Eindelijk ook aan het span

happyzzr

MF'er
15 apr 2005
119
0
Maria Hoop
Hallo,

Zal me even voorstellen. Ik ben Harold, sinds kort vader en dus tijd voor een span. Tot nu toe vooral sportief gereden maar nu de kleine er is ook maar af en toe een beetje relaxen met een span.

Gezien het beperkte budget en het feit dat ik niet zeker wist of een span wel echt iets voor mij zou zijn is het een oud beestje geworden.

CX500 uit 1978 met een velorex bakje er aan geknoopt. Vandaag de eerste 50 km gemaakt en afgezien van het feit dat het best werken is in vergelijking met een solo vind ik het erg gaaf. *O*

Nu nog op zoek naar een overkapping voor op het bakje zodat mij dochter zo snel mogelijk ook mee kan.
full
 
Hallo Harold, verwacht vandaag niet te veel reactie's, de meesten die hier rondhangen zitten in genemuiden op het zijspantreffen. Morgen zul je wel meer reacties krijgen. Maar welkom hier.
 
Hallo Harold,

Veel succes met je span! Als je de CX gebruikt binnen zijn capaciteiten kun je er nog lang plezier van hebben.
Ik zie dat er "normale" motorbanden op zitten. Op het moment dat ze aan vervanging toe zijn zou je op Metzeler Blokbanden kunnen overstappen (langere levensduur en even duur als een gewone motorband). De Comstarvelgen zijn prima.
Het "werken" heeft te maken met het feit dat je op de originele voorpoot rijdt. Een swing, een andere kroonplaat waardoor de naloop veranderd of misschien andere onderpoten waar de as naar voren wordt gelegd kunnen het sturen aanmerkelijk verlichten.

mvg
Jos
 
Voor het dakkie kunnen de heren van BSC je wel helpen als ze weer nuchter zijn :+
 
Hoi Harold, welkom, en twee keer gefeliciteerd *O*
Dat werken komt inderdaad door de conventionele voorvork, maar ook doordat je het niet gewend bent. Je kunt met je gas en remmen ook heel goed sturen.
Begin daarom met een schriftelijke cursus zijspanrijden.
Of investeer in een middag bij Rob, Gaaaaaaaaaas!!!!
Een CX is inderdaad een prima trekkertje, een Velorex past er ook wel bij.
Een dakje zou ik nog even mee wachten. Met pokkeweer ga je toch niet met je dochter op pad. Verstegen verkoopt die dakjes, maar dan moet je ook de ruit weer op de originele hoogte brengen.
 
Gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst, wij komen een keertje kijken! *D


Kunnen we ook gelijk je span bewonderen :P
 
Laatst bewerkt:
Mooi hoor, het werken went snel. Ik heb een dakje op mijn velorex en rijd minimaal 2x per week met mijn zoon (2,5 jaar) in het bakkie. Hij heeft het nooit koud en vind het geweldig!
Veel plezier ermee!
 
Hallo Harold, verwacht vandaag niet te veel reactie's, de meesten die hier rondhangen zitten in genemuiden op het zijspantreffen. Morgen zul je wel meer reacties krijgen. Maar welkom hier.

Hier de eerste nuchtere.......... Welkom Harold. Ik denk dat het virus je te pakken heeft. En daar kom je nooit meer af! *O*
 
net terug van een stukje "oefenen". Heb toch nog een 130 km op het zijspan gezet vandaag en ik moet zeggen het went snel. Vooral het spelen met gas en rem om de bochten wat soepeler te laten lopen begin ik al aardig door te krijgen.

Ik denk dat ik echt om ben. Ik zal zeker nog steeds solo blijven rijden maar ik moet zeggen dat het zijspan rijden echt iets toevoegt aan mijn motor plezier.
 
Ik hoor de verslaving al komen :}
Maar vrees de tweede duizend kilometer, dan komen de grote verassingen.
 
Welkom.
Ik rij nu ook een jaartje zijspan.
Ik pak het span ook wel als ik alleen wegga.
Ik kom altijd lachende mensen tegen, of ze beginnen te lachen als ze me aan zien komen.
Mar goed ik heb plezier op het ding, het virus is besmettelijk.....
 
Welkom.
Ik rij nu ook een jaartje zijspan.
Ik pak het span ook wel als ik alleen wegga.
Ik kom altijd lachende mensen tegen, of ze beginnen te lachen als ze me aan zien komen.
Mar goed ik heb plezier op het ding, het virus is besmettelijk.....
Dat heb ik ook zonder zijspan.
 
Welkom.
Ik rij nu ook een jaartje zijspan.
Ik pak het span ook wel als ik alleen wegga.
Ik kom altijd lachende mensen tegen, of ze beginnen te lachen als ze me aan zien komen.
Mar goed ik heb plezier op het ding, het virus is besmettelijk.....

Wat mij ook opvalt is dat als mijn vrolijk naar iedereen zwaaiende bakkenistje mee is. Ik veel vaker voorrang krijg.
 
Halflive bedoelt dat je denkt het zijspanrijden na 1000 km te kennen ... en net als je denkt dat je het kent, komen de gevaren ...
Precies!
De eerste 1000km ben je erg onder de indruk en hebt grenzeloos respect voor het span. Maar ergens tussen de 500 en 1500km denk je dat je het doorhebt. Je tilt een wieltje op, je drift eens wat. Dan wordt het gevaarlijk. Dan komt het moment dat je net te snel een bocht in duikt of iets anders stoms doet. Dan sta je ineens onderaan een dijk of achterstevoren op een vluchtheuvel.
Vandaar de standaard waarschuwing: pas op de tweede duizend kilometer, dan wordt het pas gevaarlijk!
 
Precies!
De eerste 1000km ben je erg onder de indruk en hebt grenzeloos respect voor het span. Maar ergens tussen de 500 en 1500km denk je dat je het doorhebt. Je tilt een wieltje op, je drift eens wat. Dan wordt het gevaarlijk. Dan komt het moment dat je net te snel een bocht in duikt of iets anders stoms doet. Dan sta je ineens onderaan een dijk of achterstevoren op een vluchtheuvel.
Vandaar de standaard waarschuwing: pas op de tweede duizend kilometer, dan wordt het pas gevaarlijk!
:^

In routine schuilt het grootste risico ...
 
Hoi en welkom hier. Gefeliciteerd met je aankoop, maar uiteraard had je dat veeeeel eerder moeten doen. Toch jammer dat kinderen meestal de reden zijn. Maar jij komt daar zelf ook snel genoeg achter ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan