Electronica probleem????

Ivo. L

MF'er
10 nov 2018
69
12
Beste forumleden,
Ben een nieuw forumlid, heb al even voorgesteld en ik heb een vraag over mijn CB 250 Nighthawk uit 1992;

Enige tijd geleden kreeg ik steeds meer dat de motor onder het rijden even afsloeg, soms startte hij weer vanzelf door, soms moest ik even de startknop gebruiken. Na op mijn werk te zijn aangekomen, wilde ik de motor starten...... Niet dus. Dashboardlampjes deden het zwak en de startmotor kwam niet in de rondte. Ik heb de motor moeten aanduwen, wat tot mijn verrassing nog werkte ook, omdat ik dacht dat dit het type was dat alleen met een goede volle accu ontsteking had. Over de binnenweggetjes door naar huis gereden, Snelweg heb ik maar even vermeden. En thuis begon uiteraard de zoektocht naar het defect. Ik zal de punten even opsommen hoever en wat ik intussen allemaal gedaan/opgemerkt heb, in de hoop dat jullie mij kunnen helpen;
  • onder het rijden deden lichten en claxon etc. het nauwelijks,
  • Accu was na thuiskomst 10 komma nog wat volt
  • startmotor deed het nog steeds niet
  • visueel geen losse stekkers, bedrading etc.
  • startrelais is inmiddels vervangen. helaas geen oplossing. Maakt bij starten een "klik"-geluid. zowel de oude als het nieuwe relais.
  • krijg de motor alleen met aanduwen aan de praat
  • Groene "neutraal' lampje brand bij omdraaien van contactslot eerst heel flauw en dan plots fel zoals het zou moeten, echter startmotor draait niet.
  • heb geprobeerd afgifte stroom van de dynamo te meten. Maar kwam niet verder dan 15 volt??? mits ik op het juiste punt heb gemeten...
  • heb zo'n beetje alle bedrading en stekkers nagelopen. ook de dynamo ligt inmiddels uitelkaar .
  • er kwam wat olie uit het deel waar de dynamo zit toen ik de kap er af haalde , Is dit normaal?
  • na opladen geeft de accu bijna 13 volt aan, dus ik ga er vanuit dat deze ok is.
  • Heb de stopknop al uit zijn functie gezet, evenals de standaard-start beveiliging om die storingen daarin uit te sluiten.
Na dit alles nog niets wijzer geworden.....
En de fiets ziet er nu ongeveer zo uit......'('(
20181110_180220.jpg
 
Gaat mij ook niet om een tientje meer of minder. De vraag was of er ervaringen met de betreffende accu's waren. Uiteraard eea aan afwegingen die ik ga maken aan de hand van de kennis hier op het forum. En die is hier in ruime mate aanwezig;)

Ervaring: Yuasa kopen.
Voor je hem op internet besteld, hou er rekening mee dat je hem zelf moet vullen en de initiële lading moet geven. Ook zijn er via diverse webshops chinese imitatie Yuasa's geleverd. Bedenk jezelf even of je hem voor paar euro meer niet liever startklaar bij de lokale motorzaak haalt waar je ook heen kunt als er iets mis is.
 
Ervaring: Yuasa kopen.
Voor je hem op internet besteld, hou er rekening mee dat je hem zelf moet vullen en de initiële lading moet geven. Ook zijn er via diverse webshops chinese imitatie Yuasa's geleverd. Bedenk jezelf even of je hem voor paar euro meer niet liever startklaar bij de lokale motorzaak haalt waar je ook heen kunt als er iets mis is.

En die initiele lading kan natuurlijk liever niet met een druppellader toch :+
 
Nee, daarmee is hij nog steeds niet geschikt. Leuk marketingsverhaaltje maar zodra je het bij een accu over hoog startvoltage hebt hoef je de schrijver op technisch gebied niet al te serieus te nemen. Ik wil er geen pagina over vol schrijven, als je dat wil lezen google je maar, maar dit zijn de feiten:
* Bij gelijke grootte van het platenpakket heeft een AGM accu meer vermogen dan gel.
* Een AGM accu is beter in staat om een korte tijd een hoge stroom te leveren (dus starten).
* De AGM techniek is goedkoper dan de gel.

Je zou dus wel stom zijn om een gel te kiezen als er een beter én goedkoper alternatief is. Het is niet voor niks dat gelaccu's vrijwel nooit als startaccu's worden gebruikt.

Je zegt dat je van Yuasa afgestapt bent omdat je ze moest bijvullen, voor de duidelijkheid, het merk zegt dus helemaal niets over het wel of niet moeten bijvullen van een accu. Het gebruikte type accu wel.
Ik had op de webshop de keus tussen een Yuasa lood accu en twee ander merk (lood)Gel accu's.
Gezien mijn matige ervaring met lood/zuur accu's (niet specifiek Yuasa. Yuasa als merk is zeker goed), heb ik besloten nu een Gel accu te proberen. Ik vertrouw daarvoor op de webshop en de positieve revieuws.
(Het gaat er mij om dat ik nergens naar hoef om te kijken. Vind het accu niveau controleren niet mijn favoriete klusje en ben daarom dus weleens te laat)

Als er hier bij de motorzaak in een jaar tijd €15 op gezet wordt voor een Yuasa ga je even verder kijken ja.
Ze hadden trouwens helemaal geen Gel accu's.
Misschien wel om de reden die jij noemt. Heb het niet gevraagd. Je kunt nu eenmaal niet alles op voorraad nemen.
 
Ik zou de massa verbinding in alle stekkers eens goed nakijken en of alle stekkerverbindingen wel proper zijn..
Verder zou ik de startmotor er uithalen en helemaal schoonmaken en de borstels evt. vernieuwen, afhankelijk van de slijtage.
 
Wat vaak ook een probleem oplevert zijn de contacten van je startrelais, die zijn bij vooral de oudere motoren zover ingebrand dat ze een te hoge weerstand krijgen en dan de starter niet goed rondgooit.
Dan gaat men weer een andere batterij plaatsen die vooral ff in het begin meer startcapaciteit heeft.

Zelf heb ik in m'n xjr al 10 jaar dezelfde accu zitten,bij aankoop zat deze er al in.
Yuasa onderhoudsvrij.:)
Natuurlijk zal die wel wat ingeleverd hebben qua startcapaciteit maar na elke winter start die nog probleemloos zonder aan de lader te hebben gehangen.
 
Zo, nieuwe accu zit er in ( Yuasa..:')) starten en lopen!
Wel apart, had nooit gedacht dat het de accu zou kunnen wezen, omdat ik van mening was dat zoiets langzaam maar zeker beetje bij beetje achteruit zou gaan. In dit geval was het in één keer over met starten. Voor niets alles uit elkaar gehaald8)78)7..... Maar goed; je leert je motor wel kennen zo.
dan meteen olie verversen etc., en eens een lange rit maken, dan eens kijken of alles blijft functioneren.
Forumleden; bedankt voor jullie goede hulp en raad!!:}:}
 
Terug
Bovenaan Onderaan