eindoverbrenging sp1000

Profiteur

Rookie
6 dec 2006
19
0
vrouwtje haar sp met diligence span heeft nog steeds problemen om haar motor in toeren te krijgen (snelheid maken) .We hadden vorig jaar enkele (verbeteringen) aangebracht.
nieuwe klepgeleiders, nieuwe segmenten en een twinspark ontsteking.Ze heeft een 7 a 8000km mee gereden dus zou hij toch al wat ingereden zijn.De standaard 18 inch wielen staan er nog op en de overbrengingsverhouding is nog standaard 7/33.
Zou het voldoende de gearing te veranderen van 7/33 naar 7/37? of zou ze meer profijt halen uit kleinere (15inch wielen)? Nu haalt ze met moeite soms 125 km/u en met tegenwind haalt ze soms geen 90km/u. haar toerental krijgt ze niet boven 4500 toeren.
 
Gaat ze soms eerst naar de hoogste versnelling bij lage toeren? Want in z'n derde versnelling zou die ook tegen de wind in boven de honderd moeten raken volgens mij. ;)
 
Wel gaat je toerental behoorlijk omhoog. Bij mijn Sabre span (had pk's te over) vond ik 17 inch velg rustiger rijden. Als ik het zo hoor is het vermogen van de motor niet toereikend. Dit is misschien met kleinere velgen op te lossen. Ik durf het niet zeker te zeggen.
 
Wat bedoel je met een sp1000? is het een Guzzi of zo.
Ik weet niet wat voor banden je erop hebt liggen maar kun je geen plattere nemen, het is in diameter weinig maar wie weet helpt het.
Een sp1000 is een 1000 cc neem ik aan die moet toch makkelijk boven de 125km/h uitkomen.
Zou je de compressie niet eens meten en de brandstoftoevoer.
 
Guzzi SP1000 heeft 67 pk, daar zou het toch mee moeten lukken denk ik. Al is het niet echt veel.
Ik heb op mijn Goldwing GL1000 78 pk en 15 inch wielen en heb een top van ongeveer 135 km/uur. Niet heel hoog maar dat doet hij ook met tegenwind en met drie mensen erop. En ik gok dat ik zo'n 100 km droog gewicht meer mee sleep als jullie Guzzi.
 
Kleinere wielen is wel een meer ingrijpendere aanpassing dan andere overbrenging.
bevestiging zijspan wijzigen of ik moet, maar weet niet of dat gaat(grondspeling) een kleiner zijspan wiel (is nu 13 inch) steken zodat span horizontaal blijft.

@jozzi :het is een guzzi en er liggen k bloks op .
@ teevee: ge weet niet wat de vrouw en dochter meesleept naar een treffen zeker?

hier nog een foto bijgevoegd
full
 
Laatst bewerkt:
3wheel heeft toch ook een 1000sp met bak en originele wielen? Die komt volgens mij echt wel boven de 90 km/u met tegenwind, dus lijkt me dat er toch ergens niet helemaal goed zit in het blok/carburatie/ontsteking etc of dat er ergens in het rijwielgedeelte iets niet goed gaat (aanlopende remmen, slechte lagers etc).
 
3wheel heeft toch ook een 1000sp met bak en originele wielen? Die komt volgens mij echt wel boven de 90 km/u met tegenwind, dus lijkt me dat er toch ergens niet helemaal goed zit in het blok/carburatie/ontsteking etc of dat er ergens in het rijwielgedeelte iets niet goed gaat (aanlopende remmen, slechte lagers etc).

hoewel ik geen SP 1 heb en mijn bak lager en smaller is (minder luchtweerstand??) ben ik het met Ralfie eens.....

mijn SPII is welliswaar niet meer volledig standaard; de koppen zijn bewerkt en er zit een "basso" cardan onder, maar met jullie SP is toch iets niet helemaal fris of je rijstijl is verkeerd (het nieuwe rijden??)
mijn SPII heeft op de rollenbank iets meer als 70pk uitgehoest dus dat is niet spectaculair meer als de oude SPI en de standaard SPII; alleen is de ademhaling bovenin de toeren veel beter door de geflowde koppen en de 36mm carburateurs.
In deze setup rijdt je met gemak 140, alleen als je echt flink tegenwind hebt rijdt de motor die 140 liever in 4........ kruisen op de snelweg met 120 (5000 toeren) is geen probleem, sprintjes van 150 vindt ze ook nog lekker maar na een paar kilometer gaat het blok dan inhouden en zakt de snelheid terug naar 90 a 100 omdat ik de carburateurs helemaal volgas niet fatsoenlijk afgesteld krijg.

Een standaard SP hoort dus zeker in 4 geen probleem te hebben met snelheden boven de 100, wil je echt meer kracht kun je inderdaad een laag cardan overwegen; alleen met de verhouding kan ik je niet helpen; mijn SP was al voorzien van dit cardan toen ik haar kocht dus ik heb geen idee wat erin zit (alleen dat de snelheid solo 180 was ipv de standaard 215 en dat bij 120 het blok dik 5000 draait ipv de standaard 4000)

probeer eens wat hoger in de toeren van start te gaan en hou de motor tot 6000 toeren in een lagere versnelling: schakelen doe je tussen de 6 en 7000 en met een 18 inch wiel en zo'n groot span? moet je gebruik van de 5e versnelling vermijden, daar heb je inderdaad niet genoeg vermogen voor en is een kleine helling of wat tegenwind voldoende om de motor buiten adem te krijgen
 
hee die ken ik! Jij rijdt vaak met ozze mee naar treffens of niet? Hebben jullie toevallig een tent in de vorm van een tiet?
 
hee die ken ik! Jij rijdt vaak met ozze mee naar treffens of niet? Hebben jullie toevallig een tent in de vorm van een tiet?

Tent in de vorm van een tiet en een roze zijspan. Over smaak valt niet te twisten dus dat doen we dan ook maar niet :P.
 
Hoezo die tietentent is ook roze en als ik die tent op een treffen zie staan dan staat er meestal dat roze zijspan langs, enneh, 1+1 is 2 dus volgens mij hoort die tietentent bij dat zijspan(maar het kan natuurlijk toeval zijn).
En voor jullie ga ik een foto regelen van die tent!!!
 
Ik antwoord maar even langs men echtgenoot zen login.

Ja ik ben vaak in de buurt van Ozze en nee die tent is niet de mijne.
Maar wel van men dochter haar vriendinnetje, zij slapen daar beiden in.
Meisjes zijn nu helemaal gek op roos :)

Vroeger voor ik de blok heb laten aanpakken reed deze in zen 5 de tegen 4500 toeren makkelijk 150.
Maar dan deed men pols wel zeer van de gas op zen einde te houden.
Mits de blok al ruim over zen 100 000 km zat hebben we hem aan gepakt.
In de koppen zijn Dubbele bougies gezet mits dit beter vermogen zou geven, volgens een mede SP rijder.
En de rest, op het laatste is er na men gezeur dat hij niet hard meer ging nog open kelkjes geplaatst ipv de originele luchtfilter.
Maar niks mag baten, tot men grote ergernis gaan we niet harder vooruit. :(
Ik ben van in het begin en snelheidsduivel geweest met het span tegen alle ergernis van manlief.
Eerste jaar nu drie jaar geleden kwam ik tegen 140 de bochten in Verviers door gereden.
Reed toen pas men derde ritje met het span,toen heeft het ventje alle kleuren gezien uit schrik dat ik het niet ging halen.
Ik had niks verkeerds gevoeld of gedaan :)
Nu dit jaar kon ik op momenten echt maar 90 in zen derde halen tegen 4000 toeren hoger ging het niet.
6000toeren heb ik nog nooit kunnen bereiken.
Zal ik ook eens een keer proberen in vierde dan ik schakel meestal over als hij net boven de 4000toeren zit.
Heb menig maal woorden gehad met men man over te hoge toeren volgens hem mocht ik met zo een oude motor niet zo hoog in toeren gaan en was 3000 wel genoeg.
Vind ik dus niet voor een 1000 mag het wel wat meer leeftijd of niet.
Men Fazer komt nooit onder de 7000 toeren en is maar een 600 ok een vier cilinder.
En daar kan ik zelf 190 mee maar dan hang ik er nog net aan vast.
oja: hier staan 30 mm carburators op
 
Laatst bewerkt:
Ik antwoord maar even langs men echtgenoot zen login.

Ja ik ben vaak in de buurt van Ozze en nee die tent is niet de mijne.
Maar wel van men dochter haar vriendinnetje, zij slapen daar beiden in.
Meisjes zijn nu helemaal gek op roos :)

Vroeger voor ik de blok heb laten aanpakken reed deze in zen 5 de tegen 4500 toeren makkelijk 150.
Maar dan deed men pols wel zeer van de gas op zen einde te houden.
Mits de blok al ruim over zen 100 000 km zat hebben we hem aan gepakt.
In de koppen zijn Dubbele bougies gezet mits dit beter vermogen zou geven, volgens een mede SP rijder.
En de rest, op het laatste is er na men gezeur dat hij niet hard meer ging nog open kelkjes geplaatst ipv de originele luchtfilter.
Maar niks mag baten, tot men grote ergernis gaan we niet harder vooruit. :(
Ik ben van in het begin en snelheidsduivel geweest met het span tegen alle ergernis van manlief.
Eerste jaar nu drie jaar geleden kwam ik tegen 140 de bochten in Verviers door gereden.
Reed toen pas men derde ritje met het span,toen heeft het ventje alle kleuren gezien uit schrik dat ik het niet ging halen.
Ik had niks verkeerds gevoeld of gedaan :)
Nu dit jaar kon ik op momenten echt maar 90 in zen derde halen tegen 4000 toeren hoger ging het niet.
6000toeren heb ik nog nooit kunnen bereiken.
Zal ik ook eens een keer proberen in vierde dan ik schakel meestal over als hij net boven de 4000toeren zit.
Heb menig maal woorden gehad met men man over te hoge toeren volgens hem mocht ik met zo een oude motor niet zo hoog in toeren gaan en was 3000 wel genoeg.
Vind ik dus niet voor een 1000 mag het wel wat meer leeftijd of niet.
Men Fazer komt nooit onder de 7000 toeren en is maar een 600 ok een vier cilinder.
En daar kan ik zelf 190 mee maar dan hang ik er nog net aan vast.
oja: hier staan 30 mm carburators op


Zo'n oude Guzzi houdt er juist van wat hoger in de toeren gereden te worden, die moet je eigenlijk niet beneden de 3000 toeren belasten, 3500 - 5000 toeren is het mooiste. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn de Guzzi V-twins niet gebouwd voor lage toerentallen.

Wat voor ontsteking-systeem gebruik je en werkt de vervroeging daarvan wel goed?
 
Laatst bewerkt:
Is je ontsteking wel aangepast aan die dubbele bougies? Dan zul je ook andere bobines moeten hebben lijkt me, met dubbele uitgang? Anders heb je gewoon hele slappe of geen vonken, loopt ie ook niet beter van.
 
Vroeger voor ik de blok heb laten aanpakken reed deze in zen 5 de tegen 4500 toeren makkelijk 150.
Maar dan deed men pols wel zeer van de gas op zen einde te houden.
Mits de blok al ruim over zen 100 000 km zat hebben we hem aan gepakt.
In de koppen zijn Dubbele bougies gezet mits dit beter vermogen zou geven, volgens een mede SP rijder.
En de rest, op het laatste is er na men gezeur dat hij niet hard meer ging nog open kelkjes geplaatst ipv de originele luchtfilter.

100.000 is niks voor een guzzi; mijn SPII staat momenteel op 255.000; waarvan de laatste ca 70.000 met de bak ernaast

Wat alleen wel heel belangrijk is voor een guzzi zeker met open kelken is de afstelling van de carburateurs!, zijn er na het plaatsen van de kelken grotere sproeiers ingegaan e.d. anders staat de motor namelijk veel te arm en is het logisch dat er boven de 4000 toeren niemand meer thuis is; ook als de carburatuers niet volledig synchroon staan reageert een guzzi daar bovenin de toeren het heftigst op en gaat inhouden

verder sluit ik mij aan bij de eerdere opmerking over de ontsteking: is er behalve een extra bougie ook iets aan de bobines en afstelling gedaan? anders werkt het inderdaad alleen averechts
 
Laatst bewerkt:
100.000 is niks voor een guzzi; mijn SPII staat momenteel op 255.000; waarvan de laatste ca 70.000 met de bak ernaast

Wat alleen wel heel belangrijk is voor een guzzi zeker met open kelken is de afstelling van de carburateurs!, zijn er na het plaatsen van de kelken grotere sproeiers ingegaan e.d. anders staat de motor namelijk veel te arm en is het logisch dat er boven de 4000 toeren niemand meer thuis is; ook als de carburatuers niet volledig synchroon staan reageert een guzzi daar bovenin de toeren het heftigst op en gaat inhouden

verder sluit ik mij aan bij de eerdere opmerking over de ontsteking: is er behalve een extra bougie ook iets aan de bobines en afstelling gedaan? anders werkt het inderdaad alleen averechts




Bij deze meningen sluit ik mij ook aan.

Mijn combinatie heeft ook een standaard sp blok met open luchtfilters en een grotere sproeierbezetting(145) plus uitlaatdempers die een goede doorstroming hebben.
Verder een ontsteking van Lucas Rita met electronische vervroeging,standaard bougie's.
De combi gaat nog steeds als de brandweer en loopt mooi door de toerentallen heen zonder haperen wat wel gemonteerd is zijn 15''wielen voor de reductie.
Dan nog heb ik een standaard windscherm in de vorm van een winkelruit.

Ook volgens mij moet het eea in de afstelling van de carbs en ontsteking zitten en daarnaast zou je hoger in de toerentallen van het blok moeten rijden :Y zoals reeds eerder geschreven is.

Ciao!
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan