Electra perikelen

TA68

MF veteraan
22 apr 2013
1.523
612
Mokum
Afgelopen jaren gaan de accu's in mijn motorfiets niet lang mee.
Heb dus weer een nieuwe gemonteerd en het valt me op dat de verlichting minder fel gaat branden bij verhogen toerental, stationair brand de koplamp dus feller dan bij gasgeven.

Wat kan hier de oorzaak van zijn ?
 
Allen dank voor de goede tips (vooral die voor de multimeter van de Action).
In een ver verleden een keer rechtoptstaande haren, zwartgeblakerd stopcontact en doorgeslagen zekering veroorzaakt door 2 van die pennen in een stopcontact te steken.

Multimeterangst is bij deze overwonnen :+

Heb de pennetje zelfs in het stopcontact gestoken en in de juiste stand geeft die netjes 229volt aan zonder dat de zekeringen doorslaan.
 
Allen dank voor de goede tips (vooral die voor de multimeter van de Action).
In een ver verleden een keer rechtoptstaande haren, zwartgeblakerd stopcontact en doorgeslagen zekering veroorzaakt door 2 van die pennen in een stopcontact te steken.

Multimeterangst is bij deze overwonnen :+

Heb de pennetje zelfs in het stopcontact gestoken en in de juiste stand geeft die netjes 229volt aan zonder dat de zekeringen doorslaan.

Je hebt wel lef. Je accu meten durf je niet maar je ramt wel de pinnetjes vrolijk in het stopcontact _O-
 
Nee, leg jij maar eens uit dat het zo is, en waarom, dat kun je vast wel ;)
Als je een multimeter hebt met een stand tot 200 (ohm) wat ze bijna allemaal hebben, zie ik niet waarom een goekope meter problemen heeft met lage weerstanden. Ik heb wel een meter gehad op het werk die een vast bereik had tot 1000 maar dat was geen goedkope meter.
Erg goedkoop om hier een stelling te plaatsen en hem niet willen uitleggen.
 
De Action multimeter kan 5 Ampere meten. Maar dat doe je in serie met de bron en de gebruiker en het is te hopen dat de meter gezekerd is, want is hij dat niet en je steekt beide pennen in een wcd (stopcontact), dan explodeert hij in je hand als je pech hebt.
 
Meeste multimeters zijn 10A gezekerd.
Het grote verschil in een dure en goedkope meter zit hem in de interneweerstand van de meter.
Voor een spanningsmeting (U) wil je een zo groot mogelijke weerstand hebben in de meter. Voor de stroommeting (I) juist een zo laag mogelijke. Dus hoe duurder de meter hoe lager de interne weerstand voor stroom metingen en hoe hoger voor spannings metingen.
Dat alles maakt de meting dan weer nouwkeuriger.

Lang verhaal kort, om een accu en laadspanning te meten zal je het met een goedkope meter makkelijk afkunnen.
 
Meeste multimeters zijn 10A gezekerd.
Het grote verschil in een dure en goedkope meter zit hem in de interneweerstand van de meter.
Voor een spanningsmeting (U) wil je een zo groot mogelijke weerstand hebben in de meter. Voor de stroommeting (I) juist een zo laag mogelijke. Dus hoe duurder de meter hoe lager de interne weerstand voor stroom metingen en hoe hoger voor spannings metingen.
Dat alles maakt de meting dan weer nouwkeuriger.

Lang verhaal kort, om een accu en laadspanning te meten zal je het met een goedkope meter makkelijk afkunnen.
De ingangsimpedantie was bij de analoge meters een belangrijk punt. die oude meters varieerde van 1k tot 1M maar tegenwoordig zijn volgens mij die digitale meters allemaal 10M ohm wat bij nagenoeg alle metingen verwaarloosbaar is.
 
Als je een multimeter hebt met een stand tot 200 (ohm) wat ze bijna allemaal hebben, zie ik niet waarom een goekope meter problemen heeft met lage weerstanden. Ik heb wel een meter gehad op het werk die een vast bereik had tot 1000 maar dat was geen goedkope meter.
Erg goedkoop om hier een stelling te plaatsen en hem niet willen uitleggen.

Echt uitleggen kan ik het ook niet, maar volgens mij zit er wel een kern van waarheid in. Met de dure meter van mn werk meet ik prima lage weerstand. Met een goedkope meet ik diezelfde weerstand een stuk hoger.
 
Echt uitleggen kan ik het ook niet, maar volgens mij zit er wel een kern van waarheid in. Met de dure meter van mn werk meet ik prima lage weerstand. Met een goedkope meet ik diezelfde weerstand een stuk hoger.
Tja. als jij dat hebt ervaren met een meter dan kan het niet anders zijn dat goedkope meters erg afwijken bij lage weerstanden.
 
Echt uitleggen kan ik het ook niet, maar volgens mij zit er wel een kern van waarheid in. Met de dure meter van mn werk meet ik prima lage weerstand. Met een goedkope meet ik diezelfde weerstand een stuk hoger.
Een conclusie trekken uit de vergelijking van maar liefst twee meters vind ik nogal apart. Misschien is dat ding van je werk wel stuk.
De verschillen tussen een ''echte'' multimeter en een dingetje van de Aldi liggen trouwens op een heel ander vlak dan weerstandsbereik.
 
Okee, hier volgend twee delen van specificaties van multimeters.
De eerste tekoop voor nog geen 2 tientjes.
De tweede gaat al gouw naar de 500/600 euro. Vergelijk de getallen (nouwkeurigheid) en oordeel zelf.

De "goedkope":
fxtXhU3.png


De "dure":
Q9i7p0A.png


Er zit dus wel degelijk verschil tussen maar zoals eerder genoemd zal de TS hier geen hinder van ondervinden met het meten van zijn accu. :t
Genoeg off topic zo denk ik :Y
 
Laatst bewerkt:
Okee, hier volgend twee delen van specificaties van multimeters.
De eerste tekoop voor nog geen 2 tientjes.
De tweede gaat al gouw naar de 500/600 euro. Vergelijk de getallen (nouwkeurigheid) en oordeel zelf.

De "goedkope":
[afbeelding]

De "dure":
[afbeelding]

Er zit dus wel degelijk verschil tussen maar zoals eerder genoemd zal de TS hier geen hinder van ondervinden met het meten van zijn accu. :t
Genoeg off topic zo denk ik :Y
De goedkope heeft een afwijking van 0.8% in het 200 ohm bereik en 1% in het 2 mega ohm bereik.
Je levert hiermee het bewijs dat je stelling niet klopt.
Dat een dure meter een kleinere afwijking heeft lijkt me nogal voor de hand liggend.
 
De goedkope heeft een afwijking van 0.8% in het 200 ohm bereik en 1% in het 2 mega ohm bereik.
Je levert hiermee het bewijs dat je stelling niet klopt.
Dat een dure meter een kleinere afwijking heeft lijkt me nogal voor de hand liggend.

Wat klopt er niet aan mijn stelling? (welke stelling)
Heb enkel gezecht dat een durdere meter nouwkeuriger is.
En dit netjes even onderbouwd met een data sheet zodat men even meekijken kan.
 
Laatst bewerkt:
Weet niet meer wat harder aankwam, de knal voor mijn kanis of de plof uit het stopcontact :+

Pennetjes van een El Cheapo meter kan je gerust in een stopcontact steken mits die op 250V wisselspanning staat. Dure meter zal ook plof doen met de verkeerde instelling.
 
Bij een weerstandsmeting waarbij de de inwendige weerstand, overgansweerstanden en de weerstand van de meetdraden een rol gaan spelen (grootte-orde) is een wat duurdere meter te verkiezen boven een goedkopere. Dit geld met name in het gebied van 0 - 10 ohm. Dit is voor de TS niet van belang. Echter, bij het meten van de weerstand van bv spoelen wel.

Je kunt stellen dat je de invloed van deze inwendige weerstand, overgangsweerstanden en de weerstand van de meetdraden kunt elimineren door een kortsluitingsmeting te doen, maar die vlieger gaat niet op, het contact van de meetpennen in je multimeter zal door vuil, vet, luchtvochtigheid, oxidatie ergens tussen 0 en een paar ohm schommelen. Juist hier scoort een wat kwalitatief betere meter iets beter.

Ik heb een "action" metertje voor de grove zaken, en de duurdere speciaal voor de lage weerstandswaarden. Als ik het echt nauwkeurig wil meten meet ik met de vierpuntsmethode, op deze manier sluit je een aantal zaken uit.

Overigens was mijn "stelling" geen stelling, maar mijn mening gebaseerd op mijn ervaringen met het meten van lage weerstandswaarden (spoelen van mijn klassiekers bv). Daarnaast ging ik ervan uit dat jouw vraag niet uit interesse was ;) .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor het meten van de accuspanning, de wisselspanning uit de dynamo en de weerstand van de spoelen onderling en ten opzichte van massa is elke goedkope meter voldoende.

Of je nou 12,65 of 12,62 als accuspanning in rust meet is voldoende om te beslissen dat deze nog vol is.

Elke multimeter heeft een systeemfout door de gebruikte componenten en een aflees (= afrondingsfout. De eerste fout wordt aangegeven in procenten van het bereik en de tweede als + of - 1 of 2 digits. De laatste fout ontstaat door het afronden van niet weergegeven cijfers. De laatste fout kan je verkleinen door het bereik zo te kiezen dat deze het eerstvolgende bereik boven de te meten spanning is. Dus geen 12 V meten op het 200 V bereik maar op het 20 V bereik.

Bij weerstandsmeting vooraf altijd even een kortsluitmeting doen en deze waarde aftrekken van de afgelezen waarde.
 
Bij een weerstandsmeting waarbij de de inwendige weerstand, overgansweerstanden en de weerstand van de meetdraden een rol gaan spelen (grootte-orde) is een wat duurdere meter te verkiezen boven een goedkopere. Dit geld met name in het gebied van 0 - 10 ohm. Dit is voor de TS niet van belang. Echter, bij het meten van de weerstand van bv spoelen wel.

Je kunt stellen dat je de invloed van deze inwendige weerstand, overgangsweerstanden en de weerstand van de meetdraden kunt elimineren door een kortsluitingsmeting te doen, maar die vlieger gaat niet op, het contact van de meetpennen in je multimeter zal door vuil, vet, luchtvochtigheid, oxidatie ergens tussen 0 en een paar ohm schommelen. Juist hier scoort een wat kwalitatief betere meter iets beter.

Ik heb een "action" metertje voor de grove zaken, en de duurdere speciaal voor de lage weerstandswaarden. Als ik het echt nauwkeurig wil meten meet ik met de vierpuntsmethode, op deze manier sluit je een aantal zaken uit.

Overigens was mijn "stelling" geen stelling, maar mijn mening gebaseerd op mijn ervaringen met het meten van lage weerstandswaarden (spoelen van mijn klassiekers bv). Daarnaast ging ik ervan uit dat jouw vraag niet uit interesse was ;) .
je houd de pennen tegen elkaar en kijkt wat de weerstand is. Daarna doe je je meting en trekt daar de weerstand van de eerder meting van af. Dit geldt zowel voor een goedkope als een dure meter.
De weerstand van de meetsnoeren is bij een dure meter net zo belangrijk als bij een goedkope meter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan