Electrisch probleem Aprilia Caponord

Kofferrek

MF veteraan
Donateur
23 jun 2003
83.252
6
Even een lang verhaal maar ik denk dat dat de beste manier is om het vage electrisch probleem dat soms (maar steeds vaker) optreedt bij m'n Capo optreedt te omschrijven.

Het begon met Hemelvaart, nadat we een dik uur gereden hadden even een korte stop (5-10 minuten) gemaakt , ik wil wegrijden maar de motor start niet. Het lijkt wel of de accu niet voldoende spanning kan leveren om te starten (accu is overigens nog geen jaar oud). Na diverse pogingen te herstarten lukt het eindelijk. De rest van de dag geen enkel probleem meer (stuk of 6 keer stilzetten en gelijk weer starten).

De volgende dag bijna de hele dag gereden, eind van de middag weer een korte stop, en weer werkweigering. Diverse herstartpogingen werken niet maar even kort aanduwen en de motor loopt weer als een zonnetje.

De weken daarna verschillende ritten gemaakt, kort, lang, snelweg, stad etc, geen enkel probleem bemerkt.

Afgelopen vrijdag met een paar man afgesproken, onderweg op de snelweg merk ik dat het display van m'n GPS (gps is rechtstreeks op de + en -pool van de accu aangesloten en heeft geen eigen batterij of stroomvoorziening) steeds donkerder en moeilijk afleesbaar wordt. Als ik bij m'n vrienden aankom wijzen zij mij erop dat m'n koplampen heel zwak branden alsof ik alleen stadslicht aanheb en merk ik dat bij gas dichtdraaien het toerental blijft hangen (3000 toeren ipv 1500 stationair). Als we na een 10 minuten willen wegrijden start het *%$%#^@-ding weer niet. Diverse herstarts helpen ook niet. Koplampen branden wel goed en ook de toeter tegelijk doet het prima. Met startkabels proberen te starten, motor slaat aan maar tegelijk valt een van de klemmen van de accu en slaat de motor weer af, opnieuw herstarten met startkabels werkt niet.
ANWB gebeld, deze meet 12,5 volt op de accu (gezien de diverse startpogingen lijkt me dat niet zo slecht en met startkabels slaat de motor gelijk aan. Stationair wordt over de accu 13,5 volt gemeten. Na een halve minuut lopen de motor uitgezet en herstarten, ding slaat gelijk aan. Daarna een stuk gereden en een paar stops gemaakt (steeds 1/2 uur tot 3/4 gereden tussen de stops) en geen problemen meer.

Gisteren een dagje de Eifel in, het eerste uur verschillende probleemloze stops gemaakt maar als we daarna ruim een uur achter doorrijden zie ik dat het display van m'n gps weer donkerder wordt. Bij de stop direct daarna start m'n motor weer niet. Omdat we de GPS verdenken van kortsluiting die losgekoppeld, motor gestart met startkabels en weer rijden. De volgende stop is weer probleemloos maar de laatste stop start de motor weer niet. Even aanduwen en hij loopt weer.

Vanochtend startte de motor direct, 10 minuten later een tankstop ook geen probleem, half uurtje later koffiepauze ook niet. Daarna binnendoor naar huis rijden en op een gegeven moment merk ik dat voor een stoplicht m'n toerental stationair weer te hoog is, motor in de versnelling/koppeling in (stilstaand) 2500 toeren, motor in de vrij 2000 toeren (normaal ergens tussen de 1000 en 1500 toeren). Even later merk ik dat m'n rechterbovenbeen en rechter bil erg warm worden (vlak daaronder zit de spanningsregelaar) en die temperatuur daar blijft merkbaar stijgen. Daarna merk ik dat de snelheidsmeter begint te zwaaien op het moment dat ik de knipperlichten aanzet. Eerst een beetje (+ 10 km) maar ook dat wordt steeds heftiger tot tenslotte de naald naar maximum zwaait bij iedere knipper van de lampjes. Uiteindelijk begin ik er aan te denken om bij een tankstation te stoppen maar dan rijd ik een buitje door, luchttemperatuur daalt een paar graden, en de kuren houden op :? snelheidsmeter blijft constant als ik de knipperlichten aanzet en de temperatuur rond m'n rechterbovenbeen wordt weer normaal. Al rijdend (en later voor een stoplicht) de koppeling intrekken en het toerental daalt naar een kleine 1500 toeren. Thuisgekomen motor stilgezet en direct weer gestart, dat ging probleemloos. Accuspanning (motor uit) is nu 13 volt.

Zoals ik zei een lang verhaal maar ik vermoed dat alle vreemde zaken samenhangen en veroorzaakt worden door één ding, maar wat is dat :?

Samenvattend, de symptomen zijn:
- niet starten
- koplampen die zwakker gaan branden
- storingen in de electrische apparatuur (GPS/snelheidsmeter)
- opvallend warm worden van waarschijnlijk de spanningsregelaar
- e.e.a. treedt met name op bij warm weer, na minimaal een uur rijden.

Heeft iemand enig idee waar ik moet gaan zoeken?
 
Laatst bewerkt:
Als er, door een kabelbreuk, ergens sluiting zit kán dat naar voren komen door de stroomafname "in rust" te meten. Er is dan vaak wel een hele kleine lekstroom (voor bv. de klok etc.), maar bij een kabelbreuk zal dat aanzienlijk meer zijn.
Probleem is dat een kabelbreuk soms alleen onder het rijden problemen geeft, bv. als de kabel beweegt bij het nemen van een bocht. Kan ook zijn dat de kabel nog nét contact maakt maar als er langer stroom doorheen gaat te veel inwendige weerstand opbouwt.

Ik neem aan dat de contacten op je accu schoon zijn en ingevet met zuurvrije vaseline? Loop dan eerst eens alle massa-aansluitingen op je frame na. Losmaken, indien nodig schoonmaken, invetten met zuurvrije vaseline. Dan voor alle stekkers hetzelfde. Dan alle andere aansluitingen, vergeet vooral het dashboard niet.

Is dat allemaal in orde, dan is kabelbreuk een grote optie. Loop je frame na op zoek naar plekken waar de kabels er mee in contact komen. Vaak zie je daar slijtplekken/roestplekjes op het frame.
Werkt één knipperlicht oid niet? Dan zou daar de boosdoener kunnen zitten. Let vooral op de plekken waar wind en weer vrij spel hebben.
Wat je eens kunt doen is meteen na een rit de in het zicht lopende kabels voelen of er een kabel opvallend warm wordt.

Niet alleen kabelbreuk, maar ook een slecht contact kan het probleem zijn. Dat kan veel stroom verbruiken en gekke gevolgen geven. Heb je andere apparaten, zoals bv je navigatie, aangesloten met van die 3M kabelklemmetjes? Dat zijn ook notoire boosdoeners. Zijn alle later gemaakte aansluitingen/stekkers wel gesoldeerd?

Zijn maar een paar mogelijkheden. Electrische problemen zijn soms échte oefeningen in spoorzoeken....... Ik heb van iemand gehoord dat die zelfs z'n hele kabelboom heeft vervangen, simpelweg omdat ie er niet uit kwam.
 
Laatst bewerkt:
kofferrek zei:
Samenvattend, de symptomen zijn:
- niet starten
- koplampen die zwakker gaan branden
- storingen in de electrische apparatuur (GPS/snelheidsmeter)
- opvallend warm worden van waarschijnlijk de spanningsregelaar
- e.e.a. treedt met name op bij warm weer, na minimaal een uur rijden.

Ik heb eens in het schema gekeken, maar denk toch dat je stekkerverbindingen moet gaan controleren..

Van de spanningsregelaar loopt een draad (R/B = rood/blauw) naar een stekkerverbinding van de koplamp. Die koplamp (met richting aanwijzers enz. is verbonden met de schakelaar op het stuur, die weer in verbinding staat met de grote connector op het dashboard (de rechtse volgens het schema)
Aan die rechter connector zitten ook zaken verbonden als : Speedsensor, Flasher, en Brandstofpomp.
Reken daarbij het effect van verhoogde weerstand bij hogere temperaturen, en de plaatsing van die twee stekkerverbindingen. Regen op de koplamp en omgeving dashboard = verlaging temperatuur = verlaging weerstand waardoor weer voldoende kontakt... B| B|

Ik ben al eens eerder een stekkerverbinding tegengekomen die al bijna volledig was weggesmolten door dit effect.. :Y :Y :Y
 
Laatst bewerkt:
meet je spanningsregelaar na, waarschijnlijk is deze kapot. In het werkplaatshandboek staat hoeveel weerstand die mag geven, als het meer is als aangegeven staat is deze overleden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eens in het schema gekeken, maar denk toch dat je stekkerverbindingen moet gaan controleren..Ik ben al eens eerder een stekkerverbinding tegengekomen die al bijna volledig was weggesmolten door dit effect.. :Y :Y :Y


De stekkerverbindingen onder de tank/buddy en kont heb ik al gecontroleerd, die waren allemaal prima. Maar ik zal ook de verbindingen in de kuip allemaal nalopen, al was het maar om niets uit te sluiten :Y
 
Net ff proefritje gemaakt, ik had sneller resultaat dan ik durfde te hopen.

Tijdens het ritje heb ik een multimeter over de accu aangesloten en die in m'n tanktas gelegd zodat ik onder het rijden de accuspanning kon bekijken. Grootste gedeelte is met lage snelheid in de bbk gereden omdat ik daar weinig last had van koelende rijwind.

Voor de start 12,9 volt
Bij starten 11,5 volt
Na 1 km 14 volt
En daarna begon het rap af te lopen, tot 10,4 volt na ca 10 km. Daarna even gas gegeven op een 80 km weg (dus meer rijwind en koeling) en toen begon hij weer op te lopen en bleef uiteindelijk schommelen tussen de 13,5 en 14 volt.
 
Ahem..... dat zegt op deze manier niet zo veel. De dynamo gaat pas redelijk stroom leveren boven de plm. 3000 toeren. Die spanningsval kán dus normaal zijn.
 
Ahem..... dat zegt op deze manier niet zo veel. De dynamo gaat pas redelijk stroom leveren boven de plm. 3000 toeren. Die spanningsval kán dus normaal zijn.
Ook nadat de spanning weer was gestegen weer een groot stuk door de bbk gereden. Spanning bleef toen wel tussen de 13,5 en 14 volt hangen.
 
Zoals ik al zei...... dit is écht een van de rottigste storingen die je kunt hebben.

Is het de spanningsregelaar die er af en toe tussenuit knijpt, de dynamo die niet helemaal tof meer is, de accu, de bedrading, de massa-aansluitingen......
Bij al die zaken heb je dezelfde soort klachten, al blijf ik ook gokken op een massa-probleem omdat je van die vreemde storingen hebt.

Zit maar één ding op en dat is álles zoveel mogelijk een voor een nalopen, zoals ik al aangaf.
Natuurlijk, de motorboer kan dat ook, maar dat gaat flink geld kosten.

Niets aan de motor veranderd vlak voordat je dit probleem kreeg?
 
Zoals ik al zei...... dit is écht een van de rottigste storingen die je kunt hebben.

Is het de spanningsregelaar die er af en toe tussenuit knijpt, de dynamo die niet helemaal tof meer is, de accu, de bedrading, de massa-aansluitingen......
Bij al die zaken heb je dezelfde soort klachten, al blijf ik ook gokken op een massa-probleem omdat je van die vreemde storingen hebt.
*moppert*
ik hoopte dat ik nu wat meer duidelijkheid had :/
Zit maar één ding op en dat is álles zoveel mogelijk een voor een nalopen, zoals ik al aangaf.
Natuurlijk, de motorboer kan dat ook, maar dat gaat flink geld kosten.

Niets aan de motor veranderd vlak voordat je dit probleem kreeg?
Alleen GPS er op gezet, maar die heb ik daarom afgelopen weekend al losgekoppeld, maar de klachten bleven.

Er is nog een ander punt. Op diverse Aprilia-fora wordt aangeraden om een extra bypass te maken tussen de SR en de dynamo omdat de bestaande bedrading redelijk minimaal is.

full


Dit ga ik sowieso wel doen maar de waardes die zij opgeven voor deze modificaties zijn slechter dan de mijne. Dus ik wil graag alle andere mogelijke problemen vooraf uitsluiten.
 
Hmm... typisch dat je ff een dipje gehad hebt maar dat ie daarna weer normaal werd...
zou toch nog een keertje gaan rijden, maar dan gewoon echt wat langer, met alles er op en aan....

En idd de hele bedrading nalopen... Ik wil met alle liefde morgen of zondag ook nog wel ff langs komen om te helpen....
Dynamo is trouwens snel te zien of die begint af te takelen... dynamo deksel er af en kijken hoe de spoelen er uit zien...
Zien die er zwart geblakerd uit, dan weet je genoeg. Zien die er goed uit, is het of je bekabeling ergens, of je spanningregelaar...
Tenzij het nalopen van de stekkertjes voor zover je dat nu gedaan hebt voldoende geweest is......
 
*moppert*
ik hoopte dat ik nu wat meer duidelijkheid had :/Alleen GPS er op gezet, maar die heb ik daarom afgelopen weekend al losgekoppeld, maar de klachten bleven.

Er is nog een ander punt. Op diverse Aprilia-fora wordt aangeraden om een extra bypass te maken tussen de SR en de dynamo omdat de bestaande bedrading redelijk minimaal is.

[afbeelding]

Dit ga ik sowieso wel doen maar de waardes die zij opgeven voor deze modificaties zijn slechter dan de mijne. Dus ik wil graag alle andere mogelijke problemen vooraf uitsluiten.

Meet de bedrading en de massapunten eens ohms,
maak daarna de massapunten schoon (is loshalen, opschonen,schuurpapier)
daarna pas contactspray , gebruiken ter bescherming, als jou regelaar geen goede
massa maakt , kan die ook niet doen waar die voor is, hoop alleen dat het niet te laat is
maar ik denk bijna dat die er al geweest is......
 


mevrouw met paddels mag mij wel een schokje geven :o

ohw.. wacht raar spannings probleem was et topic :+


ik heb net zelf de bedrading vanaf mijn dynamo spoel vervangen(gs 500)
ik kreeg soms op een fase geen spanning
en de laadspanning zakte bij lang op hoogtoerental weg(boven de 5k)
nadat ik de bedrading van de dynamo naar de spanningsregelaar vervangen heb,en ook alle stekkers heb doorgesoldeerd is het probleem helemaal verdwenen..
bij mij lag het aan de draden binnen in de kap bij de spoel. deze worden ook afgelakt. door dat ze gelakt zijn worden ze hard. en na verloop van tijd schijnbaar erg gevoelig..
 
Gisteravond nog even de topkuip opengemaakt en de bedrading/connectoren daar geïnspecteerd maar het ziet er in eerste instantie allemaal goed uit.

Volgende stap wordt alle massapunten nalopen en het uitvoeren van de modificatie die ik hierboven postte, alleen met een kleine wijziging. ipv een bypass te maken van de SR naar de accu trek ik die extra massa draad naar de topkuip om daar een betere massa te krijgen.
 
dus je maakt een modificatie op de modificatie? O-)
:Y
Ik blijf bij de regelaar.. :P
Ik heb net het werkplaatshandboek uitgeprint (beste stapel O-) ) en daarin zag ik al een schema om die door te meten. Maar omdat de stroomvoorziening van Capo's blijkbaar een gekend probleempunt is wil ik dat gelijk mee aanpakken, een spanningsregelaar brandt ook weer niet zomaar door ('tis tenslotte geen Honda :P )
 
Ken je iemand met een identieke motor zodat je één voor één zaken als spanningsregelaar, etc. zou kunnen "lenen" om te zien of dat het probleem oplost?

Heb je al eens een andere accu geprobeert?

EDIT: En die grote connector op het dashboard waar GTSridder aan refereert, heb je die als eens goed onder de loep genomen? Dashboard = vocht = vijand van elektra...

Ik zou één voor één zaken gaan elimineren door ze (tijdelijk) door een correct werkend exemplaar te vervangen, te beginnen bij de spanningsregelaar, en de accu zou ook wel eens (als gevolg van) terminaal kunnen zijn, ondanks de 6 maanden leeftijd.

Dat koplamp en claxon (meestal) wel werken terwijl hij toch niet wil starten zegt niets over de gezondheid van een accu. Startstroom is de enige echte aanslag op een accu (capaciteit), die koplamp en claxon kan hij dan vaak toch nog wel voeden.

Potentiele fout eliminatie tot je de boosdoener hebt gevonden dan kan je die componenten alvast uitsluiten en zo steeeds verder inzoomen op de resterende potentiele boosdoeners.
Kabelbreuk/storing is dan nog het enige en lastigste/tijdrovendste en dan bewaar je dat voor het laatst.

My 5 cents...
 
Laatst bewerkt:
Ken je iemand met een identieke motor zodat je één voor één zaken als spanningsregelaar, etc. zou kunnen "lenen" om te zien of dat het probleem oplost?
:N
Heb je al eens een andere accu geprobeert?
:N
EDIT: En die grote connector op het dashboard waar GTSridder aan refereert, heb je die als eens goed onder de loep genomen? Dashboard = vocht = vijand van elektra...
Die grote connector is de aansluiting van het dashboard, die zit onder een spatwaterdichte rubber hoes dus die is redelijk goed afgeschermd. Ik heb hem gisteravond nog bekeken en hij zag er prima uit. Zal hem wel even schoonmaken en inspuiten met contactspray, maar dat doe ik met alle connectoren en verbindingen die ik tegenkom.
Ik zou één voor één zaken gaan elimineren door ze (tijdelijk) door een correct werkend exemplaar te vervangen, te beginnen bij de spanningsregelaar, en de accu zou ook wel eens (als gevolg van) terminaal kunnen zijn, ondanks de 6 maanden leeftijd.

Dat koplamp en claxon (meestal) wel werken terwijl hij toch niet wil starten zegt niets over de gezondheid van een accu. Startstroom is de enige echte aanslag op een accu (capaciteit), die koplamp en claxon kan hij dan vaak toch nog wel voeden.

Potentiele fout eliminatie tot je de boosdoener hebt gevonden dan kan je die componenten alvast uitsluiten en zo steeeds verder inzoomen op de resterende potentiele boosdoeners.
Kabelbreuk/storing is dan nog het enige en lastigste/tijdrovendste en dan bewaar je dat voor het laatst.

My 5 cents...
 
Terug
Bovenaan Onderaan