Electrisch probleem Yamaha R1

Milton

MF'er
18 apr 2008
214
0
Beste medeMfers

10 minuten geleden stond ik helemaal klaar voor een toerritje, draai mijn contactslot om..hoor ik een soort van knerpend geluidje vanuit het dashboard, mijn neutraal lampje knippert een beetje en mijn verlichting brandt op halve toeren. Verlichting uit en het groene lampje brandt fel en de digitale snelheidsmeter springt aan, dus ik probeer te starten en hoor een brrrrrrrrrrrr geluid uit de uitlaat.
Ik heb een paar dagen geleden nog een kleine 100 km gereden, maar ik heb wel al langer last dat bij het contactslot omdraaien mijn neutraal lampje wel meteen brandt maar de snelheidsindicator pas zo'n 10 seconde later aanspringt. Ook het starten duurt vaak even.
Zou dit allemaal kunnen wijzen op een brakke accu? Ik heb helaas even geen spanningsmeter bij de hand dus kan niet controleren of deze meer dan 12 volt aangeeft. Maar wellicht dat iemand deze symptomen herkent en meteen uitsluitsel kan geven...

Er zit overigens een alarm ingebouwd welke niet erkend is en er al in zat voor ik hem kocht.
 
Laatst bewerkt:
Kick!
full
 
Brrrrr uit de uitlaat :?

Kwam dat niet onder je zadel weg? Ik denk dat het inderdaad gewoon je accu is, meten is weten!

Het kan misschien zijn dat ik momenteel gewoon te weinig rij (gem. 50 km per week) en ondertussen mijn alarm de accu leegtrekt. Accu is nu ontkoppeld en hangt aan mijn optimate III. Alweer bijna 12 uur en nog steeds in de laadstand.
Zaterdag komt mijn vader met gereedschap waaronder een spanningsmeter, dus dan weet ik meer!
 
Laatst bewerkt:
je alarm trekt je accu in ieder geval niet leeg en dat je 50 km per week rijd maakt ook niet uit.
denk dat het tijd word voor een frisse accu.
dat was bij mij wel zo toen ik een brrrr geluid _O- hoorde.

in ieder geval succes

grrtz
 
je alarm trekt je accu in ieder geval niet leeg en dat je 50 km per week rijd maakt ook niet uit.
denk dat het tijd word voor een frisse accu.
dat was bij mij wel zo toen ik een brrrr geluid _O- hoorde.

in ieder geval succes

grrtz

Misschien toch nog geen tijd voor een frisse accu. ;) Hij heeft 15 uur aan de optimate III gehangen en met een smilie gaf de lader aan dat de accu nog in goede staat is. Weer ingebouwd in de motor en liep als een zonnetje! met de spanningsmeter erbij bleek ook dat de dynamo en de accu allebei goed werk leverden dus het is nog een raadsel hoe hij zo snel is leeggeraakt..
 
Waarschijnlijk toch je accu niet helemaal lekker...

Het kan zijn dat de accu in eerste instantie nog goed lijkt te werken, zelf heb ik ook ongeveer hetzelfde probleem gehad.

Zou zeggen, gewoon even aan blijven kijken en als het even iets slechter wordt direct vervangen voordat je langs de weg staat.

Want dan is het ;(
 
Ik zou het rustverbruik opmeten bij uitgeschakelde motor. Maar evengoed heeft een halfsleetse accu na bijvoorbeeld 2 dagen stilstand meestal te weinig capaciteit om nog te starten.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het rustverbruik opmeten bij uitgeschakelde motor. Maar evengoed heeft een halfsleetse accu na bijvoorbeeld 2 dagen stilstand meestal te weinig capaciteit om nog te starten.

Heb ik gedaan: Met alarm ingeschakeld gaf de spanningsmeter tot op de 100ste volt dezelfde spanning aan als 24 uur ervoor.
Dus ik blijf de komende weken regelmatig de accuspanning meten, maar vooralsnog blijft het bij een eenmalig incidentje. *O*
 
lijkt mij ook idd een accu die niet helemaal fris is , maar spuit voor alle zekerheid ook je kontaktslot eens goed in met vochtverdrijvend en kontaktreinigend middel.

En wat geeft de spanning aan bij inschakeling van bv je remlicht .
Een onbelaste accu kan gewoon netjes 12,xx volt aangegeven maar zodra je deze belast met verlichting oid dan zakt de spanning direkt inelkaar bij een slechte of verrotte accu.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan