- 23 jun 2003
- 83.252
- 6
Even een lang verhaal maar ik denk dat dat de beste manier is om het vage electrisch probleem dat soms (maar steeds vaker) optreedt bij m'n Capo optreedt te omschrijven.
Het begon met Hemelvaart, nadat we een dik uur gereden hadden even een korte stop (5-10 minuten) gemaakt , ik wil wegrijden maar de motor start niet. Het lijkt wel of de accu niet voldoende spanning kan leveren om te starten (accu is overigens nog geen jaar oud). Na diverse pogingen te herstarten lukt het eindelijk. De rest van de dag geen enkel probleem meer (stuk of 6 keer stilzetten en gelijk weer starten).
De volgende dag bijna de hele dag gereden, eind van de middag weer een korte stop, en weer werkweigering. Diverse herstartpogingen werken niet maar even kort aanduwen en de motor loopt weer als een zonnetje.
De weken daarna verschillende ritten gemaakt, kort, lang, snelweg, stad etc, geen enkel probleem bemerkt.
Afgelopen vrijdag met een paar man afgesproken, onderweg op de snelweg merk ik dat het display van m'n GPS (gps is rechtstreeks op de + en -pool van de accu aangesloten en heeft geen eigen batterij of stroomvoorziening) steeds donkerder en moeilijk afleesbaar wordt. Als ik bij m'n vrienden aankom wijzen zij mij erop dat m'n koplampen heel zwak branden alsof ik alleen stadslicht aanheb en merk ik dat bij gas dichtdraaien het toerental blijft hangen (3000 toeren ipv 1500 stationair). Als we na een 10 minuten willen wegrijden start het *%$%#^@-ding weer niet. Diverse herstarts helpen ook niet. Koplampen branden wel goed en ook de toeter tegelijk doet het prima. Met startkabels proberen te starten, motor slaat aan maar tegelijk valt een van de klemmen van de accu en slaat de motor weer af, opnieuw herstarten met startkabels werkt niet.
ANWB gebeld, deze meet 12,5 volt op de accu (gezien de diverse startpogingen lijkt me dat niet zo slecht en met startkabels slaat de motor gelijk aan. Stationair wordt over de accu 13,5 volt gemeten. Na een halve minuut lopen de motor uitgezet en herstarten, ding slaat gelijk aan. Daarna een stuk gereden en een paar stops gemaakt (steeds 1/2 uur tot 3/4 gereden tussen de stops) en geen problemen meer.
Gisteren een dagje de Eifel in, het eerste uur verschillende probleemloze stops gemaakt maar als we daarna ruim een uur achter doorrijden zie ik dat het display van m'n gps weer donkerder wordt. Bij de stop direct daarna start m'n motor weer niet. Omdat we de GPS verdenken van kortsluiting die losgekoppeld, motor gestart met startkabels en weer rijden. De volgende stop is weer probleemloos maar de laatste stop start de motor weer niet. Even aanduwen en hij loopt weer.
Vanochtend startte de motor direct, 10 minuten later een tankstop ook geen probleem, half uurtje later koffiepauze ook niet. Daarna binnendoor naar huis rijden en op een gegeven moment merk ik dat voor een stoplicht m'n toerental stationair weer te hoog is, motor in de versnelling/koppeling in (stilstaand) 2500 toeren, motor in de vrij 2000 toeren (normaal ergens tussen de 1000 en 1500 toeren). Even later merk ik dat m'n rechterbovenbeen en rechter bil erg warm worden (vlak daaronder zit de spanningsregelaar) en die temperatuur daar blijft merkbaar stijgen. Daarna merk ik dat de snelheidsmeter begint te zwaaien op het moment dat ik de knipperlichten aanzet. Eerst een beetje (+ 10 km) maar ook dat wordt steeds heftiger tot tenslotte de naald naar maximum zwaait bij iedere knipper van de lampjes. Uiteindelijk begin ik er aan te denken om bij een tankstation te stoppen maar dan rijd ik een buitje door, luchttemperatuur daalt een paar graden, en de kuren houden op snelheidsmeter blijft constant als ik de knipperlichten aanzet en de temperatuur rond m'n rechterbovenbeen wordt weer normaal. Al rijdend (en later voor een stoplicht) de koppeling intrekken en het toerental daalt naar een kleine 1500 toeren. Thuisgekomen motor stilgezet en direct weer gestart, dat ging probleemloos. Accuspanning (motor uit) is nu 13 volt.
Zoals ik zei een lang verhaal maar ik vermoed dat alle vreemde zaken samenhangen en veroorzaakt worden door één ding, maar wat is dat
Samenvattend, de symptomen zijn:
- niet starten
- koplampen die zwakker gaan branden
- storingen in de electrische apparatuur (GPS/snelheidsmeter)
- opvallend warm worden van waarschijnlijk de spanningsregelaar
- e.e.a. treedt met name op bij warm weer, na minimaal een uur rijden.
Heeft iemand enig idee waar ik moet gaan zoeken?
Het begon met Hemelvaart, nadat we een dik uur gereden hadden even een korte stop (5-10 minuten) gemaakt , ik wil wegrijden maar de motor start niet. Het lijkt wel of de accu niet voldoende spanning kan leveren om te starten (accu is overigens nog geen jaar oud). Na diverse pogingen te herstarten lukt het eindelijk. De rest van de dag geen enkel probleem meer (stuk of 6 keer stilzetten en gelijk weer starten).
De volgende dag bijna de hele dag gereden, eind van de middag weer een korte stop, en weer werkweigering. Diverse herstartpogingen werken niet maar even kort aanduwen en de motor loopt weer als een zonnetje.
De weken daarna verschillende ritten gemaakt, kort, lang, snelweg, stad etc, geen enkel probleem bemerkt.
Afgelopen vrijdag met een paar man afgesproken, onderweg op de snelweg merk ik dat het display van m'n GPS (gps is rechtstreeks op de + en -pool van de accu aangesloten en heeft geen eigen batterij of stroomvoorziening) steeds donkerder en moeilijk afleesbaar wordt. Als ik bij m'n vrienden aankom wijzen zij mij erop dat m'n koplampen heel zwak branden alsof ik alleen stadslicht aanheb en merk ik dat bij gas dichtdraaien het toerental blijft hangen (3000 toeren ipv 1500 stationair). Als we na een 10 minuten willen wegrijden start het *%$%#^@-ding weer niet. Diverse herstarts helpen ook niet. Koplampen branden wel goed en ook de toeter tegelijk doet het prima. Met startkabels proberen te starten, motor slaat aan maar tegelijk valt een van de klemmen van de accu en slaat de motor weer af, opnieuw herstarten met startkabels werkt niet.
ANWB gebeld, deze meet 12,5 volt op de accu (gezien de diverse startpogingen lijkt me dat niet zo slecht en met startkabels slaat de motor gelijk aan. Stationair wordt over de accu 13,5 volt gemeten. Na een halve minuut lopen de motor uitgezet en herstarten, ding slaat gelijk aan. Daarna een stuk gereden en een paar stops gemaakt (steeds 1/2 uur tot 3/4 gereden tussen de stops) en geen problemen meer.
Gisteren een dagje de Eifel in, het eerste uur verschillende probleemloze stops gemaakt maar als we daarna ruim een uur achter doorrijden zie ik dat het display van m'n gps weer donkerder wordt. Bij de stop direct daarna start m'n motor weer niet. Omdat we de GPS verdenken van kortsluiting die losgekoppeld, motor gestart met startkabels en weer rijden. De volgende stop is weer probleemloos maar de laatste stop start de motor weer niet. Even aanduwen en hij loopt weer.
Vanochtend startte de motor direct, 10 minuten later een tankstop ook geen probleem, half uurtje later koffiepauze ook niet. Daarna binnendoor naar huis rijden en op een gegeven moment merk ik dat voor een stoplicht m'n toerental stationair weer te hoog is, motor in de versnelling/koppeling in (stilstaand) 2500 toeren, motor in de vrij 2000 toeren (normaal ergens tussen de 1000 en 1500 toeren). Even later merk ik dat m'n rechterbovenbeen en rechter bil erg warm worden (vlak daaronder zit de spanningsregelaar) en die temperatuur daar blijft merkbaar stijgen. Daarna merk ik dat de snelheidsmeter begint te zwaaien op het moment dat ik de knipperlichten aanzet. Eerst een beetje (+ 10 km) maar ook dat wordt steeds heftiger tot tenslotte de naald naar maximum zwaait bij iedere knipper van de lampjes. Uiteindelijk begin ik er aan te denken om bij een tankstation te stoppen maar dan rijd ik een buitje door, luchttemperatuur daalt een paar graden, en de kuren houden op snelheidsmeter blijft constant als ik de knipperlichten aanzet en de temperatuur rond m'n rechterbovenbeen wordt weer normaal. Al rijdend (en later voor een stoplicht) de koppeling intrekken en het toerental daalt naar een kleine 1500 toeren. Thuisgekomen motor stilgezet en direct weer gestart, dat ging probleemloos. Accuspanning (motor uit) is nu 13 volt.
Zoals ik zei een lang verhaal maar ik vermoed dat alle vreemde zaken samenhangen en veroorzaakt worden door één ding, maar wat is dat
Samenvattend, de symptomen zijn:
- niet starten
- koplampen die zwakker gaan branden
- storingen in de electrische apparatuur (GPS/snelheidsmeter)
- opvallend warm worden van waarschijnlijk de spanningsregelaar
- e.e.a. treedt met name op bij warm weer, na minimaal een uur rijden.
Heeft iemand enig idee waar ik moet gaan zoeken?
Laatst bewerkt: