EL Wire aansluiten op oplaadbare accu

Linq

MF veteraan
29 apr 2007
1.269
0
Wie o wie kan mij uit de brand helpen met een "elektro" vraag?

Ik ben een beetje aan het knutselen met EL Wire, oftewel Electroluminescent Wire op mijn helm.

Reden: beter zichtbaar in de avond.

Het resultaat:

full


full


full


Foto's zijn wat donker, maar anders zie je niet goed het EL wire.

Op zich werkt het prima, het is aangesloten op 2 AA (1.5V p.s.)batterijen in een inverter. Er zijn 3 standen, continue branden, knipperend en snel knipperend.

Wat ik zou willen is om een lipo accu aan te kunnen sluiten, voor de onderstaande redenen.

1. Dit is beter in de helm weg te werken.
2. Gebruikers gemak, kan het middels een draadje aan te sluiten opladen en hoef ik niet de gehele inverter uit mijn helm te bouwen bij het wisselen van de batterijen.
3. Waarschijnlijk houd de verlichting het langer vol, ELwire is sws al erg zuinig.

Mijn vragen zijn:

1. Kan dit uberhaubt, kan een lipo accu aan worden gesloten op ELWire?
2. Als het kan, wat voor een lipo accu moet ik hebben qua vermogen?

Andere opties, ideeen of oplossingen zijn welkom.

Ik ben zelf helaas in de elektro techniek niet heel erg thuis.

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt:
Wat je in ieder geval bij een LiPo moet onthouden dat is dat als je die beschadigd, deze (zeer ontvlambaar) uit elkaar kan klappen...
En als je hem te ver op-/ontlaad gaat hij bol staan, dat is foute boel ;)

Weet niet of je zoiets dicht bij je hoofd wilt hebben...
 
Laatst bewerkt:
Wat je in ieder geval bij een LiPo moet onthouden dat is dat als je die beschadigd, deze (zeer ontvlambaar) uit elkaar kan klappen...
En als je hem te ver op-/ontlaad gaat hij bol staan, dat is foute boel ;)

Weet niet of je zoiets dicht bij je hoofd wilt hebben...

Niet zo'n beste optie dan.

Is er iets anders wat klein, plat en oplaadbaar is?
De eerste vraag die bij mij opkomt, is dit toegestaan, extra verlichting voeren is volgens de wet niet toegestaan namelijk

Ik heb geen idee, zou het dan ook verboden zijn om die verschrikkelijke schoenen aan te doen met van die gekleurde lichtjes in je zool?

Los van het feit of het verstandig is om een discotheek aan je voeten te hebben in het donker!

Overigens heeft Shark de Skwall op de markt, die is voorzien van standaard groene ledverlichting.
 
Laatst bewerkt:
Niet zo'n beste optie dan.

Is er iets anders wat klein, plat en oplaadbaar is?Ik heb geen idee, zou het dan ook verboden zijn om die verschrikkelijke schoenen aan te doen met van die gekleurde lichtjes in je zool?

Los van het feit of het verstandig is om een discotheek aan je voeten te hebben in het donker!


Overigens heeft Shark de Skwall op de markt, die is voorzien van standaard groene ledverlichting.


Je wilt zelf een discotheek aan je helm maken, maar aan de schoenen verafschuw je????

Dan even een paar regels voor motorvoertuigen...
Ze mogen naar voren ALLEEN wit/geel licht uitstralen, en naar achteren alleen ROOD licht, dus denk dat je wel in overtreding bent...

En wat andere op de markt brengen, betekend nog niet dat het toegestaan is, er wordt zoveel op de markt gebracht wat je niet op de openbare weg mag gebruiken

Die blauwe kruizen die vrachtwagenchauffeurs graag in hun cabine hebben is ook niet toegestaan in NL
 
Laatst bewerkt:
Misschien beter om een batterij van een camera of telefoon gebruiken. Via ebay koop je die goedkoop en kan je vaak ook icm een lader kopen. Alleen opletten dat je ze niet te ver ontlaadt. (je zou er een liposaver op kunnen zetten, begint'ie te piepen als de batterij leeg is)
 
Laatst bewerkt:
Niet zo'n beste optie dan.

Is er iets anders wat klein, plat en oplaadbaar is?

Lithium knoopcellen? alleen die hebben die verhoudingsgewijs minder capaciteit.
Eventueel zou je kunnen kijken naar een 'supercap', maar daar moet je zelf even wat meer onderzoek naar doen of dat haalbaar zou zijn of niet... (worden hier op de zaak alleen gebruikt als vervanger voor sommige knoopcellen)
 
Hoeveel Volt wil het ding nou hebben?

2x 1,5V AA batterij, staat in OP.
In serie (wat gebruikelijk is) is dat 3V, waar Lithium knoopcellen (en supercaps) voor bestaan.

Wat ik interessanter vind is hoe lang hij op die 1,5V batterijen kan runnen...
gemiddeld genomen zijn (goedkope) AA batterijen iets van 1500mAh.

Omdat 2 batterijen in serie staan blijft het bij 1500mAh maar wel 3V. (parallel zou 3000mAh bij 1,5V worden)
1 zo'n 3V lithium knoopcel is te vinden met 220mAh, zeg 7x minder...
maar als het systeem op z'n AA's 7 dagen aan kan, dan zou (theoretisch) het met een Lithium knoopcel 1 dag aan kunnen...

(Let op, dit is eventjes allemaal puur theoretisch, er is geloof ik ook nog zoiets als wat een batterij/knoopcel etc. max aan kan in continue aanvraag)
 
Laatst bewerkt:
Je wilt zelf een discotheek aan je helm maken, maar aan de schoenen verafschuw je????

Dan even een paar regels voor motorvoertuigen...
Ze mogen naar voren ALLEEN wit/geel licht uitstralen, en naar achteren alleen ROOD licht, dus denk dat je wel in overtreding bent...

En wat andere op de markt brengen, betekend nog niet dat het toegestaan is, er wordt zoveel op de markt gebracht wat je niet op de openbare weg mag gebruiken

Die blauwe kruizen die vrachtwagenchauffeurs graag in hun cabine hebben is ook niet toegestaan in NL

Ik vind het nogaal een verschil om in het donker alle kleuren van de regenboog te laten knipperen aan je voeten, dan een subtiele rode rand wat naar mijn mening de veiligheid ten goede komt.

En ik weet dat de foto erg onduidelijk is, maar het licht wat de EL WIRE naar achteren uitstraalt is toch echt rood.

Ik heb het ook niet over een blauw kruis dat ik boven op mijn helm wil monteren.
 
Laatst bewerkt:
't gaat op z'n helm... niet z'n voertuig.

Klopt, of het mag, ik heb geen idee. Het knippert niet, het straalt een constant rood licht naar achteren uit.

Geeft ook geen andere kleuren oid.

Ik heb ooit eens een demonstratie filmpje gezien van een merk schoenen waarbij de zool feller oplicht bij het remmen, de linker of rechter schoen meeknippert bij het aangeven van de richting.

Nu is dit persoonlijk voor mij wel heel ambitieus om dat zo te maken, ik denk zeker dat het bijdraagt aan de veiligheid.

Betwijfel of je jezelf daar nu zoveel zichtbaarder mee maakt anders zou je het wel vaker zien maar tot nu heb ik het nog nooit gezien.

Het komt omdat ik de foto in het donker met mijn telefoon heb gemaakt waardoor deze er zo korrelig uitziet.

Maar in het donker valt het zeker wel op, en ook omdat je iets voorover zit gebogen (tenminste in mijn geval), dus kijk je als persoon die achter de motor aanrijd tegen de nek van de berijder aan.
 
Dus als ik het goed begrijp, moet er tussen de EL wire en de Batterij/Accu nog de inverter worden geplaatst?

Of kan een batterij / accu met het juiste voltage rechtstreeks op de EL wire worden aangesloten.
 
Klopt, of het mag, ik heb geen idee. Het knippert niet, het straalt een constant rood licht naar achteren uit.


Ik heb ooit eens een demonstratie filmpje gezien van een merk schoenen waarbij de zool feller oplicht bij het remmen, de linker of rechter schoen meeknippert bij het aangeven van de richting.

Nu is dit persoonlijk voor mij wel heel ambitieus om dat zo te maken, ik denk zeker dat het bijdraagt aan de veiligheid.


Maar in het donker valt het zeker wel op, en ook omdat je iets voorover zit gebogen (tenminste in mijn geval), dus kijk je als persoon die achter de motor aanrijd tegen de nek van de berijder aan.

Zeker draagt dat bij aan de veiligheid. Heel even.
Als straks 50% van de motorrijders zo gaat rondrijden dan zie je zoveel lampjes dat je, zeker op afstand, nauwelijks meer weet welk kleurtje waar brandend bij welke motorrijder hoort. Niemand is gebaat bij dit soort kerstboomacties :N

Wettelijk gezien bestaan er talloze regels over welke verlichting aanwezig mag en zijn welke verlichting er aanwezig moet zijn.
Rare lampjes op de kleding van motorrijders daar is (helaas) nog geen regelgeving over in werking getreden, al is men daar wel mee bezig.

Als je lampjesfetisch tot verwarrende situaties leidt dan is art 5 WVW uiteraard alsnog genoeg om tegen op te treden !
 
Dus als ik het goed begrijp, moet er tussen de EL wire en de Batterij/Accu nog de inverter worden geplaatst?

Of kan een batterij / accu met het juiste voltage rechtstreeks op de EL wire worden aangesloten.

Ja de inverter/converter heb je nogsteeds nodig, echter kan je die modificeren om andere type batterijen te accepteren.
Met een beetje geknutsel met soldeerbout zou je de verschillende onderdelen van de inverter/converter elders in de helm kunnen plaatsen dan je batterij/accu.
 
Maar agent, het is toch netjes allemaal rood uitstralend licht naar achteren.
Wat is nou het probleem?
[afbeelding]

Ik weet niet of je het cynisch bedoeld, zo niet, dan is toch een beetje dubbel van je.

Zelf rijden zonder DB killer, maar wel iets vinden van zwak rood licht wat als 3e, op de motor dan een 2e achterlicht gebruikt gaat worden.

I know, loud pipes saves lives, een extra licht aan de achterzijde misschien ook wel!

En wat meanblueman aangeeft, ik ben blij met de de Nederlandse verkeersregels zover, en dat er geen wirwar moet ontstaan verlichting, ook helemaal mee eens.

Maar moeten we dan straks ook de LCD schermen uitzetten verplicht of op nachtstand zetten omdat ze teveel licht uitstralen? Tomtom of andere GPS, ook uit. Telefoons die sommige bevestigd hebben op het stuur?

Rij je er bij zoals op het onderstaande voorbeeld, ja snap ik helemaal:
Helmet Lights - How to light up your helmet like Tron

Maar dit is niet het geval.
 
Terug
Bovenaan Onderaan