electrische problemen

vulcanboy

Rookie
25 aug 2004
6
0
limburg
Ik ben eignaar van een vulcan 750 en ben op iets meer dan 1 jaar aan de 5de dynamo toe.
Bij de 3de vervanging is ook de spanningsregelaar al vervangen, maar nog geen 1000km verder was de dynamo weer kapot, nu 850km verder weer.
Is er ergens iemand die ons verder helpen kan, of iets dergelijks heeft meegemaakt, want wij weten het niet meer.
 
Volgens mijn theoretische beredenering
dus niet uit praktische ervaring
heb ik een mogelijke oorzaak.
De stroombegrenzing in de dynamo wordt magnetisch
geregeld.
Als de permanente magneten in de rotor
verzwakt zijn zal de stroomsterkte te groot worden.
Ik weet niet hoe je de magneetsterkte moet meten.
Als je de fabriekswaarde van die stroomsterkte
kunt achterhalen ,dan kun je door de kortsluitstroom te
meten de zaak controleren.
Een goede motorzaak zou je eigelijk ook moeten kunnen helpen.
Een nieuwe rotor is dan de oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Dan ben je ondertussen wel erg handig in je blok in- en uitbouwen neem ik aan?
Mag ik vragen wat er kapot is gegaan aan je dynamo's telkens?
Is er een wikkeling onderbroken geraakt of slaan ze door naar de massa?
Zoiets heb ik nog nooit gehoord, ben wel benieuwd.
 
Om nog even op de uitleg hierboven van de magneten terug te komen; De permanente magneten draaien rond en wekken zo juist een spanning op in de dynamo wikkelingen, Dus als die magneten slecht zouden zijn is de opgewekte spanning toch gewoon lager?
Als de magneten helemaal weg zouden zijn gebeurt er immers niets?
 
Magneten in een dynamo zorgen dacht ik voornamelijk dat er een beginstroom aanwezig is, die (anders) wegvalt als er geen verbruik en/of geen beweging meer is.

Er bestaan ook dynamo's zonder permanente magneet die hiervoor met een speciaal geschakeld contact steeds een beginstroom even uit de accu trekken.
 
Is de massa aansluiting van je spanningsregelaar wel goed?
Wat ook wel kan is dat de wikkeling zelf niet doorbrand maar de isolatie door vervuilde olie of door heetlopen van je blok waardoor de olie verbrand en de isolatie doorslaat.
Er moet een reden voor te vinden zijn.
 
okee..............ik wist niet dat er mensen waren die dat werkelijk zouden doen.(onder het mom van: kan het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het kan?)
Maar goed...............is je probleem al opgelost?
 
neen nog steeds niet heb vandaag de spanningsregelaar door gemeten en zo op het eerste zicht is alles goed
ben vandaag ook terug naar de motor zaak geweest en deze dacht dat het door de de oliepomp kwam volgens hem word de spoel gekoeld door de olie die door het overdruk ventiel recht op de spoel spuit is hiervan iemand op de hoogte
 
kan het niet gewoon zijn dat de gelijkrichter van je motor stuk is? en die zo je dynamo overbelast , moet eens eem ampère meter aan je dynamo hangen en kijken hoeveel stroom erdoor gaat...
 
Terug
Bovenaan Onderaan