electro probleem ?

lantaarnpaal

Rookie
7 jan 2004
13
0
Heerlen
wazig probleem:
virago 535 uit 1989. 20.000 op teller.

hij heeft een tijdje stil gestaan en sta na een paar keer rijden stil. accu helemaal leeg, geen enkel lampje brand meer en zie de lampjes (4) heel snel in 1 keer doven en dan gebeurd er helemaal niks meer. als de motor een dag heeft stil gestaan is de accu weer beetje bijgeladen en start hij in 1 keer. na 2 minuten lopen valt hij weer helemaal stil. op het moment dat ik de accu helemaal oplaad kan ik 100 km rijden en valt hij weer stil.
dus ik denk: dynamo of regelaar stuk. heb ik deze door de wegenwacht EN een motordealer laten nakijken en vind niks. ik krijg hem terug van reparatie met de mededeling: er is niks mis mee, heb alles nagemeten en er is niks stuk.
dus ik ga weer een stuk rijden en val na een kleine 100 km weer stil ! hetzelfde probleem.
nu zou volgens mij het enige probleem nog kunnen zijn dat er een kabelbreuk is die af en toe het frame raakt. hoewel me dit ook vrij sterk lijkt dat een gerenomeerd dealer dit niet opmerkt.

heeft iemand van jullie een idee wat dit kan zijn ?

ikzelf zou zeggen:
-slechte dynamo/regelaar
-kortsluiting

Spanning meten bij opgeladen accu. (ca. 12 volt)
Spanning meten bij stationair lopen. (ca. 13.8 volt)
Spanning meten bij ca. 4000 tpm.
Spanning meten als de motor stilvalt.

Zelfs een nieuwe accu kan stuk zijn.

Als de accu goed en vol is , zit het probleem dus elders.

Je zegt dus dat als je 100 km rijdt hij ineens mee stopt? Zonder zelf het kontakt uit te zetten en daarna start hij dus niet meer?

Kijk de bedrading van je kontaktslot eens na.
Kijk de relais onder het zadel eens na. Zit daar op de kontakten soms aanslag?

Kijk eventueel op mijn site voor het electrische schema.

Viragoman

done, check.
alle waarden precies !
als motor stil valt slechts 4V of zoiets, maar die weet ik niet precies.
het lijkt wel erop dat hij slechts af en toe de accu bijvuld.

Dan houd ik 't toch op een stevige sluiting.
Want als je bovenstaande waarden hebt gemeten, dan is je laadcircuit behoorlijk gezond. Als je blok dan ineens stilvalt, waarbij je boordspanning als pudding in elkaar zakt, krijg je dat alleen maar voor elkaar met een extreme belasting (zoals kortsluiting van het kaliber roken en ruiken). En aangezien ik je daarover niet hoor (evenmin over knallende zekeringen etc.), is je nieuwe accu zeker een mogelijke verdachte.

Een andere mogelijkheid (als die 4V niet op de accuklemmen zelf zijn gemeten) zou misschien ook wel een slechte (bij warm worden) massaverbinding kunnen zijn, waardoor een grote overgangsweerstand ontstaat. Aangezien je hele motor afsterft (blok+licht) denk ik aan een slecht (gecorrodeerd) massacontact in de buurt van je accu, of zelfs bij je accuklem(men) zelf.

Sucz..

dat zijn inderdaad goede tips !

dan moet ik het probleem inderdaad bij accu gaan zoeken, kan misschien zijn omdat de uitlaad heel dicht bij de accu zit dat dat er iets mee te maken heeft. maar ik ga er idd een nieuwe ( goede ) accu inzetten.

dank jullie wel !
en viragoman, goede site !

thnx !

wellicht dynamo meet hem nog maar eens na ff rijden ..heel kort als die dan lager uitvalt dus de laadspanning..lijkt mij dat die opnieuw gewonden moet worden..als die tegen afsterven staat krijg je ook van die rare dingen en vreemde metingen

4 volt mag ik ff lachen mijn remotecontrol van mijn tv ...en die ken ik heel goed gebruikt hetzelfde..

Laatst bewerkt:
Ik heb ook zoiets gehad,naderhand bleek dat de regelaar af en toe uitviel maar niet als hij koud was. Ik ben daar achter gekomen door de spanning continu te meten onder het rijden met een voltmeter.Na enige tijd ging de spanning dan van 14,5 naar 12 volt .

ok, heb net weer mijn dealer opgebeld en hij heeft het probleem gevonden.
het was inderdaad een slechte regelaar die waarschijnlijk ook kortsluiting veroorzaakte.
vreemde was alleen dat hij het dan af en toe deed, en niet continu.

kan hem vrijdag weer halen dus....

:]

Terug
Bovenaan Onderaan