Eindelijk?

Triumph Sprint 955i moet je wel hebben voor dat bedrag. Motoren zijn bulletproof, onderdelen via Ebay gemakkelijk te vinden, en de driecilinder is superieur ten opzichte van de twee- of viercilinders.
En kleding en helm vind je genoeg aan schappelijke prijzen, wanneer je bijvoorbeeld kijkt op Louis.de of RAD.eu

Mooie tip, bedankt. Ik heb totaal geen idee wat ik me moet voorstellen bij een 3 cilinder. Zitten daar dan voordelen aan? Op plaatjes lijkt de Sprint een sportieve toermotor te zijn. Klopt dat? Qua zithouding misschien vergelijkbaar met een gsx750f? Ik denk dat de zithouding iets teveel voorover is, maar als ik hem tegenkom, zal ik zeker eens gaan zitten.
 
Cologne, staar je toch niet blind op cc.
Een rs250 zou ik als beginner nooit aanraden maar een bandit 1200 wel.
De bandit heeft wel een paar pks meer (98vs+-70pk) maar de vermogensafgifte bij de bandit is veel vloeiender. (en het gewicht is ook een stuk hoger dus acceleratie is gelijkaardig)
 
Cologne, staar je toch niet blind op cc.
Een rs250 zou ik als beginner nooit aanraden maar een bandit 1200 wel.
De bandit heeft wel een paar pks meer (98vs+-70pk) maar de vermogensafgifte bij de bandit is veel vloeiender. (en het gewicht is ook een stuk hoger dus acceleratie is gelijkaardig)

Aha, zo blijkt maar weer dat mijn kennis zeer beperkt is. Ik begrijp dat ik dus meer moet letten op hoe de vermogensafgifte is. Hoe kan ik dit van een motor zien? Is dat een kwestie van inlezen op forum en internet of zijn er bepaalde aanwijzingen waar ik op kan letten?
 
Inlezen op forums of het type motor verraad ook al veel. Een touring motor met 1000cc zal veel veiliger /beheersbaar zijn dan een 600cc supersport.
 
Ja, de Transalp vind ik ook een mooie motor. Behoorlijk dik uiterlijk. Ik zie wel dat die relatief duurder zijn of hogere km standen. Zijn wel gewild denk ik. Helaas nog nooit op eentje kunnen zitten/rijden. Zal het meenemen. Het alternatief BMW Funduro vond ik niet zo. Beetje smal tussen de benen en een enkele cilinder.

De Funduro is inderdaad géén alternatief. Heb er ooit eens eentje meegehad als leenmotor van mijn BMW dealer maar had het gevoel alsof ik continu met mijn benen over de grond sleepte, heel klein ding.

Mijn Transalp is eigenlijk mijn brik voor pekelweer en om ergens midden in de stad te dumpen zonder angst voor schade of diefstal. Maar hij rijdt zo lekker dat ik hem regelmatig gewoon voor een rondje pak in plaats van de GSA. Dat geeft wel aan hoe lekker zo'n oud beestje nog rijdt.

Hoge kmstanden hoeft geen probleem te zijn, dat is ook de reden dat ze nog relatief duur zijn, zo'n ding is onverwoestbaar. De mijne staat inmiddels op bijna 70.000 km maar heeft geen problemen. Waar je bij aankoop wel op moet letten is de staat van de velgen, die zijn nogal roestgevoelig (van binnenuit, dus controleren bij de spaken).
 
waarom zou een 3 cilinder superieur zijn tov 2 en 4 cilinders? mijn technische kennis reikt niet ver genoeg om die te begrijpen :)
 
Wat ik ook wel een mooie motor vind is de zr7 van kawa. Zag ik laatst ook voor rond 1500 op MP.

Hee, dat was mijn eerste motor. 60.000 km mee gereden en toen een Pan European gekocht. Goeie herinneringen aan dat ding, oa mee naar Portugal op vakantie geweest.
 
Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat je slechts een motor zoekt? }) Of heb je gekopieerd uit je profiel van een dating site? :+

Haha, zou je bijna denken. Mijn vrouw vindt dat ik het bij de motor moet laten. Deze ronde dus maar geen extra's ;)

Wat ik ook wel een mooie motor vind is de zr7 van kawa. Zag ik laatst ook voor rond 1500 op MP.

Hee, dat was mijn eerste motor. 60.000 km mee gereden en toen een Pan European gekocht. Goeie herinneringen aan dat ding, oa mee naar Portugal op vakantie geweest.

Ik zie dat sommigen hem als saai duiden. Waarschijnlijk dus perfect geschikt voor ontspannen toeren. Lijkt ook wel geschikt voor mijn lengte. Ze staan alleen niet zoveel te koop binnen mijn budget.
 
~
Mooie tip, bedankt. Ik heb totaal geen idee wat ik me moet voorstellen bij een 3 cilinder. Zitten daar dan voordelen aan? Op plaatjes lijkt de Sprint een sportieve toermotor te zijn. Klopt dat? Qua zithouding misschien vergelijkbaar met een gsx750f? Ik denk dat de zithouding iets teveel voorover is, maar als ik hem tegenkom, zal ik zeker eens gaan zitten.~



De Sprint is inderdaad een sportieve toerder. Maar de nadruk ligt meer op toer dan op sportief. Jarenlang zelf met zo een gereden. Ik ben 1.91 en 100 kg, en ik zat perfect op die motor. Triumph Sprint en Tiger uit de 955 en 1050 reeks zijn niet bepaald voor kleine mensen gebouwd.
Tja de driecilinder. Twee- en ééncilinders bieden een fijn koppel, maar zijn waardeloos in de hoge toeren en hebben de neiging nogal te vibreren. Wat bij lange ritten niet bepaald aangenaam is.
Vier cilinders draaien zijdezacht, zijn fijn in de hoge toeren, maar hebben relatief weinig koppel. Wat betekent dat je, bijvoorbeeld bij bochtenrijk rijden, en haarspeldbochten, je min of meer gedwongen bent veel te schakelen. Hun trekkracht komt pas los bij hogere toeren, dus schakellui rijden kun je vergeten.
En de driecilinders van Triumph ( en tegenwoordig ook Yamaha) bieden allebei. Onderin een enorm koppel, met een liniaire trekkracht tot hoog in de toeren. "Best of both". wanneer ik jou was, zou ik zeker eens een proefrit op zo'n driecolinder doen.
 
Ik zie dat sommigen hem als saai duiden. Waarschijnlijk dus perfect geschikt voor ontspannen toeren. Lijkt ook wel geschikt voor mijn lengte. Ze staan alleen niet zoveel te koop binnen mijn budget.

Ah, dan zou ik voor de Dullville Deauville gaan !!

iedereen kan wel roepen 'ik vind zus zo rijden en dat zus rijden' maar dat zegt helemaal niks over hoe jij het ervaart....... proefrijden.......
 
Ik vind, mijn Harley Streetrod uitgezonderd, alles saai! *D
 
Laatst bewerkt:
Cologne, staar je toch niet blind op cc.
Een rs250 zou ik als beginner nooit aanraden maar een bandit 1200 wel.
De bandit heeft wel een paar pks meer (98vs+-70pk) maar de vermogensafgifte bij de bandit is veel vloeiender. (en het gewicht is ook een stuk hoger dus acceleratie is gelijkaardig)


Ik ben het hier niet mee eens. Een Bandit gaat in zijn 1 op het achterwiel als je niet bij 4500 toeren doorschakeld naar zijn 2.
 
Ik ben het hier niet mee eens. Een Bandit gaat in zijn 1 op het achterwiel als je niet bij 4500 toeren doorschakeld naar zijn 2.

Ik zag het in een video van een 1200. Maar goed, die zocht het ook bewust op. Wat ik enger zou vinden is een bijterige motor. Dat ie bijvoorbeeld in een bocht onbedoeld fel op het gas zit waardoor ik onderuit zou gaan. In die video en wat ik verder lees merk ik dat men de 1200 juist als rustig en vriendelijk ervaart. En als je wilt kun je ermee stunten. Maar zelf kan ik daar natuurlijk geen uitspraak over doen behalve dat ik hem mooi vind en lekker vind klinken.

In andere topics merkte ik ook al dat mensen elkaar tegen spreken over een motor. Dat zal altijd wel zo blijven. Uiteindelijk draait het om proefrijden en wat ik zelf vertrouwd vind voelen.
 
Ik zou met niet blindstaren op koppel of wijze van overbrenging. Goede vraag is misschien ook hoe handig je zelf bent en hoeveel je aan de motor wil gaan sleutelen. Een betrouwbare motor kan een goede keus zijn als je zelf niet al te handig bent en de garagekosten beperkt wil houden. Ik zou in dat geval met name zoeken in de hoek van Japanse fietsen.

**min of meer offtopic**
Sowieso handig om geen rode motor te kopen, die zijn volgens veel van de medeforumleden sneller dan een fiets in een willekeurige andere kleur.

**en weer ontopic**
Ik heb zelf veel plezier gehad van een Honda Transalp (de 650 wel te verstaan). Met mijn 1,93 voldoende ruimte op deze motor. Nadeel vond ik juist de rechte zit van de fiets. Ik kreeg hier op lange afstanden wel veel last van mijn rug van. Wilde bovendien graag een fiets met een rustiger karakter, maar wel meer vermogen en liefst viercilinder. Daarom overgegaan op een Diversion 900 (met halfkuip, en rood dus misschien daarom wel sneller dan Transalp :X). Deze fiets bood zo veel vertrouwen dat ik er rustig mee naar Italië of verder mee zou rijden. Uiteindelijk was ik wel op zoek naar een sportievere fiets en ben nu uitgekomen op een Thundercat, maar denk gezien op dat deze je mogelijk te sportief is.
 
Ik zou met niet blindstaren op koppel of wijze van overbrenging. Goede vraag is misschien ook hoe handig je zelf bent en hoeveel je aan de motor wil gaan sleutelen. Een betrouwbare motor kan een goede keus zijn als je zelf niet al te handig bent en de garagekosten beperkt wil houden. Ik zou in dat geval met name zoeken in de hoek van Japanse fietsen.

**min of meer offtopic**
Sowieso handig om geen rode motor te kopen, die zijn volgens veel van de medeforumleden sneller dan een fiets in een willekeurige andere kleur.

**en weer ontopic**
Ik heb zelf veel plezier gehad van een Honda Transalp (de 650 wel te verstaan). Met mijn 1,93 voldoende ruimte op deze motor. Nadeel vond ik juist de rechte zit van de fiets. Ik kreeg hier op lange afstanden wel veel last van mijn rug van. Wilde bovendien graag een fiets met een rustiger karakter, maar wel meer vermogen en liefst viercilinder. Daarom overgegaan op een Diversion 900 (met halfkuip, en rood dus misschien daarom wel sneller dan Transalp :X). Deze fiets bood zo veel vertrouwen dat ik er rustig mee naar Italië of verder mee zou rijden. Uiteindelijk was ik wel op zoek naar een sportievere fiets en ben nu uitgekomen op een Thundercat, maar denk gezien op dat deze je mogelijk te sportief is.

Ik beschouw mezelf niet als handig, maar een olie vervangen of nieuwe vuurstenen durf ik wel aan. Eventueel kan ik ook wel wat hulp inroepen in mijn kennissenkring. Maar kleppen stellen enzo laat ik graag aan profs over en tandwiel en ketting is denk ik ook te hoog gegrepen. Dus inderdaad wel goed om rekening mee te houden. Hoe minder onderhoud hoe beter.

Oja, ook erg belangrijk is de breedte. Hij moet door de schuurdeur passen anders moet ik stukken uit het deurkozijn zagen. Bij de motoren die ik tot nu toe als kanshebbers zie, moet dat wel passen.
 
Persoonlijk ben ik fan van 2 cilinders. Voor je budget kom je al snel op motoren die wat hebben gelopen en je moet je dus ook verdiepen in bepaalde kwalen. De BMW is een leuke motor, maar de koppeling vervangen is nogal prijzig (helaas ... Ervaring).

Heb je al eens aan een transalp gedacht? Een Yamaha diversion of een TDM?

Je moet je ook afvragen wat je zelf wil en kunt doen aan je motor.
 
Persoonlijk ben ik fan van 2 cilinders. Voor je budget kom je al snel op motoren die wat hebben gelopen en je moet je dus ook verdiepen in bepaalde kwalen. De BMW is een leuke motor, maar de koppeling vervangen is nogal prijzig (helaas ... Ervaring).

Heb je al eens aan een transalp gedacht? Een Yamaha diversion of een TDM?

Je moet je ook afvragen wat je zelf wil en kunt doen aan je motor.

Klopt, zie mijn vorige reactie. Transalp en div staan inmiddels op mijn lijstje. TDM had ik ook al naar gekeken. Dat is zeker ook wel een kanshebber, maar volgens mij ook niet overvloedig te vinden.

Ik verwacht ook wel dat ze wat meer km's erop hebben staan. Moet wel zeggen dat ik gevoelsmatig makkelijker een cardan motor met 60k op de teller koop dan een ketting motor met zelfde km stand. Maar dat zal grotendeels onzin zijn. Gebrekkig onderhoud is voor beide typen slecht.
 
Ik zag het in een video van een 1200. Maar goed, die zocht het ook bewust op. Wat ik enger zou vinden is een bijterige motor. Dat ie bijvoorbeeld in een bocht onbedoeld fel op het gas zit waardoor ik onderuit zou gaan. In die video en wat ik verder lees merk ik dat men de 1200 juist als rustig en vriendelijk ervaart. En als je wilt kun je ermee stunten. Maar zelf kan ik daar natuurlijk geen uitspraak over doen behalve dat ik hem mooi vind en lekker vind klinken.

In andere topics merkte ik ook al dat mensen elkaar tegen spreken over een motor. Dat zal altijd wel zo blijven. Uiteindelijk draait het om proefrijden en wat ik zelf vertrouwd vind voelen.

Ik heb er een gehad. Je kunt er super rustig mee rijden. Maar een powerwheely is met een handomdraai geregeld.
 
Pk's zou ik me inderdaad niet zo op blind staren. Ik heb heel veel plezier aan mijn er-5 met 50 pk (500 cc) en ik weeg toch ook een goeie 90 kilo.
Nu moet ik eerlijk er bij zeggen dat ik stilaan toch wel aan het uitkijken ben naar een Bandit 1200.
 
Terug
Bovenaan Onderaan