electra probleem ....

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
hallo,

had ik eindelijk mijn cb400f'je weer inelkaar gezet, lampjes vernieuwd, gewoon alles weer een beetje netjes gemaakt...
dus het eerste stukje rijden!

na 20minuten rijden (met groot licht) pats....
alles uit (heerlijk op de waterlinieweg (althans het stukje daar bij rijnsweerd) geen vluchtstrook rechts, dan maar midden berm...

alle zekeringen eruit... spares erin, die begonnen gelijk te gloeien...
dus uiteindelijk met een sleutel naar huis gereden.

hoekomt het dat de zekeringen eruit knallen?
hoe ga ik nu tewerk om te voorkomen dat alle zekeringen elke keer weer door branden?

alvast bedankt!

theo
 
Bedoel je met "alles uit" dat alle verlichting uitviel, of echt alles, zoals knipperlichten, remlicht en misschien ook wel het blok, zodat je een compleet gestorven bike overhield?
Evenzo "alle zekeringen": van alleen de verlichting, of echt allemaal?
 
ik zal de situatie even schetsen...
ik rijd normaal, pof... alles uit (cockpit lampjes, motor, en licht (voor zo ver ik me het nog kan herineren...)

vervolgens naar de middenberm gestuurd, stoppen getjekt. (ik wist dat ze slecht contact maakte) dus dat eerst bekeken, toen gaan wisselen (de spares) die gingen ook al snel naar de hemelen...

uiteindelijk hield ik alleen een sleutel over die ik gebruikt heb om de 'main' te over bruggen en thuis te komen... (en ik kan je dus niet met zekerheid zeggen of ik nu alles in 1 keer verloor of dat alleen de main er uit knalde en ik door mijn gewissel de andere molde...

ik heb inmiddels een kompleet nieuwe stoppenkast gemonteerd ( had ik nog liggen) en ga straks meten hoeveel amps er nu uit getrokken worden....

ik hou jullie op de hoogte (maar klote was het wel... |( B|
 
...
uiteindelijk hield ik alleen een sleutel over die ik gebruikt heb om de 'main' te over bruggen en thuis te komen... (en ik kan je dus niet met zekerheid zeggen of ik nu alles in 1 keer verloor of dat alleen de main er uit knalde en ik door mijn gewissel de andere molde
...

Wow... Ik ken de Honda's onderhuids niet en weet dus niet wat achter de main-zekering hangt. Is het een hoofdzekering? Hoe zwaar?
Zijn je lampen nu nog heel of zijn ze doorgebrand?

Ik ben bang dat ik je weinig zinnigs kan zeggen, behalve dat ik op zoek zou gaan naar een fikse sluiting in de buurt van je zekeringenkast of naar een gestorven spanningsregelaar, omdat je hele bike ermee ophield.

Als je met de nieuwe kast aan de gang gaat, is het misschien zinnig dat je groep voor groep de zekering erin prikt, ipv ze direct allemaal te plaatsen?

Ik hoop dat je gauw de oplossing vindt!

Succes!
 
Begin er eens mee alles te scheiden, als dat nog niet is gebeurd.
D.w.z. verlichting op één zekering, ontsteking op één zekering, claxon en cligno's op één zekering.
Zo voorkom je dat alles uitvalt wanneer er ergens kortsluiting plaatsvindt.
Misschien is het dan ook meteen raadzaam de originele meuk weg te doen en het spul te vervangen door zgn "automatische" zekeringen (bimetaaltjes die in elke electro-zaak te verkrijgen zijn), dit bespaard je gesleutel onderweg :de zekeringen schakelen na verloop van tijd/afkoeling vanzelf weer "in".
Meet dan het spul eens door (waarom knapt alles eruit?):
Heppie kortsluiting, is je REG/REC kaduuk, of is je bedrading en aansluitingen zo verrot dat de stroom erdoor te hoog wordt? (REGulator?)
Succes!! ;)
 
Laatst bewerkt:
Begin er eens mee alles te scheiden, als dat nog niet is gebeurd.
D.w.z. verlichting op één zekering, ontsteking op één zekering, claxon en cligno's op één zekering.
Zo voorkom je dat alles uitvalt wanneer er ergens kortsluiting plaatsvindt.
Gelijk heb je, maar heb je ook niks beters te doen. Je bent volgens mij nl. ff bezig omdat je alles apart naar je zekeringenhuisje moet halen en alles zit volgens mij nu redelijk aan elkaar geknoopt.


Ik denk dat jet ergens een goeie sluiting maakt, kijk ff je kabeltjes na (in het kader van ik heb toch tijd zat ;) ) en kijk of er bijv. geen sluiting met je frame gemaakt word.
Als je gaat zoeken begin dat met de kabeltjes die bij de bewegende delen zitten of die je anderzins makkelijk kapot kan maken
 
ok allemaal heel erg bedankt voor jullie hulp,
toen ik vanmorgen begon met sleutelen ondekte ik bij het verwijderen van de buddy gelijk 2 draaden (knipperlichten achter) die ernstig klem gezeten hadden tussen de buddy en het frame.

die gelijk gemaakt.

nu ga ik zo een nieuw koplamppeertje kopen en dan weer proberen en dan maar hopen dat niet alles weer sluit.... :?

tot heel binnen kort....

theo
 
Op zondag 18 januari 2004 16:08 schreef RFerko600R het volgende:Gelijk heb je, maar heb je ook niks beters te doen. Je bent volgens mij nl. ff bezig omdat je alles apart naar je zekeringenhuisje moet halen...

Het eerste wat ik doe als ik een brik koop is alles lostrekken (bedrading) en met vers spul zelf een kabelboompje maken (mét automatische zekeringen).
Ja: je bent effe bezig..
Nee: geen storingen meer, die ouwe meuk is vaak niet meer betrouwbaar
(de ervaring leert.... :( ) ;)
 
Het eerste wat ik doe als ik een brik koop is alles lostrekken (bedrading) en met vers spul zelf een kabelboompje maken (mét automatische zekeringen).
Ja: je bent effe bezig..
Nee: geen storingen meer, die ouwe meuk is vaak niet meer betrouwbaar
(de ervaring leert.... :( ) ;)
je hebt helemaal gelijk en zeker als de motor al wat gedateerd is kan de bedrading ook wat verteren bijv.
Dat kan je een hoop ellende besparen.
Maar je moet super goed weten waar je aan gaat beginnen, want als je eenmaal de weg kwijt ben met al die draadjes :P
 
nog een probleem opgelost,
de rode draad naar het contactslot bleek ook erg los te zitten!!!
die ook maar even vast gemaakt....
dan straks nog wat bedrading omleggen (loopt nu boven de brug (van balhoofd naar accu) en ik wil niet dat die tussen de tank en het frame klemmen...)

en dan vermoed ik dat ik eigenlijk het grootste wel gehad heb.. (je weet het natuurlijk nooit...)

bedankt voor de tips...

theo
 
Terug
Bovenaan Onderaan