electrische sjit met de GS 450, het vervolg

Okidoki

Die hard MF'er
16 apr 2004
282
0
nieuwegein
Goed,

in vervolg op mijn post van gisteren over het aanduwen van de soezie wat waarschijnlijk door een overjarige dode accu kwam, deed ik gisteravond een wonderlijke ontdekking. Hij startte. In 1 keer! 8-) Terwijl ik toch echt 's ochtends had lopen duwen en daarna maar 10 km gereden had... :?

Vanochtend: starten! Weer in 1 keer!

Kennelijk is het niet de accu. Wat dan wel? want na zondag 100 km gereden te hebben, startte hij 5 minuten later geheel niet B|

Terugdenken, (auw), nog dieper graven en terugdenken... :o

De LAMPEN! Als ik met mijn verlichting aan rijd, start ie daarna niet meer (maakt niet uit hoeveel ik heb gereden).

Als ik tijdens het rijden de verlichting niet gebruik is er niets aan de hand en starten gaat dan prima.

Hoe kan dit :? Volgens mij lekt er stroom weg. Heb wel eens gehoord dat het electrische circuit van wat oudere brommerts (soes is uit 1981) voor problemen kan zorgen. |(

De vraag is: hoe kom ik erachter wat het is, en hoe los ik het op??? Zonder licht rijden voelt ook niet echt geweldig, zeker niet als het donker is })

Spanning meten met lampen aan en uit, bij stationair toerental en ca. 3000 rpm.

Kun je checken of het je dynamo is.

Stationair moet rond de 13-13,5 V liggen, bij hogere toeren richting de 14,5 V. Zowel met lampen aan als uit.

Heb ik ook gehad, bij mij was het de generator waarvan 1 spoel onderbroken was (waarschijnlijk sluiting gemaakt ofzo).

Die oude GS'en hebben een generator met 3 spoelen. Als je zonder licht rijd word er 1 spoel gebruikt om de accu bij te laden (en de vonkmachine te voeden). Zet je nu de verlichting aan (stadslicht, dimlicht of grootlicht) dan worden de andere 2 spoelen ook gebruikt om de accu bij te laden. Bij mij was die dus kapot en was er altijd maar 1 spoel beschikbaar om de accu bij te laden.

Je hebt zeker niet de beschikking over een oscilloscoop? ( O-) )

Het nameten van de generator is heel simpel als je een multimeter hebt. Uit je blok (ergens bij de startmotor) komt een dikke zwarte kabelhoes met daarin 3 kabels. Dit zijn de aansluitingen van je generator. Tussen elk van deze kabels moet een weerstand zitten van iets van 0,3Ohm (~0,6Ohm op de meter). Je kunt er zo bij als je een zijkapje loshaalt en als er een spoel kapot is zul je tussen 2 kabels geen verbinding meten.

Nog even mijn topic opzoeken over de reparatie...
Hebbes, deze: Generator dood, reparatievraagjes

Terug
Bovenaan Onderaan