Electrisch probleem

wovelaar

Rookie
2 sep 2004
3
0
Nijverdal
Mijn Yamaha motorscooter begint een knap irritant electrisch probleem te ontwikkelen.

Af en toe begint de snelheidsmeter te zwabberen en de verlichting zwakker te branden tijdens het rijden. De accu is dan vrijwel leeg bij uitgeschakelde motor 10V.

Na starten met startkabels is het probleem soms een week weg en komt dan terug.

Op de accupolen meet ik met ingeschakelde motor meestal 13,4 dus moet die toch bijladen.

Kan een dynamo het soms wel of soms niet doen of zou het de spanningsregelaar kunnen zijn.
 
Klinkt eigenlijk of er ergens een grote lekstroom zit, je zou eens de kabelboom na kunnen lopen om te kijken of alle kabels nog goed zijn en geen kortsluiting oid. veroorzaken.
 
Heb je spanning ook gemeten met hogere toerentallen?
zakt ie of stijgt ie?
Als ie zakt kunnen t heel goed koolborstels dynamo zijn
Als t stijgt eerder een los kontakt
 
Bedankt voor de reacties. Gistermiddag deed het probleem zich weer voor d.w.z. een compleet lege accu zelf de richtingaanwijzers deden niet meer.
Ik heb alle stroomverbruikers uitgedaan en naar huis gereden. Na 10 min deden de richtingaanwijzers het wel weer. De accu lade dus wel op.
Thuis direct de spanning op de accu gemeten met ingeschakelde motor was 11,9 V.
Laadstroom met alle stroomgebruikers uit en stationair toerental 0,3A!

Het is een cellenaccu van 6Ah. De motorscooter en accu zijn net 2 jaar oud.

Ik heb de de spanning bij de spanningsverdeler gemeten was 11,9 V.
Ik wou de wisselstroom meten die de spanningsverdeler ingaat maar daar zaten 3 witte draden aan. Spannig was op de enen 2 3 volt op de andere 11. Terwijl ik zit te prutsen wordt dat ding me 1 keer heet. Ik weer meten, 13,9 V. Laadstroom accu in 1 keer 6 A!.

Ik kan me niet anders voorstellen dat een spanningsregelaar het wel of niet doet maar niet de ene kee wel en de andere keer niet.

Zit 1 zo´n motorscooter yamaha 150 cc. een dynamo of een spoel met vliegwiel en zou dat dergelijke storingen kunnen veroorzaken.
 
Is het vloeistof-niveau nou goed of niet in die accu? Normaal staan er merkstrepen op waartussen de vloeistofspiegel zich moet bevinden, anders: een krap centimetertje boven de plaatkoppen.

Als die plaatkoppen droogvallen dan duurt je accu echt niet lang meer.

Of is het tòch een gesloten accu waar je zelf niets aan kunt doen?
 
noem er eens een paar.
Inderdaad zoals hierboven gezegd werd, oude Honda cb 750/900 bol d'or bijvoorbeeld.
Ook Bij BMW zijn er een aantal geweest die dit hadden.
Dit zijn dus motoren zonder permanente magneten, waarbij het benodigde magnetisch veld opgewekt wordt door de accuspanning op een spoel te zetten.
Maar goed hier schiet de topic starter niets mee op, ik denk trouwens nog steeds dat zijn probleem veroorzaakt wordt door een los contact ergens (een accupool/massadraad/o.i.d)
 
Inderdaad zoals hierboven gezegd werd, oude Honda cb 750/900 bol d'or bijvoorbeeld.
Ook Bij BMW zijn er een aantal geweest die dit hadden.
Dit zijn dus motoren zonder permanente magneten, waarbij het benodigde magnetisch veld opgewekt wordt door de accuspanning op een spoel te zetten.
Maar goed hier schiet de topic starter niets mee op, ik denk trouwens nog steeds dat zijn probleem veroorzaakt wordt door een los contact ergens (een accupool/massadraad/o.i.d)
Moto Guzzi maakt ook dankbaar gebruik van deze techniek.....

Maar om weer on-topic te gaan lijkt dit me inderdaad een gevalletjes slecht contact. Dus fijn alle stekkers even loshalen, schonmaken en inspuiten, massaconnecties controleren en eventueel ontroesten, en samen met iemand tijdens het meten lekker de hele draadboom in de buurt van je spanningsregelaar laten aftatsen. Sterkte en succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan