Eindelijk?

Klopt, zie mijn vorige reactie. Transalp en div staan inmiddels op mijn lijstje. TDM had ik ook al naar gekeken. Dat is zeker ook wel een kanshebber, maar volgens mij ook niet overvloedig te vinden.

Ik verwacht ook wel dat ze wat meer km's erop hebben staan. Moet wel zeggen dat ik gevoelsmatig makkelijker een cardan motor met 60k op de teller koop dan een ketting motor met zelfde km stand. Maar dat zal grotendeels onzin zijn. Gebrekkig onderhoud is voor beide typen slecht.

Bij dat soort km standen komt onderhoud aan een cardan ook om de hoek kijken mogelijk... Dan ben je stukken goedkoper uit met een nieuw kettingsetje eens in de 40-50.000 km...
Kijk ook eens naar de Ducati ST2. Simpele techniek, karakter, sportief toeren en behoorlijk betrouwbaar!
 
Bij dat soort km standen komt onderhoud aan een cardan ook om de hoek kijken mogelijk... Dan ben je stukken goedkoper uit met een nieuw kettingsetje eens in de 40-50.000 km...
Kijk ook eens naar de Ducati ST2. Simpele techniek, karakter, sportief toeren en behoorlijk betrouwbaar!

Mooi ding maar ook redelijk sportieve houding lijkt mij.
Qua cardan of ketting, begrijp ik wat je zegt. Geen idee hoe lang een ketting set meegaat. Af en toe inspuiten vind ik niet zo'n probleem denk ik. Ik verwacht dat het met mijn af en toe rijden niet veel werk is.
 
Het is niet enkel inspuiten, ook zuiver maken en ontvetten eerst, niet heel veel werk maar toch nodig. Ook je ketting geregeld nazien of deze niet te slap staat en desnoods strakker aanspannen.
 
Kom nou zelf maar eens met een voorstel.
Dus een motor waar je helemaal verliefd op bent geworden en waarvan de aankoop al bijna rond is. Zo'n situatie waar bij je al handgeld hebt gegeven, proefrit hebt gemaakt en de knoop echt moet doorhakken. Natuurlijk met foto's, argumenten en prijs.

In zo'n stadium kunnen wij als specialisten jou het beste adviseren.
Als je een beroep wil doen op MF professionals moet je voorkomen dat je er zo'n zeur topic van maakt. Zeuren is bijvoorbeeld: waarom een ketting en géén cardan of waarom wél een cardan en geen ketting. Zonder misschien zelf het verschil tussen beide aandrijfsystemen te kennen. Of er blijk van geven dat je dit verschil niet weet.

Dit zou je met alle onderdelen aan een motorfiets zo vol kunnen houden. Ik zie straks al de vraag: "wat zou het beste rijden, slicks of terreinbanden".
En voordat je het beseft wordt je als aandachtsjunk in de MF analen bijgeschreven.

Ik mis trouwens nog je favoriete parfum in je profiel of je persoonlijke omschrijving. En we zitten al op pagina 4. Mag toch hopen dat het géén eu de cologne is.
 
Bij dat soort km standen komt onderhoud aan een cardan ook om de hoek kijken mogelijk... Dan ben je stukken goedkoper uit met een nieuw kettingsetje eens in de 40-50.000 km...
Kijk ook eens naar de Ducati ST2. Simpele techniek, karakter, sportief toeren en behoorlijk betrouwbaar!

Met 60.000 is er nog niks aan de hand met een cardan. Bij mijn vorige GS moest er bij 160.00km een nieuwe as in en ik had er toen weer opnieuw eenzelfde afstand mee kunnen rijden.
 
Het is niet enkel inspuiten, ook zuiver maken en ontvetten eerst, niet heel veel werk maar toch nodig. Ook je ketting geregeld nazien of deze niet te slap staat en desnoods strakker aanspannen.

Ketting kun je beter afblijven. Op het moment dat je hem echt regelmatig moet gaan spannen is hij versleten. En dat is vaak het gevolg van een ketting te strak spannen. Een ketting komt strakker te staan als de motor inveert. Zet je hem te strak dan vangt de ketting de hobbels in de weg op ipv je vering.
 
Laatst bewerkt:
Ketting kun je beter afblijven. Op het moment dat je hem echt regelmatig moet gaan spannen is hij versleten. En dat is vaak het gevolg van een ketting te strak spannen. Een ketting komt strakker te staan als de motor inveert. Zet je hem te strak dan vangt de ketting de hobbels in de weg op ipv je vering.
Ik zeg toch desnoods aanspannen. Dit wil zeggen wanneer je ziet dat deze te los hangt.
 
Met 60.000 is er nog niks aan de hand met een cardan. Bij mijn vorige GS moest er bij 160.00km een nieuwe as in en ik had er toen weer opnieuw eenzelfde afstand mee kunnen rijden.

Dus een cardan is een stuk onderhoudsvrijer en dus vriendelijker. Aangezien ik van het gemak ben, zal dat beter bij mij passen denk ik.

Ik mis trouwens nog je favoriete parfum in je profiel of je persoonlijke omschrijving. En we zitten al op pagina 4. Mag toch hopen dat het géén eu de cologne is.

Jean Paul Gaultier Homme en ook Calvin Klein Obsession.
Wat je voor de rest nog schreef is natuurlijk duidelijk. Zover ben ik echter nog niet. Schuur is in aanbouw en als dat af is en er is geld over, dan ga ik iets moois uitzoeken uit mijn lijstje met kanshebbers.

Tot nu toe lees ik nog geen echte afraders en krijg ik er tips bij die ik erg waardeer. Door persoonlijke voorkeuren kan ik wel heen lezen. Ik ervaar dat niet als gezeur en haal eruit wat voor mij interessant is. Ik oriënteer mij graag breed.
 
Dus een cardan is een stuk onderhoudsvrijer en dus vriendelijker. Aangezien ik van het gemak ben, zal dat beter bij mij passen denk ik.

Ik heb beide, op twee verschillende motoren. Voor dagelijks gebruik maakt het allemaal niet zoveel uit. Zeker niet als je voor een paar tientjes een smeersysteem op je ketting installeert, dan heb je er nauwelijks omkijken na (af en toe het reservoir bijvullen).

Ik zou de keuze voor de motor niet laten afhangen van ketting of cardan. Alleen moet je bij een ketting wel even opletten wat de staat ervan is als je een motor koopt.
 
Ik heb beide, op twee verschillende motoren. Voor dagelijks gebruik maakt het allemaal niet zoveel uit. Zeker niet als je voor een paar tientjes een smeersysteem op je ketting installeert, dan heb je er nauwelijks omkijken na (af en toe het reservoir bijvullen).

Ik zou de keuze voor de motor niet laten afhangen van ketting of cardan. Alleen moet je bij een ketting wel even opletten wat de staat ervan is als je een motor koopt.

Klopt, proefrijden zal de doorslag geven. De bandit trekt mij het meest vanwege zijn hoge fun gehalte en uiterlijk.
Als ik het goed zie, zie ik bij kettingen achteraan waar de as van het wiel vastzit aan de brug een langwerpig gat in de brug. Klopt het dat als die bout geen ruimte erachter meer heeft, dat de ketting aan vervanging toe is? En ik weet dat de tandwielen geen puntige tanden mogen hebben.
 
Klopt, proefrijden zal de doorslag geven. De bandit trekt mij het meest vanwege zijn hoge fun gehalte en uiterlijk.
Als ik het goed zie, zie ik bij kettingen achteraan waar de as van het wiel vastzit aan de brug een langwerpig gat in de brug. Klopt het dat als die bout geen ruimte erachter meer heeft, dat de ketting aan vervanging toe is? En ik weet dat de tandwielen geen puntige tanden mogen hebben.

Je gaat wel erg in detail. Koop nu maar zo,n Bandit 1200.
 
Eens met Ijzervreter! Koop nou maar gewoon die bandit!

Probeer hem een zomertje en als ie dan niet bevalt zet je hem weer op mp. voor dezelfde prijs.

En je zegt zelf dat je af en toe een uurtje gaat toeren, dan hoef dus je echt niet elk jaar een nieuwe ketting te kopen, mits je hem goed smeert natuurlijk.
 
Triumph Sprint
Yamaha Diversion
Suzuki gsx-f750

Waar de Triumph het aller mooist rijdt vanwege 3 cilinder.
Yamaha Diversion dodelijk saai is maar daarom wel heel erg goed om langere stukken op te touren.
Suzuki Gsx-F omdat het een zeer betrouwbare motorfiets is maar mensen hem niet mooi vinden waardoor de prijs in verhouding gunstig is.

Helm kun je in de aanbieding vaak wel kopen bij Ten Kate of motorkledingoutlet ofzo. Voor touren hoef je niet direct 300 euro uit te geven. Rond de 100 euro kun je al een HJC helm of een Caberg ofzo kopen. (Wel passen want hij moet wel goed zitten).

Kleding kun je rustig via Marktplaats kopen. rond de 150 euro koop je een degelijk textielen pak waar je prima een aantal seizoenen mee kunt. Handschoenen koop je liever nieuw en zijn vanaf zo'n 35 euro per set prima te verkrijgen.

Hou er wel rekening mee dat elke 200km met je motor 25 euro aan brandstof kost. Een mooi weekend rijden kost je zo 100 euro en je zal onderweg ook wel eens iets willen eten of drinken. Daarnaast kost je verzekering tussen de 3 en 25 euro per maand. Wegenbelasting 10 euro en slijtage aan banden en overig onderhoud ook snel 30 euro per maand.

Met een aanschaf van 1250 euro en 350 euro voor een helm, handschoenen en een pak, ben je nog nog niet klaar dus.

Kun je dat maandelijks dragen? 150 euro voor de motor (onderhoud, afschrijving, kleding brandstof etc.) dan hoop ik dat je snel opstapt en net zo gaat genieten als ons!

Veel plezier met je zoektocht.
 
Mooi verhaal. Gelukkig is het voor ons geen probleem. Dus ga ik er zeker van genieten.

De triumph zal ik absoluut eens proberen.

Qua kleding heb ik alleen een pak en helm nodig. Handschoenen en laarzen heb ik nog van de rijlessen. De bedragen die je noemde had ik ook al in gedachten.

Binnenkort kleding en helm uitzoeken en dan proefritten maken.
 
Ketting is goed te controleren door een schakel met duim en wijsvinger vast te pakken achteraan het achtertandwiel en dan trekken.
Zit daar merkbaar "rek" op dan heeft deze zijn beste tijd gehad vrees ik.
 
Vanavond mijn eerste proefrit gedaan. Een mooie vx800. Het werd mij snel duidelijk dat het niets voor mij is. Ik vond hem log in het sturen en dat gaf mij vooral in korte bochten met beperkte snelheid een onzeker gevoel. Het was net alsof het stuur tegenwerkte. Jammer want het uiterlijk en geluid vond ik super en het vermogen met dan voldoende voor mij.

Morgen een proefrit met een deauville. Benieuwd of dat beter stuurt.
 
Vanavond mijn eerste proefrit gedaan. Een mooie vx800. Het werd mij snel duidelijk dat het niets voor mij is. Ik vond hem log in het sturen en dat gaf mij vooral in korte bochten met beperkte snelheid een onzeker gevoel. Het was net alsof het stuur tegenwerkte. Jammer want het uiterlijk en geluid vond ik super en het vermogen met dan voldoende voor mij.

Morgen een proefrit met een deauville. Benieuwd of dat beter stuurt.

Dat is niet zo gek, zo,n motor is erg lang door het blok wat erin hangt. Hij wil erg goed rechtdoor.
 
Dacht dat het aan mij lag, onwennig. Maar het is dus wel herkenbaar.
In ieder geval een ervaring rijker en het was heerlijk om te rijden verder.
 
er blijven uiteindelijk maar 2 keuzes over:
1: GSX 1300R, of
2: Hayabusa....

voldoende vermogen en koppel,
stuurt lekker, vooral rechtuit.
o ja, voordat ik het vergeet, hij kan erg hard....
 
Laatst bewerkt:
Goed, tijd voor een update. Vanmiddag een proefrit gemaakt met een Deauville.
Toen ik erop ging zitten dacht ik even: oei wat een gewicht. Maar zodra hij begon te rollen viel het gewicht er helemaal vanaf. Wat een verschil met die VX800. Het voelde meteen vertrouwd. Ik zou er direct examen voertuigbeheersing mee kunnen doen. Geen angst om een bocht te moeten nemen. De fiets is ook heerlijk comfortabel.

Ik kan me wel voorstellen dat mensen het vermogen te krap vinden. Dit is voor mij echter minder belangrijk. Het gaat alsnog hard zat en ik zat vanmiddag ook meer te genieten van bochtjes en omgeving dan van snel rijden.
Het lijkt dus wel een match. Binnen het budget zijn er genoeg mooie exemplaren te vinden.

Nu vraag ik me af of ik nog wel de tijd en moeite wil nemen om met andere motoren te proefrijden. Eerst dit maar eens laten bezinken.

Grappig ook dat ik onderweg zoveel vrienden tegenkwam. :W
 
Goed, tijd voor een update. Vanmiddag een proefrit gemaakt met een Deauville.
Toen ik erop ging zitten dacht ik even: oei wat een gewicht. Maar zodra hij begon te rollen viel het gewicht er helemaal vanaf. Wat een verschil met die VX800. Het voelde meteen vertrouwd. Ik zou er direct examen voertuigbeheersing mee kunnen doen. Geen angst om een bocht te moeten nemen. De fiets is ook heerlijk comfortabel.

Ik kan me wel voorstellen dat mensen het vermogen te krap vinden. Dit is voor mij echter minder belangrijk. Het gaat alsnog hard zat en ik zat vanmiddag ook meer te genieten van bochtjes en omgeving dan van snel rijden.
Het lijkt dus wel een match. Binnen het budget zijn er genoeg mooie exemplaren te vinden.

Nu vraag ik me af of ik nog wel de tijd en moeite wil nemen om met andere motoren te proefrijden. Eerst dit maar eens laten bezinken.

Grappig ook dat ik onderweg zoveel vrienden tegenkwam. :W


Het is een absoluut veilige keuze. Niet de spannendste maar wat maakt dat uit.150km pu is wel haalbaar op zo,n motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan