electrische oliepomp ?

trixo

MF veteraan
25 aug 2007
2.214
439
omg. den bosch
hallo,
voor een project ben ik op zoek naar een oliepomp voor smering in het blok, eigenlijk 2 omdat ik een dry sump heb (1x toevoer & 1x afvoer).
nu zou ik het liefst pompen hebben buiten het motorblok, en het allerliefst electrisch aan gedreven.
als die er niet zijn (en dat begin ik haast te denken) da zouden ze ook met b.v. een V-snaar aan gedreven mogen worden.
bestaat er zo iets ?
alvast mijn dank.
 
gat in het carter boren ter hoogte van de aanzuigbuis .hydroleiding aansluiten. afdichten dan is de perszijde voor elkaar.
zit de aansluiting weer op de oude oliepomp.
 
Ik zou ook gaan voor een filter in de aanvoer. Schone olie voor de smering is wel fijn. Maar er zat toch al een filter in het blok neem ik aan? Dat kan je toch blijven gebruiken? Slangetje of pijpje van het tankje naar het oude pick-up punt van de bestaande pomp en rammen
sorry supervet zij dit ook al wat ik erover zij.:+
 
ik ben wel een beetje bang dat die pomp die supervet gebruikt de 3 bar niet kan halen, vaak overdrijven die Chinezen nog al.
voor de retour pomp is dat niet belangrijk, maar de pomp die de olie naar het blok toe pompt moet toch echt wel 3 bar halen.
 
1% meer afvoer is voldoende zou ik zeggen, de aanvoer is toerental afhankelijk omdat het blok de oliepomp aandrijft.... Maar wat betreft de afvoer is er wel een beetje een buffer, het is echt niet zo dat het pompje elke druppel binnen één seconde weg moet hebben. Als jij hoge toeren draait loopt dat buffertje langzaam een heel klein beetje voller, en bij wat lager toeren trekt het pompje dat weer leeg. Het afvoer pompje moet alleen meer afvoeren dan dat jij op snelwegtempo of stevig doorrijden tempo kan aanvoeren.
 
ik ben wel een beetje bang dat die pomp die supervet gebruikt de 3 bar niet kan halen, vaak overdrijven die Chinezen nog al.
voor de retour pomp is dat niet belangrijk, maar de pomp die de olie naar het blok toe pompt moet toch echt wel 3 bar halen.
Die pomp die 3 bar moet gaan halen heb je al lang in je blok zitten. Het pompje dat ik gebruik zou jou afvoer kunnen worden....
 
ja nee, ik wil daar ook een aparte pomp voor hebben, buiten het blok. mag ook met een poelie worden aan gedreven.
door dat het blok gekanteld is moet ik waarschijnlijk meer olie toevoer openingen hebben op het blok.
bij dit type blok zit een tandwiel trein die onder andere een balans-as aan drijft. met een losse pomp buiten het blok is dat natuurlijk makkelijker te maken.
 
Dat neem ik van je aan, ik kan de situatie niet bekijken en er dus ook niet zoveel zinnigs meer over zeggen. Maar met een oliecircuit met meerdere ingangen moet je wellicht oppassen dat de druk van het ene pompje, de druk van het andere pompje niet gaat tegenwerken waardoor je misschien te weinig flow krijgt op kritieke plekken.... maar misschien is dat wat overdreven.... zet hem op met je blok in ieder geval :t
 
1% meer afvoer is voldoende zou ik zeggen, de aanvoer is toerental afhankelijk omdat het blok de oliepomp aandrijft.... Maar wat betreft de afvoer is er wel een beetje een buffer, het is echt niet zo dat het pompje elke druppel binnen één seconde weg moet hebben. Als jij hoge toeren draait loopt dat buffertje langzaam een heel klein beetje voller, en bij wat lager toeren trekt het pompje dat weer leeg. Het afvoer pompje moet alleen meer afvoeren dan dat jij op snelwegtempo of stevig doorrijden tempo kan aanvoeren.

Wat ik er van onthouden heb is dat een scavenge pomp niet alleen olie pompt maar vooral lucht, bij een turbinemotor heeft een scavengepomp dan ook ruwweg driemaal meer capaciteit dan de oliepomp.
 
dat dus,......maar dat maakt denk ik ook dat de pomp zelfaanzuigend moet zijn en/of lager gemonteerd moet zitten dan het aanzuigpunt in het carter. dat laatste doet wel weer afbreuk aan het grote voordeel van dry-sump, de bodemvrijheid.
 
ook gedacht aan het terug lopen van de olie uit het blok naar het carter ? blok is daar misschien niet eens op voorzien ?
Ik zou het kleppendeksel er eens afpakken en de kop vol gieten en kijken wat de olie doet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan