en laten nagenoeg alles onbeheerd op de motor hangen.
Na het winkelen gaan we weer voor een goed uur op weg en vinden daarna een inham naast de weg, hier besluiten we rond 16.00uur ons ontbijt te nemen, aangezien we vandaag eigenlijk nog niets hebben gegeten, zo snel vliegt de tijd voorbij! Er is totaal niks mis met het Zweedse brood en de hamburgers, we krijgen er weer wat nieuwe energie door binnen, maar helaas sneuvelt op deze plek ook al het 3de blik bier van deze vakantie, dit begint toch langzaam een dure aangelegenheid te worden!
Na het eten vervolgen we onze weg nog steeds over de E45, hier lijkt echt geen eind aan te komen! Wel begint het landschap langzaam iets heuvelachtiger te worden, en komen er iets meer flauwe slingers in de weg. Op parkeerplaatsen komen we steeds meer bouwwerkjes tegen echt gericht op rondtrekkende mensen, zoals kleine overdekte hokjes, kampvuurplekken en overdekte picknicktafels. Ook blijven we mooie meren tegen komen langs de weg, maar deze dagen hebben we nog niet echt de tijd om dingen te bekijken/te bezoeken we willen immers zsm in Noorwegen zijn!
Na vandaag een 300km gereden te hebben gaan we opzoek naar een wildkampeerplek. Ik raadpleeg mijn Zumo, en zie dat er een paar km verder een doodlopend zandpad langs een meer loopt, dat is zeker het proberen waard! Na een eindje het pad ingereden te zijn komen we op een open ruimte tussen de bomen, hier zijn tekenen te vinden van andere mensen die er gekampeerd hebben, we kijken rond, we hebben een mooi uitzicht op het meer, er is genoeg houd te vinden voor een vuurtje dus deze plek gaat het worden!
Nadat we weer beginnen met onze kampeerplek op te bouwen blijkt het al snel dat we hier nog veel meer last van muggen hebben! Dus ik breng vlug een vuur aan de gang, maar dit helpt ook niet tegen deze muggen… Dan maar even doorbijten en flink wat antimug spul opsmeren! Er zit niets anders op dan gewoon aan het eten te beginnen en weer een pilske te pakken! We blijven nog even buurten bij het vuurtje en kruipen daarna we vlug onze tenten in om verlost te zijn van de “muggenplaag”, morgen is er weer een dag!
Dag 5: 20 Juni
Gereden afstand vandaag: 588km
Helaas, ik wordt wakker en het regent nu echt volle bak, ook is het vannacht redelijk aan de frisse kant geweest naast het meer. Met enige tegen zin ga ik in de regen m’n tent uit, en niet veel later komt Jaap ook z’n tent uitgerold. We besluiten zo snel en zo droog mogelijk onze spullen in te pakken, gelukkig heb ik heel de “keukenkoffer” de vorige avond al ingepakt, dit schilt weer wat gepuzzel en tijd. Het regent nog steeds volop als we op weg gaan, dus met enige tegenzin gaan we toch onderweg. Bij de eerste benzinepomp stoppen we om te tanken en Jaap moet vulling hebben voor zijn campingbrander, we vragen in de winkel naar het weerbericht voor vandaag, helaas kan de vrouw ons geen goed nieuws geven want het zal de hele dag blijven regenen in deze regio! Helaas het is niet anders, dus we rijden maar weer verder. Niet veel later passeren we de Poolcirkel, hier hadden we eigenlijk wel iets bijzonders van verwacht, maar alles wat we zagen was een parkeerplaats met wat borden en een gemetseld bankje, veel zin hadden we ook niet om verder rond te kijken omdat het nog steeds volop regende.
Na weer verder op pad te gaan over de E45 komen we wat grote waterkracht elektriciteitscentrales tegen met daarbij grote stuwmeren. Bij de centrale in het dorpje Porjus zien we langs de weg een groot monument staan, hier stoppen we even, mede omdat Jaap z’n bagage opnieuw vast moet knopen. Als we hier staan zien we een klein hutje midden in het park. Niet veel later zitten we in dit hutje wat helemaal vol staat met allerlei regenlaarzen, maar voor ons een goede plek om een bak koffie te zetten en een paar boterhammen te eten, en vooral even weg te zijn uit de regen! Als we weer op de motor stappen komt het groepje Duitsers op de BMW’s weer langs gereden die vriendelijk zwaaien, en ook wij gaan weer op weg.
Een paar dorpen verder spotten we weer een supermarkt, Jaap gaat snel wat boodschappen doen en ik rommel wat met de navigatie. Als ik op de parkeerplaats rondkijk valt het me op dat nagenoeg iedere auto is voorzien van 2 of meer grote rally koplampen. Eigenlijk niets geks omdat het hier swinters nagenoeg compleet donker is de hele dag, maar wel een apart iets om te zien op normale auto’s.
Na een uur rijden komen we langs een grote parkeerplaats met het bord welkom in Lappland, hier moet uiteraard gestopt worden om een foto van te maken. Ook is het ondertussen droog geworden, daar maken we even gebruik van om de benen te strekken en wat cola te drinken. Want toch wordt je nogal snel erg gaar van heel de dag door de regen te rijden.
Als we weer verder rijden valt me op dat het wegdek langzaam wat minder van kwaliteit begint te worden, de dorpjes worden steeds kleiner, en ook komen we steeds meer vervallen huizen en schuurtjes tegen waar al jaren niemand meer lijkt te zijn geweest. Ook zie je als je af en toe het bos inkijkt een aantal afgedankte auto’s staan die al lange tijd door niemand meer zijn verplaatst, en waarschijnlijk de komende jaren ook niet verplaatst zullen worden.
Rond 18.00uur willen we weer even een pauze inlassen om een blik soep op te warmen en wat te drinken, we stoppen op een parkeerplaats langs een watertje, het aantal muggen wat hier zit slaat echt alles! Niet veel later staan we met het complete motorpak aan en helm op een blik soep warm te maken om zo min mogelijk last van de muggen te hebben. Ook wordt de soep lopend opgegeten wederom om de muggen voor te blijven! Zo gauw de soep op is springen we op de motor en rijden snel weg van deze plaats!
Een uur later bereiken we eindelijk (!!!) het einde van de E45 in Karesuando, het was toch een hele weg met zijn 1680km! In Karesuando tanken we weer, en stappen de shop in, hier is echt vanalles te koop, van het normaalste snoepgoed, tot survival artikelen, visgerij, aircos, dierenhuiden enz. We vragen aan de bediende om een antimuggen goedje dat wel goed werkt, die rotzooi uit Nederland is waardeloos. We nemen beide een spuitbus mee, en later deze dag zal blijken dat dit spul gelukkig wel werkt!
Als we buitenkomen staat er een andere motorrijder bij de pomp, een Zweed, hij komt over als zomaar een vage pipo. Hij waarschuwt ons voor rendieren in deze omgeving, zelf dachten we dat we pas veel noordelijker rendieren tegen zouden komen.
Maargoed, we gaan nog een eindje verder op pad, we willen vannacht op Noorse grond kamperen! Niet veel later rijden we in ieders geval al de Finse grens over, hier wil ik in de berm een foto maken van een bord opgepast voor rendieren, maar onder het maken van de foto valt mijn trouwe Transalp tussen mijn benen uit, zo de eerste crash van de motor is ook in de pocket! Gelukkig geen schade nadat we de motor rechtop hebben gezet, en na wat gelach rijden we weer verder!
Het landschap in Finland verandert weer iets, het is afwisselender bebost, en we komen meer moerassige ondergronden tegen en soms lijken we zelfs een soort duinlandschappen te zien. De huizen lijken veel op de Zweedse, alleen staat er zowat naast ieder huis een sauna tent. Als we eenmaal in een redelijk dorpje kwa afmetingen komen zien we op een kruising hetgene wat we dus nog niet hadden verwacht, midden op de kruising staan 3 rendieren te grazen, deze moeten uiteraard op de foto en film!
Dan is het rond 21.30 eindelijk zover dat we over de Noorse grens rijden, meteen op de eerst mogelijke plek, tussen wat bomen een 100 meter van een parkeerterrein af, bouwen we ons kamp op en stoken weer een vuur. Onder het hout sprokkelen komen we diverse botten tegen van dieren, en ook een halve poot van een rendier, dus er zullen hier toch wel wat wilde dieren rondlopen. Maar we maken ons geen zorgen er wordt immers niet voor niets gezegd dat de dieren banger voor ons zijn dan andersom! Een vuurtje maken is zoiezo altijd gezellig, maar vanavond willen we een visje klaarmaken met wat groentes in aluminium folie. Een goed plan, maar de uitvoering wat minder, al de groente verbrand grotendeels, maar gelukkig is de vis nog wel goed te eten, zodat we nog iets hebben! Uiteindelijk bereikt de “muggenplaag” op deze locatie zijn toppunt, maar gelukkig werkt het Zweedse spul top! Maar toch duiken we naar het eten snel onze tenten in en buurten vanuit de tenten met elkaar, omdat we buiten die muggen stikbeu zijn!
Dus bij deze het eerste deel van mijn "verslagje", ik ben benieuwd naar jullie reacties, over een paar dagen zal ik het tweede deel van de totaal 23 dagen toevoegen
Ik was bezig om mijn verhaal voor mezelf een beetje op papier te zetten, maar dacht dan kan ik het net zo goed hier op het forum delen, aangevuld met diverse foto's!
Dus ik ga proberen om de paar dagen een updateje neer te zetten, als dat op prijs wordt gesteld, want ik ben ondertussen nog aan het schrijven.
Dus hier gaan we (!!)
Al enkele jaren spookte het idee door mijn hoofd om op de motor richting Noorwegen te gaan. Hoe meer beelden ik de laatste jaren van Noorwegen zag hoe meer ik die kant op wilde gaan. In de zomer 2012 had ik voor mezelf de knoop door gehakt dat ik in 2013 Noorwegen in wilde gaan, en in ieders geval voor de prestige naar de Noordkaap te rijden! Ook al verteld iedereen dat er veel mooiere plekken te bezichtigen zijn en de Noordkaap eigenlijk niet de moeite waard is. Dus heb ik ook maar meteen begin 2012 een Transalp PD10 aangeschaft, dit leek mij een zeer geschikte degelijke motor voor deze reis.
Na wat navraag onder diverse motorrijdende vrienden was er weinig animo bij anderen om vier weken onderweg te zijn op de motor, met een aanwezige mogelijkheid op veel slecht weer en veel kilometers te rijden. Uiteindelijk later in de zomer op een verjaardag met een borrel op wordt Noorwegen weer op het woord gegooid. En ik raak met een goede bekende (Jaap) aan de praat die het plan ook wel ziet zitten! Op dat moment kenden we elkaar vooral via via.
Dus van het een komt het ander, om de paar weken spreken we af om onze ideeën en plannen op tafel te gooien, veel internetten om uit te zoeken welke locaties we zoiezo niet mogen missen. En uiteindelijk krijgen we een globale route voor ogen. Ondertussen is Jaap ook op zoek gegaan naar een motor op aan deze reis te beginnen, en ook hij kiest voor de Transalp PD10.
We gaan opzoek naar wat degelijk kampeer materiaal, ieder een eigen tent etc, er wordt langzaam wat aan de motors versleuteld om ze in zo betrouwbaar mogelijke staat te krijgen, nieuwe banden, remblokken, kleppenstellen, filter en olie verversen, bougies, koppeling nakijken etc. Het hemelvaart weekend leek ons een ideaal weekend (3 overnachtingen) om het materiaal en de motoren voor de eerste keer op “langere” afstanden te testen, door in 4 dagen op en neer naar het Zwarte Woud te rijden een kleine 1800km. Uiteraard hield het materiaal het goed zoals verwacht, en hebben we toen al een leuk voorproefje gehad!
Dus ondertussen begint de zomervakantie van 2013 al snel te naderen na dit weekend in het Zwarte Woud. Het materiaal is grotendeels compleet, de route ben ik langzaam aan het afronden, dus we zijn er eindelijk bijna klaar voor!! Eindelijk, Noorwegen!!!
15 juni, de dag voor vertrek!
Vandaag is het zover de laatste voorbereidingen voordat we op pad gaan! Sochtends eerst richting de Cranenbroek, nog even kijken voor een regenpak, stoeltje, spanbandjes, duct tape, en wat ander klein spul, daarna even langs de supermarkt voor de eerste paar dagen nog wat boodschappen in slaan. Daarna even bij de Action binnenstappen daar tref je altijd wel wat rommel aan wat van pas kan komen onderweg. Uiteraard nemen we op deze eerste “echte” motorvakantie veel te veel rotzooi mee wat we totaal niet gebruiken.
Smiddags knutsel ik nog even een 12volt aansluiting op de Transalp van Jaap zodat hij onderweg zijn camera op kan laden. En dan beginnen we langzaam met alles op de motor te laden. Dit is zeker de eerste keer een flink gepuzzel, ik heb 2 grote Krauser koffers aan m’n motor hangen waar ik redelijk wat in kwijt kan, maar 1 koffer zit bijna compleet vol met het “kook en keuken gerij” en houd wat plek over voor boodschappen. Op het zadel komt nog een bagage rol met daarin de slaapmat en kleding, het overige spul verdeel ik over de andere koffer en tanktas. Jaap heeft iets meer moeite om al zijn spullen op de motor te knopen, hij moet het doen met een topkoffer, een bagagerol, en nog 2 losse tassen… achja wat dat betreft zegt een foto meer dan 1000 woorden!
Maargoed, aangezien we sochtends rond 9.00 al waren begonnen is het uiteindelijk na alle boodschappen en als we alles aan de motor hebben hangen al weer 01.00uur! Dus de planning om op de eerste dag om 6.00uur weg te rijden laten we maar meteen vallen! Dan gaan we in ieders geval dag 1 een beetje uitgerust op weg.
Dag 1: 16 Juni
Gereden afstand vandaag: 804km
Na afgelopen nacht weinig geslapen te hebben door toch wat zenuwen is de dag van vertrek eindelijk aangebroken! Afgelopen nacht nog even de laatste hand aan de route gelegd en alles in de Zumo geladen. Jaap staat rond 9.00 voor de deur, we pakken op het gemak nog een bak koffie en wat te eten, en hijsen ons dan in onze motorpakken! De motoren worden de schuur uit gereden, nog even afscheid nemen van mijn ouders en zusje, en we gaan op pad, om over 3,5 later weer thuis te komen! Eindelijk na lange voorbereidingen gaan we op "avontuur"!
Vandaag hadden we het idee om volop snelweg te rijden, de kortste en snelste weg, en het overmoedige idee om door te kunnen rijden tot over te tolbruggen in Denemarken en onderin Zweden ergens de tent op te kunnen zetten. Na een aantal tankbeurten begint het te regenen, en daarom zoeken we een overkapping op een parkeerplaats op omdat we ook wat honger krijgen. Daar komen we er ook meteen achter dat we dag 1 al verkeerd rijden! Pas vanaf Zweden heb ik de route in de Zumo staan, dus nu staat de navigatie op zelf navigeren naar Zweden, maar wil dus over de veerpont ipv de tolbruggen! Er zit niets anders op dan weer een eind terug te rijden en een afslag richting deze bruggen toe te nemen.
Op de parkeerplaats stopt even later nog een BWM GS, met daarop een Amerikaanse militair die op een basis in Duitsland is gestationeerd. Hij is momenteel met verlof en is ook onderweg naar de Noordkaap, maar is dus wel van plan met de veerpont te gaan. We zetten ook voor hem een kop koffie, in ruil daarvoor geeft hij ons een militair voedsel pakket, dat blijkt een aantal dagen later absoluut niet te smaken!
Even later stappen we weer op onze motoren, en rijden een eindje op de zelfde weg terug, hoe hoger we in Denemarken komen hoe meer wind er komt te staan, tot soms gevaarlijk toe, we moeten af en toe echt inhouden met de snelheid om niet een rijbaan om te schuiven met de windvlagen. Bij de volgende tankstop besluiten we dat we ergens voor de tolbruggen een camping gaan zoeken (omdat we nog niet wild mogen kamperen in Denemarken). We vinden een camping in Kolding, hier komen we iets na 21.00uur aan, en kunnen nog voor het donker de tenten opzetten en nog kom soep warm maken, met daarbij wat welverdiende pilsjes voor deze eerste dag terwijl het langzaam donker wordt!
Dag 2: 17 Juni
Gereden afstand vandaag: 683km
Afgelopen nacht heb ik goed geslapen! Om 6.30uur gaat de wekker, het is flink warm in de tent dus ik sta zo buiten, en het is lekker weer vandaag! We staan niet voor niks op een camping, dus gelijk maar even douchen, daarna al de spullen weer inpakken. Dan begint het avontuur weer om alles degelijk op de motor te knopen, hier zit nog niet echt vooruitgang in.
We rekenen af op de camping, en vragen waar we ergens wat boodschappen kunnen doen voor het ontbijt, verderop in de straat blijkt een supermarkt te zitten. Jaap gaat de winkel in om wat inkopen te doen, ik blijf voor de zekerheid bij de motoren om deze in de gaten te houden. Ik wordt aangesproken door een oudere Deense vrouw (70+??) ze vond het mooi dat we vanuit Nederland op weg waren naar de Noordkaap. Ze vertelde zelf al een aantal keren op de fiets vanuit Denemarken op de Noordkaap te zijn geweest, in gedachten verklaar ik haar voor gek, maar later deze vakantie komen we erachter dat er heel veel mensen op de fiets die kanten op gaan.
Na dat de boodschappen zijn gedaan draaien we weer de snelweg op bij de eerste benzinepomp met een grote parkeerplaats stoppen we. Hier gaan we een eitje bakken om even goed te ontbijten. Vlug even het keukengerei afwassen in de wasbak bij de wc’s en we gaan verder op weg.
Niet veel later bereiken we de eerste tolbrug, de Storebæltsbro (Grote Beltbrug), met zijn lengte van 18km en de hoogte van het wegdek op 65m is dit een indrukwekkend bouwwerk, waar we even de tijd voor nemen om naar een mooie fotolocatie toe te lopen.
Ook op deze brug waait het weer lekker, waardoor de snelheid niet echt hoog licht, hierdoor hebben we wel tijd lekker rond te kijken, de brug is omringt door diverse windmolen parken, en her en der zien we wat mooie boten varen.
Na weer een eindje verder te zijn gereden stond onder Kopenhagen de tweede tolbrug aangegeven, de Øresundsbro, met zijn lengte van 7.8km wel wat korter maar zeker niet minder indrukwekkend dan de vorige. Na deze brug overgestoken te zijn staan we meteen in Zweden.
Ook willen we zo snel mogelijk proberen om door Zweden heen te rijden, dus zolang als we snelweg kunnen rijden doen we dit. Langzaamaan zien we het landschap wat veranderen, helemaal onderin Zweden leek het landschap meer op een uitloper van het kale Denemarken, maar er komt langzaam wat meer bebossing.
Rond 20.00 beginnen we toch redelijk moe te worden, en willen op zoek gaan naar onze eerste wildkampeerplek! We zijn op dit moment nog niet zover dat we zomaar een bos in rijden en de tent neergooien. We houden het op een ietswat afgelegen parkeerplaats met een picknicktafel die ook goed van pas komt. We zetten de tenten op, maken een flinke pan macaroni klaar, en onder het genot van een paar blikken bier praten we nog een tijdje verder over wat we vandaag allemaal hebben gezien en meegemaakt. Ook merken we op dat het op deze locatie al niet meer echt donker wordt.
Morgen willen we nog een dag flink wat kilometers maken om op camping Jarvsand te komen. Hier is Jaap een aantal jaren terug ook op vakantie geweest, en is gerund door Nederlanders. Hier willen we ook een halve rustdag inlassen.
Dag 3: 18 Juni
Gereden afstand vandaag: 764km
Vandaag ben ik al vroeg voor de wekker wakker, 5.30uur, misschien omdat ik me niet echt op m’n gemak voel de eerste keer wildkamperend, of misschien omdat ik gewoon heel veel zin heb in de komende dag! In de tent valt ook niks te beleven dus besluit ik rond 6.00uur maar om mijn spullen weer in te pakken en op de motor te laden. Het ontbijt van vandaag is de laatste Hollandse kost die we bij hebben, een blik Unox erwtensoep.
Op het moment dat we op de motor stappen om verder te rijden begint de lucht wat te betrekken en is het de komende paar uur aan de frisse kant. De komende 3 dagen zullen we grotendeels op één weg doorbrengen, de E45! Deze loopt midden door Zweden van zuid naar noord, en is op de meeste stukken maar een 80km/u weg. Hoe verder we op deze weg komen hoe dichter de bebossing langs de kant wordt, afgewisseld door kleine tot extreem grote meren met een mooi uitzicht erover. Wel blijft het een erg vlak landschap.
Rond het middaguur is het weer tijd om wat te eten, we vinden een mooie parkeerplaats langs de E45 die echt is ingericht op rondtrekkende mensen, er staan diverse overdekte picknicktafels, en er zijn veel sporen te zien van kampeerplekjes. Ook hier gaan we weer aan de gang om een paar eieren te bakken en een paar bakken koffie te zetten. Als we hiermee bezig zijn komt er een groepje Duitsers aangereden, hoe kan het ook anders, op BMW’s. Ook hun zijn onderweg naar de Kaap, en moeten vooral erg lachen om Jaap z’n bagage toren, daar worden uiteraard ook wat foto’s van genomen. Toch hadden we zelf het idee dat Jaap z’n bagage al heel wat beter op orde had deze dag!
We rijden weer verder over de E45, Jaap gaat opeens vol in de ankers, dus ik draai ook maar om kijken of er iets gebeurd is… Maar Jaap heeft zijn eerste Eland gespot een 150 meter het bos in, in het wild! Toch wel een apart iets om zo een beest in het wild te zien!
Alle dorpjes waar we ondertussen doorheen rijden bestaan grotendeels uit de zelfde soort houten huisjes, de ene wat groter dan de andere, maar in grote lijnen het zelfde, hier van is ook nog eens 75% rood geverfd.
Er werd geschreven onder andere op het motor-forum dat de E45 een saaie rechte weg is. Ok recht is hij wel, maar in onze ogen zeker niet saai! Het landschap wisselt regelmatig af, verschillende soorten bossen, dorpjes, meren en op plekken ligt het overvol met zwerfkeien, van zo groot als een vuist tot zo groot als een huis. Toch apart om te zien dat die stenen op de gekste plekken liggen.
Uiteindelijk na vandaag een lange dag gereden te hebben over eigenlijk alleen maar een 80 weg, komen we aan in het dorp Stömsund, hier nemen we de afslag naar camping Järvsand, over een gravel weg, hier merken we meteen dat een gravelweg met bagage wel compleet anders rijd dan zonder bagage. Niet veel later komen we aan op de camping rond 21.30 uur, er is geen personeel te zien, dus we zetten onze tenten op en beginnen weer onze volgende pasta maaltijd te maken, tot nu toe toch wel de meest ideale maaltijd die we hebben kunnen vinden.
We pakken ook deze avond weer een paar blikken bier en hebben het weer over de gebeurtenissen van de dag, plus vandaag hadden we het eerste rendier van de vakantie gespot dus ook de rendier sticker mag op de koffers geplakt worden! Ondertussen als we buiten zitten krijgen we voor het eerst redelijk last van muggen, die beesten blijven rondom je kop zoemen, en voor iedere mug die je kapot slat komen er twee terug, kortom lekker irritant! Rond de tijd dat we willen gaan slapen hebben we nog steeds niemand gezien, dus we kruipen onze slaapzakken in en kijken morgen wel of er iemand te vinden is. Morgen willen we ook een paar uur later vertrekken zodat we het even rustig aan kunnen doen, omdat we de afgelopen 3 dagen al flink wat kilometers hebben gereden, en ondertussen zitten we ongeveer halverwege Zweden en wordt het niet meer donker snachts.
Dag 4: 19 Juni
Gereden afstand vandaag 313km
Als ik wakker wordt is het bloedheet in m’n tent, dus dat verspeld goed weer voor vandaag! Maar nadat we beide weer uit de tenten zijn en aan een zelf gezette bak koffie zitten begint het te regenen.
Nadat we de koffie ophebben gaan we op zoek naar de camping beheerder, hij was vannacht pas laat terug en had onze tenten al zien staan, zo groot is de camping namelijk niet. Voor een schappelijke prijs hebben we kunnen overnachten, en kunnen we gebruik maken van de douches en wasmachines, altijd makkelijk omdat we niet heel veel kleren mee slepen. Na het douchen besluit ik toch maar vlug een handwasje te doen, aangezien ik alleen 2 onderpakken voor m’n motor pak wil uitwassen, en leg deze in de zon te drogen. Gisteren merkte ik op dat Jaap zijn achterlicht continu aan en uit ging, dus ook hier werd nog even na gekeken, en later “professioneel” gerepareerd door Jaap met een ijzerdraadje.
Langzaam aan beginnen we met het in pakken van de spullen, ondertussen is het gelukkig weer droog geworden, knopen alles op de motor en maken daarna nog even een praatje met de campingeigenaar en rond 14.30uur stappen we weer op. Hij stuurt ons naar een supermarktje in de goede richting waar we de inkopen voor vandaag kunnen doen. Die bestaan uit wat Zweeds brood en hamburgers als middag eten, en weer wat pasta en een sixpack halve liters voor het avond eten. Ondertussen zijn we al vrij gewend aan het winkelen in Scandinavië en gaan beide de winkel in en laten nagenoeg alles onbeheerd op de motor hangen.
Na het winkelen gaan we weer voor een goed uur op weg en vinden daarna een inham naast de weg, hier besluiten we rond 16.00uur ons ontbijt te nemen, aangezien we vandaag eigenlijk nog niets hebben gegeten, zo snel vliegt de tijd voorbij! Er is totaal niks mis met het Zweedse brood en de hamburgers, we krijgen er weer wat nieuwe energie door binnen, maar helaas sneuvelt op deze plek ook al het 3de blik bier van deze vakantie, dit begint toch langzaam een dure aangelegenheid te worden!
Na het eten vervolgen we onze weg nog steeds over de E45, hier lijkt echt geen eind aan te komen! Wel begint het landschap langzaam iets heuvelachtiger te worden, en komen er iets meer flauwe slingers in de weg. Op parkeerplaatsen komen we steeds meer bouwwerkjes tegen echt gericht op rondtrekkende mensen, zoals kleine overdekte hokjes, kampvuurplekken en overdekte picknicktafels. Ook blijven we mooie meren tegen komen langs de weg, maar deze dagen hebben we nog niet echt de tijd om dingen te bekijken/te bezoeken we willen immers zsm in Noorwegen zijn!
Na vandaag een 300km gereden te hebben gaan we opzoek naar een wildkampeerplek. Ik raadpleeg mijn Zumo, en zie dat er een paar km verder een doodlopend zandpad langs een meer loopt, dat is zeker het proberen waard! Na een eindje het pad ingereden te zijn komen we op een open ruimte tussen de bomen, hier zijn tekenen te vinden van andere mensen die er gekampeerd hebben, we kijken rond, we hebben een mooi uitzicht op het meer, er is genoeg houd te vinden voor een vuurtje dus deze plek gaat het worden!
Nadat we weer beginnen met onze kampeerplek op te bouwen blijkt het al snel dat we hier nog veel meer last van muggen hebben! Dus ik breng vlug een vuur aan de gang, maar dit helpt ook niet tegen deze muggen… Dan maar even doorbijten en flink wat antimug spul opsmeren! Er zit niets anders op dan gewoon aan het eten te beginnen en weer een pilske te pakken! We blijven nog even buurten bij het vuurtje en kruipen daarna we vlug onze tenten in om verlost te zijn van de “muggenplaag”, morgen is er weer een dag!
Dag 5: 20 Juni
Gereden afstand vandaag: 588km
Helaas, ik wordt wakker en het regent nu echt volle bak, ook is het vannacht redelijk aan de frisse kant geweest naast het meer. Met enige tegen zin ga ik in de regen m’n tent uit, en niet veel later komt Jaap ook z’n tent uitgerold. We besluiten zo snel en zo droog mogelijk onze spullen in te pakken, gelukkig heb ik heel de “keukenkoffer” de vorige avond al ingepakt, dit schilt weer wat gepuzzel en tijd. Het regent nog steeds volop als we op weg gaan, dus met enige tegenzin gaan we toch onderweg. Bij de eerste benzinepomp stoppen we om te tanken en Jaap moet vulling hebben voor zijn campingbrander, we vragen in de winkel naar het weerbericht voor vandaag, helaas kan de vrouw ons geen goed nieuws geven want het zal de hele dag blijven regenen in deze regio! Helaas het is niet anders, dus we rijden maar weer verder. Niet veel later passeren we de Poolcirkel, hier hadden we eigenlijk wel iets bijzonders van verwacht, maar alles wat we zagen was een parkeerplaats met wat borden en een gemetseld bankje, veel zin hadden we ook niet om verder rond te kijken omdat het nog steeds volop regende.
Na weer verder op pad te gaan over de E45 komen we wat grote waterkracht elektriciteitscentrales tegen met daarbij grote stuwmeren. Bij de centrale in het dorpje Porjus zien we langs de weg een groot monument staan, hier stoppen we even, mede omdat Jaap z’n bagage opnieuw vast moet knopen. Als we hier staan zien we een klein hutje midden in het park. Niet veel later zitten we in dit hutje wat helemaal vol staat met allerlei regenlaarzen, maar voor ons een goede plek om een bak koffie te zetten en een paar boterhammen te eten, en vooral even weg te zijn uit de regen! Als we weer op de motor stappen komt het groepje Duitsers op de BMW’s weer langs gereden die vriendelijk zwaaien, en ook wij gaan weer op weg.
Een paar dorpen verder spotten we weer een supermarkt, Jaap gaat snel wat boodschappen doen en ik rommel wat met de navigatie. Als ik op de parkeerplaats rondkijk valt het me op dat nagenoeg iedere auto is voorzien van 2 of meer grote rally koplampen. Eigenlijk niets geks omdat het hier swinters nagenoeg compleet donker is de hele dag, maar wel een apart iets om te zien op normale auto’s.
Na een uur rijden komen we langs een grote parkeerplaats met het bord welkom in Lappland, hier moet uiteraard gestopt worden om een foto van te maken. Ook is het ondertussen droog geworden, daar maken we even gebruik van om de benen te strekken en wat cola te drinken. Want toch wordt je nogal snel erg gaar van heel de dag door de regen te rijden.
Als we weer verder rijden valt me op dat het wegdek langzaam wat minder van kwaliteit begint te worden, de dorpjes worden steeds kleiner, en ook komen we steeds meer vervallen huizen en schuurtjes tegen waar al jaren niemand meer lijkt te zijn geweest. Ook zie je als je af en toe het bos inkijkt een aantal afgedankte auto’s staan die al lange tijd door niemand meer zijn verplaatst, en waarschijnlijk de komende jaren ook niet verplaatst zullen worden.
Rond 18.00uur willen we weer even een pauze inlassen om een blik soep op te warmen en wat te drinken, we stoppen op een parkeerplaats langs een watertje, het aantal muggen wat hier zit slaat echt alles! Niet veel later staan we met het complete motorpak aan en helm op een blik soep warm te maken om zo min mogelijk last van de muggen te hebben. Ook wordt de soep lopend opgegeten wederom om de muggen voor te blijven! Zo gauw de soep op is springen we op de motor en rijden snel weg van deze plaats!
Een uur later bereiken we eindelijk (!!!) het einde van de E45 in Karesuando, het was toch een hele weg met zijn 1680km! In Karesuando tanken we weer, en stappen de shop in, hier is echt vanalles te koop, van het normaalste snoepgoed, tot survival artikelen, visgerij, aircos, dierenhuiden enz. We vragen aan de bediende om een antimuggen goedje dat wel goed werkt, die rotzooi uit Nederland is waardeloos. We nemen beide een spuitbus mee, en later deze dag zal blijken dat dit spul gelukkig wel werkt!
Als we buitenkomen staat er een andere motorrijder bij de pomp, een Zweed, hij komt over als zomaar een vage pipo. Hij waarschuwt ons voor rendieren in deze omgeving, zelf dachten we dat we pas veel noordelijker rendieren tegen zouden komen.
Maargoed, we gaan nog een eindje verder op pad, we willen vannacht op Noorse grond kamperen! Niet veel later rijden we in ieders geval al de Finse grens over, hier wil ik in de berm een foto maken van een bord opgepast voor rendieren, maar onder het maken van de foto valt mijn trouwe Transalp tussen mijn benen uit, zo de eerste crash van de motor is ook in de pocket! Gelukkig geen schade nadat we de motor rechtop hebben gezet, en na wat gelach rijden we weer verder!
Het landschap in Finland verandert weer iets, het is afwisselender bebost, en we komen meer moerassige ondergronden tegen en soms lijken we zelfs een soort duinlandschappen te zien. De huizen lijken veel op de Zweedse, alleen staat er zowat naast ieder huis een sauna tent. Als we eenmaal in een redelijk dorpje kwa afmetingen komen zien we op een kruising hetgene wat we dus nog niet hadden verwacht, midden op de kruising staan 3 rendieren te grazen, deze moeten uiteraard op de foto en film!
Dan is het rond 21.30 eindelijk zover dat we over de Noorse grens rijden, meteen op de eerst mogelijke plek, tussen wat bomen een 100 meter van een parkeerterrein af, bouwen we ons kamp op en stoken weer een vuur. Onder het hout sprokkelen komen we diverse botten tegen van dieren, en ook een halve poot van een rendier, dus er zullen hier toch wel wat wilde dieren rondlopen. Maar we maken ons geen zorgen er wordt immers niet voor niets gezegd dat de dieren banger voor ons zijn dan andersom! Een vuurtje maken is zoiezo altijd gezellig, maar vanavond willen we een visje klaarmaken met wat groentes in aluminium folie. Een goed plan, maar de uitvoering wat minder, al de groente verbrand grotendeels, maar gelukkig is de vis nog wel goed te eten, zodat we nog iets hebben! Uiteindelijk bereikt de “muggenplaag” op deze locatie zijn toppunt, maar gelukkig werkt het Zweedse spul top! Maar toch duiken we naar het eten snel onze tenten in en buurten vanuit de tenten met elkaar, omdat we buiten die muggen stikbeu zijn!
Dus bij deze het eerste deel van mijn "verslagje", ik ben benieuwd naar jullie reacties, over een paar dagen zal ik het tweede deel van de totaal 23 dagen toevoegen
Laatst bewerkt: