Eindelijk, Noorwegen!! (reisverslag 2013)

hoop dat de balkan net zo gaaf wordt als dat rondje Noorwegen.
Waar rijden jullie heen? En hebben jullie nog tips voor ons om heen te rijden. :]
Die grens bij Rusland is echt zeker de moeite waart, vond dat de mooiste weg die we hebben gehad. En voor aankomend jaar zit ik eraan te denken mn laptop mee te nemen.
Kan het meteen op het forum.
 
hoop dat de balkan net zo gaaf wordt als dat rondje Noorwegen.

Zonder te weten hoe het in Noorwegen is, ben ik daar niet zo bang voor ;)

Waar rijden jullie heen?

Wij gaan via Rusland (St Petersburg en Murmansk) naar de Noordkaap. Grense Jacobselv staat op het programma! En verder wel zo'n beetje alle stukken die jullie ook gereden hebben. *D :]

En hebben jullie nog tips voor ons om heen te rijden. :]

Tips genoeg! Als je het leuk vind, dan wil ik je onze route wel mailen.

Het bovenste stuk van de Tatra (Slowakije) is mooi om te rijden. Het stuk naar de Zwarte Zee iets minder (je rijd al snel een kilometer of 6 - 700 door redelijk vlak gebied met allemaal recht-toe-recht-aan wegen). Verder zou ik kris-kras door de Transsylvanische Alpen rijden en echt niets overslaan! Geweldig(!) gebied!! En als afsluiter Montenegro niet vergeten!

Die grens bij Rusland is echt zeker de moeite waart, vond dat de mooiste weg die we hebben gehad. En voor aankomend jaar zit ik eraan te denken mn laptop mee te nemen.
Kan het meteen op het forum.

Helemaal gaaf als 'we' live kunnen meegenieten :Y
 
Laatst bewerkt:
Het laatste stuk staat op papier ! Nu nog een serie foto's erbij zoeken :]
 
En weer twee dagen :)

Deel 7

Dag 20: 5 Juli
Vandaag gereden afstand 280km


Yes! Geen luid getik op de tent, het is droog, en dat op één van de plekken waar het het meeste regent in Europa, de regio rondom Bergen. Dus met goede zin rol ik mijn tent uit en begin mijn spullen weer in te pakken en op de motor te hangen. Nog even een snelle douche en dan kunnen we weer op weg!

350.jpg


351.jpg


Niet veel later rijden we Bergen in. We zoeken dit keer wel naar een goede parkeerplek voor de motoren om niet weer een parkeerboete aan onze broek te krijgen. Het centrum van Bergen ziet er best gezellig uit, en het is er druk met toeristen. Mooie oude Noorse huizen voorzien van diverse winkeltjes en horeca gelegenheden. Met in het midden van het centrum een haven waar vooral veel plezier bootjes liggen van kleine vierpersoonsbootjes, tot enorme luxe zeilboten die de normale mens nooit zal kunnen betalen. Maar de grootste bezienswaardigheid die meteen opvalt is natuurlijk de vismarkt. Flinke rijen kramen en eettentjes waar overal verse vis is te kopen. Het is niet gek dat wij hier uiteraard gebruik van maken om te ontbijten. Op de markt zelf zijn talloze vissoorten te vinden, van simpele vis tot koningskrab en allerlei andere vreemde zeedieren.

352.jpg


353.jpg


354.jpg


355.jpg


356.jpg


357.jpg


We maken ons rondje door Bergen verder af. Nemen nog vlug een kijkje bij het fort, maar eigenlijk hebben we beide vooral zin om weer op de motor te stappen en onze reis (helaas richting huis) verder te vervolgen. Het is droog vandaag dus we hebben weer heel wat betere zin. Zoals al eerder opgemerkt kunnen we beide niet veel tijd in een stad doorbrengen, of het moet zijn dat we er een lekker pilsje kunnen pakken, maar er moet nog gereden worden! En dus zitten we niet veel later weer op onze motoren en vervolgen de rit nu op de RV7 langs het Hardangerfjord, wat ook weer een nationaal toeristische route is.

358.jpg


359.jpg


360.jpg


Het volgende agenda punt zijn de Låtefossen, een flink ruige waterval. Hier ben ik met het plannen van de reis diverse foto’s van tegengekomen, dus daarom is deze plek ook in de route opgenomen. Het is wel een “nutteloze” uithoek in onze route, omdat we na de Låtefossen te hebben bekeken de zelfde weg, aan de overkant van het water, weer terug volgen om weer terug op de RV7 te komen. Maar goed, na het pontje te hebben gepakt rijden we nu op de RV13 en dat is absoluut geen straf. De weg slingert langs een uitloper van het Fjord tussen twee bergruggen in, waar we af en toe al een leuke waterval spotten.

361.jpg


362.jpg


363.jpg


364.jpg


Na een dik uur gereden te hebben door de mooie omgeving zijn we aan gekomen bij de Låtefossen. Twee watervallen die met een woest geweld de berg afstorten en onder de weg elkaar ontmoeten en met een noodgang in de rivier doordenderen. Het is mooi om te zien en te horen hoeveel kracht er achter dit water staat, en vooral apart dat de gekke Noren ook nog eens de weg dwars over het einde van deze waterval hebben gelegd.

365.jpg


366.jpg


367.jpg


368.jpg


Ondertussen is het al weer bijna 19.00 uur en weer tijd om naar een slaapplek uit te kijken. We gaan weer op zoek naar een plekje om te wildkamperen. Maar op de weg waar we net overheen hebben gereden zijn we eigenlijk geen plek tegen gekomen om te kunnen kamperen. Dus besluiten we in ieders geval terug te rijden naar de RV7 om hopelijk daar zo snel mogelijk een leuk plekje te vinden.


369.jpg


370.jpg


Dit kost ons toch nog een kleine 2 uur, dan vinden we een parallel zandweg aan de 7 die we enkele honderden meters in rijden. Aan de begroeiing in het begin te zien wordt hier weinig meer gereden, dus dit wordt de plek. We hebben gelukkig weer een compleet droge dag achter de rug, maar het is ook te hopen dat we het vannacht droog houden. Onze kampeerplek is aan de ene kant voorzien van een steile berg van enkele honderden meters hoog, en aan de andere kant ook een schuine afscheiding van een meter of 4 hoog. Dus als we regen kregen kan dat wel eens slecht voor ons uitpakken. Na de tenten op gebouwd te hebben bereiden we onze 5 sterren maaltijd op onze brandertjes en genieten weer van wat pilskes in de natuur. Wat blijft het toch mooi, wildkamperen! Jammer dat dit fenomeen niet door heel Europa legaal is toegestaan.

371.jpg


372.jpg


Dag 21: 6 Juli
276 km


De lucht is strak blauw deze ochtend, en het is zeker een graad of 25, misschien nog wel warmer! Dat gaat dus weer een schitterede dag worden! Na de spullen te hebben ingepakt en voor we verder rijden bel ik eerst nog even naar huis. Mijn vader is vandaag namelijk jarig, en het is zoiezo al weer een eindje geleden dat ik contact heb gehad met het thuisfront, de laatste keer was voor dat we de Lofoten opreden.

373.jpg


374.jpg


Als we eenmaal op weg zijn stuurt de weg ons langs diverse hoge rotswanden en het is genieten geblazen! Op de eerste parkeerplaats die we tegen komen stoppen we voor een sanitaire stop. Toevallig staat hier ook een oude boerderij die we even bekijken. En we besluiten de wegenkaart er eens bij te pakken, om een beetje een beeld te vormen van de terugweg die we nog hebben te gaan. (Ik baal er nog steeds van dat ik mijn GPX bestanden niet meer heb) Maar het komt er op neer als we de terug route iets aan passen we nog diverse andere staafkerken mee kunnen pakken. We maken deze keuze en passen de navigatie aan. Maar eerste hebben we nog een eindje op de RV7 te gaan.

375.jpg


376.jpg


Het eerste dat op ons pad komt is zoiezo nog de Vøringfossen, een waterval van 182 meter hoog. Deze ligt ook aan de RV7. Vlak voor we de waterval bereiken rijden we eerst nog door een mooi stukje wegenbouw kunst. Een soort kurkentrekker in een rots waardoor de weg enkele tientallen meters omhoog klimt. Erg apart.
De watervallen zagen er thuis op internet een stuk mooier uit dan in het echt zoals wij ze hebben gezien, omdat de meeste foto’s zijn genomen vanaf het wandelpad de berg op, vanaf daar kijk je door de complete kloof heen met de watervallen onder je voeten. Maar uiteraard hebben wij weinig zin heel het wandelpad af te lopen in deze temperatuur met de motorpakken aan. Mensen die dit wel doen worden waarschijnlijk op een mooi uitzicht getrakteerd.

377.jpg


378.jpg


Als we verder rijden leid de weg ons langzaam weer hoger de bergen in, het landschap wordt weer kaler en uitgestrekter. En op een afstand zien we een grote grijze “muur” liggen. Als we hier dichterbij komen blijkt deze gigantische muur een kollossale dam te zijn, gestapeld van grote rotsblokken. De Sysen dam. We rijden via een klein weggetje het bergje op om een kijkje te nemen, net zoals diverse andere vakantiegangers want het is druk boven op de parkeerplaats. Maar eigenlijk is er weinig bijzonders te zien behalve het grote meer dat achter de dam ligt, en we kunnen wat verder de vallei in kijken.

379.jpg


380.jpg


381.jpg


We rijden ondertussen nog een eindje hoger en er is weinig begroeiing meer te vinden. Het landschap ligt weer vol met zwerfkijken en lage begroeiing, verspreid over het landschap, zover je kunt kijken, liggen diverse kleine meertjes en diverse sneeuwrestanten. Aan de weg te zien kan hier ook veel sneeuw liggen gezien de “sneeuwpaaltjes” langs de weg.

382.jpg


383.jpg


384.jpg


Als de weg weer begint te zakken rijden we langzaam de regio rond Geilo binnen. Een groot wintersportgebied in Noorwegen, nu ligt er dan wel geen sneeuw, maar het is er nog steeds druk genoeg. Met overal op de weg dikke patserbakken. In Geilo doen we ook nog wat boodschappen voor het avondeten, dit is zoiezo pas de eerste supermarkt die we spotten vandaag. In Geilo rijden we de SV40 op, aan deze weg zullen we nog diverse staafkerken tegenkomen met de eerste in Uvdal.

385.jpg


De staafkerk van Uvdal bevind zich in een klein openluchtmuseumpje met diverse andere oude gebouwen, allemaal hierheen verplaatst. Het kerkje is vanbinnen flink beschildert en verkeerd verder in een erg goede staat. De overige gebouwen zijn niet erg bijzonder te noemen, sommige zijn van binnen voorzien van oude werktuigen, of deels gemeubileerd. Bij het museum kopen we beide ook een boek over de nog resterende staafkerken in Noorwegen, altijd leuk om te hebben. En na een bak koffie stappen we weer op de motoren.

386.jpg


387.jpg


388.jpg


389.jpg


De SV40 is geen spectaculaire weg om te volgen, maar goed genoeg om ons niet te vervelen. Ondertussen hebben we al zoveel moois in Noorwegen gezien dat er af en toe ook eens iets wat minder moet zijn. Het komt er eigenlijk op neer dat we deze weg link snel afraffelen. We besteden weinig aandacht aan de overige drie staafkerken (Nore, Rollag, Flesberg) die we tegenkomen, we schieten alleen een paar fototjes en zo bijzonder zijn deze drie niet, en op het moment dat we er langs kwamen ook niet toegankelijk.

390.jpg


391.jpg


392.jpg


Misschien hadden we toch bij het oude idee van de route moeten blijven, wie weet wat we dan allemaal hadden gezien! Morgen staat in ieders geval de staafkerk van Heddal nog op het programma. Nu is het in ieders geval tijd om waarschijnlijk de laatste wildkampeerplek te zoeken, want als het mee zit (of tegen zit net hoe je het bekijkt) zitten we morgen op de boot naar Denemarken. We komen uitgereden bij een parkeerplaats langs de E134 hier staan diverse campers. En als we verder de parkeerplaats oprijden staat er een Engels man allemaal druk te gebaren, ik denk dat hij niet blij is met ons vlakbij. Maar het komt er op neer dat hij ons gebaart een stukje verder de parkeerplaats af te rijden richting het water. En gelijk heeft deze man! We komen uit bij een zeer mooi hoekje rechtstreeks aan het water.

393.jpg


Al snel gaan Jaap en ik aan de gang om wat hout te sprokkelen voor weer eens een kampvuurtje. En niet veel later begint Jaap met koken, en ik probeer het vuur aan de gang te krijgen. En dat valt keer op keer niet mee met dat vreemde Noorse hout.
Ondertussen een meter of 50 verderop bouwen een paar fietsers ook hun tent op. En ook hun beginnen met een vuurtje stoken. Ze brengen het er met drieën nog slechter vanaf dan ik in mijn eentje dus dat doet me stiekem wel goed met mijn ondertussen goed brandend vuur.

394.jpg


Wat later op de avond als ook hun hebben gegeten komt het vrouwtje van de drie fietsers een tijdje bij ons vuurtje zitten en we maken een praatje. Het blijkt dat zij en twee vrienden uit Polen komen. En nu bezig zijn, op de fiets, met een rondje Oslo Bergen Oslo… en zo hebben ze door de jaren heen al veel stukken van Europa gehad. Het zal nooit mijn hobby worden al dat fietsen…
Na wat biertjes is het tijd om weer onze slaapzakken in te duiken. Morgen helaas het laatste geplande dagje Noorwegen.
 
Het heeft ff geduurd! Maar hier is dan de laatste etappe, het einde van onze reis...
Heel wat minder foto's gemaakt, het landschap begon minder spectaculair te worden, en vooral de laatste dag veeeel snelweg gereden.
In ieders geval voor de gene die gereageerd hebben bedankt voor de reacties en interesse ;)

Deel 8


Dag 22: 7 Juli
Vandaag gereden afstand 320km


Het is weer tijd om op te staan, het is lekker weer dus daar licht het niet aan, maar beiden hebben we er niet echt zin in, dit zal ons laatste dagje Noorwegen worden… Maar goed, het zal toch een keer tijd worden om richting huis te gaan, en dat zal zeer waarschijnlijk toch deze dag moeten worden.
Nadat we onze spullen weer op de motoren hebben geknoopt rijden we richting de Heddal Stavkirke. Vlak hiervoor stoppen we nog bij een groot Shell pompstation, we hadden gisteren geen ontbijt ingekocht, dus pakken we hier maar een broodje. Als we de weg volgen komen we al snel aan bij Heddal. En ook al snel zien we de staafkerk staan, deze is immers van een redelijk formaat.

395.jpg


396.jpg


Als we dichter bij de staafkerk komen blijkt het dat er nog een klein uur een mis bezig is. Dus eerst lopen we richting het museum/restaurant. Hierbinnen is weinig boeiends te beleven, maar de vrouw achter de bar zegt ons dat er wat verder op het terrein ook nog een openlucht museumpje is. Aangezien we de staafkerk nog niet in kunnen lopen we die kant maar op.
Bij de huisjes aangekomen is ook dit niet erg bijzonder, de huizen lijken erg op de huizen in het vorige openlucht museumpje, daarom zijn we hier dus ook weer vlug uitgekeken. Maar ondertussen is ook de mis afgelopen. Dus gaan we richting de kerk.

397.jpg


398.jpg


Thuis met het uitzetten van de route had ik het idee dat dit een prachtige staafkerk zou zijn. En het is ook zeker een mooi gebouw, en indrukwekkend kwa grootte, maar er is te goed te zien dat de kerk gerestaureerd is, en het ontbreken van details in het houtwerk zorgt ervoor dat de kerk niet echt spectaculair is. Ook als we binnen in de staafkerk zijn is hij niet erg bijzonder, mede omdat de kerk nog steeds in gebruik is oogt deze van binnen vrij kaal op enkele schilderingen na. Ik heb zelf niks met kerken, maar het blijft vooral mooi om te zien hoe deze staafkerken gebouwd zijn, toch een mooi stukje bouwkunde.

399.jpg


400.jpg


Als we ons rondje afgerond hebben stappen we terug op onze motoren. Onze weg vervolgen we verder grotendeels over de RV41. De weg loopt door een mooi bebost gebied met overal grote meren, de weg is rustig dus we hebben tijd zat om lekker rond te kijken. En af en toe moeten we op de rem voor diverse wegwerkzaamheden waardoor we weer enkele kilometers gravel weg moeten rijden.

401.jpg


402.jpg


403.jpg


404.jpg


405.jpg


406.jpg


407.jpg


408.jpg


Uiteindelijk komen we rond 16.00 uur aan in Kristiansand, en we zoeken onze weg naar de ferry om daar te regelen dat we vandaag nog mee kunnen op de ferry. Er wordt ons verteld dat de boot al volgeboekt zit, maar dat we ons voor de reserve plekken moeten aanmelden, een paar motoren kunnen er altijd bij volgens het personeel. Zo gezegd zo gedaan, we sluiten aan in de rij, waar we nog een paar uur moeten wachten. Hier spreekt een oudere Ierse man ons aan. Hij is zelf ook al vaker met de motor naar Noorwegen geweest, maar gaat nu vanwege zijn leeftijd voortaan met de camper. Hij verteld ons ook dat hij nog nooit mee heeft gemaakt niet mee te kunnen op de ferry.
Na een tijd in de bakkende zon wachten gaan de poorten open, en komen we uiteindelijk bij de kassa, we kopen onze kaartjes bij het vrouwtje wat er achter zit en ook zij denkt wel dat we op de boot kunnen. Na de aanschaf van de kaartjes sluiten we aan in de reserve rij. Weer een uur of wat wachten en de boot begint langzaam vol te rijden, tot onze verbazing zien we maar 3 motoren de boot op rijden, en vinden het vreemd waarom wij er nog niet bij zijn geroepen. Het vrouwtje dat ons de kaartjes heeft verkocht staat immers de boot vol te begeleiden en weet dus dat wij ook graag mee willen, maar we worden niet geroepen….
Helaas wordt onze gedachte bevestigd na een tijdje wachten, ze komt naar ons toe dat de boot vol zit en we nu niet mee kunnen. Een beetje gepikeerd reageren we dat er maar drie motoren op de boot staan en we het vreemd vinden dat wij er niet bij konden. Maar het maakt weinig indruk, vette pech dus.
Na wat gemopper rijden we terug naar het kantoorgebouw en melden ons aan voor de eerst volgende boot morgen ochtend, rond 6.00 uur moeten we aan boord rijden. Dus moeten we nog even een slaapplekje zoeken, zo kort mogelijk bij de stad. Uiteindelijk vinden we een klein parkeerplaatsje met een groenstrook erlangs. Hier zetten we onze tent op en maken onze laatste maaltijd in Noorwegen klaar. Een pilske zit er niet in vanavond, die hadden we op de boot geplanned.
Het wordt een kort nachtje, om 6 uur moeten we weer bij de ferry zijn, dus uiterlijk 5.00 moeten we de tent uitrollen…

Dag 23: 8 juli
Vandaag gereden afstand 1071km


Pas thuis kwam ik erachter dat er eigenlijk totaal geen foto's zijn gemaakt het einde van de vorige dag en deze dag... Een beetje balen, maar het is niet anders.

Het was een kort nachtje, zeker omdat er midden in de nacht nog een luidruchtige camper of iets dergelijks stopte waardoor ik nog een keer wakker ben geworden. Maar nu is het tijd snel de spullen op de motor te knopen, en terug naar de haven te rijden.
Na niet al te lang wachten kunnen we de boot op. En nu zien we helemaal dat het onzin was dat we gisteren niet mee konden, er was een zeer ruime hoek om motoren te parkeren op de boot… Maar het is nu eenmaal zo gegaan, we zitten in ieders geval op de boot. Onder tussen hebben we al heel wat handigheid om de motoren vast te zetten op een ferry, dus ook dat is zo gebeurd.
Daarna gaan we naar boven, de boot in, we hadden de luxere stoelen gekozen dus heel veel hebben we niet te klagen. We pakken een paar bakken koffie en wat broodjes, en voor we het weten zitten we al weer in Denemarken! Nu is het dus echt over met de pret, tijd om naar huis te gaan.
Vanaf nu wordt het simpel snelweg rammelen richting het mooie Noord Brabant.
Het weer is goed, dus met goede zin rijden we de snelweg op. De enige stops die we nog maken zijn bij pompstations, om af en toe te tanken, wat te drinken, eten en ook belangrijk af en toe de benen te strekken.
Na een flink eind rijden zitten we weer een stuk in Duitsland. Tijd om te besluiten wat we doen, pakken we nog een camping, of kachelen we in één ruk door? Het is nog een dikke 400km rijden, Groningen hebben we al een aantal keer aangegeven zien staan, dus we besluiten door te rijden naar huis. Mooie plaatjes worden er vandaag niet meer geschoten, het is gewoon een simpel dagje oordoppen in en snelweg blazen.
Bij de eerste pomp in Nederland worden er uiteraard wat vette Nederlandse snacks genuttigd, en dan wordt er echt aan de laatste etappe van onze reis begonnen. De wegen zijn weer bekend, en het is nog een paar uurtjes rijden dan zijn we weer thuis. Onderweg nog een diner bij de McDonalds, een uurtje gas geven en we staan weer bij ons thuis voor de schuur. De plek waar dat we een dikke drie weken terug zijn weggereden. Het was een lange rit vandaag, maar het is toch altijd fijn weer thuis te komen. Vandaag 1071km op de teller gezet, persoonlijk recordje voor ons beiden :).

410.jpg


We (Jaap en ik) hebben werkelijk een schitterende vakantie gehad. We hebben genoten van de Scandinavische landen. De uitgestrektheid, de schitterende natuur en vooral de ervaring om drie weken met je tentje op onbekend terrein door te brengen hebben ervoor gezorgd dat we volop hebben genoten. Nu, een jaar later komt het nog bijna wekelijks ter sprake. En ik wil zeker nog (meerdere) keren terug richting het Noorden.
Ondertussen zijn we een jaar en vele motor kilometers verder. En is het tijd voor de volgende motorvakantie. Dit jaar hebben we gekozen om wat zuidelijker te gaan, een tocht van een dag of 20 door de Balkan landen. De Transalpjes zijn weer voorzien van frisse slijtage delen en wat andere investeringen, dit jaar zullen we met 3 man op pad gaan. Het testweekendje met Hemelvaart in het Zwarte Woud is ook weer goed bevallen, dus dat moet in de Balkan ook goed komen! Vertrek 13 juli!

IMG_20140530_204916.jpg


IMG_20140601_165603.jpg
 
Top verslag en schitterende foto's!! :} :} :} Je blijft genieten van zo'n mooi land :Y

Veel plezier op de Balkan!!


Bedankt, en inderdaad, het land blijft schitterend!

Echt heel erg zin in de Balkan landen, het is nu echt aftellen, en vooral hopen dat we onderweg genoeg tijd hebben om alles te doen en zien wat we willen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan