Electrolytisch verzinken bouten en moeren

panam

MF'er
14 okt 2004
160
0
Doetinchem
Heeft iemand ervaring in het electrolytisch verzinken van bouten/moeren etc.

Ik ben een honda cb550f 1976 aan het restaureren en heb alle nette bruikbare bouten, moeren en alle andere onderdelen die verzinkt mogen worden geborsteld eventueel nabewerkt en schoongemaakt.

Mijn vragen zijn:

Hoe moet het aangeleverd worden?
wat zijn de prijzen/per kilo/of anders?

Als iemand zijn ervaring met mij wilt delen dan hoor ik het graag.

ALvast bedankt,

Groeten van Jeroen (doetinchem)
 
Heeft iemand ervaring in het electrolytisch verzinken van bouten/moeren etc.

Ik ben een honda cb550f 1976 aan het restaureren en heb alle nette bruikbare bouten, moeren en alle andere onderdelen die verzinkt mogen worden geborsteld eventueel nabewerkt en schoongemaakt.

Mijn vragen zijn:

Hoe moet het aangeleverd worden?
wat zijn de prijzen/per kilo/of anders?

Als iemand zijn ervaring met mij wilt delen dan hoor ik het graag.

ALvast bedankt,

Groeten van Jeroen (doetinchem)

Bij elektrolytisch verzinken komt er een laagje op van 10 tot 15 micron (of dikker als je wilt) en dat is goed voor 3 tot 5 jaar, de onderdelen worden in een bad (verschillende baden) gehangen en hoe wil je een bout ophangen. Er is een methode dat het in een centrifuge kan, maar past de draad dan nog wel? Nieuwe bouten zijn zelfs goedkoper denk ik Informeer eens bij Galvano.
;)
 
Heeft iemand ervaring in het electrolytisch verzinken van bouten/moeren etc.

Ik ben een honda cb550f 1976 aan het restaureren en heb alle nette bruikbare bouten, moeren en alle andere onderdelen die verzinkt mogen worden geborsteld eventueel nabewerkt en schoongemaakt.

Mijn vragen zijn:

Hoe moet het aangeleverd worden?
wat zijn de prijzen/per kilo/of anders?

Als iemand zijn ervaring met mij wilt delen dan hoor ik het graag.

ALvast bedankt,

Groeten van Jeroen (doetinchem)
Nieuw kopen is goedkoper :Y
Google naar FABORY.nl
Of spuit ze met zinkspre *D
 
de bouten die in mijn Honda zitten zijn de orginele, ik wil geen bouten waar (8.8. fabory) in de kop staat gedrukt.

De bouten die er in zitten zijn toch ook electrolytisch verzinkt??

In mijn beleving breng je een emmertje met bouten weg en komt het nieuw weer terug,
toch iets te simpel gedacht.
 
de bouten die in mijn Honda zitten zijn de orginele, ik wil geen bouten waar (8.8. fabory) in de kop staat gedrukt.

De bouten die er in zitten zijn toch ook electrolytisch verzinkt??

In mijn beleving breng je een emmertje met bouten weg en komt het nieuw weer terug,
toch iets te simpel gedacht.
kan makkelijk en als je het goed geborsteld hebt dan word het idd nieuw
onderstaande foto is een deel van wat ik de laatste keer heb laten verzinken

full
 
Laatst bewerkt:
Kijk.......dit bedoel ik dus, op deze manier behoud ik je juiste look van de motor met de orginele bouten, maar wat is dat met het poetsen dan??

Weet iemand ook ongeveer de prijs???
 
heb laatst een bak vol bouten/schroeven/moeren/assen van ongeveer 30 kilo gebracht,..na een week klaar ..kosten €35.. goed voor vele jaren glimmmerij en veeeeeeeeel goedkoper dan fabory !! (komt niet ens in de buurt).. als het maar in een trommel past mag het erin en kost het je één 'draaibeurt' = €35
 
Kijk.......dit bedoel ik dus, op deze manier behoud ik je juiste look van de motor met de orginele bouten, maar wat is dat met het poetsen dan??

Weet iemand ook ongeveer de prijs???

Verzinkte delen worden op het laast wat dof, dus soms even met wat poets er over en je houd ze redelijk netjes :)

Thermisch verzinken - Wikipedia

Dat is de manier hoe ik het doe, ben namelijk loodgieter dus heb je die spulletjes wel ;)
 
Laatst bewerkt:
Verzinkte delen worden op het laast wat dof, dus soms even met wat poets er over en je houd ze redelijk netjes :)

Thermisch verzinken - Wikipedia

Dat is de manier hoe ik het doe, ben namelijk loodgieter dus heb je die spulletjes wel ;)

Thermisch verzinken is toch wel wat buiten het domein van een loodgieter. Het kan natuurlijk wel, zelf thermisch verzinken, maar voor de hand ligt dat niet. Ook niet als je loodgieter bent.

Je hebt dan toch een bad van 450 graden celcius nodig met de benodigde hoeveelheid zink. Boutjes en moertjes kan wel, maar moeten daarna allemaal opgesneden worden.
 
Thermisch verzinken is toch wel wat buiten het domein van een loodgieter. Het kan natuurlijk wel, zelf thermisch verzinken, maar voor de hand ligt dat niet. Ook niet als je loodgieter bent.

Je hebt dan toch een bad van 450 graden celcius nodig met de benodigde hoeveelheid zink. Boutjes en moertjes kan wel, maar moeten daarna allemaal opgesneden worden.

Voor het verzinken zijn ook andere behandelingen nodig, zoals zuurbaden, thuis ?? :?
 
Thermisch verzinken is toch wel wat buiten het domein van een loodgieter. Het kan natuurlijk wel, zelf thermisch verzinken, maar voor de hand ligt dat niet. Ook niet als je loodgieter bent.

Je hebt dan toch een bad van 450 graden celcius nodig met de benodigde hoeveelheid zink. Boutjes en moertjes kan wel, maar moeten daarna allemaal opgesneden worden.
het principe hoe ik het doe is het zelfde, zink smelten boutjes in het zuur, en dompel er in en dan zo doen dat je geen dikkelaag krijgt, vertinne is overigens stuk makelijker en bijna zelfde resultaat :)
 
Laatst bewerkt:
Oke.....dit is mij best helder,nu nog een bedrijf vinden in de omgeving van Doetinchem die op de juiste manier electrolytisch verzinkt, iemand??

En nu..........het chroomwerk.

Het lijkt mij zo leuk om de meeste verchroomde onderdelen weer te gebruiken mits ze niet te verroest zijn.

Dus mijn idee is:

ontchromen, repareren,bewerken,polijsten en weer laten verchromen.

De onderdelen die ik in gedachte heb zijn:

lamporen, kettingkast,rempedaal, schakelpook,knipperlichthouders,achterlampsteun,kickstarter.

De rest van alle chromen delen zal ik nieuw moeten kopen want die heb ik niet.

Heeft hier iemand ervaring mee, en wil je mij wijzer maken?

Laat het weten en plaats je reactie!!!!
 
hallo
in de omgeving van Doetinchem ,
GTO plating industrieweg 6 7041 GD s"Heerenberg tel 0314-664141

www,gtoplating,nl

zij kunnen je adviseren ivm de voorbehandeling van het te bewerken materiaal suc6
 
het principe hoe ik het doe is het zelfde, zink smelten boutjes in het zuur, en dompel er in en dan zo doen dat je geen dikkelaag krijgt, vertinne is overigens stuk makelijker en bijna zelfde resultaat :)

Een echte doe het zelver, zo kan het inderdaad wel.
Wel een beetje opassen met dat hete zink.
Ook opassen dat je geen dingen gaat verzinken waar vocht, zuur in opgesloten kan zitten. Je werkstuk knalt dan uit elkaar door de oververhitte stoom.

Ik ben ooit bij een verzinkerij geweest waar dat was gebeurt, 1,5 ton zink uit het bad gespat.
 
~
Heeft iemand ervaring in het electrolytisch verzinken van bouten/moeren etc.

Ik ben een honda cb550f 1976 aan het restaureren en heb alle nette bruikbare bouten, moeren en alle andere onderdelen die verzinkt mogen worden geborsteld eventueel nabewerkt en schoongemaakt.

Mijn vragen zijn:

Hoe moet het aangeleverd worden?
wat zijn de prijzen/per kilo/of anders?

Als iemand zijn ervaring met mij wilt delen dan hoor ik het graag.

ALvast bedankt,

Kom net van Galvano - van Wolveren in Wieringenwerf en heb wat verzink werk opgehaald, ik heb het laten verzinken met ong. 65 mu terwijl 10 tot 15 mu voldoende is en het draad niet hoeft te worden opgesneden.
Het verzinken van ong 60 kg en 15 mu kost ong. € 112,= Het zijn de handling kosten en het aantal mu wat de prijs bepaald als ik 20 kg meer had gebracht zouden de kosten het zelfde zijn.

Groeten K-rel ;)
 
Ik heb zo'n beetje alles uitgezocht wat ik laat verzinken, een paar onderdelen zal ik nieuw moeten kopen, die zien er niet meer mooi uit.

Nog best een hele klus, maar heb je wat te doen in de winteravonden.

Hier een piccie
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan