electrode lasapparaat

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.066
8.224
Assen
Hoi allemaal,
een paar jaar geleden kocht ik een 2de hands 220/380 electrodepapparat om zelf wat te kunnen lassen. Tot nu toe geen succes. ik blijf steeds 'kleven' met de electrode waardoor deze totaal affikt. vooral het aanstrijken moet een aantal keer gebeuren tot de electrode gloeit en dan kan ik (soms) een lasje leggen(helaas leg ik 'm er nog vaak naast omdat je door dat masker geen flikker ziet)
Experimenteren met verschillende diktes electrode en amperages heeft geen effect. Als ik het te laag afstel blijft hij alleen kleven, te hoog en dan verbrandt ook het te lassen object.
Nu zag ik gister bij een metaalbewerrkingsbedrijf iemand electrode lassen zonder herhaaldelijk aanstrijken. Even aantippen was genoeg om een vlamboogdinges te krijgen en de lassen ginegn stark aan 1 lijn door.
Nu heb ik mijn apparaat op marktplaats gezet en wil dasn een andere proberen(Zou volgens kenner aan het apparaat kunnen liggen, naats mijn gebrek aan ervaring)
kan iemand hier wat zeggen over de apparaatjes die (aanmerkelijk kleiner zijn) men op de bouwmarkten vind?
 
het is idd een oud, oranje zwaar ding..
kun je met een elctrodeapp. eigenlijk wel 3mm plaatstaal lassen?


Met een basis elektrode (Phillips 28 met blauwe kop) van 2 mm kun je heel goed 3 mm plaat lassen met ongeveer 70 - 80 amp. Dat je blijft kleven ondanks dat je verschillende amperages hebt geprobeerd kan liggen aan het soort elektrode. Voor huis/tuin/motor laswerk ga je eigenlijk nooit dikker dan 2,5 mm elektroden en dan kom je niet boven de 100 amp. :W
 
het is idd een oud, oranje zwaar ding..
kun je met een elctrodeapp. eigenlijk wel 3mm plaatstaal lassen?

Ik heb in het verleden een klein "Gamma"lasap. gehad. Ging goed tot 2 mm dikte .
Heb hem weggedaan en een oude geregeld, zo'n loodzware trafo. Niet te tillen.
Die last goed.

Maar i.v.m. mijn projectje kreeg ik een Inverter lasapp. aangeboden (te leen).
Man dat last pas fijn. Kreeg er ook een automatisch schakelende kap bij, onmisbaar.

Dunne plaat 1 mm is wel te lassen maar je last dan op het scherp van de snede. Dan last die keurig een naadje dan zit er een gaatje in en soms vriest die vast.
Koop een inverter met autom.schakelende kap.
 
Ik heb tig/mig en mag staan, zelfde ervaring heb ik ook met de zware electroden kast, dat last goed.

Malle inverter, ik ben een tijdje contructielasser geweest in de betonbouw (vinexwijken neerplanten) klein rot invertertje op de rug, ladder op, en blazen met zo'n ding, heel geweldig!
 
hallo,

als je naar iets nieuw zou gaan raad ik je aan een inverter te kopen .

ikzelf heb een saxo 1500 van SAF
probleemloos lassen tot electroden van 4mm
er bestaat ook de saxo 1300 voor eletroden tot 3.25mm
deze toestellen hebben een hot start functie en een anti-kleef functie.
elk beginnend lasser kan na even oefenen hiermee al een deftige las neerleggen.

http://www.safweld.com/4.29 down/ARC-TIG WELDING/SAXO 3.5 PACK-SAXO 1500.pdf
 
Hoi allemaal,
een paar jaar geleden kocht ik een 2de hands 220/380 electrodepapparat om zelf wat te kunnen lassen. Tot nu toe geen succes. ik blijf steeds 'kleven' met de electrode waardoor deze totaal affikt. vooral het aanstrijken moet een aantal keer gebeuren tot de electrode gloeit en dan kan ik (soms) een lasje leggen(helaas leg ik 'm er nog vaak naast omdat je door dat masker geen flikker ziet)
Experimenteren met verschillende diktes electrode en amperages heeft geen effect. Als ik het te laag afstel blijft hij alleen kleven, te hoog en dan verbrandt ook het te lassen object.
Nu zag ik gister bij een metaalbewerrkingsbedrijf iemand electrode lassen zonder herhaaldelijk aanstrijken. Even aantippen was genoeg om een vlamboogdinges te krijgen en de lassen ginegn stark aan 1 lijn door.
Nu heb ik mijn apparaat op marktplaats gezet en wil dasn een andere proberen(Zou volgens kenner aan het apparaat kunnen liggen, naats mijn gebrek aan ervaring)
kan iemand hier wat zeggen over de apparaatjes die (aanmerkelijk kleiner zijn) men op de bouwmarkten vind?

_O- _O- , ik ken ook wel aardig lassen Voor een timmerman dan Hé, Deed het wel eens bij een kennis van me.. met MIG en Elektrode, k heb niet echt verstand van lassen opzich maar douw je niet de elektrode in de vlamboog/ of hou je niet te dichtbij?
 
Met z,n apparaat van 220V 380V kun je zo i zo geen basis lassen ook met zwaardere types als je aan een zwengel moet draaien zegt dat al genoeg -O-
Een inverter is voor alle type elektroden geschikt met somminge kun je ook Tig lassen.
De betere versies plaken apsoluut niet ook al wil je dat de elektrode plakt dan lukt het nog niet.
Betere merken zijn onderandere Kempie, Fronius, Lincon, maar kosten wel rond de 4a 500,- 8-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan