Electrisch: Wie helpt mij even uit de problemen?

CBR-600-F2

MF veteraan
16 mrt 2010
8.056
5
Rotterdam
Allen,

Ik ben er vandaag achtergekomen dat er iets mis is met mijn dynamo/ spanningsregelaar.

ik heb een honda cbr 600 f2 1991:

op de spanningsregelaar zitten 5 draden,

Groen, Rood en 3 keer geel (uit de dynamo)

nu is 1 gele draad doorgesmolten.. ik heb deze met een vrouwtje weer kunnen bevestigen, maar, nu het probleem.

met 2 gele draden aangesloten, 14.2 Volt laadspanning.

met de 3 gele draden aangesloten 13.8 Volt laadspanning, en naar mijn idee een heter wordende spanningsregelaar.

Kan het kwaad als ik morgen (tijdens de KIKA rit) met 2 gele draden aangesloten rijd?

of toch 3 doen en dan een lagere laadspanning accepteren wat uiteraard ook heel vreemd is.


Thnx
 
3 aansluiten zou ik doen, liever een lagere laadspanning dan dat je spoelen doorfikt. Het schema van een spanningsregelaar is even half uit mijn hoofd verdwenen in de loop der jaren, zijn er ervaringsdeskundigen die dit kunnen bevestigen?
 
spannings verschil komt waarschijnlijk door je meter en niet door werkelijk spanningsverschil. veel wat goedkopere meters kunnen in de war raken van de rimpel op de gelijkspanning. en als je maar 2 fasen uit de dynamo gebruikt is de rimpel groter en de meter dus meer in de war. is het een wat duurdere meter die treuRMS meet dan zou je dat verschil niet moeten hebben als er niks mis is met de spanningsregelaar.
en dat de regelaar heter wordt is logisch je bied meer vermogen aan dus er moet meer worden verwerkt en daar komt hiite bij vrij.
 
IBTL, en for future reference: altijd alle drie de gele draadjes aansluiten.

het zijn nl drie fases, en dit kan raar klinken(of niet) maar; als niet alle fases gelust zijn, dan raakt je aarde - zwart - overbelast. in dit geval die van de dynamo.
 
spannings verschil komt waarschijnlijk door je meter en niet door werkelijk spanningsverschil. veel wat goedkopere meters kunnen in de war raken van de rimpel op de gelijkspanning. en als je maar 2 fasen uit de dynamo gebruikt is de rimpel groter en de meter dus meer in de war. is het een wat duurdere meter die treuRMS meet dan zou je dat verschil niet moeten hebben als er niks mis is met de spanningsregelaar.
en dat de regelaar heter wordt is logisch je bied meer vermogen aan dus er moet meer worden verwerkt en daar komt hiite bij vrij.
Op de 3 gele draden staat wisselspanning.
Rimpelspanning krijg je na gelijkrichting en afvlakking
 
Terug
Bovenaan Onderaan