Electra vraagje, Is er een lek van plus-accu naar frame?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.244
Assen
Accu was stuk, vrij plots dus accu vervangen.
Ik vond 't plotse stukgaan defect dus gaan meten.
-Ik meet geen accuspanning tussen plus en massa/frame.
-Ik meet WEL accuspanning tussen min-accu en frame (als ik de zekering tussen min en massa er uit haal)
Duss. het hele frame is nu plus?
(ik ben al aan het meten maar kan de bron/lek nog niet vinden)
-Zekering tussen min en frame blijft heel. Accu loopt ook niet snel leeg.

Het gaat om de diesel enfield. Ik heb de spanningsregelaar (er zit een 300W wisselstroomdynamo op) ontkoppeld, dat maakt niet uit..

De titel is eigenlijk mijn vraag.. heb ik dit goed?
 
De accu is nieuw (dus geen corrosie op polen, de oogjes zijn ook schoon), plus zit aan plus en min op min. Voor de veiligheid accu er nu af en ladertje voor in de plek.
@Janbros heb toch verteld wat ik heb gemeten in openingspost?
en als er draadbreuk zou zijn, zou ik toch geen spanning op de min hebben?

Alle verlichting etc doet het wel.
Misschien ben ik niet duidelijk genoeg in de OP.
Er is GEEN spanningsverschil tussen frame en plus, dat is raar.
Er is WEL spanningsverschil tussen min en frame.(met de zekering tussen min en frame er uit..)
Er staat dus spanning tussen de min en het frame, en NIET tussen de plus en het frame..
 
De accu is nieuw (dus geen corrosie op polen, de oogjes zijn ook schoon), plus zit aan plus en min op min. Voor de veiligheid accu er nu af en ladertje voor in de plek.
@Janbros heb toch verteld wat ik heb gemeten in openingspost?
Er staat dus spanning tussen de min en het frame, en NIET tussen de plus en het frame..

Wat misschien wel zo hoort te zijn.
In het verleden hebben meerdere motor en auto fabrikanten de plus aan het frame/massa gelegd. Had iets met corrosie te maken dacht ik.

Hoe zaten de polen op jouw oude accu, en hoe zitten ze op de nieuwe?


Zie ook de reactie van @Boevie
 
-Ik meet WEL accuspanning tussen min-accu en frame=massa (als ik de zekering tussen min en frame=massa er uit haal)
Je meet geen accuspanning maar lekstroom, dat hoeft maar 0,0001 mA te zijn om je hoogohmige meter te laten denken dat hij de volle spanning meet. Als je teminste twee verschillende namen geeft aan één en hetzelfde ding
 
@Janbros heb toch verteld wat ik heb gemeten in openingspost?

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg in de OP.
Er is GEEN spanningsverschil tussen frame en plus, dat is raar.
Er is WEL spanningsverschil tussen min en frame.(met de zekering tussen min en frame er uit..)
Er staat dus spanning tussen de min en het frame, en NIET tussen de plus en het frame..

ik zie geen enkel getal staan. misschien heb je wel gemeten met een testlampje ? ik weet dat niet.

geen spanningsverschil met ... wat is je vergelijkingspunt ?
hoeveel volt staat er op je batterij ?
wel spanningsverschil -> hoeveel ? 0.1V of 12.6V ?
er staat spanning op .... is dat 12.5V of 0.1V ?
is het een harde spanningen (lampje over de meter hangen, is het een harde spanning gaat het lampje branden, is het een zachte of zwerfspanning zal het voltage over de meter inzakken)

kortom, zet je Sammie-modus uit en doe het zoals iedereen, geef gewoon de gemeten waardes !
 
De accu is 12V accu, de polen zitten op dezelfde plek, ik heb de massadraad op de min aangesloten en de plus draad op de plus.. Klinkt gek maar leek me wel logisch.
@Janbros hier komt getal! Tussen plus en massa meet ik geen dus 0 volt.
Tussen minpool van de accu en het frame meet ik de accuspanning, hier 13,3Volt.

Als ik de zekering tussen minpool van de accu en massa-aansluiting er in zet, loopt er dus een lekstroom?? Ik ben intussen bezig maar kan de bron niet vinden.

Er zitten eigenlijk maar 2 dingen op de motor wat ;'t zou kunnen zijn?
1 De (bakelieten) hoofd/lichtschakelaar (doet licht en spanning naar de solenoid van de brandstofpomp)
2 De Amperemeter.. deze zit in rubber gevat.
 
De accu is 12V accu, de polen zitten op dezelfde plek, ik heb de massadraad op de min aangesloten en de plus draad op de plus.. Klinkt gek maar leek me wel logisch.
@Janbros hier komt getal! Tussen plus en massa meet ik geen dus 0 volt.
Tussen minpool van de accu en het frame meet ik de accuspanning, hier 13,3Volt.

Als ik de zekering tussen minpool van de accu en massa-aansluiting er in zet, loopt er dus een lekstroom?? Ik ben intussen bezig maar kan de bron niet vinden.

Er zitten eigenlijk maar 2 dingen op de motor wat ;'t zou kunnen zijn?
1 De (bakelieten) hoofd/lichtschakelaar (doet licht en spanning naar de solenoid van de brandstofpomp)
2 De Amperemeter.. deze zit in rubber gevat.
3 TS kan niet meten!

ik ga voor optie 3
 
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
-Zekering tussen min en frame blijft heel. Accu loopt ook niet snel leeg.

Persoonlijk vind ik deze heel raar?
Zekering tussen minpool en frame? waarom? weet je zeker dat dat klopt, het is normaal de plus die je beveiligd.
En wanneer de min direct aan het frame zit kun je dus ook geen + op het frame hebben anders knalde zekering eruit.

(er bestaan idd auto's/motoren met de plus op het frame maar dan kan de min dus nooit aan het frame liggen)

Heb je een schema?
En idd een goede meter met een hoge weerstand is prachtig in de elektronica.
Niet hier voor, bij niet lopen stroom kun je zo spanning meten terwijl die er niet staat.

Mooie test 12v lampje met 2 draden er aan, lampje op het frame, draad tegen de min, wanneer je echt 12V zou hebben gaat het lampje branden.
(maar dat kan niet want je massa ligt via zekering aan massa, dus dan knalt de zekering eruit)

Iets klopt niet in het verhaal, zoek de fout

Zag hier nog een schema van de Enfield, wel andere modellen, maar allemaal met min zo aan massa!

nog eentje:

 
Laatst bewerkt:
Waarom heb jij een zekering tussen de min en het frame? En waarom haal je die er uit? Als die er uit is is het logisch dat je geen spanning meet tussen de plus van de accu en het frame want het frame is immers niet verbonden met de min van de accu. Dat je ruim 12 volt meet tussen het frame en de min van de accu is ook niet verwonderlijk want alle verbruikers zitten verbonden met het frame. Het kleinste lekstroompje zorgt ervoor dat je meter ruim 12 volt meet die via de verbruikers en het frame naar de min van de accu wil. Als je meter 20Mohm is dan heb je bij 12volt maar een lekstroom nodig van 12 Micro ampère om je meter al 6 volt te laten weergeven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan