Electra raadsel

Bas 1980

Rookie
12 feb 2011
28
0
Utrecht
Ik heb een VT600 welke prima liep. Na iets te enthousiast wassen (geen hogedruk) wilde de motor niet starten, geen vonk.

Het vreemde is dat 4 dagen erna (zonder de vonk te controleren) de motor ineens aansloeg. Hij heeft 3-4 minuten stationair gelopen. "Mooi" dacht ik.

De volgende dag had hij er ineens geen zin meer in. Niet starten, geen vonk. De zekeringen gecontroleerd, zijn allemaal in orde.

Ik vind dit toch vreemd, want er is niets veranderd nadat hij even heeft gelopen.

Wie heeft er een idee of waar zouden jullie mee beginnen met doormeten?

Alle hulp is welkom!!

Opgelost: CDI unit vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ook als eerste in mijn stop schakellaar zoeken de VT 600 heeft twee bougies per cilinder dus met vocht in je bougie doppen moet je wel geluk hebben als ze beide nat zijn per cilinder.

En ik neem aan dat de start motor rond gaat als jij gecontroleerd heb of de bougies vonken

En met een defecte schakelaar van de standaard start hij wel gewoon hij slaat alleen af als je weg wil rijden.
 
Natte bobines ?

In elk geval is er iets nat geworden wat kortsluiting geeft.

Nadat het opgedroogd is , probleem weg. :Y

Is je motor goed opgedroogd, alle elektrische delen inspuiten met een siliconen spray.
Alle schakelaars en elektrische aansluitingen met teflon spray goed inspuiten.
Zoveel dat het er aan alle kanten uitloopt.
Met een doekje schoon maken en je bent 90 % van de problemen kwijt.

Ik noem dit prefentief onderhoud.
 
Laatst bewerkt:
Natte bobines ?

In elk geval is er iets nat geworden wat kortsluiting geeft.

Nadat het opgedroogd is , probleem weg. :Y

Is je motor goed opgedroogd, alle elektrische delen inspuiten met een siliconen spray.
Alle schakelaars en elektrische aansluitingen met teflon spray goed inspuiten.
Zoveel dat het er aan alle kanten uitloopt.
Met een doekje schoon maken en je bent 90 % van de problemen kwijt.

Ik noem dit prefentief onderhoud.

Zoals ik schreef is het startte hij direct de wasbeurt niet, een dag erna wel om vervolgens wederom niet te starten.
 
Het vreemde is dat bij een kortsluiting ivm water er vaak iets kapot gaat. Echter heeft hij daarna wel nog vonk gehad. Je zou denken: niets kapot..

Er is verder niet veranderd in de bedrading, dus dat er ineens iets loszit door water lijkt me onwaarschijnlijk..

Helaas zal ik alles alsnog gaan moeten doormeten ben ik bang..

Tips hoor ik graag. En ja, de carbs zijn ook nat geworden, maar dat heeft niets met vonken te maken toch.
 
er hoort spanning op de bobines te staan.
als er gevonkt moet worden, dan word de spanning even onderbroken.
hoe heb je de dodemansknop gecontroleerd?
bij de meeste honda's draait de startmotor vrolijk rond met de dodemansknop ingeschakeld.
er is dan alleen geen vonk.
 
er hoort spanning op de bobines te staan.
als er gevonkt moet worden, dan word de spanning even onderbroken.
hoe heb je de dodemansknop gecontroleerd?
bij de meeste honda's draait de startmotor vrolijk rond met de dodemansknop ingeschakeld.
er is dan alleen geen vonk.

Heb ik inderdaad ook mogen mee maken, de bedrading naar die dodemansknop toe is niet altijd denderend. de dodemansknop zelf kan ook gewoon stuk zijn (maar check ook de aansluitingen op die knop als dat geen signaal door geeft dankzij corrosie werkt er ook niks)
als de bougie's geen vonk hebben en de motorfiets eerst wel altijd goed liep, zou ik die knop het eerst verdenken, makkelijk uit te sluiten even handvat open halen en doormeten met de multimeter.
Accu spanning misschien controleren.

Dan zou je daarna de bobine's kunnen doormeten (weerstand) die moeten een bepaalde ohmse waarde hebben, ik weet zo de waarde niet maar dat staat wel in het WP. (oneindig hoge weerstand is foute boel)

vervolgens pas gaan denken/kijken naar je CDI's
 
Laatst bewerkt:
Heb ik gecontroleerd, werkt prima.

Op de bobines staat ook een costante stroom. Dat is wel vreemd als hij niet vonkt. Ik zat eerst te denken aan bobines of draad/bougiekap. Dit zou echter in orde moeten zijn, omdat hij eerst ook liep. Deze kan ik ook wegstrepen.

Zou het de CDI kunnen zijn?

dat hoort zo de bobines geven pas een spanning af aan de bougie's wanneer ze door de CDI naar de aarde worden getrokken.
 
er hoort spanning op de bobines te staan.
als er gevonkt moet worden, dan word de spanning even onderbroken.
Dat is het geval bij een ontsteking met puntjes, dus de ouderwetse manier.

~
dat hoort zo de bobines geven pas een spanning af aan de bougie's wanneer ze door de CDI naar de aarde worden getrokken.
Een CDI geeft een hoge spanning (meer dan 200 V) af aan de bobines op het ontstekingsmoment, dus in rust staat er geen spanning op de bobines.
 
De VT600 heeft zeer waarschijnlijk een TCI-systeem, hierbij ligt 1 kant van de bobine aan 12V.
Dus er staat een contante spanning op de bobines. De unit trekt de andere kant van de bobine even naar massa en laat dan weer los, dan krijg je een vonk.

CDI ligt de bobine met 1 kant aan massa. Hierbij heb je meestal een ontstekingsspoel die voor de hoogspanning zorgt.

Zijstandaart schakelaar??
Anders kijk naar hoe je ontstekingsunit gemonteerd is, misschien is er water door de condensgaatjes gelopen? (als die in de behuizing zitten)
 
Laatst bewerkt:
Is die 200 volt dan wisselspanning want anders kan dat niet.
Volgens mij onsteekt een bobine als je de spanning ineens wegneemt.
Bobine is domweg een transformator; ontsteekt niet maar maakt dat de bougie ontsteekt.

Een korte impuls functioneert altijd om in te sturen in een transformator. Zoiets:

0|__|__|__|__|__|__

200Volt vraagt kleinere stroom en kortere (ont)laadtijd dus kleinere condensator.

Modern spul met halfgeleiders vormt veel hogere (bougie-)spanning (minstens 30kV) en veel korter durende impuls, spaart enorm stroom uit vergeleken met "puntjes".

Er loopt door de primaire niet meer constant een gelijkstroom die af en toe wordt onderbroken.
 
Laatst bewerkt:
Bobine is domweg een transformator; ontsteekt niet maar maakt dat de bougie ontsteekt.

Een korte impuls functioneert altijd om in te sturen in een transformator. Zoiets:

0|__|__|__|__|__|__

200Volt vraagt kleinere stroom en kortere (ont)laadtijd dus kleinere condensator.

Modern spul met halfgeleiders vormt veel hogere (bougie-)spanning (minstens 30kV) en veel korter durende impuls, spaart enorm stroom uit vergeleken met "puntjes".

Er loopt door de primaire niet meer constant een gelijkstroom die af en toe wordt onderbroken.
Maar het werkt toch nog hetzelfde als vroeger ?
Je zet er een gelijkspanning op en op het moment dat de spanning ineens weg valt krijg je een spanningspiek van enkele honderde volts die door de secundaire wikkeling nog eens een factor 100 opgevoerd word.
Het enige verschil is volgens mij dat de gelijkspanning er niet bijna een hele omweteling op staat maar maar een gedeelte ervan.
 
Maar het werkt toch nog hetzelfde als vroeger ?
Je zet er een gelijkspanning op en op het moment dat de spanning ineens weg valt krijg je een spanningspiek van enkele honderde volts die door de secundaire wikkeling nog eens een factor 100 opgevoerd word.
Het enige verschil is volgens mij dat de gelijkspanning er niet bijna een hele omweteling op staat maar maar een gedeelte ervan.
Zo te zien beantwoord je je eigen vraag .... dus denk ik dat we het eens zijn.
Is die 200 volt dan wisselspanning want anders kan dat niet.
Volgens mij onsteekt een bobine als je de spanning ineens wegneemt.

Er bestaan meerdere systemen om een tamelijk hoge (gelijk-)spanning rendabel electronisch te genereren uit een 12V accu en ik verwacht dat dankzij nog betere halfgeleiders ooit geen bobines meer nodig zullen zijn om bougies te kunnen aansturen.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt te maken met niet 1 maar 2 problemen:

1- Tijdens het wassen is er ergens water terechtgekomen waar het niet hoort.
De motor start hierdoor niet.
Vier dagen later is alles droog en de motor start weer.
Je laat de koude motor een paar minuten stationair lopen en zet hem daarna af.
Dit is de oorzaak van het 2e probleem:

2- De volgende dag start de motor weer niet.
Deze keer is het geen vocht in de ontsteking, maar bougies die vuil geworden zijn omdat ze hun zelfreinigingstemperatuur niet bereikt hebben.

Remedie: nieuwe bougies erin en rijden maar!
(armoedzaaiers kunnen proberen de bougies in een gasvlam schoon te branden).
 
Update

Vanmorgen een aantal metingen verricht en heb het probleem gelokaliseerd en een aantal zaken uitgesloten:

Lichtcircuit: oke
Stopknop: werkt
Bougies: oke
Zijstandaardschakelaar: werkt
CDI unit: zat water in!
Diode S3H-02: was kapot!

1. Als ik de kapotte diode erin laat zitten, slaat de startmotor aan en blijft de zekering (ignition) heel.
2. Als ik de diode vervang door een nieuwe, brandt de zekering bij starten direct door.

Hoewel ik dichtbij de oplossing kom, zit ik nog wel met enkele onduidelijkheden :-)

1. Wat is de functie van diode S3H-02?
2. CDI is droog nu. Waarom zorgt de CDI (waarschijnlijk) voor kortsluiting? Logischer zou zij als hij gewoon niet werkt.
3. Tips waar ik het beste mijn CDI kan laten controleren/repareren?

Tot zover, super dat jullie met me meedenken!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan