Electrische start mogelijk voor XT500 Yamaha uit '79

The Lightman

Rookie
7 aug 2007
2
0
Beuningen
Hallo Forum gangers.
Ik heb een XT500 uit '79. Hij ziet er super uit, maar ik krijg dat ding niet meer gestart.
Ik heb alles al geprobeerd en de carburateur gereviseerd, bougie vonkt goed en is ook vervangen. Na de revisie heeft hij nog een 100 km gelopen, maar nu is het feest over. Weten jullie nog wat mogelijkheden?? Bougie wordt niet nat na 100x trappen op de kickstarter. Wellicht dan toch een carburateur probleem??
Krijg er een hele grote dikke l?l van.
Is een electrische startmotor te monteren op deze dikke brommer? Graag jullie deskundigheid
 
ook al zou het te monteren zijn.... zal hij nog niet starten op deze manier. Klinkt inderdaad als een carburateurprobleem aangezien je zelf al zegt dat de bougie niet nat wordt. Een gewone reparatie lijkt me makkelijker als een startmotor monteren op een motor die hier niet geschikt voor is.. Succes! ;)
 
krijgt ie wel benzine?
Maakt ie af en toe een slag? Of doet ie helemaal niets meer?
Verzuipt ie?
Wat heb je gedaan bij de revisie?
idem vwb revisie carb.?
Vonkt hij op tijd?
Blijft de vervroeger misschien hangen?
Zit er oude benzine of diesel in?
Heb je de tank geseald?

Kortom ff wat meer info om goed te kunnen helpen.
succes
 
Welkom op MF. ;)
Hoe liep hij gedurende die 100 km?
Was je tank helemaal schoon? Tap je carb eens af.
Hoe is de kleur van je bougie?
Leen eens een carb en probeer het dan nog eens.
 
Doet me denken aan een klasgenoot van vroeger op de MAS
Had ook zo eentje , gingen we ergens naar toe op de motor
Dat ging goed
Als hij weer terug moest stond hij een half uur te trappen
Was een mooie tijd
 
Ha Ha, leuke oplossingen zitten erbij. Even wat antwoorden bij elkaar: Ja, er zat benzine in de tank, kraanje ook los want als ik het slangetje van de carburateur lostrok, gutst de peut er uit. Kraantje ook vervangen, lekte daarvoor al. Op Diesel, nou, da liek mien nie!! De tank is schoon, is ook van aluminium, wat natuurlijk niet kan roesten, Vervroeger, Oeps, waar zit dat ding dan?? Dat contactslot kan natuurlijk iets zijn...........................Wat als dit van binnen gecorrodeerd is en de sleepkontakten aangetast zijn............ Zelfs achter een auto, ja ik weet het is gevaarlijk, met een dikke sleepkabel om het balhoofd, XT in de 2e versnelling en mijn dikke reet achter op de buddy, geen slag, geen gepruttel....................contactslot is wel een paar jaar geleden vervangen.......idee contactslot laat me even niet los............Ook zal ik de kleur van de bougie bekijken, bougie was nieuw........ Kleplichter wel degelijk in orde, vette compressie, witte vlakje goed zichtbaar in het kijkglaasje......
 
Kontaktpunten zijn die fietsen erg gevoelig voor en het ontstekingtijdstip
Die fietsen zijn heel erg goed in terug slaan en dat doet zeer en dan loop je een paar dagen mank ;)
Ik monteerde originele punten en goed op tijd zetten en dan was starten geen probleem
 
Ha Ha, leuke oplossingen zitten erbij. Even wat antwoorden bij elkaar: Ja, er zat benzine in de tank, kraanje ook los want als ik het slangetje van de carburateur lostrok, gutst de peut er uit. Kraantje ook vervangen, lekte daarvoor al. Op Diesel, nou, da liek mien nie!! De tank is schoon, is ook van aluminium, wat natuurlijk niet kan roesten, Vervroeger, Oeps, waar zit dat ding dan?? Dat contactslot kan natuurlijk iets zijn...........................Wat als dit van binnen gecorrodeerd is en de sleepkontakten aangetast zijn............ Zelfs achter een auto, ja ik weet het is gevaarlijk, met een dikke sleepkabel om het balhoofd, XT in de 2e versnelling en mijn dikke reet achter op de buddy, geen slag, geen gepruttel....................contactslot is wel een paar jaar geleden vervangen.......idee contactslot laat me even niet los............Ook zal ik de kleur van de bougie bekijken, bougie was nieuw........ Kleplichter wel degelijk in orde, vette compressie, witte vlakje goed zichtbaar in het kijkglaasje......

Als hij vonkt moet ie lopen, tenzij hij niet op tijd vonkt of geen goed mengsel krijgt. Heb je wel goede compressie?

Ik heb een keer gehad dat hij wel (zwak) vonkte buiten het blok maar kennelijk niet in de verbrandingskamer. Toen was de condensator naar 'n grootje.

Vervroeger zit achter de contactpuntjes. Is eigenlijk het enige wat ik kan bedenken dat zomaar van het ene moment op het andere zo'n klacht veroorzaakt. Als het geen vuiltje in een van sproeiers is, tenminste.
 
Zit het vliegwiel (magneten) nog wel op zijn plek? Ik heb een keer een kapotte spie gehad. Hierdoor was hij verdraaid tov de krukas. Hij vonkte nog wel maar op het verkeerde moment. Als je de moer los haalt kan je er in kijken om te zien of de beide spiebanen nog tegen elkaar aan zitten. Je kan het ook controleren door de merktekens te vergelijken met de zuigerstand.
 
En die bougie dop kan wel nieuw zijn, maar wie weet zit de dop los op de kabel of op de bobine? Het klinkt enorm als geen elektrisch verhaal. Als je trapt met de bougie in de dop (uitgeschroefd) en je maakt massa op het blok, heb je dan wel een vonk?
 
Collega van me heeft ook een XT 500 maar dan uit 86 en had deze problemen ook. EEn XT 500 is heel gevoelig met de contact puntjes. Bij het minste of geringste staan ze niet helemaal meer goed. En dan heb ik hem wel eens heeeeeeeeeel lang zien staan trappen.
 
En die bougie dop kan wel nieuw zijn, maar wie weet zit de dop los op de kabel of op de bobine? Het klinkt enorm als geen elektrisch verhaal. Als je trapt met de bougie in de dop (uitgeschroefd) en je maakt massa op het blok, heb je dan wel een vonk?
Hij zegt dat ie wel vonkt, dus vandaar dat iedereen het in de richting van de timing en brandstof zoekt. Eerst Goed lezen zegmaar.
 
als de bougie niet nat wordt kun je lang met die vonkjes lopen te klooien, zorg eerst eens voor een natte bougie en dan kun je dan verder kijken.. :?

Edit: dat typte Enzo ook al zie ik net, eerst goed lezen zeg maar :+
 
Laatst bewerkt:
En toch blijf ik zeggen punten
Daar zijn die fietsen heel gevoelig voor (ik schrijf het niet voor niets en ik kan al een beetje lezen)
En het is niet uren zoeken
Goede originele yamaha punten er in,goed afstellen en lekker rijden met die fiets

Maar geloof vooral mij niet (zie onder schrift)
 
Laatst bewerkt:
Hij zegt dat ie wel vonkt, dus vandaar dat iedereen het in de richting van de timing en brandstof zoekt. Eerst Goed lezen zegmaar.


ik lees chronologisch, alles is okee inclusief vonk, en na de revisie ging het na 100km mis. Dus vandaar dat ik die timing wel snap maar eerst wil weten offie nu vonkt. nb, ik heb 3x een XT500 gehad (en nog steeds 2) en heb nooit zo veel troubles met de punten gehad. In zo'n geval ga ik van super dom basaal naar lastiger te achterhalen.

Dus dat lezen zat wel snor, de gedachte erachter was andersz. Jij gaat uit van goede vonk nu.......ik zeg, pics or it didnt happen
 
Terug
Bovenaan Onderaan