el 250 géén kracht meer

slayer

MF'er
20 feb 2006
44
0
Velsen_noord
help kan iemand mij een beetje uitleggen wat mijn probleem is.

het probleem is als volgt

ik reed lekker over de snelweg 100Km/h en in eens begon hij terug te lopen het leek eerst op dat hij geen bezine meer kreeg dus zette ik het benzine kraantje op reserve vreemt want tank was net volgetank. vuilte misschien maar het hielp niet.
bij meer gas geven werd de powerdrop alleen maar erger hij maakt een smorende indruk. toen ik er de choke opgooide kreeg ik net genoeg kracht om de tunnel waar ik op dat moment in zat met een redelijke vaart uit te komen.

toen ik kon stoppen deet ik dat.
eerst naar het blok geluisterd als hij stationair loop. alles perfect
toen een dot gas leek wat traag maar deet het ook.
toch weer even rijden maar valt gewoon weg bij meer als een derde gasstand.
ik was in de buurt van de motorzaak waar ik normaal kom.
mijn idee was op het eerste gezicht dichtgeslagen lucht filter gewoon te wijnig lucht dus bestelde een nieuw filter

vandaag het oude filter bekeken en echt niet zo vuil. het is een schuum filter dus even uitgewassen en gezogen. en weer gemonteerd. geen verbetering.
toen maar zonder was het nog slechter.

hij pakt eerst even op met gas en als je een beetje kracht wil smoord hij en maakt een dof geluid wat dus gepaart gaat met het doodvallen van de kracht.

ik denk dat het een carburatie probleem. en waarschijnlijk dat de CV werking van de carb's niet lekker werkt.

maar voor dat ik mijn halfe motor ga demonteren op zoek hierna

is de vraag wie kent dit probleem of weet exact wat het is HELP??
 
Tankbeluchting verstopt, brandstofpomp kapot (als die er een op zit), ergens een slang klem zitten? Vuil brandstoffilter?

Trouwens, zo'n schuimfilter moet je wel in-oliën na schoonmaken. :Y
 
Als hij er mee kapt, draai dan eens een aftapschroef van een vlotterbak los om te kijken of er wel voldoende brandstof uit komt?
Dat filter moet echt niet droog zijn hoor! (maar dat heeft niks met je probleem te maken)
Lopen wel allebei de cylinders als hij zo weinig vermogen heeft?
 
hij loopt op alle bij de cylinders dat is juist het vreemde. het smoren gebeurt bij alle twee tergelijk. het effect is vergelijkbaar met als de motor koud is en je nog op choke staat en te veel gas geeft. maar ook niet weer helemaal. er komt een laag klinkend toon uit de carb's
het probleem lijkt bij bijde tergelijk. dus twee spoeiers die tergelijk met troep verstopt kunnen zitten is onwaarschijnlijk maar het kan wel.
 
er komt een laag klinkend toon uit de carb's

Dat is "normaal" das de doffe, holle klank van de aanzuiging van de lucht dat je hoort.

Kzou toch maar eens deftig opletten met blijven doorrijden terwijl je het probleem nog niet kent hoor !

Als je zeker bent dat beide cilinders goed lopen, allebei genoeg en goed mengsel krijgen, dan zou ik de carb synchronisatie chekken, werking van het cv gedeelte enz.

Compressie, lucht, benzine, en vonk op juist tijdstip is altijd een goeie boem, doet ie dat niet, dan kan de oorzaak nu ook geen 1001 mogelijkheden bevatten.
:]

EDIT: Klinkt me ook in de oren als valse lucht.
 
Laatst bewerkt:
Ondicht rubber?
Tijd om kleppen te stellen?

Edit: krijgt-ie nou te arm of te rijk mengsel (op momenten)?

Test eens bij droog weer en niet te volle tank, rijden met dop er af.

Ook: nagaan of de vlotterkamer-ventilatie ("overloop") gaaf/rond/open/onbekneld/doorgevend is.

(Ik weet/begrijp voornamelijk dingen die makkelijk te controleren zijn).
 
Laatst bewerkt:
alle slangen rond en aan de carb's zien er goed uit en niet bekneld.
ook heb ik de motor laten lopen compleet zonder de tank dus alleen op de benzine in de vlotterkamers. dit mocht ook niet helpen.

ik ga vandaag de luchtfilterbak er uithalen en hierdoor dus de carb's hun werking te kunnen zien. want volgens mij is de CV werking niet goed. omdat als ik gas geef dat ze er niet op reageren of zeer slecht dus mijn schuiven lijken te blijven hangen.

maar dat wil ik dus vandaag gaan contoleren.
 
Je gasschuiven kunnen in principe niet "blijven hangen". :N
Als je de luchtfilterkast er af hebt, is controle van je membranen en schuiven heel simpel, zonder heel je carburateurs te hoeven slopen. Duw ze maar een keer helemaal omhoog, je weet dan al of ze klemmen. Laat ze los en kijk hoe snel ze terugvallen, ze horen iets "afgeremd" terug te komen. (als ze heel snel terugvallen heb je een kapot membraan)
Je kunt ook even flink boven in je venturi blazen, je schuiven horen dan omhoog gezogen te worden.
Maar ik denk nog steeds dat het een gebrek aan benzine is zoals je het beschreef. :Y (geen herrie of rare bijgeluiden uit je blok toch?)
 
het blok zit goed in de olie en koeling
hij loopt ook perfect stationair en bij rustig 30km/h rijden doet hij het als van ouds maar wil je een klein beetje gas geven dan smoord hij.
en neem je gas terug is alles weer goed. en loopt hij weer perfect.
dat smoren gaat gepaard met een doffe lage brom.
 
o ja het blok maakt bij stationair lopen geen vreemde geluiden.
en bij onbelast gas geven komt hij wel op toeren maar wel vertraagt en niet zo fel als het hoort. maar nog geen vreemde geluiden uit het blok.
het blok is naar mijn idee nog helemaal zo als hij hoord te wezen.
 
Kijk inderdaad de membranen maar es na. Ik had een identhiek probleem bij mijn FZR1000 en daar bleken 2 carbs niet goed in elkaar te zitten waardoor 2 schuiven niet openden. Wou niet meer dan zo'n 7000 toeren maken, maar starte en liep bij lagere toeren perfect.

edit: ik heb het trouwens ontdekt door de motor te starten zonder airbox. Ik zag bij gasgeven maar 2 schuiven bewegen
 
Mijn el250 heeft hetzelfde!!!
Ik heb hem zo gekocht dus weet niet hoe het gekomen is helaas.
Als ik gas geef houd ie een hele tijd in en dan schiet ie ineens hard weg.(zelfde effect als een koude motor, alleen dan blijft het)
Ook als ik in de vrij gas geef valt ie weg, tenzij ik lang gas blijf geven.
Hij reageert ook vrij traag op het gas.

Ik heb:
-carbs gesynchroniseerd
-Schoongemaakt
-luchtfilter vervangen
-kleppen gesteld.
-leidingkjes en membraanpompje na gekeken
Helpt niets...
Een bougie was ook aardig wit en de andere gewoon bruin.(misschien door de niet gesynchroniseerde carbs)

Ik denk zelf dat het te veel lucht is(bij de mijne dan), aangezien het effect erg wordt versterkt als je het deksel van de luchtfilterbox losmaakt.
Hoe het oppeens kan? Geen id.
De rubbers van de carb naar de airbox toe zijn bij mij ook aardig hard, misschien dat ze niet goed meer afsluiten.

Misschien dat deze bij jouw ook los zijn geschoten ofzo? :?

Ik ga er denk ik 2 losse luchtfilters op monteren samen met grotere sproeiers. Kijken hoe dat loopt. (ook omdat het zo tering veel werk is om de carburateurs er tussen uit te krijgen, met zon airbox erachter.)
 
Mijn el250 heeft hetzelfde!!!
Ik heb hem zo gekocht dus weet niet hoe het gekomen is helaas.
Als ik gas geef houd ie een hele tijd in en dan schiet ie ineens hard weg.(zelfde effect als een koude motor, alleen dan blijft het)
Ook als ik in de vrij gas geef valt ie weg, tenzij ik lang gas blijf geven.
Hij reageert ook vrij traag op het gas.

Ik heb:
-carbs gesynchroniseerd
-Schoongemaakt
-luchtfilter vervangen
-kleppen gesteld.
-leidingkjes en membraanpompje na gekeken
Helpt niets...
Een bougie was ook aardig wit en de andere gewoon bruin.(misschien door de niet gesynchroniseerde carbs)

Ik denk zelf dat het te veel lucht is(bij de mijne dan), aangezien het effect erg wordt versterkt als je het deksel van de luchtfilterbox losmaakt.
Hoe het oppeens kan? Geen id.
De rubbers van de carb naar de airbox toe zijn bij mij ook aardig hard, misschien dat ze niet goed meer afsluiten.

Misschien dat deze bij jouw ook los zijn geschoten ofzo? :?

Ik ga er denk ik 2 losse luchtfilters op monteren samen met grotere sproeiers. Kijken hoe dat loopt. (ook omdat het zo tering veel werk is om de carburateurs er tussen uit te krijgen, met zon airbox erachter.)

Sproeiers krimpen niet, dus waarom grotere proberen?
Losse luchtfilters geven bij dagelijks gebruik ook alleen maar ellende.
Waarom niet eerst het probleem oplossen voor je dat soort lapmiddelen gaat proberen?
Je schrijft zelf al dat de inlaatrubbers misschien niet goed afdichten, waarom test je dat niet eerst goed?
En carburateurs goed schoonmaken is echt een kunst, lees daar maar eens andere topics op na. (al zo vaak meegemaakt dat de sproeiers/naalden/mengselschroeven etc. er niet allemaal uitgehaald waren voor de schoonmaak, en dan gaan ze echt niet schoon hoor!)
:N
 
Slijtende/vervormde vlotternaaldTIPJES, vooral indien plastic/rubber-achtig, kunnen rare streken verzinnen. Zowel brandstofkrapte door "kleven" mogelijk als verzuipneiging door onvoldoende sluiten, soms wisselend op 1 rit. Bekijken onder vergrootglas.
 
Sproeiers krimpen niet, dus waarom grotere proberen?

Omdat die nodig zijn voor losse filters. Die laten VEEL meer lucht door.

Carburatie en alles is perfect schoon. Vlotternaald tipje is in orde.

Nee bij mij komt het doordat de airboxrubbers vrij hard zijn geworden, en niet meer goed afsluiten.Ik krijg ze ook niet goed om de carburateurs.

Bij de el250 word de lucht verschrikkelijk geknepen.(in de airbox zitten 2 gaten van +- 1,5 vierkante cm)

Dus zodra de rubbers ook maar IETS lekken, zal de hele afstelling naar zn grootje gaan.
Dat is mijn theorie.

Het is zo veel werk om de carbo's er tussen uit te krijgen,(achterspatbord, zadels, kentekenplaathouder, zijkapjes tank, en airbox zelf verwijderen)
dat ik er losse filtertjes op monteer. Zijn nog goedkoper dan die rubbers ook...

En op andere andere motoren werkt dit ook prima, zelfs in regen. :)
(je moet alleen wel de motor opnieuw afstellen, grotere sproeiers plaatsen+eventuele andere gasnaalden)
 
Terug
Bovenaan Onderaan