electriciteit Honda XR500R '81

Jeremayah

MF veteraan
23 nov 2004
8.261
7
Assen
Mijn XR500 heeft geen dynamo en geen accu, toch wil ik er (voor de Amsterdam-Dakar) verplichte 27mc apparatuur op monteren. Dit is 12 volt. Mijn XR heeft een 6 volt systeem.
Hoe kan ik het makkelijkst en goedkoopst een stroomvoorziening aanleggen voor mijn 27mc apparatuur?
 
Mijn electriciteitskennis is niet uitgebreid maar zal het proberen uit te leggen.

Mijn XR heeft verlichting, koplamp en achterlamp/remlicht, deze word samen met de ontsteking gevoed door een spoel thv het vliegwiel (electromagnetisch veld), hierdoor ontstaat er dus een spanning van 6 volt. Dit gaat naar de spanningsregelaar en dan naar de verlichting en de ontsteking.

Volgens mij kun je een spoel opnieuw wikkelen met langer draad, waardoor je dus een hogere spanning krijgt (evt 12 volt) wel moet je dan het hele electrische deel hieraan aanpassen zodat je verlichting op 6 volt blijft werken, of je kan een volledig 12 volt systeem maken.

Nu denk ik zelf dat een dynamo beter werkt en de grotere hoeveelheid stroom beter kan verwerken (weet niet precies hoeveel ampere een 27mcbakje trekt), maar kun je op elke willekeurige motor een dynamo zetten?
 
Je hebt dus wél een dynamo (een ander type als op bijvoorbeeld een koekblik, maargoed). Deze leverd ver meer als 6V, je spanningsregelaar zet dit om in 6V (ooit gemeten of dit AC of DC is?). Je zou een spanningregelaar kunnen gebruiken die er 12VDC van maakt, maar pas op dat je niet teveel vermogen van het spoeltje gaat vragen.

Bjorn
 
Ok, duidelijk. Aangezien ik ook extra verlichting nodig ben, koop ik een dynamo van bijv. een XL, zijn daar nog veel verschillen in? Bouwjaren ofzo? Heb het lieft een dynamo met wat overcapaciteit..

Allemaal bedankt voor de snelle reacties!
 
Terug
Bovenaan Onderaan