Eindelijk, Noorwegen!! (reisverslag 2013)

Haha zo ist, eigenlijk hebben we totaal geen aandacht aan Zweden besteed :]

begrijpelijk ;) zelf ook alleen die mijn bezocht in zweden. overigens vond ik het wel interessant, die hele stad Kiruna moet door de mijnbouw afgebroken worden! om enkele kilometers verderop weer te herbouwen, nou ja, bezoek je die deze zomer ;)
 
begrijpelijk ;) zelf ook alleen die mijn bezocht in zweden. overigens vond ik het wel interessant, die hele stad Kiruna moet door de mijnbouw afgebroken worden! om enkele kilometers verderop weer te herbouwen, nou ja, bezoek je die deze zomer ;)

Haha ik zou graag terug die kant uit willen, maar deze zomer staar er eerst een rondje richting de Balkan op de planning :)


Deeltje 3 is weer in de maak :] :]
 
Laatst bewerkt:
Deel 3


Dag 9: 24 Juni
Gereden afstand vandaag 420km


Als ik wakker wordt in mijn tent kijk ik met goede hoop door de ventilatie opening naar buiten, helaas MIST! Nog zeker net zo dik als afgelopen avond… Achja er valt weinig aan te veranderen, met een beetje tegen zin beginnen we onze spullen weer in te pakken. Ondertussen horen we motorrijders af en aan komen door de mist, en al gauw staan er tientallen geparkeerd op de parkeerplaats achter ons, en ze zien allemaal het zelfde als ons, totaal niks…

105.jpg


106.jpg


Nadat alles weer aan de motor hangt doen we nog een rondje op de Kaap zonder uitzicht en pakken binnen nog een broodje, dan gaan we weer verder. Mensen waarschuwden al dat de Noordkaap niet veel voorstelt, maar er dan ook nog in de mist te staan valt helemaal tegen. Maarja we zijn er geweest! Dat telt en dat was één van onze doelen!

107.jpg


De komende kilometers over de E69 tot net voorbij Honningsvåg hangt nog steeds vol met extreem dichte mist. We moeten het echt rustig aan doen om niet geraakt te worden door tegemoetkomend verkeer wat ineens uit de mist tevoorschijn komt, gelukkig grotendeels motorrijders daardoor is er iets meer ruimte op de smalle weg. Als de mist wat minder dicht begint te worden beginnen we ook in de berm overal grazende rendieren gezien, gelukkig dat we deze in de dichte mist niet voor onze motoren hebben gehad, dan was het wel feest! Als we uiteindelijk door alle mist gereden zijn blijkt het schitterend mooi weer te zijn! De omgeving ziet er compleet anders uit dan gisteren. Gisteren was de lucht grauw van de regenwolken en daardoor oogde ook heel het landschap anders. Nu schijnt te zon! Het is warm, en het landschap ziet er veel vriendelijker uit, mooie groene bergen, en een zeer helder blauwe zee waar we kilometers ver overheen kunnen kijken. Het lijkt voor ons gevoel dat we bijna over een compleet andere weg terug rijden.

108.jpg


109.jpg


110.jpg


Als we stoppen bij de eerste benzinepomp die we weer tegenkomen treffen we een 70+ koppel uit Engeland. Ook hun zijn vanuit Engeland bezig aan de ronde Noorwegen en Zweden, maar dan op een oude Oostblok tweetakt motor (MZ ofzo?) uit de jaren 50 met zijspan! Ook hun waren wildkamperend op pad en hadden ondertussen al de complete Noorse kust en de Lofoten gehad en stonden nu al aan de voet van de Noordkaap! Schitterend om zo een oud koppel op hun brik tegen te komen!
Beide gaan we weer op pad, hun richting de Noordkaap, en wij slaan weer de E6 op, om nu onze weg te vervolgen richting de Lofoten. Ook hier weer, ondanks dat het gewoon de grote doorgaande weg is, is het weer volop genieten van het landschap! Begroeiing wisselt zich weer af, tussen rotsen en mos, tot dicht beboste stukken. Zet willekeurig in Google Streetview je cursor neer en je begrijpt wat ik bedoel! Mooie ronde heuvels, tot spitse bergen met sneeuwtoppen, diverse meren en watertjes, alles komen we tegen in dit uitgestrekte gebied.

111.jpg


112.jpg


113.jpg


Als we langs de weg een klein winkeltje zien stoppen we om wat boodschappen te doen. Als we naar binnen willen gaan komt er net een groepje andere Nederlandse motorrijders de winkel uit. Er wordt weer een beetje de standaard praat gedaan en we scheiden onze wegen weer. Later deze vakantie komen we dit groepje nog wat vaker tegen onderweg Nadat we boodschappen hebben gedaan en weer even verder rijden komen we aan in de stad Alta. Tot nog toe vind ik eigenlijk iedere “stad” waar we geweest zijn tegenvallen, ik rijd veel liever door de kleine pittoreske Noorse vissersdorpjes om de echte Noorse cultuur te zien. Even later tanken we ook in zo een dorpje met daarbij behorend haventje.

114.jpg


115.jpg


Niet veel later begint de lucht flink te betrekken, en ja hoor!! Na 5 minuten barst er een stortbui los waar je bang van wordt. Het zicht wordt minimaal het valt met bakken uit de hemel. Omdat we totaal geen plekken zien om te schuilen rijden we maar door. Na een 25km door de stortbui te rijden begint het weer droog te worden. Tijd om de laarzen en sokken uit te wringen, hier ben ik ook achter gekomen dat ze niet water dicht zijn, waarna het weer tijd wordt om foto’s te maken.

116.jpg


117.jpg


Overal op de bergen zijn nu kleine watervalletjes te zien die snel al het regenwater lozen in rivieren en fjorden. De weg leid ons omhoog, wat verder de bergen in. En even later komen we echt door een landschap wat zo op een ansichtkaart zou kunnen staan. Als we nog wat verder de weg omhoog volgen komen we onze eerste sneeuw echt naast de weg tegen.

118.jpg


119.jpg


120.jpg


121.jpg


Nadat we van dit landschap hebben genoten en verder rijden duurt het niet lang voor het weer begint te gieten, een minimaal zo heftige bui als de vorige, dit keer willen we toch wel opzoek naar een overdekte plek of minimaal een plek om onze tenten op te zetten, het is ondertussen al weer 21.00uur. Het ziet ernaar uit dat het nog wel een eind zal regenen dus zetten we snel de tenten in de regen op, zodat we ook makkelijk bij als onze overige kampeerspullen kunnen, en wat eten kunnen gaan koken. Maar ongeveer op het moment dat we de laatste haring in de grond slaan stopt het met regenen… Maken wij weer mee!

122.jpg


We staan op een parkeerplaats waar officieel niet gekampeerd mag worden maar dat kan ons op dit moment weinig uitmaken, we zijn blij dat we ergens de tent op hebben kunnen zetten en we hebben nog eens een mooi uitzicht ook. Ondertussen dat we het dagelijkse pilske pakken komt er nog een kuddetje schapen op eigen gelegenheid langs gestapt. Ondanks dat je in de regen buien rijdend flink zit te balen kunnen we er nu wel weer om lachen, het hoort er toch bij, bij een vakantie in Noorwegen! Goed, bedtijd, morgen weer een dag.


Dag 10: 25 Juni
Gereden afstand vandaag 457km


Weer wakker, de zon staat op de tent en dus bloedheet in de tent. Dit komt erop neer dat we redelijk vroeg op zijn om maar uit die benauwde tent te zijn. We zetten koffie en pakken wat boterhammen die we nog bij hebben en frissen ons wat op bij de watervoorziening op de parkeerplaats. Het weer is vandaag top dus we hebben zin onze weg te vervolgen! We rijden verder over de E6 die uiteindelijk over zal gaan in de RV86 richting Finnsnes, hier kunnen we de oversteek maken naar het eiland Senja, de plaats die de Fin in Grense Jakobselv ons had aangeraden. Maargoed totdat we daar zijn hebben we nog een 230km te gaan.
Ik kan blijven vertellen over hoe mooi het landschap is, maar een aantal foto’s zegt veel meer dan een berg getyp van mij. Langzaam beginnen de bergen langs de weg te veranderen in de steile bergen met spitse punten zoals bekend van de Lofoten.

123.jpg


124.jpg


125.jpg


126.jpg


127.jpg


Nadat we de brug bij Finnsnes overzijn beginnen we aan onze ronde over het eiland Senja, we besluiten alleen de rechtse helft van het eiland linksom te rijden, hier zie ik degelijke wegen op de kaart/zumo, aan de andere kant van het eiland ligt wel een nationaal park, maar zie ik weinig echt doorgaande wegen lopen. Daar gokken we het niet op, omdat we willen proberen morgenochtend eerste werk in de Polar Zoo te zijn. Dus we beginnen aan onze ronde op Senja, de oostzijde van het eiland valt ons een beetje tegen, niet veel anders dan wat we de laatste dag hebben gezien.

128.jpg


129.jpg


Maar als we vanaf de 861 overgaan in de 862 begint het landschap zeer ruig en stijl te worden. Maar met de verandering van het landschap krijgen we ook weer een flinke stortbui gepaard met mist over ons heen… Zitten we eindelijk op een bijzonder stukje Noorwegen zien we weer niets! De mist hangt overal tegen de bergen een meter of 20 boven het wegdek, dus van een uitzicht op de bergen is niet te spreken.

130.jpg


131.jpg


Even later rijden we aan de andere kant van een bergrug in een groot fjord, hier is ook een uitkijk plek gecreëerd. Op deze plek komen we uiteraard weer een Nederlands stel tegen. Maar het belangrijkste is dat het aan deze kant van de berg droog is, wel hangt er nog wat mist, maar omdat de lucht een stuk helderder is geeft dit een mooi geheel aan het landschap.

132.jpg


133.jpg


134.jpg


135.jpg


Nu is het dus wel even genieten op Senja, maar als we later weer terug rijden over de 86 door het binnenland van Senja richting Finnsnes rijden we (waarschijnlijk) weer door de zelfde bui. We rijden weer over de brug van Finnsnes en op het vaste land is het weer droog. De sokken worden weer een keer uitgewrongen, en ik voor Bardu in op de Zumo, voor de route die we vandaag hebben gereden is geen route van te voren uitgewerkt, nog +/-80km wordt er aangegeven. Bardu is het dorp waar de Polar Zoo is gevestigd. Dus we gaan proberen hier ergens in de buurt een slaapplek te vinden. Ik had de coördinaten van de dierentuin niet opgeslagen in de navigatie dus we kijken op een informatie bord bij de stad. Dit bord is zo onduidelijk dat we drie keer de hele stad rondrijden en het nog niet gevonden hebben. Totdat we uiteindelijk een heel stuk buiten de stad zijn en eindelijk een bord zien op een “parkeerplaats” naast een mooi riviertje, Polar Zoo nog 5km. Hier besluiten we onze tent ook maar neer te gooien vlak naast deze snelstromende rivier, de volgende dag heb ik er spijt van want de rivier maakt snachts nogal een berg kabaal.

136.jpg


137.jpg


138.jpg


We koken weer een overheerlijke pasta maaltijd met wat natuurlijke kruiden, omdat Jaap de pan van de brander af op de grond laat flikkeren, maar dit mag uiteraard de pret niet drukken. Ondanks weer wat regen hebben we vandaag toch een erg mooi stuk Noorwegen gezien. Na het eten gaat Jaap aan het rommelen om zijn koplamp te vervangen, niet veel later licht al zijn kuipwerk van de motor af. En ik houd me even bezig met mijn ketting, ik houd er geen vet op en kan dat erop blijven spuiten. Goedkoop is kettingvet hier in Noorwegen iig niet te noemen.
Na ons klusuurtje is het weer tijd voor een lekker biertje, en wat chips. Er komt een Zweedse vrachtwagen chauffeur bij ons aan tafel zitten, en we beginnen een beetje te praten over wat we de laatste dagen allemaal hebben gezien. Na een uurtje houd de chauffeur het voor gezien en maken wij ook aanstalte om te gaan slapen naast de erg rumoerige rivier.



Dag 11: 26 Juni
Gereden afstand vandaag: 353km


Deze ochtend is de lucht weer flink grauw als we onze spullen aan het opruimen zijn. En voordat we bij de Polar Zoo zijn hebben we het eerste buitje alweer op onze kop gehad. Gisteravond had ik nog een smsje gedaan naar mijn moeder of ze het weerbericht van de Lofoten voor de komende 3 dagen even op wou zoeken. Volgens het weerbericht zou het de komende 2 dagen stralend weer moeten worden op de Lofoten. Maar goed we zitten nog niet op de Lofoten, dus het weer kan nog beter worden.

139.jpg


Bij de Polar Zoo aanbeland betalen we de entree, en vragen of we onze accus van de fototoestellen ergens aan de lader kunnen leggen, dit is geen probleem. We stappen de dierentuin in omdat eigenlijk de planning is zsm weer verder te rijden. Maar na een rondje door de dierentuin hebben we nauwelijks een dier gezien… Om 13.00uur start er een ronde met een verzorger, dan wachten we daar maar op, we willen toch wel graag wat wolven zien in deze dierentuin. In de tussentijd pakken we binnen een broodje en wat koffie, dan hebben we in ieders geval gegeten. We beginnen de ronde met de verzorgster bij de lynxen, daarna de poolvossen, wolven en beren. Overal wordt met eten gegooid dus dan hebben de beesten wel zin zich te laten zien. Er is een omheining met tamme wolven, deze zijn van pup af aan opgevoed door mensen en zouden net zo tam als afgerichte honden moeten zijn, hier kun je na de rondleiding bij, maar ik vind het bedrag van rond de 85 euro hier toch wel aardig hoog voor, eigenlijk had ik dit wel op de planning staan. Wat volgens de verzorgster wel vrij zeldzaam is, is dat we ook de wilde wolven van zeer dichtbij hebben kunnen zien, deze hebben zo een groot leefgebied dat ze zichzelf zeer zelden laten zien aan mensen. Daarna komen we nog bij een kooi waar 2 beren en 2 wolven samen in leven, ook deze zijn hier van redelijk jong af al ingezet en kunnen goed samen leven, en de wolven “pesten” de beren om aan eten te komen als de verzorgster eten neer gooit. De ene wolf bijt een beer in z’n kont terwijl de andere wolf het eten vlug wegpakt. Maar als de beer snel genoeg is blijven de wolven toch op afstand en erkennen hun meerdere in de beer.

140.jpg


141.jpg


142.jpg


143.jpg


144.jpg


145.jpg


146.jpg


147.jpg


Goed ik heb mijn wolven gezien, vind dit echt schitterende dieren! We pakken na het rondje door de dierentuin nog wat te drinken en een ijsco en gaan weer op weg het is ondertussen droog en lekker warm geworden. Onze volgende bestemming is Nyksund op de Lofoten. Dit is een vissers dorpje op een uiterst puntje net buiten de officiële Lofoten, het is 10 tallen jaren verlaten geweest. Maar sinds een aantal jaren is het dorpje weer in zijn oude vorm hersteld en is er een klein beetje horeca te vinden. Ook wonen er weer een aantal vissers. Totaal wonen er tegenwoordig 30 tot 40 mensen.
Maar het duurt nog even voordat we daar zijn.

148.jpg


Na een tijdje rijden over de E6 gaan we over op de FV825 een klein weggetje langs een groot fjord het is schitterend om door de kleine vissersdorpjes te rijden, met aan de ene kant een steile bergwand, en aan de andere kant rijd je een paar meter langs de zee. Bij Steinsland maken we de oversteek naar het volgende eiland en rijden later over de RV85 richting het noorden. De omgeving waar we vandaag doorheen rijden is met één woord schitterend mooi.

149.jpg


150.jpg


151.jpg


152.jpg


153.jpg


154.jpg


Bij Sortland steken we weer over naar het volgende eiland en gaan de RV820 volgen, daarna de RV821 op verder door het prachtige landschap. We willen vandaag eigenlijk heen rijden over de FV939 en dan morgen ochtend de terugweg pakken over de RV821, maar nadat we op 3/4de deel van de 939 zitten is er een wegopbreking waar we worden verplicht om om te draaien. Helaas, dan maar weer een eind de zelfde weg terug en ook vandaag over de 821 heen rijden naar richting Nyksund.

155.jpg


156.jpg


157.jpg


158.jpg


159.jpg


160.jpg


161.jpg


We gaan verder over de FV938 de laatste weg naar Nyksund, na een paar kilometer wordt het wegdek steeds slechter, totdat er de laatste kilometers niet veel meer over is dan een degelijke gravel weg. We rijden nu echt een paar meter naast de oceaan met niets tussen ons in, echt een afgelegen gebied! Vlak voor Nyksund zetten we onze tent vlak naast de weg neer, veel meer plek is er ook niet, persoonlijk is dit voor mij één van de mooiste locaties waar we hebben overnacht.

162.jpg


163.jpg


164.jpg


Het is hier heerlijk rustig weer, en daardoor ook een zeer rustige zee. Overal in het water zijn rotspartijen te zien, en op een paar 100 meter afstand zien we al een paar huisjes van Nyksund staan. We beginnen aan ons avond diner, we zijn van recept verandert, we hebben kant en klaar zakken eten gevonden in de supermarkt, goed betaalbaar, precies genoeg voor twee personen met een kom soep erbij, en vooral lekker en makkelijk klaar te maken. Uiteindelijk hebben we rond 0.00uur ons avondeten op.

165.jpg


166.jpg


Na het eten draaien we onze stoeltjes richting de zee en kunnen alleen maar genieten van deze locatie lekker in het zonnetje! Rond 2.00uur zijn de pilsjes weer op en is het tijd om weer gestrekt te gaan. Morgenochtend kijken of we een ontbijtje in Nyksund kunnen scoren!

167.jpg


168.jpg


169.jpg
 
Laatst bewerkt:
Weer een mooi verslag, en ook mooie plaatjes! Heel herkenbaar de tent naast rivier, dat lijkt zo mooi! Tot de helm en oordopjes uit gaan:p
 
Aah met veel plezier gelezen! Ben benieuwd naar de laatste delen! Deze zomer 2 volle weken gepland in Noorwegen! Dus krijg er zin in zo :)
 
mooi verslag, Noorwegen staat ook nog op m,n verlanglijst. is zo,n reis te doen op een supersport of kan je beter net als jullie voor een transalp gaan?
 
mooi verslag, Noorwegen staat ook nog op m,n verlanglijst. is zo,n reis te doen op een supersport of kan je beter net als jullie voor een transalp gaan?

:^ Dat is iets wat ik me ook afvraag. Noordkaap staat zeker op mijn to-do list :9~
Maar mooi geschreven, ben benieuwd naar het vervolg! :]
 
Laatst bewerkt:
Wij webben aleen asfalt gereden dus dat zal wel gaan. Maar het lijkt mij wel vermoeiend, je snelheid ligt daar niet zo hoog. Je wilt er geen verbaal krijgen want die zijn niet te betalen daar.
En ik denk dat onze zit houding iets lekkerder is 3 weken lang op zn transalpje. Lijkt me best zwaar. Zn supersport :]
Maar ieder zn ding natuurlijk. Ben ook echt wel stijf geweest toen ik weer thuis was, moest wel paar dagen bijkomen. :z 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf ook een SS naast de Transalp, en Noorwegen is echt wel te doen op een SS. Alleen als je echt ver Noordelijk af afgelegen gaat kom je erg slecht asfalt tegen of gravel wegen, maar de doorgaande wegen zijn goed te doen, mits je het weer mee hebt, wij hebben erg goed weer gehad voor Noorse begrippen, maar als je veel regen en mist treft zou ik er niet graag op een SS willen rijden :P

Het is wel zo dat de wegen erg uitnodigen om hard de rijden met een SS :P omdat ze vaak overzichtelijk en mooi glooiend zijn, en dat is iets waarmee je een groot risico loopt in Noorwegen. Zoiezo het plaatselijke volk dat je ziet rijden rijd nagenoeg alleen maar met originele pijpjes, dus mocht je gaan knallen val je al een stuk minder op :P En zoiezo net als Jaap hierboven al zegt, met 80 een hele dag op een SS ga je kapot aan, tenminste ik wel :P

Maar nogmaals over 90% van de normale doorgaande wegen zul je niet van je motor af stuiteren ;)
 
Laatst bewerkt:
Tot op heden met veel plezier al je verhalen gelezen ! Ik kijk uit naar de rest van je avontuur :) Wat een ontzettend mooi land is het toch.

De foto's en verhalen inspireren tot het zelf in willen plannen van een motorvakantie van dit kaliber!
 
Laatst bewerkt:
Leuke reacties mannen! Tijd voor het volgende deeltje :]

Deel 4


Dag 12: 27 Juni
Gereden afstand vandaag 227km


170.jpg


Wat een rust hier! Om 9.00 uur rol ik mijn tent uit, het is prachtig zomer weer zeker een graad of 25. De afgelopen nacht is er niet één auto langsgekomen alleen maar een paar kuddes schapen. Het weer is nog steeds erg rustig en we kijken uit over een strak blauwe zee waar we her en der een vissersbootje zien dobberen. Ondanks het warme weer schieten we toch ons motorpak weer aan nadat we ons “kamp” weer hebben afgebroken. Wij rijden het laatste stukje van de schitterende weg langs de zee af, richting Nyksund.

171.jpg


Het dorpje bestaat maar uit een paar huisjes, maar wat is dit een schitterend mooie locatie voor dit dorpje! Midden in het dorpje is een klein haventje waar wat kleine bootjes liggen. Overal staan oude opgeknapte houten huisjes, met de ene helft op de rotsen, en met de andere helft op palen in het water. Vanuit het dorpje kijk je aan de ene kant over de zee en aan de andere kant kijk je tegen mooie rotspartijen aan.

172.jpg


173.jpg


174.jpg


175.jpg


Als we het dorpje door gelopen zijn gaan we één van de twee restaurantjes binnen, we krijgen te horen dat de kok nog niet aanwezig is maar dat zou niet lang meer moeten duren. We wachten buiten op het terrasje lekker in de zon! Zo kan Noorwegen ook zijn! Als de kok is gearriveerd bestellen we de vangst van de dag, zalm, walvis en nog iets. Ik had nog nooit walvis op, maar het smaakte erg goed! We praten nog wat met de ober over hoe het wonen is in dit zeer afgelegen dorpje en vervolgen dan weer onze weg.


176.jpg


177.JPG


178.jpg


Het is ondertussen veel later dan we hadden verwacht, we wilden eigenlijk vandaag nog het Vikingmuseum op de Lofoten bekijken, maar dat gaan we zoiezo niet meer redden, dat zal een dag moeten wachten, we zullen ons vandaag toch wel vermaken! We beginnen nu aan het mooiste stukje Noorwegen, zoals in vele informatiebronnen is te lezen. De planning wordt in ieders geval om tot vlak bij het Vikingmuseum, Lofotr in Bøstad te komen en het dan vanavond lekker rustig aan te doen. Een deel van de weg bestaat uit de zelfde weg als gisteren, meer wegen zijn er niet naar Nyksynd, wel lijkt de weg weer compleet anders nu we hem in tegengestelde richting rijden.
Het landschap wordt mooier en mooier, en nadat we volgens de borden echt op de Lofoten zitten is het landschap maar met één woord te beschrijven SCHITTEREND! Doordat het zulk schitterend mooi weer is zijn de kleuren van het landschap zeer intens. Het groene grasland en de rotsige bergtoppen contrasteren sterk met het extreem heldere water en de typische Noorse vissersdorpjes. Overal waar je kijkt schieten spitse bergen uit het water, en het ene moment rijd je door een prachtig dal en een ander moment kort langs de kust met witte zandstranden.


179.jpg


180.jpg


181.jpg


182.jpg


183.jpg


184.jpg


185.jpg


186.jpg


Als we een beetje bekomen zijn van het overweldigend mooie landschap zoeken we een supermarkt op. Er worden wat speklappen voor een paar euro op de kop getikt, het dagelijkse bier wordt in geslagen en het spul dat we verder nog nodig hebben. Als we bijna bij het Lofotr museum zijn zien we een mooie parkeerplaats met een weggetje een afgelegen veldje in, hier gaan we overnachten besluiten we. En we scoren daarbij ook nog eens een mooi uitzicht. Maar eerst rijden we even verder om het museum op te zoeken en te bekijken hoe laat het open gaat.

187.jpg


188.jpg


189.jpg


Terug gekomen op de parkeerplaats zetten we onze tenten op, nog steeds zitten we heerlijk in het zonnetje te genieten. We maken het eten klaar, en ondertussen raken we niet uitgesproken over het landschap dat we vandaag hebben gezien, uiteraard met de dagelijkse halve liters bier! Morgen doen we het nog één dagje wat rustiger aan, zoiezo eerst het museum bezoeken, daarna nog wat kilometers op de Lofoten rijden, en dan pakken we de boot terug naar het vaste land bij Bodø. Daarna gaan we weer proberen wat meer kilometers op een dag af te leggen.

190.jpg


191.jpg



Dag 13: 28 Juni
Gereden afstand vandaag 120km


Gisteren hadden we gezien dat het museum pas om 10.00uur open zou gaan. Maar helaas uitslapen is er niet bij vandaag. Om 7.00 bakken we allebei onze tenten uit door het schitterende weer. Na de tijd wat gedood te hebben en op het gemak alles weer ingepakt te hebben rijden we richting het Vikingmuseum. Het aanzicht van het museum is een replica van een oude Viking boerderij die vroeger slecht tientallen meters van de plek van deze boerderij heeft gestaan. Binnen pakken we eerst een bak koffie en een broodje als ontbijt, daarna doen we onze ronde door het museum. Het museum heeft best veel items uit de lokale Viking tijd, er heeft hier een best invloedrijke familie geleefd die uiteindelijk zijn vertrokken richting IJsland, dit wordt verteld in een film in een kleine bioscoop in het museum. In de replica boerderij is het interieur ook nagemaakt zoals het zou moeten zijn geweest in die tijd, met overal bijpassende voorwerpen en kledingstukken.

192.jpg


193.jpg


194.jpg


195.jpg


196.jpg


Op het buitenterrein liggen de laatste fundamenten van de originele boerderij, ook zijn er wat restanten te zien van latere middeleeuwse gebouwen en een oud kerkhof. We lopen verder naar één van de trekpleisters van dit museum, een replica van een Vikingschip dat hier is opgegraven. Het originele schip ligt in het Vikingmuseum in Oslo. Maar met deze replica wordt nog op het meer rond geroeid en dat gaan we merken ook. De toezichthouder vraagt dat we mee willen roeien, we zeggen eigenlijk nee, omdat het toch weer redelijk laat wordt. Maar de man vraagt of we op de boot willen komen kijken, dat willen we wel. Maar als er een hele groep mensen komt aangelopen worden we door de toezichthouder voorgesteld als goede Nederlandse roeiers en iedereen die mee wil varen moet ons tempo volgen…. Ok daar komen we dus niet meer onderuit. Dat is maar goed ook, want uiteindelijk is dit toch een erg mooie ervaring! De boot zit vol mensen, en als iedereen het een beetje onder controle heeft wordt er toch al een redelijke snelheid gehaald zonder zeil op de boot. En niet iedereen kan zeggen dat ze op een Vikingschip hebben geroeid! We praten nog even verder met de toezichthouder, en met deze boot worden op sommige show dagen nog wedstrijden gehouden met getrainde roeiteams met het zeil erop, en dan worden er toch flinke snelheden behaald. Het bezoek van dit museum had ik zeker niet willen missen.

197.jpg


198.jpg


199.jpg


200.jpg


201.jpg


We vervolgen onze weg over de Lofoten door het prachtige landschap we zijn op weg naar Moskenes om daar de ferry te pakken. Het kan me eigenlijk niet lang genoeg duren voor we daar zijn. Na iedere bocht blijf je genieten in deze omgeving! Vlak voor Moskenes krijgen we weer te maken met wegwerkzaamheden. In de paar km grind krijg ik het 2x voor elkaar bijna op m’n bek te gaan, maar gelukkig weet ik me 2x te herstellen. Levensgevaarlijk die kiezels hier! In het haventje bij Moskenes moeten we nog 2 uur op de ferry wachten, en hier is werkelijk niets te beleven…

202.jpg


203.jpg


204.jpg


205.jpg


206.jpg


207.jpg


208.jpg


209.jpg


Het is maar een kleinere ferry dan ik had verwacht, en hij doet zo een 4,5 uur over de overtocht. Dat betekend dat we pas rond 0.00 uur aan de overkant zijn, en we toch eens voor een slaapplek willen gaan kijken. Na een klein half uurtje zien we een veldje tussen de bomen te liggen vanaf de weg. Mooie plek en zo te zien wordt de plek ook vaker gebruikt. We rijden de motoren ernaar toe en zetten ons kamp weer op. We warmen nog snel een pan soep op voordat we richting onze slaapzak gaan. Ondertussen dat we soep eten zien we een gigantische mierenhoop niet meer dan een meter of 5 verderop. Het is te hopen dat we daar geen last van gaan hebben…. Maar ik ga m’n tent toch niet meer verplaatsen morgen is de planning om weer wat meer tempo te gaan maken.

210.jpg


211.jpg


Dag 14: 29 Juni
Gereden afstand vandaag 287km


Gelukkig, nergens mieren te vinden als we wakker zijn. Het is weer erg lekker weer. We hebben nog geen ontbijt gekocht, dus ruimen we snel ons spul op, waar we ondertussen al flink wat handigheid in hebben. Als we daarmee klaar zijn gaan we de alom bekende RV17 op, de Kystriksveien. Deze weg loopt 650km lang langs de kust van Noord-Noorwegen afgewisseld door diverse veerpontjes en tunnels. Ik ga niet ver in op het landschap want ik blijf in herhaling vallen, maar ik gebruik deze quote van horizon-taal.nl:
‘De bergtoppen rijzen hier boven de kilometer, maar de weg volgt grotendeels de kustlijn op de begane grond. Langs het water heb je uitzicht over honderden eilandjes en bergen aan de overkant. Gelsepen door gletsjers en omhoog geperst door tektonische krachten, lijken de bergen soms op aanrollende golven. Als de zon schijnt, lichten ze blauw op. Een droomlandschap, tropisch en arctisch tegelijk’

212.jpg


213.jpg


214.jpg


215.jpg


We zijn van plan om de eerste 3 pontjes van de 17 vandaag te nemen, en dan morgen weer verder te gaan. Helaas hebben we uiteraard bij de pontjes wachttijden tot we op kunnen stappen, en het zijn nou ook niet echt de snelste pontjes. Tussen het eerste en het tweede pontje komen we nog langs de Engabreen, een uitloper van de Svartisen gletsjer. Bij het uitkijkpunt pakken we een ijsco en proberen wat foto’s te maken. Maar als we even later een paar honderd meter verder rijden komen we een veel mooier plekje tegen om foto’s van de gletsjer te maken.

216.jpg


217.jpg


218.jpg


Het tweede pontje doet iets meer als een uur over z’n overtocht, dus we laten onze motors onder het dek staan, en gaan naar buiten. Het zonnetje schijnt weer heerlijk dus het is lekker vertoeven boven op de boot. Zo van de boot af zie je de omgeving toch weer op een hele andere mooie manier. Niet veel later varen we weer voorbij de poolcirkel terug, en dat geeft dan ook meteen het gevoel dat we “langzaam” aan richting huis gaan. Maar gelukkig daar zijn we nog lang niet! Langs de 17 passeren we diverse mooie rotsformaties, en ook zien we af en toe redelijk wat landbouwgrond liggen. Het landschap hier gaat gewoon niet vervelen.

219.JPG


220.jpg


221.jpg


Op de pontjes treffen we ook iedere keer een Noors stelletje, ook met volle bepakking op een Transalpje. Hun route is grotendeels het zelfde als de onze richting Bergen, dus de kans is groot dat we zo nog wel een keer ergens tegenkomen. Na het 3de pontje van vandaag geeft dit koppeltje ineens een spuit gas om verder te komen, waarom merken we de volgende dag… Maar wij blijven het lekker op ons gemak doen, en komen nog langs een oorlogsmonument en de restanten van een groot fort gereden, maar helaas het terrein is gesloten. Het is rond 19.00 uur als we hier staan, we besluiten nog een dik uur door te rijden dat we in de buurt van het 4de pontje komen en daar een slaapplaats te zoeken.

222.jpg


223.jpg


224.jpg


225.jpg


We rijden verder door het landschap dat veelal uit vrij kale rotstoppen bestaat met daaronder dichte begroeiing. Een slaapplek vinden blijkt hier wat moeilijker dan gedacht, het is wat dichter bevolkt dan wat we gewend zijn, en op veel plekken schieten de bergen al snel de grond uit vlak langs de weg, zodat het moeilijk is twee tentjes bij elkaar op te kunnen zetten. Maar als we even later aankomen bij de Helgelandsbrua en we deze aan het fotograferen zijn want het is nogal een imposante brug met zijn bocht op het einde, zien we onder de brug een mooie locatie om ons kamp op te zetten.
We hebben wilde plannen om weer een mooi vuurtje te maken en vanavond daar lekker bij te gaan zitten. Maar als we ons eten aan het koken zijn zien we dat het weer al snel verandert. Donkere wolken komen over de bergen heen, en niet veel later, als we net klaar zijn met eten, barst er een hevig onweer los. Er zit niet veel anders op deze dag vroeg de tent in te gaan, we hebben geen plekje om ergens droog te gaan zitten…. Morgen weer een dag, hopelijk komen we dan kort in de buurt van Trondheim.

226.jpg


227.jpg


228.jpg


229.jpg


Dag 15: 30 Juni
Gereden afstand vandaag 560km


230.jpg


Vandaag is het de bedoeling dat we redelijk wat kilometers goed willen gaan maken, en verder af willen zakken langs de RV17 en op het einde nog even de E6 te volgen richting Trondheim.
Rond 8.30 heb ik mijn spullen allemaal al weer ingepakt en op de motor geknoopt, nog voordat Jaap z’n tent uit is. Ach ja, dan begin ik maar vast wat eitjes te bakken als ontbijt. Even later als Jaap ook z’n tent uit is komt “de buurman”, een oud koppeltje dat hier vannacht in een campertje hebben geslapen. Ze blijken uit Oostenrijk te komen en gaan al jarenlang naar Noorwegen op vakantie, vroeger met de motor, maar tegenwoordig met de camper, hij zegt er te oud voor te worden en ik schat hem rond de 70jaar oud. Maar wel zegt hij nog steeds 12000km per jaar op de motor door Oostenrijk en omgeving te rijden, wat ik zelf rond die leeftijd ook nog hoop te doen!
Ok, we gaan verder over de 17, we zitten niet ver van het pondje af, dus we razen over de Helgelandsbrua vlug door naar de opstapplek voor de pont. Maar het is hier compleet uitgestorven! Nu weten we ook waarom het Noorse stelletje zo’n haast had gisteren. Als we wat rondkijken zien we het bordt met de vaartijden, kijken op onze telefoon welke dag het is, shit! Zondag, er vaart vandaag nog maar 1 pont om 18.30 uur…. En zin om daar zeven uur op te wachten hebben we eigenlijk niet…

231.jpg


232.jpg


We pakken de kaart erbij en gaan onze andere opties bekijken. We besluiten een 60km terug te rijden en dan de RV78 naar de E6 te volgen, en dan grotendeels over de E6 naar Trondheim te rijden. Helaas laten we dan wel een flink stuk van de kustroute aan ons voorbij gaan. Maar al snel als we op de terugweg zijn word ons humeur weer snel verbetert, we spotten 3 elanden niet ver van de weg af in het wild! Toch indrukwekkend deze beesten tegen te komen. Een paar kilometer later stoppen we nog even bij wat oude Noorse monumentale huisjes.

233.jpg


234.jpg


235.jpg


Ook als we op de de 78 zijn gekomen blijkt dit een leuk weggetje te zijn, vlak langs het fjord af met de daarbij horende mooie natuur. Als we op de E6 zijn aangekomen stoppen we op de eerste parkeerplaats om een goede bak koffie te zetten. Daarna gaat het gas erop, het landschap hier is zeker mooi, maar het haalt het zeker niet bij de kustweg. Dus een mooie kans om wat kilometers te gaan maken, we stoppen vandaag iets minder, echt bijzonder mooie dingen komen we niet tegen en we hebben ons ingesteld om lekker door te rijden.

236.jpg


237.JPG


238.jpg


239.jpg


240.jpg


In de regio van Trondheim aangekomen rond een uur of 9, gaan we opzoek naar een slaapplek. Op de navigatie zien we diverse mooie meren. Een keer in een echt Noors meer zwemmen hebben we tot nog toe nog niet gedaan! Maar alle meren waar we langs rijden zijn beschermde drinkwater gebieden, waar alles wat je kunt bedenken verboden is. Dus we hebben het maar niet gewaagd onze tent bij zo een meer neer te zetten. We rijden wat verder een berg op, het is hier te dicht bebost om makkelijk te kamperen. Maar dan komen we op een flink grote parkeerplaats midden in het bos, er is hier niemand te bekennen, en het lijkt er ook op dat hier al lang niemand is geweest. We rijden helemaal naar een hoek achter op de parkeerplaats. Zetten vlug onze tenten op en gaan hout sprokkelen. Als we niet in een meer kunnen zwemmen dan hebben we in ieders geval nog een lekker vuurtje vanavond! Het eten bestaat weer uit het nagenoeg standaard gerecht van de laatste dagen, een soepje, speklappen, en een kant en klaar zak eten. Smaakt weer goed! We genieten nog even van de verdiende pilsjes rond 0.00 en gaan dan de tent in. Morgen een dagje Trondheim!

241.jpg


242.jpg



:] :] :]
 
Laatst bewerkt:
Mooi verslag Sander RS ! Lekker kamperen op de mooiste plekjes,pannetje op het vuur,s'avonds een blikje bier en genieten van de omgeving(weer of geen weer).Het is ook een bestemming welke voor ieder van ons motorrijders "haalbaar" is dat spreekt mij ook aan.
Dit jaar staat zuid Tirol op het programma maar het noorden staat ook nog op mijn lijstje.Dankzij dit soort reisverslagen komt het steeds sneller boven aan te staan.
 
Laatst bewerkt:
Leuk verslag! keep it coming!

Alleen niet alle foto's worden weergegeven? of ligt dat aan mij?

Ja dus! Op de iPad zie ik ze wel :o
 
Laatst bewerkt:
Komt eraan mannen!
De laatste avonden geen tijd gehad om aan m'n verslag te spenderen :) :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan