Electronische ontsteking CB 550 K3

Obonobo

MF'er
25 aug 2005
217
0
Delft
Ola!

Rondneuzend op dit forum kwam ik een CB350 project (Wim_V, CB350K rijklaar maken) bezig waar van de brikkende eigenaar er een Velleman setje op zet voor verbeterde rij - en vonkprestaties.

Heeft iemand:
1. ervaring met deze aanpassing?
2. enig idee of ik dit ook voor mijn CBtje (uit 1978) er op kan friemelen?
3. of ik er dan, zoals ik denk, 2 op moet frotten
4. ik niet gewoon beter een gehele eletronische ontsteking erop kan zetten (wat buiten mijn budget valt....)

Mijn dank voor reacties is groot!

Sietze

dit is een plaatje van mijn bicicleta. beetje aant verbouwen.is inmiddels uitgerust met koni's en tomaselli clip-ons: dat rijdt lekker zeg!
full
 
1. Nee
2. Ja
3. inderdaad 2 net zoals wim hoor.
4. budget is bepalend, maar als je echt elektronisch praat dan moet je er eigenlijk 1 hebben met elektronische vervroeger. Al die andere zijn gewoon vervanger van de punten, niet van de mechanische vervroeger.
 
cool, een link naar mijn topic :P

Tot nu toe nog geen ervaring mee, maar het schijnt dat de motor merkbaar beter draait (door de véél betere vonk) en veel beter start.
Verder moet je je contactpunten veel minder afstellen of vervangen. Ook de lifthoogte is vrijwel niet meer van belang, enkel het moment van het openen van de contacten.

Als je budget te laag is voor een échte elektronische ontsteking, is de keuze vrij beperkt natuurlijk.. :P Indien je zelf kan solderen, heb je de twee kitjes voor € 10/stuk wel af (onderdelen bij elektronicadealer kopen). Als je daar geen ervaring mee hebt, zou ik de kitjes bestellen (dan ben je 30 - 40 € kwijt, wat nog veel goedkoper is dan een volledig elektronische ontsteking).

Succes!
 
Ik zou niet meer gaan zitten prutsen met solderen, oneindig foutzoeken, hersolderen, inbouwen in een kastje, waterdicht zien te krijgen en uiteindelijk toch geen bevredigend resultaat.
Elektronische ontsteking, kost je zo'n 145,- ...maar dan heb je ook wat, bij die zelfbouw-bouwpakket-kitjes hou je vaak toch nog gewoon je contactpunten.

Het is even sparen, maar zie het als een diepte-investering. Nooit meer contactpunten en minder storingen.
 
Laatst bewerkt:
Dank u voor de respons!

@ Backfire en Brikmans: Zo'n kitje is natuurlijk wel een budget oplossing. Maar toen ik het bij Wim_V zag dacht ik, he dat solderen lijkt me wel leuk om eens te proberen en het heeft voor mij zo'n heerlijk doe-het-zelf-uitstraling. En als het inderdaad doet wat het belooft, vind ik het al heel wat!

@ Jos: Jup,had een Raask-setje van Ebay getrokken. Was goedkoop omdat de andere, hier niet zichtbare, kant gebroken en weer gelast is. De 'hoe heten die stangetjes van het setje naar m'n blok eigenlijk' zijn behoorlijk verroest, zie je hier ook niet. Opnieuw alvaniseren oid of nieuwe regelen staat in de planning.

Ik rijd idd zonder kuipje; de oude van jou is in staat van herstel/spuiterij, maar nog niet klaar. Ik ga misschien wel met een 3/4 kuip rijden die ik van Triaatje heb gekregen voor een flesje wijn een tijd geleden. Die is mooi zwart.

@ Wim: ik volg je topic met belangstelling. ik denk dat ik stiekum toch die setjes ga halen. Maar misschien wacht ik even jouw resultaten af. Ik ben benieuwd! Er zit hier in Delft een electronicaboer bij mij in de buurt die deze kitjes volgens de Velleman-site heeft liggen: daar ga ik binnenkort maar eens langs!
 
hoi obono, als ik zelf elektronisch zou gaan zonder elektronische vervroeger dan zou ik ook gewoon voor 30 euro 2 velleman kitjes kopen. Die dingen hebben zich al meer dan bewezen, werkt gewoon goed.

in de 2cv wereld kun je wel volledig elektronische ontstekingen kopen met elektronische vervroeger, waarbij je zelfs keuze hebt uit 16 vervroegingskrommes. En dat alles voor 130 Euro. Daarom vind ik de RvM oplossing voor 145 euro ook veel te duur. Als de RvM oplossing 75 euro zou kosten dan zou ik er over nadenken omdat dan alles achter het kapje zit.
 
Ik ben helemaal linksaf gegaan hiermee. Een electronische ontsteking op maat, ofwel met de juiste vervroeging is niet te koop, of daarna niet meer aan te passen, in ieder geval niet toegankelijk. Als programmeur ben ik ook al lang geleden het vertrouwen in programmeurs kwijtgeraakt.

Dan is de grootste toevoeging bij een ontsteking de gasklepstandsensor. Al surfend zie je dat je tegenwoordig bijna de wegenwacht moet bellen als dat ding het niet meer doet. Ik verwacht wel wat winst bij alles minder dan volgas.

Dus ga je maar zelf wat zitten rotzooien.

Leuk om uit te puzzelen, software is klaar, het trekt al vonken, alleen moet ik nog kijken wat er nog meer aan moet. Dat is de makke met dit soort projecten.

De ontsteking weet als beste wat het toerental is, dus de toerenteller kan je er aan hangen.
Recorderfunctie, om beter te kunnen zien wat goed/slecht is. Ledjes voor het afstellen.

Enzovoorts, enzovoorts.

Leuk om te doen, en je krijgt van de gekste dingen weer wat inzicht.
Kost tijd, die heb ik en een paar kwartjes.
 
@ Wim: ik volg je topic met belangstelling. ik denk dat ik stiekum toch die setjes ga halen. Maar misschien wacht ik even jouw resultaten af. Ik ben benieuwd! Er zit hier in Delft een electronicaboer bij mij in de buurt die deze kitjes volgens de Velleman-site heeft liggen: daar ga ik binnenkort maar eens langs!
Praktijkresultaten heb ik nog niet, wel heb ik de schakeling aangesloten op een batterij, contactpuntjes, bobine en bougie. De vonk is zichtbaar beter dan zonder de schakeling. Je hoort de bougie echt knetteren :)
 
Ik doe er nog een linkje bij voor de mensen die niet compleet "electronically challenged" zijn.

Hier wordt een MosFet gebruikt, de opvolger van de transistor, met een enorm snelle aan- en uitschakelsnelheid, net wat je nodig hebt voor een bobine en weinig warmteontwikkeling.

Ignition Coils (Penguin's Lab)

Ik vind die vonken wel wat hebben.
 
Ola!

Rondneuzend op dit forum kwam ik een CB350 project (Wim_V, CB350K rijklaar maken) bezig waar van de brikkende eigenaar er een Velleman setje op zet voor verbeterde rij - en vonkprestaties.

Heeft iemand:
1. ervaring met deze aanpassing?
2. enig idee of ik dit ook voor mijn CBtje (uit 1978) er op kan friemelen?
3. of ik er dan, zoals ik denk, 2 op moet frotten
4. ik niet gewoon beter een gehele eletronische ontsteking erop kan zetten (wat buiten mijn budget valt....)

Mijn dank voor reacties is groot!

Sietze

dit is een plaatje van mijn bicicleta. beetje aant verbouwen.is inmiddels uitgerust met koni's en tomaselli clip-ons: dat rijdt lekker zeg![afbeelding]

Hoi Sietze,

Ik heb mijn GS850 ook voorzien van 2 velleman setjes, ik ben er zeer enthousiast over. Blokje loopt veel beter en starten gaat moeiteloos, echt prima hoor. Ik heb de 2 printjes in een standaard aluminium behuizing gebouwd, deze kan je bij elke elektronica boer wel kopen.
 
Ik dacht dat we 4-takt reden Wim, maar kennelijk vergis ik me ;)

C-H, die links zien er goed uit...heb ik dat nodig om mn motor vooruit te branden? Of is het dan 1 keer heel hard en dan niet meer...


Mede door de reactie van Maat heb ik vanochtend mezelf twee kitjes aangeschaft. De meneer achter de balie legde mij nog eens uit wat het nou eigenlijk precies deed en verteld dat hij nog regelmatig klanten had met een Kever, Eend of Renault en dergelijke. Reuzeleuk.

Heb vanmiddag de eerste in elkaar geprutst. Hoewel jullie vast weten hoe het eruit ziet, zal ik vanmiddag toch maar s n fototje bijvoegen. Nu hopen dat ik zeer snel tijd heb om te klussen.

Ik vermoed dat het geen zin heeft te kijken of mn fiets lekkerder rijdt met deze kitjes, als de punten en kleppen niet goed gesteld zijn! En aangezien ik dat niet al te vaak gedaan heb, zal het wel even duren. Ik heb geen stroboscoop tot mijn beschikking: iemand nog tips voor puntjes stellen, of zal ik het doen zoals in mijn Haynes handleiding staat?

Heeft iemand trouwens nog een voorremklauwhouder voor een 550K in een hoekje liggen? Heb een hele tijd geleden extra onderdelen gehaald voor een tweede schijf, maar de houders waren afgedraaid/freesd oid en dus een mm of 4 te smal. Ik heb mn oude nog, dus nog eentje nodig!

En...ik ben mijn rechter bedek-je-accu-klep verloren op de snelweg. Koni's onder mn fiets+een afgebroken vastklik-ding = harder butsen op de weg en wegvliegende klep.
Die zou ik ook nog willen!

Laat u maar weten!
 
Laatst bewerkt:
C-H, die links zien er goed uit...heb ik dat nodig om mn motor vooruit te branden? Of is het dan 1 keer heel hard en dan niet meer...

Nee, hoor, het is een mooi onderbouwd stuk, die man heeft keurig alles uitgezocht.

Er staat ook bij hoeveel kilovolt/millimeter vonk ongeveer is.

Hij bewijst ook dat de enorme afschakelsnelheid van een MosFet een behoorlijke vonk trekt, transistoren hebben naar het vermogen toeneemt een lagere schakelsnelheid.

Veiligheidsschakelingen die je weg kan laten omdat het type hufterproof is.
Ik heb er voor alle zekerheid toch maar 5 op de plank gelegd.

Ik moet alleen nog een bobine scoren, ik heb het geprobeerd met een transformator, maar daar hoor je alleen de zaak van binnen vonken. Heeft toch ook al een paar uur gedraait op zo'n 4 ampere, geen krimp.

Als ik ook zo'n vonkenregen ga trekken, zet ik wel een fotootje.
 
Ik dacht dat we 4-takt reden Wim, maar kennelijk vergis ik me ;)

C-H, die links zien er goed uit...heb ik dat nodig om mn motor vooruit te branden? Of is het dan 1 keer heel hard en dan niet meer...


Mede door de reactie van Maat heb ik vanochtend mezelf twee kitjes aangeschaft. De meneer achter de balie legde mij nog eens uit wat het nou eigenlijk precies deed en verteld dat hij nog regelmatig klanten had met een Kever, Eend of Renault en dergelijke. Reuzeleuk.

Heb vanmiddag de eerste in elkaar geprutst. Hoewel jullie vast weten hoe het eruit ziet, zal ik vanmiddag toch maar s n fototje bijvoegen. Nu hopen dat ik zeer snel tijd heb om te klussen.

Ik vermoed dat het geen zin heeft te kijken of mn fiets lekkerder rijdt met deze kitjes, als de punten en kleppen niet goed gesteld zijn! En aangezien ik dat niet al te vaak gedaan heb, zal het wel even duren. Ik heb geen stroboscoop tot mijn beschikking: iemand nog tips voor puntjes stellen, of zal ik het doen zoals in mijn Haynes handleiding staat?

Heeft iemand trouwens nog een voorremklauwhouder voor een 550K in een hoekje liggen? Heb een hele tijd geleden extra onderdelen gehaald voor een tweede schijf, maar de houders waren afgedraaid/freesd oid en dus een mm of 4 te smal. Ik heb mn oude nog, dus nog eentje nodig!

En...ik ben mijn rechter bedek-je-accu-klep verloren op de snelweg. Koni's onder mn fiets+een afgebroken vastklik-ding = harder butsen op de weg en wegvliegende klep.
Die zou ik ook nog willen!

Laat u maar weten!


Dus je hebt 2 setjes aangeschaft? Goeie zaak, zal je veel plezier van hebben. Heb je al enig idee waar je ze op je motor gaat monteren? Ik heb het kastje waar de 2 printjes in zaten aan mijn accubak gemonteerd. Zo'n beetje achter het klepje wat jij verloren bent. ;)
 
Zo, die kitjes zitten in elkaar. Ging vrij rap! Zometeen even wat draad halen en eens kijken of de boelk werkt.

Ik denk idd dat ik ze achter mijn niet meer aanwezige klepje ga stoppen, bevallig tegen mn zccu aan. Of daar in de buurt. Ik wil ze eigenlijk ingieten in een soort hars zodat ze één geheel worden. Maakt het nogiets uit wat voor spul dat is? Ik dacht aan siliconenkit, bakje volgieten en dan de plaatjes er in dopen. Of moet ik iets meer hitte bestendig zoeken?
full
 
Met ingieten zou ik nog even wachten. Kijk eerst eens hoe warm alles wordt. Vooral die drie weerstanden van 150 ohm willen nogal eens warm worden (ze zijn eigenlijk een beetje krap bemeten). Als die goed heet worden en je gaat ze ingieten, vrees ik dat ze niet lang zullen leven :)

Ik dacht dat we 4-takt reden Wim, maar kennelijk vergis ik me ;)
:?
Ik volg even niet denk ik... :P
 
Je schreef: Je hoort de bougie echt knetteren :)

Ik dacht dat alleen 2-takt knetterde...

(sorry flauwe grap)

Ok, dan giet ik nog even niks in. en probeer het eerst.
Zouden er geen ruimer bemeten weerstanden op kunnen dan?

edit:
YES, het werkt. Ik heb gekeken of ik begreep hoe het aangesloten moest worden. Niet helemaal: Heb de aarde direct aan de accu gekoppeld en het draadje dat naar het contact moest ook. Geen idee waar ik die anders zou moeten doen: ik wordt niet helemaal wijs uit het schema dat ik heb.

Maar: hij draait en veel netter dan voorheen. En dat is zonder kleppen, timing en contactpuntenstellen. Starten deed 'ie meteen, nog geen halve seconde de startknop aangeraakt.

Ik ga de plaatjes onder mn accubak maken. In ieder geval inspuiten met lak, zoda de boel waterdicht is en dan een tijdje mee rondrijden. De plaatjes worden wel heel snel warm, klopt dat?

goed, tijd om weer aan de studie te gaan. later verder prutsen.
 
Laatst bewerkt:
Ze worden snel warm ja, daarom moet je opletten met het ingieten (dan wordt het nog heter). Ik denk dat je best alles goed vastzet met thermische lijm (met zo'n lijmpistool), maar dat je toch niet alles helemaal ingiet.

Lak gebruiken om een schakeling waterdicht te maken gaat niet werken, probeer het gewoon in te bouwen in een dichte behuizing.

Als ik me niet vergis, is de collector van de vermogentransistor doorverbonden met de koelplaat. In dat geval moet je er ook voor zorgen dat de koelplaten geen elektrisch contact met elkaar of met het frame maken.

Succes!
 
Je schreef: Je hoort de bougie echt knetteren :)

Ik dacht dat alleen 2-takt knetterde...

(sorry flauwe grap)

Ok, dan giet ik nog even niks in. en probeer het eerst.
Zouden er geen ruimer bemeten weerstanden op kunnen dan?

edit:
YES, het werkt. Ik heb gekeken of ik begreep hoe het aangesloten moest worden. Niet helemaal: Heb de aarde direct aan de accu gekoppeld en het draadje dat naar het contact moest ook. Geen idee waar ik die anders zou moeten doen: ik wordt niet helemaal wijs uit het schema dat ik heb.

Maar: hij draait en veel netter dan voorheen. En dat is zonder kleppen, timing en contactpuntenstellen. Starten deed 'ie meteen, nog geen halve seconde de startknop aangeraakt.

Ik ga de plaatjes onder mn accubak maken. In ieder geval inspuiten met lak, zoda de boel waterdicht is en dan een tijdje mee rondrijden. De plaatjes worden wel heel snel warm, klopt dat?

goed, tijd om weer aan de studie te gaan. later verder prutsen.

Dat zijn de goede berichten. Vooral dat starten.

Warm is relatief bij transistoren, ze mogen zo'n 75 graden worden. Als je het niet vertrouwd hebben ze koellichamen in vele smaken en isolatieplaatjes en busjes om de schroefjes van de transistor geisoleerd op het koellichaam te bevestigen, om kortsluiting te vermijden.


Zelf heb ik vandaag een bobine gekocht, alleen de verkeerde, een CDI.
 
Je schreef: Je hoort de bougie echt knetteren :)

Ik dacht dat alleen 2-takt knetterde...

(sorry flauwe grap)

Ok, dan giet ik nog even niks in. en probeer het eerst.
Zouden er geen ruimer bemeten weerstanden op kunnen dan?

edit:
YES, het werkt. Ik heb gekeken of ik begreep hoe het aangesloten moest worden. Niet helemaal: Heb de aarde direct aan de accu gekoppeld en het draadje dat naar het contact moest ook. Geen idee waar ik die anders zou moeten doen: ik wordt niet helemaal wijs uit het schema dat ik heb.

Maar: hij draait en veel netter dan voorheen. En dat is zonder kleppen, timing en contactpuntenstellen. Starten deed 'ie meteen, nog geen halve seconde de startknop aangeraakt.

Ik ga de plaatjes onder mn accubak maken. In ieder geval inspuiten met lak, zoda de boel waterdicht is en dan een tijdje mee rondrijden. De plaatjes worden wel heel snel warm, klopt dat?

goed, tijd om weer aan de studie te gaan. later verder prutsen.

Dat de transitors een beetje warm worden geeft niks, er zitten niet voor niks zulke grote koellichamen op. Zoals ik al zei heb ik mijn setjes ingebouwd in een aluminium kastje, de koelvlakken van de transistors heb ik (geisoleerd) vastgezet aan de behuizing welke weer aan de accubak was gemonteerd. Dit geheel werkt nu al meer dan een jaar feilloos.
 
Ik heb ook vonken, ik snapte schijnbaar niet goed hoe dat nu gaat met die spoelen.
Het lijkt alsof de hoogspanningsspoel helemaal "los" ligt bij het vonken.

Autobobine gehaald bij de sloop, met ontstoringskabel, de kool vonk je weg met 4 mm per uur. De verkleuring links is het verbranden van kool. Ik zal meer massa moeten maken, de vonken injecteer ik nu in alle apparatuur hier.

PC op zwart, noem maar op.

Geen warmteontwikkeling in de MosFet, een lawaaiige vonk. Niets kapot.
Het is een computergestuurde vonk, ongeveer 1900 toeren,de processor heeft er ook geen last van.

Ik zal dit topic verder niet meer verstoren.
full
 
Ik zal dit topic verder niet meer verstoren.
[afbeelding]
Van mij mag je gerust je eigen topic aanmaken! Ik ben een tijd geleden ook nog bezig geweest met een eigen programmeerbare ontsteking te maken, maar dan nog voor de brommer. Heel interessant om je vorderingen te volgen :)
 
Van mij mag je gerust je eigen topic aanmaken! Ik ben een tijd geleden ook nog bezig geweest met een eigen programmeerbare ontsteking te maken, maar dan nog voor de brommer. Heel interessant om je vorderingen te volgen :)

Ik had al een topic gemaakt, maar omdat men de vraag niet snapte, vonden ze het allemaal maar gelul. Zo eenvoudig ligt het ook natuurlijk. Dan gaan de bullshitmachines weer aan.

Voor de rest ben ik al klaar, de curves volgens het plaatje kan ik maken, lijnen voor standaard vervroeging en invloed van gasklep sensor. Dit werkt op de scoop, dus ook in het echt.

Rest niet meer dan het ijzer, Hall-sensor op de motor frummelen, gasklepsensor maken, echte print maken.

Niets meldenswaardigs eigenlijk.



full
 
Terug
Bovenaan Onderaan