electrische problemen

vulcanboy

Rookie
25 aug 2004
6
0
limburg
Ik ben eignaar van een vulcan 750 en ben op iets meer dan 1 jaar aan de 5de dynamo toe.
Bij de 3de vervanging is ook de spanningsregelaar al vervangen, maar nog geen 1000km verder was de dynamo weer kapot, nu 850km verder weer.
Is er ergens iemand die ons verder helpen kan, of iets dergelijks heeft meegemaakt, want wij weten het niet meer.
 

sjaak55

Die hard MF'er
2 mrt 2004
683
21
63
Volgens mijn theoretische beredenering
dus niet uit praktische ervaring
heb ik een mogelijke oorzaak.
De stroombegrenzing in de dynamo wordt magnetisch
geregeld.
Als de permanente magneten in de rotor
verzwakt zijn zal de stroomsterkte te groot worden.
Ik weet niet hoe je de magneetsterkte moet meten.
Als je de fabriekswaarde van die stroomsterkte
kunt achterhalen ,dan kun je door de kortsluitstroom te
meten de zaak controleren.
Een goede motorzaak zou je eigelijk ook moeten kunnen helpen.
Een nieuwe rotor is dan de oplossing.
 
Laatst bewerkt:

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
Dan ben je ondertussen wel erg handig in je blok in- en uitbouwen neem ik aan?
Mag ik vragen wat er kapot is gegaan aan je dynamo's telkens?
Is er een wikkeling onderbroken geraakt of slaan ze door naar de massa?
Zoiets heb ik nog nooit gehoord, ben wel benieuwd.
 

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
Om nog even op de uitleg hierboven van de magneten terug te komen; De permanente magneten draaien rond en wekken zo juist een spanning op in de dynamo wikkelingen, Dus als die magneten slecht zouden zijn is de opgewekte spanning toch gewoon lager?
Als de magneten helemaal weg zouden zijn gebeurt er immers niets?
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Magneten in een dynamo zorgen dacht ik voornamelijk dat er een beginstroom aanwezig is, die (anders) wegvalt als er geen verbruik en/of geen beweging meer is.

Er bestaan ook dynamo's zonder permanente magneet die hiervoor met een speciaal geschakeld contact steeds een beginstroom even uit de accu trekken.
 

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
Is de massa aansluiting van je spanningsregelaar wel goed?
Wat ook wel kan is dat de wikkeling zelf niet doorbrand maar de isolatie door vervuilde olie of door heetlopen van je blok waardoor de olie verbrand en de isolatie doorslaat.
Er moet een reden voor te vinden zijn.
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Vertrouw nooit "massa" cq frame/chassis als betrouwbare min-leiding. Bij iedere mogelijke twijfel trek ik er een (forse) kabel overheen rechtstreeks naar "min" van de accu zelf.
 

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
Wat voor dynamo's heb je er opgezet?........gebruikte/nieuwe/originele/imitatie/opnieuw gewikkelde?
 

vulcanboy

Rookie
25 aug 2004
6
0
limburg
een als zeer goed bevonden imitatie
3 maal in een erkende motor zaak laten vervangen
en een maal zelf maar niemand weet echt raad
 

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
Heb je dus 5 keer je blok uit- en weer ingebouwd als ik het goed begrijp, want anders kan de dynamo er toch niet af als ik me niet vergis?
 

vulcanboy

Rookie
25 aug 2004
6
0
limburg
je vergist je er bestaan in de handel speciale kits
je slijpt gewoon het kader door op 2 plaatsen en kan dan met die kit
je kader weer aan elkaar schroeven
 

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
okee..............ik wist niet dat er mensen waren die dat werkelijk zouden doen.(onder het mom van: kan het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het kan?)
Maar goed...............is je probleem al opgelost?
 

vulcanboy

Rookie
25 aug 2004
6
0
limburg
neen nog steeds niet heb vandaag de spanningsregelaar door gemeten en zo op het eerste zicht is alles goed
ben vandaag ook terug naar de motor zaak geweest en deze dacht dat het door de de oliepomp kwam volgens hem word de spoel gekoeld door de olie die door het overdruk ventiel recht op de spoel spuit is hiervan iemand op de hoogte
 

gh3tt0

MF'er
1 nov 2003
75
0
33
gent
kan het niet gewoon zijn dat de gelijkrichter van je motor stuk is? en die zo je dynamo overbelast , moet eens eem ampère meter aan je dynamo hangen en kijken hoeveel stroom erdoor gaat...