electra probleem?

antoinedoppenberg

Die hard MF'er
24 jun 2007
311
0
Amersfoort
Hallo medeforummers,

Dit weekend heb ik mijn nieuwe stuur gemonteerd. Hij is breder dan mijn oude stuur, dus ik moest de electra kabels verlengen. Het verlengen is gelukt en ik heb alle kabels netjes gesoldeerd. Na het aansluiten de accu weer aangesloten en getest of de lampen e.d. weer werkten. En jawel: het werkte *O* !! So far so good.

Toen ik mijn remhendel in kneep begon alleen mijn remlicht niet te branden. Ook de achterrem had geen effect. Vreemd.
Naast het achterlicht heb ik ook verlichting boven de kentekenplaat die aan de zijkant gemonteerd zit. Ook deze werkte niet. Het gewone achterlicht dus wel! Nog vreemder.
Als ik het contact omdraai lichten de LED lampjes van die lamp wel even op (super kort), maar gaan dan gelijk uit.

Op dit moment wordt mijn tank gespoten. Onderaan de tank zitten twee kabeltjes die nu dus niet aangesloten zijn. Ik hoop dat het wel gaat werken als ik deze aansluit, maar ik vrees van niet. Voor de rest is alles aangesloten.

Mijn vraag is nu, wat het zou kunnen zijn... Überhaupt begrijp ik de werking van een remlicht niet. Hoe krijgt de lamp een signaal door dat je gaat remmen? Sorry, maar ik ben echt níet technisch!

Heeft iemand tips voor mij die mij geruststellen of in ieder geval een richting kan geven waar ik moet gaan zoeken?

Enorm bedankt alvast.

Nog even een fotootje..
full
 
Het verhaal wordt nog gekker...

Na de reactie van bananeman1001 dacht ik even de schakelaar te controleren.
Dat gedaan en die bleek goed te zitten en goed te werken.

Dan maar even de bedrading bij het achterlicht controleren. Ik dacht het gevonden te hebben, aangezien de zwarte draad er los bij hing. Die weer aangesloten en testen...
Helaas weer niets; alleen het achterlicht brandde. Wel viel mij op dat zowel het achterlicht als het remlicht brandde. Althans; er brandde twee lampjes binnen het ene lampje.

Ook viel het mij op dat hij wat vreemd was aangesloten; zwart op rood en andersom.
Dat omgedraaid en toen weer het contact aan.

Toen ik dat deed brandde er met de 'eerste slag' van het contact meer; ook de lamp van de kentekenplaat houder (naast de motor) brandde. En bij het achterlicht brandde alleen het gewone lampje en niet ook het remlicht.
Alleen toen ik het contact verder draaide (tweede slag) ging weer het remlicht en het gewone licht branden en ging het licht boven de kentekenplaat uit...

Gek word ik er van. Maar misschien heeft iemand er meer verstand van dan ik?
 
Massa bedrading!....of moet er massa gemaakt worden met de behuizing (v/h licht )op het frame.
kijk hier even naar.

Wat bedoel je precies? Dat er ergens anders massa gemaakt wordt? Zou ik dat moeten controleren denk je?

Het is wel zo, dat ik de omhuizing van het achterlicht goed moet vastmaken aan het spatbord, want anders werkt de lamp niet. Heeft dat er misschien wat mee te maken?
 
Mijn idee is dat je verlichting in de tweede stand van het contact raar doet omdat dat je parkeerlichtfunctie is waar je nu je achterlichtunit op hebt aangesloten, zoiets?
Meet eens of je achter wat draden hebt waar 12 volt op komt te staan als je de rem inknijpt.
En als je inderdaad alleen een functionerend licht hebt als je je verlichtingsunit heel vast draait, dan zou ik inderdaad ook een extra massakabeltje bijleggen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn idee is dat je verlichting in de tweede stand van het contact raar doet omdat dat je parkeerlichtfunctie is waar je nu je achterlichtunit op hebt aangesloten, zoiets?
Meet eens of je achter wat draden hebt waar 12 volt op komt te staan als je de rem inknijpt.
En als je inderdaad alleen een functionerend licht hebt als je je verlichtingsunit heel vast draait, dan zou ik inderdaad ook een extra massakabeltje bijleggen.

Volgens mij heb ik geen parkeerlichtfunctie. Ik stop de sleutel er in en kan dan twee keer draaien. Het is een motor van 20 jaar oud. Maar misschien vergis ik mij wel en is de eerste keer draaien de parkeerlichtfunctie.

Het doormeten van de kabels is een goede tip. Morgenavond ga ik daarmee aan de slag.

Bedankt maar weer!
 
Ik heb het elektrische schema gevonden van mijn motor.

Zoals al gemeld in de eerste post, is de tank nu niet bevestigd en dus is ook de benzine meter (fuel gauge) niet aangesloten. Zou dat het hele probleeem wellicht kunnen zijn?
De tank is bij de spuiter, dus ik kan het helaas niet testen.

Hierbij het schema.
full
 
heb je de nieuwe verlichting zelf aan gesloten?
kan het zijn dat je je remlicht als achterlicht hebt aan gesloten?
probeer eens om de draden los te halen van je achterlicht en test met een tweede persoon wat je draadje van het rem licht is zo heb ik het toen ook gedaan met mijn savage had het zelfde probleem.
 
heb je de nieuwe verlichting zelf aan gesloten?
kan het zijn dat je je remlicht als achterlicht hebt aan gesloten?
probeer eens om de draden los te halen van je achterlicht en test met een tweede persoon wat je draadje van het rem licht is zo heb ik het toen ook gedaan met mijn savage had het zelfde probleem.

Zelf aangesloten inderdaad.
Het achterlicht heb ik niet aangezeten, dus het zou wel vreemd zijn als dat het probleem zou zijn. Vanavond ga ik het in ieder geval testen.
 
kijk er dan even naar!
maak maar een draadje van het massapunt op de reflector naar de min van de accu en het is weer goed.
nu trekt je achterlicht massa door het remlicht heen.

Euhm... bedoel je een kabel vanaf de zwarte draad van het achterlicht naar de min van de accu?
Zou erg mooi zijn als het dan inderdaad weer goed is.

Vol goede moed ga ik vanavond aan de slag.
Thanx.
 
In bovenstaand schema is =
rood achterlicht
groen remlicht

Ergens zal de metalen grondplaat waar de lamp in zit contact moeten maken met je frame, of via een schroef/bout of via een draad. Ik raad je aan om zelf een draad op die plaat vast te maken en dan ergens op een goede plaats op je frame vast te zetten.
 
Probleem opgelost!

Blijkbaar zat er iets niet goed bij de schakelaar aan het stuur.
Toen ik deze goed bevestigd had werkte alles goed.

Overigens nog wel een draad vastgemaakt op de plaat van het achterlicht.
Deze rechtstreeks aan de min-pool vastgemaakt van de accu.

Alles werkt nu naar behoren. Bedankt voor al jullie tips.

Weer een hoop geleerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan