electrische storing cbx 650 e

Leeuw

Die hard MF'er
19 okt 2004
460
1
Berkel & Rodenrijs
CBX gekocht voor tijdelijk gebruik. Ik ga mijn GL 500 opknappen.
CBX rijdt maar 10 a 15 minuten, dan hoor je een paar pestklappen en het is over. Verder blijft alles het doen, startmotor, licht, enz.
Als hij volledig is afgekoeld, is het mogelijk om weer 10 a 15 minuten te rijden.
Vervanging van de bobines mocht niet baten.
Nu ben ik bezig de pluskabel te controleren vanaf de ontsteking naar de bron, maar iets zegt mij dat ik niets ga vinden.
Wie heeft er enig idee?
 
Ik denk dat je om de "kleine" routine-dingen zoals tank-ventilatie, bougies, bougieKAPJES, eventuele plastic-puntjes aan vlotter-pennetjes en zo, al had gedacht?

Héél soms haalt nog een ontwerper de flauwe grap uit om de ontstekings-apparatuur te "aarden" (fout woord voor min-leiding) op een boutje in het frame inplaats van met een draad naar een degelijk min-punt. Aan/rondom dat boutje kunnen zich oxiden en dus overgangsweerstand vormen die temperatuur-afhankelijk reageren.

Verder strekt mijn ervaring niet, maar misschien zit er iets nuttigs in mijn opsomming.
 
Wat jij beschrijft lijkt toch op een temperatuurprobleem...

Aangezien je de bobine( 's ) al vervangen hebt kan het ook nog de CDI unit zijn
(stuk ingegoten electronica die je bobine's aansturen)
Of je oppikspoel, die verteld je cdi unit, stuur een spanningspuls naar de bobine NU!

Uitproberen met een kennis die ook zo'n motor heeft is het makkelijkst
(lees goedkoopst)

Dit helpt niet zo heel veel, maar misschien kom je hier verder mee...
 
Geacht forum

Bedank voor jullie reacties waar ik niets mee gedaan heb. Ik heb de hele zooi vanavond weer dichtgeschroeft en ik ga morgen een ontzettende proefrit maken. Als het probleem nog niet verdwenen is, gooi ik de hele zaak weer open en dan ga ik mij eens werkelijk kwaad maken
 
Geacht forum

Bedank voor jullie reacties waar ik niets mee gedaan heb. Ik heb de hele zooi vanavond weer dichtgeschroeft en ik ga morgen een ontzettende proefrit maken. Als het probleem nog niet verdwenen is, gooi ik de hele zaak weer open en dan ga ik mij eens werkelijk kwaad maken
En wat gebeurt er dan :?
Ik gok ook op CDI unit.
Loop ook alle stekkerverbindingen en zekeringhouders eens af.
Met name die van je pickup spoelen, bobines etc.
Ik heb ook ooit een CBX650 gehad en die had ook wat electrische problemen die werden veroorzaakt door slecht contact bij de zekeringen.
 
Controleer eerst of het wel een ontstekingsprobleem is door op het moment dat ie ermee kapt een bougiedop los te draaien en de kabel op 1 cm van het blok te houden.

Het kan namelijk ook vacuüm in je benzinetank zijn b.v.
 
Geacht forum

Bedank voor jullie reacties waar ik niets mee gedaan heb. Ik heb de hele zooi vanavond weer dichtgeschroeft en ik ga morgen een ontzettende proefrit maken. Als het probleem nog niet verdwenen is, gooi ik de hele zaak weer open en dan ga ik mij eens werkelijk kwaad maken

Een ontzettende proefrit van 10 a 15 minuten :X
 
Het probleem is niet verholpen, die ontzettende proefrit heeft idd maar 15 min. geduurd. Ik ben toen licht boos geworden en heb dat cdi doosje opengeschroeft en al die soldeerputjes opnieuw laten smelten met een soldeerbout en toen gaan rijden en rijden en rijden en jawel,.....rijden. Todat ik weer thuiskwam en verschillende mensen ging bellen dat ie ut weer dee. Vol trots en met zelfverzekerde tred liep ik weer op um af om um weer te starten en...............
gredver, gredver ,gredver hij doet het niet, hij doet het niet. Weer eerst volledig afkoelen en hop, starten die ellendeling.

Nu even voor de kijkers thuis: Tankonluchting niet verstopt. Hij vonkt(ook als hij heet is). Hij krijgt peut.

Dus wat is hier aan de hand? Schiet mij maar in een ...
 
Hij vonte ook toen ie niet wilde starten? Op alle 2 de bobines?

Indien ja, koop een busje ether (startpilot) en spuit dat in je lucht inlaat als ie het niet doet. Start ie dan wel, dan heb je een carb./ brandstof probleem. Choke die blijft hangen o.i.d. Een muizennest in het luchtfilter geeft ook vreemde effecten.
 
Je en water in je stuur ook, vooral als alles onder het stuur ook in de waal staat... (oh nee dat was mijn DR)

Ik heb ook eens een losse accupool gehad bij een VFR gaf bijzonder leuke effecten, soms wel starten soms niet, afslaan etc.

Maar ik blijf nog steeds met een scheef oog naar je bobine's kijken, is het meest waarschijnlijke, of natuurlijk je bougiekabels/kappen
Ienie_mienie schuertje erin en je je bent er ook...
Of je kabels die ergens langs je frame schuuren, ze hoeven niet over te slaan, weglekken van je spanning is voldoende om je bougies (in je blok) niet meer te laten vonken.
Buiten je blok kunnen ze dan wel vonken, maar erg zwak.

Ik voel met je mee, zeker met dit weer

Juus
 
Hij vonte ook toen ie niet wilde starten? Op alle 2 de bobines?

Indien ja, koop een busje ether (startpilot) en spuit dat in je lucht inlaat als ie het niet doet. Start ie dan wel, dan heb je een carb./ brandstof probleem. Choke die blijft hangen o.i.d. Een muizennest in het luchtfilter geeft ook vreemde effecten.
Vonkt op de twee buitenste bougies, twee binnenste een beetje en willekeurig geligachtig, hoewel de linker bobine de linker bougie en de tweede van links doet vonken normaal gesproken, dus dit probleem kan niet bestaan zou je denken.
Nee, op zo'n moment wil hij ook niet op ether draaien. en alle voordehand liggende dingen heb ik al nagekeken volgens mij. (kabelbreuk, stekkers, plus, min, choke, contaktslot, enz, enz.
 
Vonkt op de twee buitenste bougies, twee binnenste een beetje en willekeurig geligachtig, hoewel de linker bobine de linker bougie en de tweede van links doet vonken normaal gesproken, dus dit probleem kan niet bestaan zou je denken.
Nee, op zo'n moment wil hij ook niet op ether draaien. en alle voordehand liggende dingen heb ik al nagekeken volgens mij. (kabelbreuk, stekkers, plus, min, choke, contaktslot, enz, enz.

1 bobine doet de 2 buitenste en 1 de 2 binnenste.

Dat betekend dat de ontsteking van de 2 middelste cilinders niet goed werkt. Wat weer betekend dat het of de bobine of de pick-up van die cilinders kapot is. Als de cdi naar god is heb je vrijwel altijd problemen op alle cilinders.

Om de bobines uit te sluiten kun je ze omdraaien en net zo met de pick-ups.
 
I'm with ZOT 8-)

Op deze manier heb ik mijn eerste motor gerepareerd langs de Duitsche Autobahn.
En al die Nederlanders maar vriendelijk zwaaien naar mij, terwijl ze doorreden..
(Motor helemaal uitgekleed, tank op de grond, tester gemaakt van mijn achterlicht en een stuk draad)


Ach memory's MAAR NU WEER AAN HET WERK!

Omwisselen die handel testen, nadenken en doorgaan
 
Terug
Bovenaan Onderaan