Electra vraagje, Is er een lek van plus-accu naar frame?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.004
8.190
Assen
Accu was stuk, vrij plots dus accu vervangen.
Ik vond 't plotse stukgaan defect dus gaan meten.
-Ik meet geen accuspanning tussen plus en massa/frame.
-Ik meet WEL accuspanning tussen min-accu en frame (als ik de zekering tussen min en massa er uit haal)
Duss. het hele frame is nu plus?
(ik ben al aan het meten maar kan de bron/lek nog niet vinden)
-Zekering tussen min en frame blijft heel. Accu loopt ook niet snel leeg.

Het gaat om de diesel enfield. Ik heb de spanningsregelaar (er zit een 300W wisselstroomdynamo op) ontkoppeld, dat maakt niet uit..

De titel is eigenlijk mijn vraag.. heb ik dit goed?
 
Ik heb de aluminium koelelementjes van RobRD binnen maar zie dat de grondplaat van de regelaar niet vlak is. hij 'kantelt' op het koelelement dus het contactoppervlak is beperkt.
Wat voor materiaal is de grondplaat van die regelaar. Je kan proberen met schuurpapier of een vijl dat grondvlak vlak te krijgen. De bedoeling van de koelpasta is om alleen de putjes in het contactvlak op te vullen, dus metaal-metaal contact is en blijft het belangrijkste.
 
Bij de regelaar is een kunststof stekker en deze stekkertjes bij geleverd.
Geen idee of deze nu wel-niet gesoldeerd moeten worden want met de kabelschoentang werkt het niet.
De bijgeleverde stekker kan-ga ik dus niet gebruiken want weet niet how-to
en ben al zo aan het kloten, wil ding af hebben.
1603623413747.png
 
Intussen lijkt de nieuwe kabelschoentang toch niet goed te werken; De kabelschoentjes laten weer los. Lekke, nu kan ik alles opnieuw bij langs om alsnog te solderen.
 
En.. denk dat ik toch terug moet naar het vorige schema, dat de regelaar en accu altijd verbonden zijn en de schakelaar tussen licht/solenoid zit want hij blijft idd op de dynamospanning doorlopen..(gas dicht loopt hij soms net wel/niet, dat steekt heel nauw)
Damn..
De A-meter wijst wel naar de plus dus het laadsysteem werkt..
Damn, nu al zin aan bier...

Eens kijken of er een tussenweg zit tussen beide schema's..?

Nogmaals, om in de sammie-modus te blijven; Het kan dus normaliter geen kwaad als d eplus van de accu altijd (ook met 'contact'uit) in vebinding staat met de regelaar?
EDIT ik begrijp van @v.d.v (of denk te begrijpen) dat 'normaal'er ook een altijd-directe verbinding is tussen accu en regelaar.. zal moed indrink eh.. verzamelen het weer terug te bouwen..

Helemaal zinloos is de hele actie niet; De bedrading was aan vervanging toe.
 
Laatst bewerkt:
Dat is niet zo gek Sammie, zo ben jij! ;)
Damn misschien is er medicatie voor?
eh, wat dat betreft mezelf bij nekvel gepakt, schema weer teruggewisseld (niet moeilijk, wel even koppie erbij houden, scheelt dat ik iedere draad vers gelabeld heb)
A-meter dus opnieuw aansluiten en hoopte dat ik 'm dit keer toch juist had.. snelle controle en dus weer verkeerd om .. damn..
A-meter en hoofdschakelaar opnieuw vastgekit en dat mag nu drogen. Morgen eens kijken how-to aansluitingen op regelaar beter weersbestendig maken, liefst op een wat nettere manier dan hele stekkerruimte volkitten.
Suggesties welkom.

Duss als he goed is loopt de accu niet meer leeg.. niet via defecte regelaar en niet via bijna-doorgesleten bekabeling..
 
Je kan die on-geïsoleerde kabelschoenen wel solderen. De ader kort aan strippen en op het dichtst bij de schoen liggende deel leggen. Dan met een tang de twee lippen over het blanke gemaakte deel knijpen. Dan kan je dat voor de zekerheid nog solderen. Daarna het laatste deel van de kabelschoen over de isolatie dicht knijpen. Wil je helemaal mooi doen dan vooraf over de ader krimpkous of isolatieslang doen en na afloop over het aansluitdeel schuiven.
 
Intussen lijkt de nieuwe kabelschoentang toch niet goed te werken; De kabelschoentjes laten weer los. Lekke, nu kan ik alles opnieuw bij langs om alsnog te solderen.
heb je foto van je krimp tang ? ik heb namelijk met een blauwe kabelschoen met 2,5mm kabel nog nooit 1 die losgegaan is , en je kan er behoorlijk aan hangen voordat de Kabel kapot gaat , als je hem goed krimpt gaat hij echt niet los .
 

Bijlagen

  • IMG20201025202254.jpg
    IMG20201025202254.jpg
    832,2 KB · Weergaven: 8
  • IMG20201025202306.jpg
    IMG20201025202306.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 8
  • IMG20201025202318.jpg
    IMG20201025202318.jpg
    738,9 KB · Weergaven: 8
Klopt, ik kan soms in een soort rare stresskipmodus zitten, denk dta slaapgebrek er mee te maken heeft en ook hiermee vicieuze cirkel ding.
Gisteren voor eerst sinds tijdje op de diesel gereden.. was wel weer fijn...
 
Deze tangen zijn zo gemaakt dat je de knijphandeling af moet maken. Bij elke kleur isolatie van de kabelschoen hoort een bepaalde draaddikte. Als je een te dunne draad in bijv. de gele kabelschoen probeert te klemmen laat die los omdat de tang een bepaalde ruimte voor de draad over moet laten.
Klopt, in theorie.. had juiste draaddikte bij juiste kabelschoentjes in juiste bek, trek door tot ratel loslaat (kan ook niet anders) en toch laten ze weer los. Ik geloof er niet meer in.
 
of het verkeerde kalibertje gebruikt, het werkt echt goed.. je hebt niet perongeluk een kabelschoentang voor geisoleerde kabelschoenen, per ongeluk, dat kan ik uit het foootootje niet onderscheiden
 
of het verkeerde kalibertje gebruikt, het werkt echt goed.. je hebt niet perongeluk een kabelschoentang voor geisoleerde kabelschoenen, per ongeluk, dat kan ik uit het foootootje niet onderscheiden
ja dus, gezien de roode geele en blauwe opdruk en de klanten die meteen geisoleerde kabelschoenen meebestelde,,, |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan