Electra Acewell

Thois

Die hard MF'er
23 jul 2013
304
11
Beste Motorrijders,

Voor mijn BMW K75 Cafe Racer project ben ik bezig met het aansluiten van een Acewell 2853H-1. Echter zijn er een aantal aansluitingen waar ik niet uit kom.

1. Benzine Tank:
De standaard BMW teller heeft alleen een lampje als er nog maar 4 Liter in de tank zit. Is het mogelijk om gebruik te maken van de benzine indicator van de Acewell teller? Volgens de schema's zou de benzine tank aan de witte kabel aangesloten moeten worden. Echter doet de teller er niks mee als ik de kabel hierop aansluit. De waardes die de teller zou moeten geven zijn:

Bars displayed Sener Resistance (ohms)
7 0-10 ohm
6 11-20 ohm
5 21-35 ohm
4 36-45 ohm
3 46-60 ohm
2 61-75 ohm
1 76-90 ohm
1 flashing 91-100 ohm

2. Neutraal:
Volgens afbeelding 3 zou ik de kabel aan de zwart groene aan moeten sluiten. Echter brand het lampje van de neutraal op geen enkel moment.
Volgens afbeelding 2 zouden de 3 kabels van de versnelling closed moeten zijn, voor de neutraal. Echter heb ik als ik alle 3 kabels van de versnelling aansluit dat het lampje van de neutral altijd brand.

Wie kan mij verder helpen zodat ik alle functies kan gebruiken van de teller?

Afbeelding 1:

De rode tekst is de kabel die ik aangesloten heb van de originele BMW kabelboom:
Acewell%20Aansluit%20schema.jpg


Afbeelding 2:
61_Stromlaufplan_K_75_Basic%2C_C_und_S_ohne_ABS.jpg


Afbeelding 3:
km%20teller.JPG
 
1. Meet de ohmse waardes eens van je benzinesensor in je tank. Je moet onder de 4 liter op een weerstand van 91-100ohm uitkomen. Waarschijnlijk is dit niet.
Evt weerstand parallel of serie aansluiten voor het knipperende balkje afhankelijk van de huidige waarde. Kan zijn dat het een aan/uit schakelaar is dan 100ohm toevoegen in serie.

2. Ik zie dat de 3 kabels gewoon gesplitst worden, denk ik. Vanuit je koppelingsschakelaar nog een aftakking naar de startknop en naar je neutraal lampje. Volgens schema 1 wordt hij tegen massa geschakeld. In schema 2 kom ik er niet helemaal uit of hij nu met +12v geschakeld wordt. Zet de motor eens neutraal en meet eens tov de massa of je spanning op de kabel hebt staan of geleiding tov de massa. Lijkt me sterk om 3 kabels hiervoor te moeten aansluiten.
 
Laatst bewerkt:
op het elektrisch schema is toch duidelijk zichtbaar dat de schakelaar voor het neutraal-lampje IN het dashboard zelf zit. op de bmw wordt de + van het lampje geschakeld, terwijl voor de acewell de min geschakeld moet worden. is dus niet zo simpel .

de versnellings schakelaar legt die 3 "gele" draden op verschillende manieren aan de massa (dmv verschillende weerstanden ? ) en om het lampje van de acewell te doen branden moet het een geschakelde massa hebben.
Ik zou eerst proberen met iedere "gele" appart aan te sluiten en kijken of het dan werkt, en anders de versnellingsschakelaar demonteren, kijken wat erin zit en daar een aanpassing aan doen zodat je 1 draad daarvan alleen in neutraal aan de massa schakelt.
 
Laatst bewerkt:
1. Meet de ohmse waardes eens van je benzinesensor in je tank. Je moet onder de 4 liter op een weerstand van 91-100ohm uitkomen. Waarschijnlijk is dit niet.
Evt weerstand parallel of serie aansluiten voor het knipperende balkje afhankelijk van de huidige waarde. Kan zijn dat het een aan/uit schakelaar is dan 100ohm toevoegen in serie.

2. Ik zie dat de 3 kabels gewoon gesplitst worden, denk ik. Vanuit je koppelingsschakelaar nog een aftakking naar de startknop en naar je neutraal lampje. Volgens schema 1 wordt hij tegen massa geschakeld. In schema 2 kom ik er niet helemaal uit of hij nu met +12v geschakeld wordt. Zet de motor eens neutraal en meet eens tov de massa of je spanning op de kabel hebt staan of geleiding tov de massa. Lijkt me sterk om 3 kabels hiervoor te moeten aansluiten.

1. Zal de waardes nog een keer meten. Meen mij te herinneren dat de waardes ergens rond de 50 ohm zaten. halflive geeft aan dat het een aan / uit schakelaar is. Dus moet ik een weerstand pakken waarop ik in totaal op 100 ohm uitkom? Dus als er bijv. 50 ohm gemeten wordt een 50 ohm weerstand er tussen zetten zodat je aan de 100 ohm komt? Of hoe werkt dat?

2. Zal ik proberen

op het elektrisch schema is toch duidelijk zichtbaar dat de schakelaar voor het neutraal-lampje IN het dashboard zelf zit. op de bmw wordt de + van het lampje geschakeld, terwijl voor de acewell de min geschakeld moet worden. is dus niet zo simpel .

de versnellings schakelaar legt die 3 "gele" draden op verschillende manieren aan de massa (dmv verschillende weerstanden ? ) en om het lampje van de acewell te doen branden moet het een geschakelde massa hebben.
Ik zou eerst proberen met iedere "gele" appart aan te sluiten en kijken of het dan werkt, en anders de versnellingsschakelaar demonteren, kijken wat erin zit en daar een aanpassing aan doen zodat je 1 draad daarvan alleen in neutraal aan de massa schakelt.

Als de kabels apart worden aangesloten dan gaat het lampje branden zoals het schema in afbeelding 2 laat zien. Dus met 1 kabel schakelt die in de 1,3,5 en de andere N,2,4 etc.
 
Laatst bewerkt:
1. Zal de waardes nog een keer meten. Meen mij te herinneren dat de waardes ergens rond de 50 ohm zaten. halflive geeft aan dat het een aan / uit schakelaar is. Dus moet ik een weerstand pakken waarop ik in totaal op 100 ohm uitkom? Dus als er bijv. 50 ohm gemeten wordt een 50 ohm weerstand er tussen zetten zodat je aan de 100 ohm komt? Of hoe werkt dat?.

Dan zal hij dus altijd, zoals jij zegt, 3 blokjes aangeven bij 50 ohm.

Wat gebeurt er als hij reserve springt? Welke weerstandswaarde is dat?

Ik denk als t een aan/uit schakelaar is dat hij oneindig is bij vol en 0 ohm bij reserve zodat de lamp aanspringt dmv een doorverbinding.
Een weerstand van 100 ohm in serie zorgt ervoor dat je balkje gaat knipperen.
Maar je display zal niks aangeven als hij nog vol is. Dan moet je echt met een juiste vlotterweerstand gaan werken.
 
Laatst bewerkt:
Voor je neutraal lampje moet je misschien een dubbele & poort schakeling bouwen (of NEN indien massa?).
Indien 3x closed dan pas signaal doorgeven.
In je schema zie ik 3x closed = neutraal.
Verder kan ik je er niet mee helpen, tot zover rijkt mijn basiskennis...
 
Dan zal hij dus altijd, zoals jij zegt, 3 blokjes aangeven bij 50 ohm.

Wat gebeurt er als hij reserve springt? Welke weerstandswaarde is dat?

Ik denk als t een aan/uit schakelaar is dat hij oneindig is bij vol en 0 ohm bij reserve zodat de lamp aanspringt dmv een doorverbinding.
Een weerstand van 100 ohm in serie zorgt ervoor dat je balkje gaat knipperen.
Maar je display zal niks aangeven als hij nog vol is. Dan moet je echt met een juiste vlotterweerstand gaan werken.

Je bedoeld wanneer de originele teller op reserve springt?

Wat ik zo opmaak uit je bericht gaat het dus nog een lastige taak worden?
 
Voor je neutraal lampje moet je misschien een dubbele & poort schakeling bouwen (of NEN indien massa?).
Indien 3x closed dan pas signaal doorgeven.
In je schema zie ik 3x closed = neutraal.
Verder kan ik je er niet mee helpen, tot zover rijkt mijn basiskennis...

Heb je een voorbeeld van zo'n poortschakeling? Kan op internet alleen het theoretische vinden..
 
Nee helaas... zit meestal in een IC maar wellicht een lastige taak.

Dan laat ik het zoals het is. Het lampje gaat nu namelijk aan bij de N, 2, 4.

Om alle blokjes te laten werken wel...

Maar als de teller alleen al aangeeft dat hij bijna leeg is, dus zoals de originele teller. Zou ik met een weerstand er tussen er al zijn?
 
ik heb de mijne net binnen, maar heb het momenteel even druk met mn afstudeer verslag.
ik zal er af en toe even naar kijken, en als ik iets tegenkom zal ik het in dit topic melden ;)

engelse handleiding had je al gevonden voor de jouwe? staat op de engelse acewell site
 
Hebben hem werkend gekregen! Het probleem was als volgt:

1. We hadden in eerste instantie de kabel aangesloten aan het kabeltje voor het 4 liter lampje. Aangezien dit een aan / uit schakelaar is kon de Acewell hier niet mee overweg (logisch)
2. We hadden de blauwe kabel van de Acewell aangesloten op de gele kabel van de tank, en de zwarte op de bruine kabel. We hebben dit gedaan door de kabels van de Acewell direct aan de stekker van de tank aan te sluiten. In eerste instantie werkte dit, duurde inderdaad ~ 5 seconden voor dat de teller het aangaf.
3. Daarna de kabel nagelopen en netjes vast gesoldeerd, echter werkte de kabel toen niet.
4. We hebben toen gecontroleerd of we de goede kabels hadden, aangezien er 2 gele kabels in de kabelbundel zat. Gecontroleerd of er geen kabelbreuk was, of er geen zekering kapot was etc. Op het laatst een kabel tussen de stekkers gehouden en toen werkte het. Blijkt dus dat de originele BMW stekker van de tank niet meer goed is. Dus daar ga ik komende week een nieuwe tussen zitten en moet de tank indicator het eindelijk doen.

Nu zo blij als een tornado op een camping..
 
Terug
Bovenaan Onderaan